Australië maakt van water handelswaar

Ton en Ineke

XPdite Sponsor
Australië maakt van water handelswaar
MARCEL DE BOER


Water is een schaars goed, zo schaars dat Australië geld ziet in de introductie van waterderivaten.

AMSTERDAM - Wereldwijd kampen vierhonderd miljoen mensen met een 'ernstig' tekort aan drinkwater. Tegen 2050 zijn dat er vier miljard, schat de Wereld Gezondheids Organisatie. De toenemende schaarste zal tot spanningen binnen en tussen landen leiden.

In het Midden-Oosten worden de grootste problemen verwacht, maar ook in landen als Spanje en Australië wordt het gebrek aan water nijpender, vooral omdat in die landen steeds vaker verkwikkende winterregens uitblijven.

Het zijn in Australië met name de agrariërs die kampen met watertekorten. Australië is de op een na grootste exporteur van vlees en tarwe in de wereld. Toen het land in 2003 met de ergste droogte in meer dan een eeuw kampte, zag het de export van agrarische producten met een derde teruglopen en dat kostte het land een procentpunt aan economische groei.

Dat water schaars is, betekent voor economen dat er een prijskaartje aan gehangen kan worden. In Australië gaan ze echter nog een stap verder. In samenwerking met de beurs van Sydney wil de regering van de deelstaat New South Wales een termijnmarkt opzetten met water als onderliggende waarde. Het is bedoeling dat er futures worden gecreëerd die de bewegingen van waterstanden in waterreservoirs volgen. Het resultaat zal zijn dat van water een handelswaar, een grondstof, is gemaakt.

De termijnmarkt biedt de agrariërs de mogelijkheid hun financiële risico's af te dekken. 'Onze gevoeligheid voor droogte is het grootste risico waar wij boeren mee te maken hebben', zei katoenboer Ashley Power tegen persbureau Bloomberg. 'Termijncontracten zouden ons wel wat steun kunnen geven.'

Futures die gerelateerd zijn aan het weer zijn overigens niet nieuw. Al in 1998 intoduceerde de goederentermijnbeurs in Chicago weerderivaten. Daarmee werd het voor bedrijven mogelijk zich in te dekken tegen ongewoon hete of koude zomers en winters. Eerder konden ze alleen terecht bij verzekeraars, maar die dekten slechts schade die het gevolg was van extreem weer, zoals orkanen en overstromingen. Voor ijsverkopers of bierbrouwers bieden die polissen zelden soelaas.

De handel in weerderivaten heeft een grote vlucht genomen. Inmiddels worden er voor miljarden dollars aan weerfutures verhandeld in Chicago. Niet verwonderlijk, stellen analisten. Zij schatten namelijk dat ongeveer 20% van de Amerikaanse economie direct wordt beïnvloed door het weer.

In Europa zijn weerderivaten nog niet beschikbaar. Een woordvoerder van Euronext gaf aan dat er in Parijs al een paar jaar plannen klaarliggen voor een 'weermarkt'. Maar dat hij er nu alweer een tijdje niets meer over gehoord heeft.

Indekken tegen weer

- Droogte vorm een groot financieel risico voor steeds meer boeren - in Austraie wordt een watertermijnmarkt opgezet zodat risico's kunnen worden afgedekt - al jaren kunnen bedrijven in Chicago terecht als ze willen indekken tegen temparatuurschommelingen - in Parijs zouden plannen voor een 'weermarkt' klaarliggen


Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad


Kunnen wij ook nog eens een gokje wagen  :-D
 
Nou er is hier in Australie geen tekort aan water maar aan water management. Er is hier in Adelaide de laatste tijd meer regen gevallen dan Adelaide in een heel jaar gebruikt. Alleen verdwijnt dat water linea recta in de storm water drains ( regenwater riool) en stroomt dan doodleuk de zee in  :cry: Wordt niets van (her) gebruikt. Verder wordt er volop gekweekt met gewassen die water verslinden en je dus helemaal niet zou moeten kweken in een land als dit ( bv. katoen en rijst) Wellicht dat Willem-Alexander als hij komt daar goeie tips over kan geven. Ik woon sinds 6 maanden in "de droogste staat op het droogste continent" en heb eerlijk gezegd zelden zoveel regen gezien.
Hoorde trouwens gisteren op de TV dat voor 1 liter wijn 460 liter water nodig is  :lol: Ook niet echt een economisch gebruik dus. We gebruiken per persoon ongeveer 125 liter water per dag maar het grootste deel 85% is niet voor drinkwater maar voor bad, wc, was, tuin etc. kan je gemakkelijk ( zelfs ongezuiverd) regenwater voor gebruiken.  Valt me trouwens ook op dat in een land waar de zon ( bijna) altijd schijnt er zeer weinig gebruik wordt gemaakt van zonne-energie.
 
Ik ben het helemaal met willem-lenie eens. Er is hier een groot gebrek aan watermanegement ipv water. Echt ongelooflijk wat mensen hier (in Brisbane) met het schaarse water doen. Ook de prijs staat in geen verhouding met het gebrek aan en de vraag naar water. Ze geven het zowat gratis weg, terwijl er een tekort is. Vanaf 3 oktober gaat Brisbane naar level 2 water restricties. Wat mij betreft hadden ze dat al 2 maanden geleden gedaan.

Hier wat getalletjes (bron: http://www.savewater.com.au):

productm3/haliter water/kg product
cotton8.0004.400
rice15.0001.700
citrus12.000
maize10.000
wine grapes7.000460
 
Lijkt mij toch een goed idee om naast je huis (als je voldoende ruimte hebt) een regenton neer te zetten, zoals meerdere families die hebben in de "Outback" zelfs al woon je in de stad.
Zoals willem-lenie al schreef "Alleen verdwijnt dat water linea recta in de storm water drains ( regenwater riool)". Dus waarom geen regenton voor de wc, douche etc.

Zelfs een paar kennissen (verderop in de outback) hebben bv. borewater. OK niet iedereen heeft die mogelijkheden, maar her zou een oplossing kunnen zijn, of niet?

Rene
 
Ik heb een tijdje terug een programma gezien over de rijstvelden
in Australie, door het vele water dat ze daar gebruiken begint
het zout in de onderlagen op te lossen.
De velden worden dan onbruikbaar.
Ze zijn ook bezig (ik weet niet meer precies waar) met rijst dat kan
groeien in zoutwater.
Op dat gebied is er nog genoeg te doen voor mensen met verstand.
Werk genoeg dus voor de jeugd, wij gaan nu kijken hoe ze het gaan doen.  :-D
 
In de nieuwere wijken in NL hebben ze al een gescheiden watersysteem. gewoon drinkwater gebruiken waar je het voor nodig hebt en minder schoon water voor het wassen van de auto, sproeien van de tuin, toilet etc. Het is even wat duurder om het aan te leggen, maar binnen no-time heeft het zichzelf terug verdient.
 
nog een stukje uit The Australian over waterbeheer (had ik al in een ander topic geplaatst, maar toch .... lijkt me hier meer op zijn plaats.

Families lose out by using rainwater
George Megalogenis
September 17, 2005
THE cost of installing a rainwater tank, a symbol of environmentally friendly housing, would take families a lifetime to pay off if they used the funds saved on their water bills.

The Housing Industry Association also estimates that using recycled water for the toilet would leave a household worse off by as much as $150 a year.

The gap would only be partly covered by boosting the first-home owner grant by $3000 to $10,000, as a federal parliamentary committee proposed this week in a report into building sustainable cities.

The increased grant would help cover the cost of introducing five-star sustainability rating systems for homes in all states, as the committee proposed.

The hard numbers illustrate the dilemma at the heart of the water conservation debate: the cost of building water-efficient housing exceeds the benefits for home owners.




 




One of the problems is that the water used by households is still very cheap. But the cost of a tank would cost families up to three times as much to install than the money they would save from their water bill over 20 years.

Another is that households account for just 9 per cent of the water used nationally, compared with 67 per cent for agriculture.

In a submission to Victoria's competition watchdog, the HIA details the sums involved in adding a rainwater tank to a new home, based on a survey of its members.

"The cost of supplying and installing a 2000-litre rainwater tank plumbed to one toilet equates to $3792, whilst the interest on a 20-year mortgage at 6.5 per cent per annum equates to (another) $2993," the HIA says in its submission to the Victorian Competition and Efficiency Commission.

"Interestingly, the interest payable annually on the extra $3792 mortgage is likely to be two or three times more than the potential savings in water usage costs each year. Also, these costings do not include ongoing maintenance expenses."

The HIA says the best-case scenario is a $55 saving on the water bill, but this would be half or a third of the annual cost of the rainwater tank.

Victoria is the only state that requires all new houses to meet a five-star conservation rating.

One option available to clear the hurdle is a rainwater tank. Another is a solar hot water system, which the HIA says is twice as expensive with an upfront cost of $4827 and another $3810 in interest over 20 years.

This week, the federal parliamentary committee for the environment released its report into building sustainable cities.

Committee chairman Mal Washer said Australia was one of the most urbanised nations in the world, and faced serious challenges with "water shortages, transport congestion and high energy demands".

"There is no doubt a number of Australian cities are in imminent danger of running out of water," the Liberal MP said.

The committee said all states and territories should follow Victoria's lead and introduce five-star rating systems. To address concerns that this would impose a tax on first-home buyers, the committee called on the federal Government to pick up part of the tab.

"The committee believes that, as an incentive for sustainable building practices, the Australian Government should increase the first-home owner grant to $10,000 for those homes that meet specified sustainability criteria," the report said.

The catch, confirmed yesterday, was that the HIA's own data showed that an extra $3000 would still leave the first-home buyer worse off after installing a rainwater tank on the roof.
 
Re het stukje van Fritsie;

Ik had geen idee dat de kosten voor een regenwatertank zo duur was. Misschien dan toch maar een huis kopen waar een bij staat.

Ongeloofelijk, die prijzen zeg!!!!!!! :-(

Rene
 
Hoi Rene-L,

Ik denk dat je wel aan hele grote en ondergrondse watertanks moet denken. Het gaat mij meer om het feit dat je 20 jaar nodig hebt om je investering terug te verdienen. Ik vind het in NL bij ons thuis ook wel grappig, wanneer de regenton in de tuin gevuld is, hebben we dat water niet nodig. Dus de terugverdientijd van die uitgave van dat geld voor die ton (in combinatie met onze waterprijs) bedraagt misschien ook wel 20 jaar.

Ik ben het trouwens wel eens met het feit dat je regenwater eerst moet vasthouden (dus in grond of rivieren) of bergen (bv. in tanken) voor je het loost in de oceaan. Dat mag ook wel wat kosten lijkt me.
 
Helemaal mee eens, een 2 kuub tank neerzetten om alleen 1 toilet door te spoelen lijkt mij ook niet rendabel. kelderwater, waarom niet,
grote betonnen  bak onder je huis voor opslag van water, pomp je het door je dak ( zonne-energie :sunny:) heb je en een watergekoeld huis en voorverwarmd water :-D. Ook zouden ze bij de development van een nieuwe wijk 1 groot gezamenlijke ondergondse opvang voor water kunnen plaatsen waar alle huizen uit de buurt uit tappen. Maar nogmaals, er is water genoeg, alleen wordt het (nog) niet op de juiste manier (her)gebruikt. Als ze in de toekomst met een groeiende bevolking toch aan de watervraag wil voldoen dan zullen ze toch iets moeten ondernemen, kost wat kost. Het hoeft trouwens ook niet altijd rendabel te zijn, je kan ook andere motieven bedenken om het te doen. Wordt trouwens vandaag hier in Adelaide 25 graden, ga dadelijk effe lekker zwemmen in de zee ( water zat!!)

Willem
 
Er zijn natuurlijk veel mensen die zeer milieu bewust leven. Je hoort wel eens van mensen die het maar vreemd vinden dat je drinkwater gebruikt voor bv. de wc. Kan ik ook wel inkomen.
Maarre, wat kost nu zo'n corrugated iron watertank van een redelijk formaat?

De regenton thuis is ook gevuld. Dit gebruiken we altijd voor de tuin, inplaats van te sproeien (zover als het mogelijk is). OK, onze tuin is dan niet groot genoeg voor een ANWB wandelroute, en bestaat hoofdzakelijk uit (kuip)planten, maar het is toch mooi meegenomen.

Maar het idee van een kelder gevuld met water? Toch wel leuk.

En Willem, hoe was het water? Welke beach ben je geweest??

Gr. Rene
 
Ahhh, Glenelg. Het zal wel erg veranderd zijn in de jaren dat ik er voor het laatst ben geweest.

Er zat toen een jeugd liefde van mij. (eigenlijk was ik een beetje gek op haar, maar zij niet op mij.)
 
[quote author=willem-lenie link=topic=2617.msg28348#msg28348 date=1127177933]
Er is hier in Adelaide de laatste tijd meer regen gevallen dan Adelaide in een heel jaar gebruikt.
Alleen verdwijnt dat water linea recta in de storm water drains ( regenwater riool) en stroomt dan doodleuk de zee in[/quote]

Er zijn wel gemeentes waar het regenwater wordt opgevangen en opgeslagen.
Maar die gemeentes hebben dat water weer hard nodig omdat ze de nieuwe wijken vol zetten met exotische planten die enorm veel water nodig hebben.
 
[quote author=willem-lenie link=topic=2617.msg28562#msg28562 date=1127276618]
Maar nogmaals, er is water genoeg, alleen wordt het (nog) niet op de juiste manier (her)gebruikt.
Willem
[/quote]

Er is water genoeg?  :? Ik woon in Brisbane en heb nog amper regen zien vallen in een jaar tijd ! Dus als je al water op wil en kan vangen, opslaan, het juiste watermanagement voeren, moet er altijd nog wel regenwater vallen !  :-(

Ik ben het wel eens dat er nog onvoldoende maatregelen zijn en worden getroffen en vind dat er inderdaad geen juist watermanagement is!  :x

groetjes,

Ingrid.
 
Ik vind ook dat het met name ligt aan de manier hoe mensen hier met water omgaan dat er een tekort ontstaat. Er is al niet veel water. En als er dan ook niet voorzichtig mee wordt omgesprongen....

Om wat voorbeelden te geven:
* 90 % van alle kranen die ik hier heb gezien lekte. En niet zuinig, niet een klein beetje, maar echt flink. Ook bij ons thuis zijn de kranen niet makkelijk dicht te draaien. Ik weet niet hoeveel water je er precies mee verliest... maar het is niet weinig.
* Een thermostaat kraan is hier een noviteit! Zonde, want er is veel water mee te besparen.
* Omdat ze hier (zeker in de oudere huizen) nog een ouderwetse douche hebben (=een stang uit de muur met een douchekop eraan) is het niet makkelijk om even een spaarkop (kennen ze dat hier uberhaupt!) erop te zetten. In NL hebben wij in ons huurappartement gelijk een spaarkop geinstalleerd. Hier mag je niets in je huurhuis doen zonder uitdrukkelijke toestemming van je verhuurder.
* Water is hier VEEL te goedkoop. En mensen klagen al omdat ze er tegenwoordig uberhaupt voor moeten betalen. Neemt niet weg dat de prijs wat ons betreft omhoog mag. Mits ze het geld gebruiken voor watermanagement of subsidies voor kranen, watertanks, enzovoorts.
* Omdat het hier zo warm is/wordt en mensen toch een mooi gazonnetje willen wordt er hier dagelijks heel wat af gesproeid. En dan vooral met die automatische sproeisystemen die ook sproeien als het een keertje regent.

Goed, ik kan nog wel even doorgaan. Maar ik snap soms echt niet waarom het zo strak geregelde Australie, nog niet zover is dat het het weinige water een beetje behoorlijk kan managen???
 
Ik sluit me bij jouw observaties en mening aan Rebekka ! Zo ervaar ik het ook ! 

Ik vind het toch een vreemde gewaarwording dat ze op het gebied van water management zo achter lopen: in Nederland waar toch een overvloed aan regen valt hebben ze bovengenoemde spaardouchekoppen en thermostaatkranen wel terwijl ze hier in Queensland waar het zo droog is ze schijnbaar nog niet uitgevonden zijn !!?  :?  :|
 
Hi all

Ik rende gisteren vol verwachtig naar buiten "rook de regen!!" begon vlijtig de was van de lijn te halen....helaas vals alarm Drie Hele Druppels :-(

Inderdaad op het gebied van water besparing valt er hier nog een hoop te leren. Maar er valt dan ook wel verdomde weinig de laatste paar maanden.

Groetjes
Syl
 
Back
Top