Arbeidsvoorwaarden in Australië

EandE

XPdite Sponsor
Hallo allemaal,

Ik heb in de tijd dat ik op dit forum zit al veel topics voorbij zien komen waarbij (zijdelings) werd gerefereerd aan de arbeidsvoorwaarden in Australië en dan met name het aantal vakantiedagen dat je bij de gemiddelde Aussie werkgever krijgt (niet meer dan 20).

Graag zou ik nou eens willen weten van de reeds gemigreerden onder ons hoe het nu echt zit met hun (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Het is niet mijn bedoeling om een vergelijking te maken tussen NL en AUS, maar om te weten waar ik straks aan toe ben down under. Momenteel ben ik een behoorlijk verwende IT'er met veel secundaire arbeidsvoorwaarden, en waarschijnlijk zal ik moeten inleveren maar ik wil graag weten hoeveel  :p

Concreet zou ik je graag het volgende willen vragen:

• 1. Wat voor werk doe je/In welke branche werk je?
  • 2a. Hoeveel vakantiedagen heb je?
    -  2b. Zijn er binnen jouw bedrijf mensen met meer dagen?
    -  2c. Kan je meer dagen kopen of hier over onderhandelen?
  • 3a. Hoeveel uur werk je per week?
    -  3b. Is het bij jouw werkgever bespreekbaar om minder te werken?
  • 4. Heb je een leaseauto/auto van de zaak die je prive kan gebruiken?
  • 5. Heb je een mobiel van de zaak die je ook privé mag gebruiken?
  • 6. Vakantiegeld? update: dit blijkt dus niet te bestaan in Aus

Ik ben heel benieuwd!

Goeie vragen E, zou ik ook wel willen weten :)

[quote author=Luuk link=topic=8437.msg111503#msg111503 date=1203364692]
En ook over zwangerschapsverlof.. ;)
[/quote]

Ben je zwanger dan?  :roll:

Hoi EandE,

Hangt er uiteraard helemaal vanaf bij wie je gaat werken en in welke vorm. Als je goede secundaire arbeidsvoorwaarden wilt hebben kun je het beste bij een kleiner IT bedrijf gaan werken. Je kunt ook zoals ik als contractor aan de slag: wat meer onzekerheid maar wel wat meer inkomsten die het gebrek aan secundaire arbeidsvoorwaarden opheffen. Voordeel van contractor zijn is dat je tussen contracten zelf de lengte van je vakantie bepaalt; als je contract 1 maart afloopt zeg je gewoon dat je 2/4/.. weken later met je nieuwe contract kunt beginnen. Uiteraard zijn vakantie- (en ziekte)dagen niet betaald

Cheers,
Jan

Zelfde ervaring hier. Als je van dat soort secundaire arbeidsvoorwaarden houdt zou contracting weleens het best bij je kunnen passen.
Bij mij is dat inderdaad het geval. Ik hoop 75% van de tijd te werken en de andere 25% wil ik graag reizen/vakantie....
Tot nu toe lukt me dat aardig en is het salaris voldoende om dat ook te kunnen doen.
Verzekeringen en benefits als auto (via een lease) en telefoon etc. kun je zelf regelen (uiteraard betaal je daar voor, maar het IS te regelen, pre tax). Praat eens met een management bureau als je hier bent. Dit is hetzelfde als "salaris administratie bureau" in Nederland.

henriette

1. Wat voor werk doe je/In welke branche werk je?
IT consultancy

2a. Hoeveel vakantiedagen heb je?
20 hele dagen, waarvan 3 tot 4 min of meer verplicht op te nemen zijn tussen Kerst en Oud&Nieuw

2b. Zijn er binnen jouw bedrijf mensen met meer dagen?
Nee

2c. Kan je meer dagen kopen of hier over onderhandelen?
Onbetaald verlof kan geloof ik vrij makkelijk, als het werk het maar toelaat

3a. Hoeveel uur werk je per week?
60+

3b. Is het bij jouw werkgever bespreekbaar om minder te werken?
Ze zien me al aankomen, ik heb dan ook wel Amerikaanse managers die op het gebied van arbeidsethiek niet integreren.

4. Heb je een leaseauto/auto van de zaak die je prive kan gebruiken?
Nee, we kunnen wel via novated lease een auto "leasen". Wel krijg je kilometervergoeding.

5. Heb je een mobiel van de zaak die je ook privé mag gebruiken?
Nee, abonnement en zakelijke kosten worden vergoed, prive gesprekken niet. Toestel moet je zelf voor zorgen.

6. Vakantiegeld? (of is dat een standaard %, net als in Nederland?)
Dat woord kennen ze hier niet. Je krijgt iedere maand salaris en dat is het.

Nog wat aanvullingen: super is 9%, ik ben ook voor kort en langdurig ziek zijn verzekerd, 10 sickies per jaar die je meeneemt naar volgende jaren, salary sacrifice (bijv. laptop, PDA, auto, super). Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn leuk maar in mijn geval verdien ik met dezelfde functie aanzienlijk meer. Ook betaal je hier minder belasting.

1. Wat voor werk doe je/In welke branche werk je?
IT Consultant.

2a. Hoeveel vakantiedagen heb je
20 dagen en net zoals GeoffB zijn er een aantal dagen die je verplicht vrij moet nemen. Voornamelijk rond kerst en als de klanten een extra vrije dag hebben.

2b. Zijn er binnen jouw bedrijf mensen met meer dagen?
Als je langer dan vijf jaar in dienst bent krijg je 5 dagen extra.

2c. Kan je meer dagen kopen of hier over onderhandelen?
Nee.

3a. Hoeveel uur werk je per week?
Officieel 37,5 maar ik werk meestal behoorlijk wat uren meer.

3b. Is het bij jouw werkgever bespreekbaar om minder te werken?
Alleen als je parttime gaat werken en dan vaak alleen als ze je heel erg nodig hebben.

4. Heb je een leaseauto/auto van de zaak die je prive kan gebruiken?
Nee.

5. Heb je een mobiel van de zaak die je ook privé mag gebruiken?
Ja, ik heb een mobiel van de zaak en die mag ik (binnen redelijke grensen) ook prive gebruiken. Ik weet dat sommige collegae een gedeelte van hun prive kosten moeten terugbetalen maar daar heb ik geen last van.

6. Vakantiegeld? (of is dat een standaard %, net als in Nederland?)
Vakantiegeld bestaat hier niet.

Ok, interessant. Ik had dat -contracting- ook al wel van vrienden gehoord. Ik weet dat er in Nederland ook van dat soort bureau's zijn die naast de "salaris administratie" ook de opdrachten verzorgen, heb je die ook in Australie?

En GeoffB, die 60+ uur doe je dat vrijwillig, of wordt dat van je verwacht? Met andere woorden: zou je die in Nederland ook hebben gemaakt.

Lost en GeoffB bedankt voor jullie input, nog anderen? Ook niet ITers natuurlijk  :wink:

Cheers,
E

[quote author=EandE link=topic=8437.msg111562#msg111562 date=1203411356]
Ok, interessant. Ik had dat -contracting- ook al wel van vrienden gehoord. Ik weet dat er in Nederland ook van dat soort bureau's zijn die naast de "salaris administratie" ook de opdrachten verzorgen, heb je die ook in Australie?
[/quote]
Die heb je hier genoeg.

En GeoffB, die 60+ uur doe je dat vrijwillig, of wordt dat van je verwacht? Met andere woorden: zou je die in Nederland ook hebben gemaakt.
Je wilt hogerop of je wilt het niet  :smile: Dat werkt hier niet anders als in Nederland.

[quote author=EandE link=topic=8437.msg111565#msg111565 date=1203412634]
En Lost, heb jij dan 1 dag in de maand vrij ofzo?
[/quote]

Nee (tenzij ik een vrije dag neem natuurlijk). Flex werken is bij mijn werkgever helaas niet mogelijk.

Klinkt allemaal aardig strak geregeld zeg..  :|

Waar ik nu werk (ingenieursbureau, 20 man, NL) werken er geloof ik 2 of 3 fulltime. De rest werkt 4 dagen. Gaan weg wanneer ze willen, komen wanneer ze willen. 25 vakantiedagen. Geen leaseauto's / telefoons of laptops, wel goed loon + een winstuitkering van 0, 4, 8 of 16% (tot nu toe altijd 8 of 16% geweest).

Ik zelf werk 20 uur, studeer nog namelijk.

Wat is "super"?

En vakantiegeld bestaat niet?

Verdienen de mensen hier meer dan 60k? 80k? 100k? Waar hebben we het dan over? En qua leeftijd?

Luuk; deze site geeft een indicatie van de salarissen voor de verschillende branches:
http://content.mycareer.com.au/salary-centre

Aantal jaren ervaring beinvloed de hoogte van het salaris uiteraard: dat is niet anders dan in NL

Hoi Jan, op die handige site die je door gaf zie ik geen wall of floortiler ( tegelzetter) vermeld staan.
Kijk ik er langs....? Of weet iemand wat een tegelzetter gemiddeld verdiend?

Ik ben nog niet thuis in het dollarsysteem, dus die K's zeggen me niks, kan iemand me dat uitleggen?
Tja  :blond: he....

[quote author=skippie link=topic=8437.msg111617#msg111617 date=1203428524]
Ik ben nog niet thuis in het dollarsysteem, dus die K's zeggen me niks, kan iemand me dat uitleggen?
Tja  :blond: he....
[/quote]

Die K's hebben niets te maken met het dollar-systeem, maar is het internationale symbool voor "kilo" wat duizend betekent (herinner: kilogram is 1000 gram). Je zult de bedragen op die site dus als duizenden moeten lezen.

[quote author=GeoffB link=topic=8437.msg111574#msg111574 date=1203414204]
[quote author=EandE link=topic=8437.msg111562#msg111562 date=1203411356]
[/quote]
Die heb je hier genoeg.

Je wilt hogerop of je wilt het niet  :smile: Dat werkt hier niet anders als in Nederland.
[/quote]

Er zit een verschil tussen recruitment agencies (die zorgen voor de opdrachten) en salaris administratie bedrijven (management bureaus). Deze laatste regelen NIET je opdrachten. Dus je opdrachten verwerf je via een recruitment agency (bijv. Hays) en je zou er voor kunnen kiezen om op de payroll te staan bij een management bureau (bijv. CxC). Sommige recruitment agencies bieden ook (beperkte) fringe benefit voordelen aan.

Het salaris van een contractor ligt over het algemeen een stuk hoger, maar daartegenover moet je jezelf natuurlijk ook weer goed indekken tegen tegenslagen (want je hebt nergens recht op) en heb je meer onzekerheid over de toekomst. De markt is echter nog steeds erg goed.

Henriette

Eigenlijk moet mijn vriendin dan het onderwijs in (heeft ze wel veel vakantie!), op basis van een vast contract. Daar een huis op kopen.. ik werken als contractor, zodat ik geld verdien en de vakanties heb.

Klinkt goed :)

Alleen ik denk dat ik nog wat te weinig werkervaring heb om als "contractor" te gaan werken.

Hoi,

Ik solliciteer momenteel op een functie in Broome, coordinator jeugdhulpverlening (ik ben Social Worker) en dit zijn de arbeidsvoorwaarden:

The position comes with an attractive salary package starting at $55,000.00 per annum, salary sacrificing, personal use of vehicle, district allowance, five weeks annual leave + leave loading and one return flight to Perth per annum.

Not too bad...

Groet, Fae

Back