Aussie Rijbewijs

Heb 1maal mijn rijbewijs moet laten zien (omdat ik kanon zat was...kidding), en gaf gewoon heel het handeltje met NL's en NT rijbewijs aan de politie , was geen probleem.

Toch eens aan Bart de man is vragen wat zijn ervaring is want die heeft zo'n 2 weken geleden NT platen op zijn auto laten zetten.

Jack :evil:

Omdat ik al een SA rijbewijs had, heb ik mijn NL rijbewijs niet moeten laten zien. Ik moest ook niks betalen, omdat mijn SA rijbewijs 5 jaar geldig was.
Wel is het handig om hier in NT je rijbewijs over een heel lange periode af te sluiten, want dat is aanmerkelijk goedkoper dan in andere staten.

Wat betreft overzetten van mijn ouwe yotota op NT platen: over de put rijden bij het registratiecentrum, ze kijken dan alles na. Moet een homokineethoes (CV boot) laten vervangen en ook een remlampje.
2e keer was alles goed en duurde het maar 5 minuten (na half uur wachten). Toen in de rij om alles over te laten zetten. Rijbewijs, kentekenbewijs. Done!
 
Voor de situatie in QLD, lees hier: http://www.transport.qld.gov.au/Home/Assistance_and_services/Visitors_and_new_residents/International_drivers/

Alles staat daar.

Ik neem aan dat elke staat zo z'n website heeft.

Cheers.
 
Dus... je hoeft niet opnieuw examen te doen?
Ik herinner me vaag (dat moge duidelijk zijn!) te hebben gelezen op de immi-gov.au site dat dat moest binnen 3 maanden na aankomst maar dat klopt dus niet.
Teveel informatie gelezen deze week, mijn hersens kunnen die berg niet aan  :lol:
 
Op bovenstaande URL staat volgende info:

I hold a foreign driver licence. How do I get a Queensland driver licence?

To get a Queensland driver licence for the same class as your foreign driver licence, you will need to:

    * show your foreign driver licence and a recognised translation of the licence if it is not in English
    * show your supporting evidence of identity
    * show evidence of Queensland residence.

Refer to the licensing and overseas licence holders areas for more information about obtaining a Queensland driver licence.

You may also be required to:

    * show evidence that you are medically fit to drive safely
    * pass an eyesight test
    * pay the road rules test fee and pass the test
    * pay the practical driving test fee and pass the test
    * pay the licence fee.

Nou heeft geloof ik niemand van het forum in QLD een practical driving test hoeven doen, maar sommigen moesten wél en sommigen níet een theorietest te doen, maar dat wordt je aan de balie wel verteld. Mocht je een theorietest moeten doen, dan kan je bij elke news agent het theorieboekje kopen.

Groetjes,

Ireen
 
Ik was gisteren bij Goverment Transport QLD ivm overschrijving van mijn " nieuwe" auto. Ook daar de vraag gesteld over een Ozzie rijbewijs. Ze vertelde mij dat je bij een tijdelijke visum geen australische rijbewijs hoeft te hebben maar gewoon je NL rijbewijs mag houden. Als je een permanent visum hebt moet je binnen 3 maanden je NL rijbewijs laten omzetten
 
Ja maar Jolanda toch!! Shock horror! Da's crimineel man! Haha... Ik heb ook 7 jaar zonder Australisch rijbewijs gereden, maar dat is níet slim, want verzekerd ben je in geval van een ongeluk dan niet, dus niemand aanraden!

En ja Bits, die regels gelden alleen voor mensen die hier PR hebben of burger zijn. Klopt als een zwerende vinger. Je rijbewijs 'omzetten' gebeurt niet; je krijgt er gewoon eentje bij, maar dat bedoel je waarschijnlijk ook.

Groetsels!
 
Mijn Nederlandse rijbewijs is destijds (bijna 3 jaar geleden) wel ongeldig gemaakt, dmv de beamte die er op de achterkant wat op schreef. Ondanks mijn vriendelijke verzoek dit niet te doen, niemand die het merkt! Hij beweerde dat als ze een spot-check deden hij in de problemen zou komen.
 
Sinds ergens in 2006 is officieel vastgesteld dat het verkrijgen van een Qld rijbewijs voor mensen in het bezit van een Nederlands rijbewijs geen theorie test meer vereist. Dat gold helaas dus nog niet voor de mensen die hun Qld rijbewijs daarvoor hebben aangeschaft. Volgens mij is het afhankelijk van de Queensland Transport branch waar je heen gaat, of ze genoegen nemen met de "universal symbols" op je rijbewijs of echt een officiele vertaling willen.

In Nambour doen ze in ieder geval niet moeilijk, daar heb ik m opgehaald  :up: Geen vertaling of niks nodig gehad. Alleen bewijs van residency (die multiple identificatie punten..... en telefoon rekening etc....)

Als je na 3 mnd zonder Queensland rijbewijs rondrijdt (na toekenning van je permanent visum), dus op je nederlandse, dan staat dat gelijk aan het rijden zonder rijbewijs!!! En dat betekent dus dat je grote risico's neemt. Erg veel geluk gehad dus Jolanda! Gelukkig maar dat het allemaal goed is gegaan.....

Henriette
 
[quote author=henriette link=topic=8526.msg114576#msg114576 date=1206511442]
Sinds ergens in 2006 is officieel vastgesteld dat het verkrijgen van een Qld rijbewijs voor mensen in het bezit van een Nederlands rijbewijs geen theorie test meer vereist. [/quote]

Zijn er dan verschillende regels voor de verschillende staten? Dat is raar. Ik heb in 2005 in NSW zonder enig examen m'n Aussie rijbewijs gekregen. Ik moest de dame achter het loket wel overtuigen dat dat echt niet hoefde, maar toen was het ook zo in orde. Wat mij er aan herinnert dat ik binnenkort een nieuw rijbewijs moet gaan halen. Deze is maar drie jaar geldig.

Groetjes,
Rixta
 
Ja, er zijn verschillende regels per staat. Er is geen Australisch rijbewijs. Wel geldt je staats rijbewijs overal in Australie.
Ik heb alleen de Queensland situatie beschreven, de andere ken ik niet.

Henriette
 
Australisch rijbewijs geen probleem

Bewijs van wie ben ik waren: nederlands paspoort, visum in het paspoort en een visa creditkaart.
Fotootje maken en klaar.
Wel even gezegd dat het rijbewijs van nederland heel moest blijven want als je terug gaat naar nederland is je oz rijbewijs daar niet geldig.

Kees
 
Toevallig hebben wij vorige week ons rijbewijs over laten schrijven naar een NSW rijbewijs. Een paar vragen ingevuld, en t was gebeurd We hebben voor 1 jaar betaald, was 41 ausdollar. Maar je kan later voor meerdere jaren betalen. Geen testen zoals een theorietest. Daarvan zijn NLders uitgesloten. Helemaal niet jammer natuurlijk. Geen gewoon heel soepel en je krijgt je rijbewijs gelijk mee
 
[move]
[size=14pt]** Mag ik voor alle duidelijkheid nog 's herhalen dat de regels per staat verschillen? **[/size]
[/move]

Fijns. Bij deze dus. Op de websites van de betreffende Transport Departments zijn de regels te vinden.
 
hey nu ik dit allemaal lees komt bij mij de volgende vraga boven:

Hoe zit het in australie eigenlijk met een aanhanger rijbewijs. Moet je daar net als in Nederland een E achter B bewijs voor hebben of hoe zit dat?

groetjes, Stefan.
 
Back
Top