Australie....land van milk and honey?!?!

[quote author=clotje link=topic=2414.msg25590#msg25590 date=1125059829]
[quote author=Tim link=topic=2414.msg25587#msg25587 date=1125058842]
Als je niet wilt werken, dan kan je inderdaad beter in NL blijven wonen. Wat is dat nou voor instelling in combinatie met emigratie plannen!? Terecht dat Australie (en elk willekeurig land op deze wereld) niet op dit soort mensen zit te wachten. Nederland.....paradijs....

[/quote]
Iedereen hier heeft natuurlijk een paar honderdduizend euro op de bankrekening staan en kan het zich veroorloven om een paar maanden werkloos te zijn in Australie, ik kan dat niet. Ik heb een baan nodig dus sorry dat ik te realistisch ben.
[/quote] Maak van die paar honderdduizend euro in mijn geval maar een paar honderd euro van die ik op mijn rekening heb staan, dus ik heb ook vanaf dag 1 een baan nodig! Ik ga naar Australie om een nieuw leven op te bouwen, en dat bereik je onder andere door hard, te werken, afzien en soms genoegen moet nemen met... You have to crawl before you walk. Ik werk hier in Nederland 3 ploegen diensten, 12 uurs diensten en weekend diensten, mijn overwerk is van 200% naar 125% terug gebracht mijn ploegentoeslag van 33% naar 25% en ik heb al mijn ATV dagen ( 24 ) moeten inleveren, als ik deze situatie ga vergelijken ten opzichte van vorig jaar werk ik een hoop onregelmatige uren tegen een kl*te salaris. Ik denk dat ieder weldenkend mens wel weet dat je los van de uitzonderingen geen 70 uurige werkweek hebt. In Australie.Het feit dat je de eerste 2 jaar geen aanspraak mag maken op een aantal sociale verzieningen daar is iedereen die met een visum procedure bezig is van op de hoogte, dat is dus echt iets wat je moet accepteren als je naar Australie wilt emigreren, kun je dit niet moet je niet gaan.

Was het maar waar dat ik een paar honderdduizend euro had  :).
We weten wat de consequenties zijn en we zijn bereid om weer onderaan te beginnen.
We hebben het er zeker voor over!!

"Van hard werken is inderdaad nog nooit iemand doodgegaan hoor. Maar ja ...., waarom zou ik het risico nemen."

Haha. Dit is een grapje hoor (voor ik ook iedereen over me heen krijg). Het mooie is dat dit een uitspraak was van Ronald Reagan tijdens zijn presidentsperiode als verdediging op de aantijgingen dat hij zo lui was.

Ik denk zelf dat Clotje het helemaal niet zo negatief bedoelde als het uitgelegd/opgevat wordt. Ik zie het meer als 'waarschuwing' voor wat ik gisteren weer zag in Een plek onder de zon (die Engelse opzichter/metselaar in Perth) dat je ongeacht je kwaliteiten in een lwat agere functie (en tegen minder betaling) begint met werken. Of je moet een befaamd hersenchirurg zijn natuurlijk. De eerst jaren zul je meer moeten werken voor minder geld. Je zult je opnieuw moet bewijzen. Als je dit meeneemt in je beslissing om te gaan is het al weer makkelijker te aanvaarden lijkt me.

Om het leuk te houden nog een antwoord van Reagan op vragen van collega politici over het begrotingstekort (heeft hier trouwens niets mee te maken): "Het begrotingstekort? Daar zou ik me niet zo druk over maken. Dat is inmiddels zo groot, dat kan best voor zich zelf zorgen." Hoor je het J.P. al zeggen?

[quote author=clotje link=topic=2414.msg25534#msg25534 date=1125042827]
Ik heb hier een link die ik iedereen aanraad om te lezen...Dit laat Australie van een heel andere kant zien.  :-o

http://britishexpats.com/forum/showthread.php?t=322333

[/quote]Zoals al meerdere mensen gezegd hebben, als je alles in die link zo eens leest, plus wat ik uit eigen ervaring weet, komt het erop neer dat Australie niet anders is dan NL of elk ander Westers land: standaard werkweek tussen de 36 en 40 uur, en in sommige bedrijven heerst nou eenmaal een cultuur dat je standaard overuren maakt zonder daarvoor betaald te krijgen...

Ik vind alleen sommige reacties hier wel een beetje flauw, zo van als je te lui bent om constant 45 uur p.w. te werken waarom wil je dan emigreren? Er zijn duizenden redenen om te emigreren die niets te maken hebben met de werksituatie of hard willen werken om een nieuwe toekomst op te bouwen, bv. stel dat je grote liefde in Australie woont, om maar iets te noemen. En niet een 45-urige werkweek willen noem ik persoonlijk niet lui, maar normaal. Ik heb hier een 36,25 urige week, en heb deze week zo'n 45 tot 50 uur gewerkt omdat ik een collega iets beloofd had en die belofte wou waarmaken, maar ik zou toch niet graag elke week 45 uur werken. Dat betekent nog niet dat ik lui ben... (wat ik overigens wel ben, maar dat is beside the point ;) )

[quote author=Hans de Visser link=topic=2414.msg25610#msg25610 date=1125069659]
[quote author=clotje link=topic=2414.msg25534#msg25534 date=1125042827]
Ik heb hier een link die ik iedereen aanraad om te lezen...Dit laat Australie van een heel andere kant zien.  :-o

http://britishexpats.com/forum/showthread.php?t=322333

[/quote]
Ik vind alleen sommige reacties hier wel een beetje flauw, zo van als je te lui bent om constant 45 uur p.w. te werken waarom wil je dan emigreren? [/quote]

Wat de mensen hiermee bedoelen denk ik, is dat je alles opnieuw moet opbouwen en daarom zeker de eerste periode daar een hoop tijd en energie in moet steken.

Mee eens, maar sommige opmerkingen waren meer in de trant van als je niet bereid bent tot een standaard werkweek van 45 uur moet je niet emigreren...

Nou zal ik dan ook maar even.......?

Zoals al vaker blijkt op het forum, je gaat emigreren en je moet helemaal opnieuw beginnen, in alles. Dus misschien ook wel weer onderaan beginnen als het gaat om werk. Ook al heb je dan je leven al keihard gewerkt......
Een open minded instelling lijkt me dan ook noodzakelijk wil  je het kunnen redden daar. Toen ik in october in australie was voor sollicitaties, kreeg ik toch wel de indruk dat als je WILT werken dat ook kan. Maar misschien niet in je beroep. Nu weet ik wel dat het een verschil is of je zoals ik in je eentje gaat of de verantwoordelijkheid hebt voor een gezin.......Maar ik kan me er eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Misschien vind ik een wereldbaan als projectleider in de bouw, maar aan de andere kant....wie zal het zeggen.

Dit is ook het moment dat je misschien wel een carriere switch kunt maken. Misschien ga ik wel tijdelijk in de kroeg werken, of auto's verkopen in de travellers autobarn, of in een dierentuin, of begin mijn eigen hostel. Wie zal het zeggen? Ik weet wel dat ik nederland niet zomaar mijn vaste baan op zou zeggen om ineens iets anders te gaan doen, maar als je alles toch al achter je laat......zie maar wat er voor je voeten komt!

En wat betreft zoveel uren per week werken: die mensen heb je overal, zoals ineke al aangaf. En dan is het ook heel afhankelijk van welke sector...

EN die britten: als ik kijk naar een plek onder de zon, zie ik mensen die niet als skilled persoon erheen gaan, dan vraag ik me af hoe ze dat voor elkaar krijgen. Of een stel die nog nooit in australie was geweest, de zeikerd uit Perth, ga dan terug?

Het is niet makkelijk om dat visum te verdienen voor ons nederlanders, maar ik zeg altijd maar stel dat het heel makkelijk gaat? Nou zullen we dan maar s gaan kijken? En valt ineens heel veel tegen. Terwijl als je er al  een jaar of twee jaar dag en nacht mee bezig bent, en je hebt dan eindelijk je visum, waardeer je het veel meer. Misschien omdat die britten het ongeveer in de schoot krijgen geworpen dat ze veel critischer zijn......?

EN ja, aan elk land zitten voor en nadelen, dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Maar geld, wat is geld als het gaat om de natuur, de zon, de easy way of living, dat is met geen geld uit te drukken...

Voorlopig laat ik me dus echt niet uit het veld slaan door een paar suffe berichten van die rare britten die op het land lopen te zeiken......ik denk de meeste niet, toch? :lol:

Gr. Sab

[quote author=Sabien link=topic=2414.msg25625#msg25625 date=1125077729]
Dit is ook het moment dat je misschien wel een carriere switch kunt maken. Misschien ga ik wel tijdelijk in de kroeg werken, of auto's verkopen in de travellers autobarn, of in een dierentuin, of begin mijn eigen hostel. Wie zal het zeggen? Ik weet wel dat ik nederland niet zomaar mijn vaste baan op zou zeggen om ineens iets anders te gaan doen, maar als je alles toch al achter je laat......zie maar wat er voor je voeten komt!
[/quote]
Zo denk ik er precies over :up: Perfect moment om carrieren switch te maken. Want ik moet eerlijk zeggen het elektronica komt nu eigelijk al me oren uit. Moet er niet aan denken omdat nog is 40 jaar tedoen :wall: Misschien niet heelemaal eerlijk want me beroep staat toch op de MODL lijst... Komt er eindelijk een ventje naar Aus die het vak verstaat gaat ie druiven plukken :-D :evil:

Over de switch maken... dat had ik ook in mijn hoofd voor ik wegging. Toen kwam ik hier en bleek dat er toch vaak gevraagd wordt naar een specifieke opleiding of cursus. Je hoeft het natuurlijk niet perse te hebben. Maar ook bij de kinderopvang waar ik werk, ben ik niet goed gekwalificeerd. Ik laat nu mijn papieren kwalificeren bij de Queensland overheid "familyservices" maar ik heb kans dat zij zeggen dat ik niet in de kinderopvang mag werken. En dan is mijn baan dus weg! Ik was er voor mijzelf helemaal van overtuigd dat ik het geen probleem zou vinden om patat te gaan bakken. Maar toen was ik hier, bezig met mijn registratie als juf. Toen had ik ook nog eens heimwee en op mijn werk in de kinderopvang was het ook even minder. Nou toen had ik geen zin om ook maar iets te doen. Ik ben daar wel weer uitgeklauterd. Maar ik vond het echt heel frustrerend om niet op mijn eigen niveau te werken. Maar ook de manier waarop mensen soms tegen je aankijken. Ik was hoger gekwalificeerd dan drie kwart van het centrum, maar zo voelde ik me ook weer niet. Omdat je niet helemaal Australisch bent, en niet helemaal gewend voelde ik mij erg dommig de eerste tijd, maar ook weer zwaar overgekwalificeerd voor luiers verschonen  :-D. Het is een beetje een vaag verhaal geworden. Hoop dat de strekking overkomt  :-o.

Ik wil wel werken...maar geen 70 uur! Ik werk al mijn hele leven. Ik wil alleen ook de andere kant belichten, zonder de roze bril, dus de realiteit, maar blijkbaar kan dat hier niet....

Tuurlijk kan dat wel :) Maar voor mij is het geen "realistische" link, wij wonen hier nu ruim negen jaar en ik herken die opmerkingen in die link gewoon niet :) Je hebt  keuzes hoor in je leven je HOEFT toch geen 70 uur te gaan werken? Net zoals ik ook niet gedwongen werd om bijvoorbeeld vrijwilligers werk te doen. Maar het was de juiste keuze....en het was maar tijdelijk. Als je een beetje goodwill toont gaan deuren gewoon eerder voor je open.

En emigreren blijft toch echt een beetje een gok, er komt veel meer bij kijken dan zo snel mogelijk een baan in je eigen "sector" te vinden en dan ook nog eens op je eigen niveau :evil:. Zoals ik al eens eerder heb gezegd: dat gevoel om te emigreren om (zo goed als) alles achter te laten moet uit je tenen komen :wink: want iedere dag is weer een nieuwe uitdaging!! Als je bang bent bepaalde zekerheden (sociaal netwerk, fantastische pensioenregelingen, etc. te verliezen........don't do it! :). Als je klaar bent voor uitdagingen (met goede en minder goede aspecten) go for it!!!

en zoals Sander al aangaf
You have to crawl before you walk
, inderdaad!!! en sommige mensen lukt dat in no time voor anderen liggen er misschien wat meer drempels op hun weg, who knows,

Groetjes
Syl

Er is al een hoop over gezegd, maar ik wil dit er nog aan toevoegen.

Australie is geen verzorgings staat zoals Nederland en inderdaad als je de eerste 2 jaar zonder werk komt te zitten, moet je de handen uit de mouwen steken en zorgen dat er geld binnenkomt...hoe dan ook.

Het feit dat alles hier niet zo gereguleerd is zoals in NL, betekend ook dat niemand zich druk maakt of je 40 uur p/w werkt, of 37,5 of 32 of zelfs 80 uur.
De charme van Australie is dat Bill de automonteur naast John de ITer woont en ze samen een biertje drinken en de een niet op de ander neerkijkt wat ze doen of hoeveel ze verdienen, laat staan hoeveel uren ze werken.

En inderdaad wij hebben slechts zo'n 20 vrije dagen per jaar...met nog wat public holidays.
Niet veel vergeleken met NL, maar je kunt deze 2 landen niet met elkaar vergelijken. Voor mij blijft Australie het land van "milk & honey", maar nog meer het land van opportunities, waar je wel wat voor moet doen.

Cheers,
Martin 

[quote author=Martin in Gundaroo link=topic=2414.msg25899#msg25899 date=1125314270]
De charme van Australie is dat Bill de automonteur naast John de ITer woont en ze samen een biertje drinken en de een niet op de ander neerkijkt wat ze doen of hoeveel ze verdienen, laat staan hoeveel uren ze werken.
[/quote]Kijk alleen dit zou voor mij persoonlijk al een reden zijn om te emigreren. Mooi verwoord overigens Martin :up:

[quote author=M5 link=topic=2414.msg25917#msg25917 date=1125331199]
[quote author=Martin in Gundaroo link=topic=2414.msg25899#msg25899 date=1125314270]
[/quote]Kijk alleen dit zou voor mij persoonlijk al een reden zijn om te emigreren. Mooi verwoord overigens Martin :up:
[/quote]

is dit in Nl anders dan? Ik drink ook met mijn buurman een biertje, los van wat hij doet, wat hij verdient of hoe veel uur hij werkt.

p.s ik ga op vakantie, dus ik kan even niet meer reageren.

[quote author=Fritsie link=topic=2414.msg25920#msg25920 date=1125336653]
[quote author=M5 link=topic=2414.msg25917#msg25917 date=1125331199]
[/quote]
is dit in Nl anders dan? Ik drink ook met mijn buurman een biertje, los van wat hij doet, wat hij verdient of hoe veel uur hij werkt.
[/quote] :thinking:

[quote author=M5 link=topic=2414.msg25927#msg25927 date=1125342189]
:thinking:
[/quote]
Ik heb ook anderen ervaringen hier in Nederland :| Ik zal al mijn ervaringen met buren maar weg laten..., anders wordt het zo'n SBS6 achtig verhaal..  :-o
Twee jaar terug 1 keer twee weken bij de huishoudelijk dienst gezeten van een ingenieurs bedrijf. Had je die blikken moeten zien als ik het oud papier kwam ophalen in al die kantoortjes van ze. Heb nu nog nachtmerries van die blikken :wink: Belachelijk gewoon.... Ze wisten niet eens wat me achtergrond was en waarom ik die baan tijdelijk had. Sukkels waren dat. Allemaal managers en ingenieurs die een stok veelte diep in hun reet hadden zitten. :wall:
Hoe het in AUS zal zijn dat zullen we over 9 maanden zien  :up:

Jazeker is dit in NL anders. Niet perse het biertje drinken met de buurman maar veel mensen met een hogere opleiding kijken neer op iemand die niet zo hoog opgeleid is. Ik spreek uit ervaring. Ik heb 10 jaar in een bedrijfsrestaurant gewerkt met een HAVO-opleiding. Ik werkte daar omdat het werk me goed beviel en ik goed kon opschieten met de jongens die op de fabrieksvloer werkten. Het grootste deel van de kantoormensen echter keek op mij en mijn collega's neer omdat we 'maar' een kantinejuffrouw waren.
Ook vindt men het in NL erg belangrijk carriere te maken en te laten zien dat men goed verdient. Ik heb daar altijd al de pest aan gehad en ik hoop van harte dat dat in Oz anders is.

Over hard werken. Jeroen zou blij zijn als hij maar 45 uur per week hoeft te werken want dat is hier wel anders en ik MOET in ieder geval in Oz een jaar full time werken om aan een permanent visum te komen. Ik heb zelf in de 25 jaar dat ik op de arbeidsmarkt vertoef altijd parttime gewerkt met een max van 32 uur. Ik vind het niet erg om full time te moeten werken in Oz. Ik moet er tenslotte wat voor over hebben om een permanent visum te krijgen en ik ga er dan ook voor de volle 100% voor. Zoals al eerder is gezegd; van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan.

En wat geld op de bank betreft: Jeroen en ik hebben niet bepaald 100.000,00 euro op de bank; was het maar waar. Ook wij moeten hard werken voor onze (euro)centen.

Zelfde hier hoor Erna, ik heb 2 jaar lang bij een pompstation achter de kassa gestaan. Ik was accountmanager op een accountantskantoor voor dat wij aan kindjes begonnen. Toen ben ik een jaar thuis geweest om bij onze dochter te blijven. Ik stompte af en besloot weer aan de slag te gaan. Ik wilde graag een baantje wat ik met Sander zijn onregelmatige diensten kon combineren want kinderopvang is hier in NL niet te betalen! Dus kwam ik bij een tankstation terecht. Daar kwamen al die piepeltjes van het accountantskantoor uiteindelijk hun leasebak volgooien en óf ze op me neer keken!! Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar ik heb wat dat betreft precies dezelfde ervaring als Erna en Barry. Ik weet ook niet of het beter in Oz is, hier is de eerste vraag meestal goh wat voor werk doe je? Men meet je al snel aan het vak wat je beoefend. Ander voorbeeld (ja ik ga maar door!) Sander is off-set drukker, jongen van de vloer. Hebben ook snel een stempel als simpel enz. Maar dankzij zijn vakmanschap komen wij nu wel mooi het land van milk & honey in!! Hahaha en dat kunnen de meeste vertegenwoordigers met leasebakken, laptoppie en telefoontje van zaak niet zeggen!

[quote author=Lin link=topic=2414.msg25983#msg25983 date=1125386733]
Daar kwamen al die piepeltjes van het accountantskantoor uiteindelijk hun leasebak volgooien en óf ze op me neer keken!![/quote]

Helaas is Nederland een land van afgunst en jaloezie.
Dit zijn zaken waar we lekker boven moeten blijven staan.

nog even op de valreep, dan ga ik echt op vakantie.

Jammer van die negatieve ervaringen met hoger opgeleiden. Ik ga me bijna schuldig voelen. Nee dat is gekkigheid. Toch is het wel gek, want in de laatste onderzoeken die ik heb gelezen blijkt dat de emigrant van nu (ook naar Australie) goed opgeleid is. Misschien dan juist de leuke opgeleide mensen die vertrekken? Ik weet het niet. In ieder geval als Bear met stokken op bepaalde plekken van het menselijk lichaam aan het werk wil dat kan ik het me voorstellen dat ze even anders gaan kijken. Maar zo'n stok zal ook wel weer wennen. Groetjes en tot over een weekje.

Allereerst happy holiday Fritsie!

Hiya Lin!
Ik weet ook niet of het beter in Oz is
ja hoor! Hier wordt je normaal gesproken niet "afgerekend" op het type werk wat je uitvoert of het soort auto waarin je in rond tuft en of je nu wel of niet met de laatste mode meedoet :up:  :) over het algemeen een prima mentaliteit dus.

Groetjes
Syl  p.s. Lin & Sander al bijna klaar met pakken?? :bye:

Back