Australie....land van milk and honey?!?!

:eek:fftopic: Fritsie, hele fijne week!

Syl, wij zijn hier in huis bezig met de laatste loodjes. Ik heb gister al het speelgoed van de meiden ingepakt en stuur 2 dozen alvast voor met de TPG, zodat ze daar gelijk hun favoriete speelgoed hebben. Want de container met de rest van de spulletjes zal er pas omstreeks januari zijn. De rest is allemaal ingepakt, er rest ons nog de dagelijkse dingen die we gebruiken en die doen we echt de laatste dagen. Dus nog een paar dagen en dan trekken we hier de deur achter ons dicht! :)

[quote author=Fritsie link=topic=2414.msg25989#msg25989 date=1125387923]
Bear met stokken op bepaalde plekken van het menselijk lichaam aan het werk wil dat kan ik het me voorstellen dat ze even anders gaan kijken. Maar zo'n stok zal ook wel weer wennen. Groetjes en tot over een weekje.
[/quote]
Er zullen er best een paar bij gezeten hebben die het lekker vonden. Maar over het algemeen keken de meesten heel zuur....  :-D
prettigen vakantie gr. Barry

Hi Erna,

ik geloof dat een fulltime-baan wordt gedefineerd als minimaal 35 uur per week.......

zou betekenen van 32 naar 35 uur, valt toch wel mee.......? :lol:

Gr. SAb

Hoi Sabien,

Ja hoor, ik heb er geen moeite mee dat ik meer dan 32 uur moet werken er staat tenslotte iets positiefs tegenover. Het permanente visum. En zodra ik dat heb, kan ik altijd nog besluiten minder te gaan werken of misschien ben ik dan wel zo'n work-a-holic :wink: geworden dat ik juist nog meer ga werken.

:? Wat ik me nu afvroeg: Stel (ik ga op studenten visa) ik werk die 20 uur tijdens mijn studie op een ander gebied dan waar ik in studeer, omdat het moeilijk is om iets te vinden zonder dat papiertje. En kan na mijn studie (wegens competitie enzo) niet de baan vinden waarvoor ik dan afgestudeerd ben (zonde van het geld en de tijd)  :x.
Dus zou ik bij dat 20 uur baantje kunnen blijven fulltime. Dat zou gaaf zijn ivm de inkomsten, maar deze baan staat niet op de SOL of MODL.

Moet ik dan het land uit of mag ik dan alsnog blijven, omdat ik een vaste baan heb en dan al 2 jaar in Australië verblijf. : :|

pascale

[quote author=Martin in Gundaroo link=topic=2414.msg25899#msg25899 date=1125314270]

En inderdaad wij hebben slechts zo'n 20 vrije dagen per jaar...met nog wat public holidays.
Niet veel vergeleken met NL, [/quote]

Uuuh, Martin... wij hebben ook "maar" 25 vrije dagen inclusief wat aangewezen dagen erbij. M.a.w. Echt een schokkend verschil is het (niet) meer.

En voor de rest: Aan het einde van het verhaal gaat inderdaad ook in Australie de wekker om 7:00 uur, maar dan is het, als je het een beetje goed uitkiend, wel lekker weer!!
No worries. Gewoon lekker je ding daar gaan doen en vooral genieten. (Hard) Werken is helemaal niet erg, vooral niet als dat leuke resultaten heeft. In Nederland werk je ook hard, maar dan vooral voor de belastingdienst en de verzadigde, ongeinteresseerde maatschappij. Dussss, voor mij ook: Australie is SWEET.

ps. ik woon in een "kak-buurt" en kan uit ervaring zeggen dat hier niet veel bier, noch andere spijzen, met elkaar worden genuttigd. Het is vooral "me me me" en de dikke BMW. Goed te horen van Martin dat dat in Austalie inderdaad (meestal) anders is. En zoals Ineke zegt: eens een L altijd een L, je neemt jezelf per slot van rekening mee, niet waar!?

Phoe, toch een heel verhaal geworden!

[quote author=heemskerk link=topic=2414.msg26134#msg26134 date=1125472048]
Dat zou gaaf zijn ivm de inkomsten, maar deze baan staat niet op de SOL of MODL.

Moet ik dan het land uit of mag ik dan alsnog blijven, omdat ik een vaste baan heb en dan al 2 jaar in Australië verblijf. : :|
[/quote]

dat ligt er denk ik aan wat voor een soort visum je krijgt/aanvraagt na afloop van je studentenvisum: met een skilled independent mag je in principe werk doen wat je wilt, terwijl als je een SIR of STNI hebt en je zou dit na 3 jaar willen laten overzetten in een PR moet je in je beroep van de SOL-MODL hebben gewerkt.

Maar deze visums kun je niet aanvragen als je beroep al helemaal niet op de SOL voorkomt......

Gr. SAb

@Bear om te beginnen excuus voor de houding van mijn collega-ingenieurs, komt van de hele dag in een klein kantoortje zitten (a dreadful thing).

Het topic is wel iets dat me bezig houdt. Mijn werkweek is officieel 40u, maar in de praktijk altijd meer en inclusief 2-3 uur reistijd per dag schiet het lekker op - not. Daarbij zijn we aan het eind van een hele dag rekenen, tekenen en modelleren best kapot, en blijken we aan het eind van de week alleen maar te hebben gewerkt (wij noemen dat eat-work-sleep). Dat we daarbij best veel geld binnenslepen is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar we hoeven niet zo nodig een dik huis en zo. We hebben liever wat meer tijd om het op te maken  :) 

Is het zo dat je in Australie kunt praten over meer vakantiedagen in ruil voor salaris? Hier sparen we overuren en zijn we zuinig op vakantiedagen, we zijn namelijk gek op bergbeklimmen en skieen (dat gaat lastig in NL, dus het kost ons al meteen de eerste 2-3 vakantieweken). De rest bewaren we voor verre reizen, onze grootste passie. En dan vergeet ik nog dat we, als we willen expatten, tijd moeten maken om vrienden en familie thuis te bezoeken!

Ik ben wel bang dat dit verhaal - gegeven de reacties hiervoor - een beetje breeduit klinkt. We zijn ons bewust van onze bevoorrechte positie, allebei een goede job, fantastische reizen maken en fijne klim- en skivakanties. Ik klaag niet, maar ik wil graag weten of we, eenmaal aan de slag in Australie, nog wel de kans krijgen om daar bergen te beklimmen / in de zee te duiken / al die andere dingen die we daar willen doen. Als het alleen maar werken wordt dan kan dat net zo goed hier...

grtz - l&miles

@Robin:

Van een stel (ook beide goede baan, geen kinderen, etc) dat op dit moment het visum mag gaan halen in Berlijn en na verkoop van het huis zsm vertrekt:

Heel herkenbaar, lange dagen werken (ok, wij 4 dagen a min. 9 uur, dat is de bank cao), daarvoor wel 2,5 a 3 uur per dag aan het reizen naar A´dam. Dus inderdaad: werken-eten-slapen..

De geluiden die we tot nu toe hebben gehoord zijn dat (bij een kantoorbaan in ieder geval) het zeer gebruikelijk is dat er weliswaar geen 4 daagse werkweken zijn, maar 5 daags van bv 7,5 uur per dag. De verkeerssituatie is bijna altijd een stuk beter dan hier... het kan er eigenlijk alleen maar beter op worden..

En vergeet niet:
Zelfs al zou je ongeveer dezelfde tijden maken (en bijbehorend salaris en zo) dan is het nog wel zo dat het meestal erg lekker weer is, en de weekenden natuurlijk prachtig!!

En dan nog dit:
Met een goede baan en een goed salaris zal het in Australie een heel stuk sneller mogelijk zijn om daadwerkelijk te gaan afbouwen vwb werk. Heb je niet teveel eisen aan huis e.d. (dat geef je aan geloof ik) dan kun je snel zorgen dat je hypotheek e.d. afbetaald is, en andere dingen gaan doen (ok, niet teveel de roze bril opzetten, het vergt best ook een hoop geregel, maar het zal een stuk sneller kunnen dan hier).

M.vr.gr.
Perthpete

Ik geniet het meest van de weekenden. Dan trekken we erop uit. Maar wij niet alleen. Heel veel mensen gaan leuke dingen doen in het weekend. Dagjes weg, naar het strand. In NL zijn er ook genoeg dingen waar je heen kan. Maar we deden het veel minder dan hier  :-o. Qua vakantie dagen weet ik niet. Ik heb vrij als ze geen werk voor mij hebben. En anders werk ik. Vakantie is niet aan de orde bij ons. Ik spaar wel voor als mijn familie over komt. :up:

@Perthpete: "afbouwen vwb werk" is natuurlijk niet alleen een financiele kwestie. Dat is het makkelijke deel, gewoon niet te duur leven en je houdt vanzelf geld over. Doen we nu ook... overigens denk ik nog helemaal niet aan een hypotheek oid, voor een beperkte duur (2 jaar om te beginnen) lijkt huren me slimmer. We moeten er alleen voor zorgen dat we, zeker ook gegeven dat we ons huis hier aanhouden, er financieel niet al te veel schade gaan lijden, maar zoals gezegd is dat niet mijn grootste zorg.

Waar ik mee zit is vindt de baas dat ook acceptabel? Hier is het weliswaar bij wet geregeld, maar ze zien me aankomen als ik vier dagen wil werken (ik werk niet bij een bank). Wat ik had begrepen is dat de meeste angelsaksische landen meer een cultuur hebben van veel en lang werken en zeker niet het eerste jaar aan vakantie denken.

@Rebekka: De weekenden hier zijn doorgaans voor Pampus liggen en boodschappen scoren op zaterdag en kijken of er wat leuks is voor de zondag... dat zou ik wel graag anders zien! Een kite en surfboard kopen en lekker zonder surfpak - (zou dat kunnen? Hoe warm of koud is het zeewater daar?)  over de golven vliegen... of eronder met een duikfles... of lekker in de zon aan de klimrotsen hangen... (droomt weer weg)

@Robin

Afbouwen vwb werk kan natuurlijk ook betekenen dat je wat anders gaat doen. Hetzij een andere baas die het wél accepteerd, hetzij zelfs heel ander werk. Vooral ook in dat laatste geval is het dus wel heel verstandig (wat je aangeeft dat je dat ook al doet) om niet teveel vast inkomen nodig te hebben...

En ja, ongetwijfeld zal het de eerste 1 a 2 jaar niet makkelijk zijn om meteen iets te vinden wat aansluit bij b.v. 4 dagen werken of zo. In het begin zal je toch alle kansen aanpakken lijkt me zo.
Tenzij je mazzel hebt, of zo gewild dat ze meteen concessies willen doen, natuurlijk ;-)

M.vr.gr.

Perthpete

Hmm. Mijn dag begint vroeg, ik kruip voor 6.45u 'tussen de wielen' (later=verkeerslichten in werking=15min langer onderweg eer ik Utrecht uit ben) en ben met een beetje geluk voor 18.00u thuis. En dan ben ik nog gedetacheerd bij RWS, dus ik werk geen seconde meer dan 40u (contractueel gedoe). Als ik eens een klus heb waar ik echt aan de slag moet dan denk ik aan klussen van aannemers, dan ben je dus van 6.30u tot 19.30u van huis  :roll: het is dan ook zo dat ik zelden werk naast de deur tref. Ik had een keer een kortdurend project op fietsafstand en ging van de weeromstuit naar werkweken van 60 uur (weer laat thuis!!)

Zo'n hierarchische kloof op je werk is trouwens geen feest zeg, jouw voorbeeld doet mijn tenen krommen. Ik zit weliswaar eerder aan de andere kant van de grens maar als ik wel word uitgenodigd en mijn collega niet dan bedank ik feestelijk. Aan dat soort superieur gedoe heb ik een enorme hekel... ik word ook kriegel als een bedrijf me alleen visitekaartjes met titel en al er op wil geven. Dat is zo passe...

@ annemiek:

tja gemeente, weet er alles van...helaas....heb ook een mooi voorbeeld: er moet een school gebouwd worden, opdrachtgever is afdeling welzijn en onderwijs van onze gemeente. zij stellen een interne geiten wollen sok aan (met alle respect) die nul komma nul verstand heeft van projecten leiden.....ik wordt aangesteld als projectgroeplid voor de bouw....maar omdat de projectleider niet capabel is doe ik dus ook al zijn werk.
En als dan na 1.5 jaar de school wordt opgeleverd wie wordt er dan bedankt....? Juist, ik niet dus, want ik ben maar zogenaamd projectgroeplid.......duh....

Daarom ga ik in australie misschien wel iets heel anders doen, met minder stress mijn centjes verdienen (helaas nog steeds geen geldboom in de tuin, en je zult toch geld moeten hebben om te leven...). Dus.......zou zeggen een hostel ofzo..... :up:

Gr. Sab

Oeff, hostel runnen lijkt me ook leuk,
maar als ik af en toe die hostel owners zag rennen, zeulen, vloeken en stressen...

Hoi Annemiek en Sabien,

Klinkt allemaal heel bekend, volgens mij is dat in 'gemeenteland' toch wel 'normaal'. Why why, vooral maar geen gebruik maken van de capaciteiten die er zijn. Nog een goeie is: extern is altijd beter. Klinkt dat bekend??

Groetjes Miranda (nog steeds bezig met dat eelt weg te schrapen  :evil: :) :))

ha ha! ja hoor!
Wij kampen al 3 jaar met onderbezetting, andere afdelingen groeien, wij werken voor andere afdelingen maar groeien niet mee.....1+1=2?
Dus heb ik onlangs eens op papier gezet hoeveel hulp wij extern hebben moeten inhuren om de projecten draaiende te houden.....daar kun je 3 man full-time voor aanstellen! Maar nee, het beleid is dat we niet uitbreiden met personeel op de afdeling......snap je toch niet, hoezo geld over de balk....?

Maar goed, nog 4 weken............HA HA HA :-D

Gr. Sab

Bij mij nog iets langer, maar dat zit (weer dat eelt) ik wel uit hoor. Ik vind het gelukkig nog steeds leuk met de collega's en het werk dat ik doe. Maaaaaar de overheid kan echt wel een beetje veel meer efficiënter werken, maar ja wie ben ik zegt de gek en houdt zijn mond.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

groetjes Miranda  :)

Back