Aussie Rijbewijs

4np

Member
Ik las er al in andere threads wat meer over, maar ik heb een vraagje over het omzetten van je NL rijbewijs in een Aussie rijbewijs. Wat ik zoal uit andere threads haal is dat je een vragenlijstje in moet vullen en dat je dan je Aussie rijbewijs krijgt en dat ze je NL rijbewijs ongeldigd maken. Wat ik me afvraag is dan:

- wat zijn de vragen die je moet beantwoorden
- is het daadwerkelijk zo dat je NL rijbewijs kapot wordt gemaakt?

Ik begrijp niet helemaal waarom ze je NL rijbewijs kapot zouden maken; het feit dat je een Aussie rijbewijs krijgt wil toch niet zeggen dat je NL rijbewijs ongeldig is? Daarnaast is het een officieel NL identiteits bewijs; volgens mij mag je dat niet zomaar 'vernietigen'?

Als dat echt zo is, overweeg ik om mijn huidige papieren rijbewijs als gestolen op te geven; een nieuw credit-card rijbewijs aan te vragen en mijn (oude)  papieren rijbewijs in Australie te gebruiken om een Aussie rijbewijs aan te vragen.
 
Hoi,

Een Aussie rijbewijs bestaat niet.. het is per staat geregeld. Wij hebben dan ook een Victorian Driver Licence.
In Victoria hoef je geen vragenlijst in te vullen, en in willekeurige gevallen wordt je rijbewijs ongeldig gemaakt.

Bij ons niet, maar bij sommige hierop het forum wel.

Waarom gestolen? Dan moet je weer een politieverklaring/proces verbaal hebben. Vraag me af of je bij verliezen ook een proces verbaal nodig hebt. Volgens mij kan je hem ook probleemloos laten verlopen. Je VIC-licence (of welke staat dan ook) is gewoon in NL geldig.

Groeten Sander
 
In Queensland ook geen vragenlijst, en ons rijbewijs werd niet kapot gemaakt. Waarom zouden ze dat nu doen? Je mag een buitenlands en Australisch rijbewijs hebben.
 
Mark heeft een Vic licence, geen vragenlijst, wel een klein gaatje in zijn rijbewijs ( hoekje )
Ik heb een QLD license, geen vragenlijst, niets aan mijn NL rijbewjs gedaan.

Groetjes Jolanda
 
Ik heb m'n NSW rijbewijs zonder problemen gekregen. Nou ja, ik moest ze er wel nadrukkelijk van overtuigen dat een Nederlands rijbewijs zonder meer recht geeft op een NSW rijbewijs, maar na het nodige zoekwerk in de computer bleek dat toch te kloppen. :smile: Toen moest ik alleen allerlei formulieren invullen (tja, waar niet?), m'n Nederlandse rijbewijs overleggen en ruim $100 betalen en dat was het dan wel. M'n Nederlandse rijbewijs is nog steeds in onberispelijke staat, maar loopt binnenkort wel af. :lol:

groetjes,
Rixta
 
even een vraag nou ik zo meelees!

Stel ik heb een NSW rijbewijs en ik verhuis naar Melbourne moet ik dan ook WEER een nieuw victorian rijbewijs aanvragen?
 
In WA: de standaard vragen zoals naam, adres. Verder niet.
En het NL rijbewijs is niets mee gedaan.
 
Same in SA!

Vond het alleen wel jammer dat ik alleen mijn motor en auto geruisloos over kon zetten; voor het bus en vrachtwagen rijbewijs zou ik een nieuw examentje af moeten leggen.


Bart
 
NSW
+ formulieren invullen bij RTA (je gegevens enzo)
+ bewijs van residency (dus adres)
+ ogentestje
+ Nederlands rijbewijs intact gelaten
+ 150 dollar armer voor 5 jaar geldig Aus. rijbewijs.

++ Ontzettend handig om te hebben, je hebt dan een Aus identiteitsbewijs en dat opent veel deuren.

Good luck!
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=8526.msg112947#msg112947 date=1204584952]
even een vraag nou ik zo meelees!

Stel ik heb een NSW rijbewijs en ik verhuis naar Melbourne moet ik dan ook WEER een nieuw victorian rijbewijs aanvragen?
[/quote]

Volgens mij wel. Daar staat dan een 'grace period' voor, maw je moet dat binnen zoveel tijd doen. Tot die tijd verlopen is, is je NSW rijbewijs geldig.

Wat betreft de oorspronkelijke vraag, sluit me aan bij Bart wb SA: geen probleem, NL rijbewijs ongeschonden behouden. Check van te voren wel goed welke papieren je bij je moet hebben (wat ons bijna opbrak was bewijs van adres: een bank afschrift is prima - je kunt bij je bank, waar je misschien net de dag tevoren een rekening hebt geopend, een zgn 'interim statement' laten uitprinten. Dat voldeed in ons geval). Je kon hier ook kiezen of je een rijbewijs voor 1, 2, 3 of 10 jaar wilde hebben, met een korting (meen ik me te herinneren) voor 10 jaar, en je krijgt geld terug als je naar een andere staat verhuist.

Toen ik overigens in 1993/94 in Australie woonde (ACT) heb ik opnieuw examen afgelegd (in ACT dus) omdat anders mijn NL rijbewijs afgepakt zou worden! Examen was overigens fluitje van een cent vergeleken met NL , maar dat was toen.....

Sunburnt
 
Hier in Brisbane was een bank statement niet voldoende als bewijs van adres... :|

We moesten een energie- of telefoonrekening laten zien...

Maar verder zelfde: geen testen, NL rijbewijs hou je gewoon en je kunt voor 1, 2, 3, 4 of 5 jaar een rijbewijs kopen
 
Hier ook (Qld) geen probleem.

Bewijs van adres
geen test, geen ogentest
Niks gebeurd met Nederlandse rijbewijs

Henriette
 
Ok duidelijk :) Ik dacht dat ze je een soort van theorie examen voor zouden schotelen oid. Maar het lijkt dus allemaal vrij soepel te gaan :)
 
Tot 1,5 jaar geleden moest je in QLD een written test doen die $16 kostte maar dat stelde niet veel voor

Ik vind het wel opvallend dat het afgeschaft is want het is toch wel goed dat nieuwkomers zich even verplicht in de Oz verkeersregels verdiepen
 
[quote author=4np link=topic=8526.msg112934#msg112934 date=1204577060]
Ik begrijp niet helemaal waarom ze je NL rijbewijs kapot zouden maken; het feit dat je een Aussie rijbewijs krijgt wil toch niet zeggen dat je NL rijbewijs ongeldig is? Daarnaast is het een officieel NL identiteits bewijs; volgens mij mag je dat niet zomaar 'vernietigen'?
[/quote]

Wat ik begreep is dat men wil voorkomen dat je op twee rijbewijzen rondrijdt Down Under. Valt wat voor te zeggen want als je een verkeersovertreding begaat dan kun je natuurlijk heel slim je NL rijbewijs laten zien en zo voorkomen dat je demerit points krijgt.

:cool:
 
Bij QLD Transport zijn ze nog slimmer AJ...

Ik had eerst geen Oz rijbewijs en ben hier in QLD in een huurauto geflitst; boete naar verhuurbedrijf en via mijn NL rijbewijs- en Oz adresgegevens ik dus boete betalen
Paar maanden later haal ik QLD rijbewijs op; laat m'n NL rijbewijs zien en had meteen 3 demerit points op mijn gloednieuwe QLD rijbewijs... :cry:

Dus wellicht hebben ze dat nu landelijk doorgevoerd? Dunno...
 
[quote author=AJ link=topic=8526.msg112991#msg112991 date=1204623341]
[quote author=4np link=topic=8526.msg112934#msg112934 date=1204577060]
Ik begrijp niet helemaal waarom ze je NL rijbewijs kapot zouden maken; het feit dat je een Aussie rijbewijs krijgt wil toch niet zeggen dat je NL rijbewijs ongeldig is? Daarnaast is het een officieel NL identiteits bewijs; volgens mij mag je dat niet zomaar 'vernietigen'?
[/quote]

Wat ik begreep is dat men wil voorkomen dat je op twee rijbewijzen rondrijdt Down Under. Valt wat voor te zeggen want als je een verkeersovertreding begaat dan kun je natuurlijk heel slim je NL rijbewijs laten zien en zo voorkomen dat je demerit points krijgt.

:cool:[/quote]

Erg vreemd , heb alleen de ervaring hier in de NT.
Ik kreeg een rijbewijs van de NT en mijn dutchy rijbewijs mocht ik gewoon houden , sterker nog ze pakte mijn Nl's rijbewijs en stak mijn NT rijbewijs bij de dutchy pasport.....next was het laatste wat ze nog zei :smile:

Stel dat je NL rijbewijs verloopt over ....... 4 jaar en je besluit over 2 jaar terug naar NL te gaan , je hebt nog geen Australisch pasport want die krijg je pas over 5 jaar, heb je geen NL rijbewijs meer, moet je een hoop papierwerk doen of je rijbewijs opnieuw gaan halen omdat juffie je rijbewijs heeft kapot geknipt.... vreemd.

Heb 1maal mijn rijbewijs moet laten zien (omdat ik kanon zat was...kidding), en gaf gewoon heel het handeltje met NL's en NT rijbewijs aan de politie , was geen probleem.

Toch eens aan Bart de man is vragen wat zijn ervaring is want die heeft zo'n 2 weken geleden NT platen op zijn auto laten zetten.

Jack :evil:
 
[quote author=4np link=topic=8526.msg112987#msg112987 date=1204618800]
Ok duidelijk :) Ik dacht dat ze je een soort van theorie examen voor zouden schotelen oid. Maar het lijkt dus allemaal vrij soepel te gaan :)

[/quote]

Nee, als Nederlander hoef je geen theorie-examen te doen. Dat weten die ambtenaren die altijd, dus enig doorzettingsvermogen is soms wel nodig om ze te overtuigen. Een berg papierwerk en een flink geldbedrag zijn voldoende (en je Nederlandse rijbewijs uiteraard :lol:)

Groetjes,
Rixta
 
[quote author=Jan Katers link=topic=8526.msg112992#msg112992 date=1204624319]
Bij QLD Transport zijn ze nog slimmer AJ...

Ik had eerst geen Oz rijbewijs en ben hier in QLD in een huurauto geflitst; boete naar verhuurbedrijf en via mijn NL rijbewijs- en Oz adresgegevens ik dus boete betalen
Paar maanden later haal ik QLD rijbewijs op; laat m'n NL rijbewijs zien en had meteen 3 demerit points op mijn gloednieuwe QLD rijbewijs... :cry:

Dus wellicht hebben ze dat nu landelijk doorgevoerd? Dunno...
[/quote]

Ik had een boete gehad met demerit punten op mijn NL rijbewijs maar dit werd niet overgezet op mijn Australische....Ik denk dat ze erg willekeurig zijn Jan!

henriette
 
Back
Top