Arbeidsvoorwaarden in Australië

1. Wat voor werk doe je/In welke branche werk je?
Metaalsector, Werk als Project Engineer bij een staalconstructie/onderhoudsbedrijf wat service verleent aan de resource industrie hier rond Darwin.
2a. Hoeveel vakantiedagen heb je?
20
2b. Zijn er binnen jouw bedrijf mensen met meer dagen?
Niet dat ik weet.
2c. Kan je meer dagen kopen of hier over onderhandelen?
Onbetaald verlof zolang het werk het toelaat (ik ben 3 maanden op probation en bouw gedurende die tijd geen vakantie op)
3a. Hoeveel uur werk je per week?
officieel 38 p.w , in de praktijk 40-55
3b. Is het bij jouw werkgever bespreekbaar om minder te werken?
Niet echt, meer werken (niet betaald) is geen probleem
4. Heb je een leaseauto/auto van de zaak die je prive kan gebruiken?
Nee. maar krijg een kilometervergoeding voor ritten naar klanten.
5. Heb je een mobiel van de zaak die je ook privé mag gebruiken?
Wel een mobiel, niet voor prive
6. Vakantiegeld? (of is dat een standaard %, net als in Nederland?)
Geen leave loading

Ik ga eind April 6 weken naar NL, waarvan er een kleine 4 weken worden betaald. Dit omdat ik als mentor een aantal jongens begeleid op een stagereis naar Scheepswerf v/d Merwede.
Ticket wordt voor de helft vergoed ook...

Maar ik wil nog ff melden dat ik nu bijna anderhalf keer zo veel verdien als in NL, waar ik nog meer stress had.

Groeten, Bart

[quote author=Bartman link=topic=8437.msg112567#msg112567 date=1204168754]
Onbetaald verlof zolang het werk het toelaat (ik ben 3 maanden op probation en bouw gedurende die tijd geen vakantie op)

Maar ik wil nog ff melden dat ik nu bijna anderhalf keer zo veel verdien als in NL, waar ik nog meer stress had.
Groeten, Bart
[/quote]

he, ook dat is dus verschillend. Ik zit officieel ook in de probation period (3 maanden), maar bouw gewoon vakantiedagen op. Kennelijk ook vershcillend per bedrijf.

Bedoel je:
A: Bruto (want netto is weer een heel ander verhaal aangezien je hier meer overhoud)
B: 1.5 keer zoveel in de zin van 15.000 dollar nu tov 10.000 euro toen (willekeurige bedragen natuurlijk :) ) OF (omgerekend) 15.000 EUR nu tov 10.000 toen?

In mijn geval (Bruto):
Nu 25 tov 22 in NL (zeg maar 13.5 % meer, terwijl het verschil netto zoals gezegd veel groter is).

[quote author=perthpete link=topic=8437.msg112585#msg112585 date=1204186170]

In mijn geval (Bruto):
Nu 25 tov 22 in NL (zeg maar 13.5 % meer, terwijl het verschil netto zoals gezegd veel groter is).

[/quote]

Pete, 25 / 22 wat?

Ik verdien ook flink meer hier, maar heb dan ook een betere functie dan in NL. (van een operationele rol naar een leidinggevende rol)

Ik had het over brutobedragen. En ik vergeleek appels met appels. Dus omgerekend 1,5 maal.

ik werkte in nederland 32 uur, hier 40 uur. Neem nederlandse jaarsalaris inclusief vakantiegeld etc voor 40 uur, appels met appels vergeleken: ik verdien in australie bruto 1.5 keer zoveel als in nederland, en hou netto meer over. Dit is overigens voor dezelfde functie die ik had in nederland.... :grin:

Wat voor werk doe je/In welke branche werk je?
Project manager bij ingenieurs adviesburo
2a. Hoeveel vakantiedagen heb je?
20
2b. Zijn er binnen jouw bedrijf mensen met meer dagen?
ja, long service leave etc
2c. Kan je meer dagen kopen of hier over onderhandelen?
Onbetaald verlof zolang het werk het toelaat (bouw in die tijd geen vakantie dagen op)
3a. Hoeveel uur werk je per week?
officieel 40 p.w , in de praktijk 40-50
3b. Is het bij jouw werkgever bespreekbaar om minder te werken?
Alleen als je kinderen hebt.....
4. Heb je een leaseauto/auto van de zaak die je prive kan gebruiken?
Nee, kan wel in de novated lease maar voor mij niet rendabel. gebruik mijn prive auto voor werk/projecten en krijg voor werk kilometers een vergoeding van 0.68 cent dollar/km
5. Heb je een mobiel van de zaak die je ook privé mag gebruiken?
ja
6. Vakantiegeld? (of is dat een standaard %, net als in Nederland?)
kennen we niet. Geen leave loading

verder, werktempo ligt een stuk lager dan in nederland, ben in de afgelopen 2 jaar nog niet gestresst geweest......:)

Hi

Ben ff benieuwd naar een lease regeling. Zijn er mensen met een lease auto van hun werkgever in Australie en zoja hoe is de bijdrage daarvan geregeld? Betaal je aan de werkgever, of aan de belastingdienst. (of betaal je niets?) Is er een wettelijke regel voor de kosten die zijn verbonden aan de lease auto? Ik kon t nergens vinden....

Greetz
Aussiegirl (Jacinta)  :up:

Hier bestaan verschillende draadjes!!!! Zoek het maar op.
De werkgever dient de belasting te betalen voor jouw auto. In Australie hoef jij geen 20 of 25 percent van de waarde van je auto bij je inkomen op te tellen zoials in NL. De werkgever is VOLKOMEN verantwoordelijk hiervoor.
MAW als je een auto van de zaak rijdt, dan rijd je dus vrij wat betreft je belasting aanslag.
Je onderlinge regeling met je werkgever is een andere zaak, b.v of je prive mag rijden en tijdens prive rijden wie de benzine betaald etc. dat heeft niet met de taxman te maken.
Deze regeling is van kracht geworden zo'n 18 jaar geleden of daaromtrent.
Jan
p.s. het verschil tussen lease auto, hire/purchase of direct purchase is een zaak van jouw werkgever, daar heb jij totaal niets mee te maken, dwz als je normaal een auto van de zaak hebt.

Back