Arbeidsvoorwaarden in Australië

ok, dat zijn dus toch 25 vakantiedagen + (lease) auto vd zaak, het kan dus toch ook in vaste dienst. Ik zal voor je duimen ;).

Netjes.

En zwangerschapsverlof, in het bedrijfsleven volgens mij een uitzondering, maar in de sociale beroepen vaker?

Hoi hoi,

Zwangerschapsverlof...
Een vriendin van owen is in januari bevallen van hun eerste kindje, en ik geloof dat ze in totaal een jaar thuis mag blijven ofzo, dus dat is erg lang!
Maar goed, weet er het fijne verder ook niet van, in hoeverre je alles betaald krijgt, enz enz

Uit mijn contract:

41.1 Maternity Leave
41.1.1 Female employees with 12 months prior service are entitled to take up to 52 weeks
Maternity Leave of which 12 weeks will be paid in accordance with the provisions of the Maternity
Leave (Commonwealth Employees) Act 1973.
41.1.2 An employee taking Maternity leave may elect to take the paid portion of that leave at half pay over a
period of 24 weeks. However, Maternity Leave taken at half pay will not count as service beyond 12
weeks.
41.1.3 Female employees who are ineligible for paid maternity leave may take up to 52 weeks unpaid leave. 

Te gek zeg Fae , ga je die baan nemen?

In de verpleging heb je ook 25 vakantiedagen, 20 normaal maar als je het hele jaar onregelmatige diensten draait krijg je 5 dagen als bonus :up:. Verder als je de feestdagen werkt en je ADO's (ATV in Nederland) opspaard heb je in totaal 9 weken vrij , niet slecht toch :up:

Mijn maternity leave (ik werk voor de state government)
- 14 weken betaald verlof
- mogelijkheid op onbetaald verlof op te nemen tot het kind 1 jaar wordt
- werkgever moet het mogelijk maken op part time te werken tot het kind naar school gaat, indien mogelijk.

In het het bedrijfsleven heb je vaak alleen unpaid maternity leave. (Je mag er een jaartje tussenuit en daarna krijg je je baan terug, maar niets betaald.)

Ongeveer 30% van de vrouwen in Australie krijgt paid maternity leave, heb ik een tijdje geleden eens ergens gelezen.

Bregje - ik neem aan dat jullie vriendin unpaid maternity leave heeft.

1. Wat voor werk doe je/In welke branche werk je?
IT: Process Manager
2a. Hoeveel vakantiedagen heb je?
20
-  2b. Zijn er binnen jouw bedrijf mensen met meer dagen?
Ja, via zogeheten long service leave b.v.
-  2c. Kan je meer dagen kopen of hier over onderhandelen?
dat moet ik nog even uitzoeken
3a. Hoeveel uur werk je per week?
In principe 37.5 per week. Kan soms wat langer zijn, maar meestal ook wel weer te compenseren. Krijg geen overtijd uitbetaald overigens (m.a.w. je werk goed organiseren). Thuis werken wordt wel gepromoot, dus doe ik regelmatig een dagje..
-  3b. Is het bij jouw werkgever bespreekbaar om minder te werken?
Ja, ik heb een collega die ongeveer 50% werkt
4. Heb je een leaseauto/auto van de zaak die je prive kan gebruiken?
Nee, maar ook niet nodig voor mijn functie.
5. Heb je een mobiel van de zaak die je ook privé mag gebruiken?
Nee, is wel mogelijk: een 'plan' via de zaak, die je ook prive kunt gebruiken. Moet je wel weer terugbetalen, maar zijn zeer gunstige tarieven. Echter, ik kies ervoor om dat niet te doen, mobiel van de zaak betekent ook dat men verwacht dat je altijd gebeld kunt worden. Bovendine is het een Vodafone plan, en de dekking is heel wat minder dan Telstra, vooral buiten Perth. ;-).
6. Vakantiegeld? (of is dat een standaard %, net als in Nederland?)
Nee. Bestaat hier niet.

1. Wat voor werk doe je/In welke branche werk je?
IT - Team Leader, full time open contract
2a. Hoeveel vakantiedagen heb je?
20
-  2b. Zijn er binnen jouw bedrijf mensen met meer dagen?
ja, zie 2c
-  2c. Kan je meer dagen kopen of hier over onderhandelen?
ja je kan meer kopen
3a. Hoeveel uur werk je per week?
officieel 36,25 p.w , in de praktijk 35-45/50
-  3b. Is het bij jouw werkgever bespreekbaar om minder te werken?
ja
4. Heb je een leaseauto/auto van de zaak die je prive kan gebruiken?
nope, is wel mogelijk, maar is voor mij niet rendabel
5. Heb je een mobiel van de zaak die je ook privé mag gebruiken?
ja
6. Vakantiegeld? (of is dat een standaard %, net als in Nederland?)
is hier al beantwoord. Dat kent men niet

succes!

Joep
PS Binnen mijn bedrijf heeft een vader recht op 1 week 'parental leave' als je ten minste al 1 jaar bij het bedrijf werkzaam bent als 'permanent'. Ik voldoe al alle eisen, dus ben nu lekker van dat weekje aan het genieten ;).

Ah.. :) Dit topic verschaft een hoop duidelijkheid.

Zorgen dat mijn vriendin een baan krijgt met parental paid leave (ofzoiets).. ze zal ws. met kinderen/zorg gaan werken.. dus daar is het denk ik wel beschikbaar?

Bedankt voor alle antwoorden tot zover, geef inderdaad een mooi inzicht.

Voor de mensen die het al in hebben gevuld, en zij die nog komen ;):
Is het bij jouw werkgever nu zo dat je pas na een jaar je vakantiedagen mag opmaken, maw geen vakantie in je eerste jaar? En is dat alleen een theoretische regel of wordt je daar echt aan gehouden?

[quote author=EandE link=topic=8437.msg111992#msg111992 date=1203671566]

Is het bij jouw werkgever nu zo dat je pas na een jaar je vakantiedagen mag opmaken, maw geen vakantie in je eerste jaar? En is dat alleen een theoretische regel of wordt je daar echt aan gehouden?
[/quote]

Bij mij geen probleem. En op 31 maart begin ik bij mijn nieuwe werkgever en 1 april heb ik meteen een dag vrij... Ik heb wel gehoord dat er bedrijven zijn waar je de vakantiedagen eerst moet "verdienen" zeg maar voor je ze kunt opnemen. Geen ervaring mee, en ik ken ook geen mensen die dit hebben.

[/quote]

Bij mijn werkgever is dit inderdaad het geval, maar meer theoretisch. In de praktijk kon ik makkelijk vrijnemen terwijl ik mijn vakantiedagen nog niet had opgebouwd.

Het is hier al gezegd dat je als contracter vaak een hoger salaris hebt, maar dat je daarvoor ook veel dingen zelf moet regelen. Een van die dingen is dat als je vakantie neemt, je dus niet over die vakantieperiode betaald wordt.

[/quote]

Officieel: Je kunt opnemen wat je opgebouwd hebt. Dus na een maand werken heb ik 1.6 dagen (o.i.d.) opgebouwd. Die zou ik op kunnen nemen.
In de praktijk zou ik best een paar dagen meer kunnen opnemen overigens..

Iedereen roept hier geen vakantiegeld maar wat wil je "leave loading" noemen dan, volgens mij is dat wat we in Nederland vakantie geld noemen.
Verder in mijn geval werk ik officieel 37.5 uur, in de praktijk wel wat meer maar daar staat tegenover dat ik geen probleem heb om af en toe eens laat te komen of vroeg weg te gaan als me dat om de een of andere reden goed uitkomt.
20 vakantiedagen, 10 sickies en ik bouw long service leave op maar daar ga ik waarschijnlijk nooit gebruik van maken.
Geen auto, ook niet nodig.
Wel mobiel die ik ook prive gebruik.
En leave loading dus.
Verders een bonus die in theorie op kan lopen tot 15% van mijn salaris maar waarschijnlijk ondanks/dankzij een extreem goed jaar rond de 7% zal liggen.
En 9% super maar dat is bij wet zo geregeld.

[quote author=Peer link=topic=8437.msg112074#msg112074 date=1203750901]
En leave loading dus.
[/quote]
Is dat, waneer je vakantie dagen opneemt dat je dan 110% uit betaald zou moeten krijgen?? Of is dat weer iets anders. Overigens dat met de 110% heb ik nu maar bij 1 werkgever gehad. Bij de anderen werkgevers heb ik er nooit iets over gehoord.??

Is 'leave loading' niet 'tijd voor tijd'? Dus als je elke dag een extra uurtje werkt je dan dat later weer kan opnemen?

Hier kan je nog wat lezen over leave loading

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=5897.msg74175#msg74175
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=5669.msg71697#msg71697
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1348.msg16470#msg16470

en hier nog iets

http://www.workingtoday.com.au/leave1.html

Ik begrijp nooit zo waarom mensen het jammer vinden dat ze geen vakantiegeld krijgen. Het is toch gewoon loon? Het is niet iets extra of zo, alleen is het in Nederland zo dat je om een of andere duistere reden uit het verleden zo'n 8% van je salaris pas in mei krijgt uitgekeerd. Ik heb liever gewoon iedere maand wat meer en geen vakantiegeld.

In Nederland had ik ook alleen maar werkgevers die voor de wat hogere functies het salaris iedere maand uitkeerden zonder ergens in mei nog eens een maandje "extra" te doen. Als je solliciteert moet je toch altijd naar het totaalplaatje kijken, niet naar wat je per maand krijgt.

Daar ben ik het wel mee eens Geoff, mijn (NL) werkgever is dit jaar ook begonnen met het maandelijks uitkeren van het vakantiegeld. Als je dit zelf wil sparen krijg je iig ook zelf de rente.

Geeft inderdaad wel een goed beeld, met name voor de IT jongens... Zijn er ook mensen op het forum die een overzicht kunnen geven van engineerings bedrijven?

Back