Australie 'leken' zoeken vakantie tips Perth e.o.

Scooby

XPdite Sponsor
Hallo hulpvaardigen,

Henk en Simone die nog nooit in Australie zijn geweest (zie Even Voorstellen) hebben hun visum.

En nu in november 09 4 weken naar Australie om te ontdekken of het zo geweldig is als we fantaseerden.

Wij willen naar 3 weken Perth e.o. , liefst niet op 1 plek blijven om zo meer te leren kennen. Maar waarschijnlijk niet via een camper (prijzig), maar door op bijv verschillende vakantieadressen te verblijven. Bijv. iets met zeezicht, maar ook iets in Perthcity or whatever, want wij weten echt nog niks. We houden erg van natuur, dus dat is ook belangrijk. Hebben jullie fijne ervaringen met leuke plaatsen, accommodatie? Absoluut geen luxe hotel, want  daarna moeten we natuurlijk gaan sparen voor de emigratie, dus van hostel tot bed en breakfast of hotel, maakt niet uit.

We zouden het erg fijn vinden om tips te krijgen,

groeten Simone en Henk
 
Rottnest Island is leuk om aan te doen. Verder natuurlijk de strandplaatsen Scarborough en vooral Fremantle.Hier zijn voldoende hostels/ hotels te boeken. In Perth zelf is de Swan River erg leuk en natuurlijk een bezoekje aan Kings Park en de Botanical Gardens. Met een beetje googlen kom je een heel eind qua campings, hostels en hotels.
 
Er staat Perth en omstreken..
Ga dan eens naar de zuid-west hoek. Magaret river, rockingham, mandurah, busselton, dunsborough (mooie wandeling - naar het puntje), port augusta (maar dan zit je al zo'n 4 uur van Perth als 't niet meer is..)

Genoeg leuke plekken!
 
Het 'zuidwesten' van WA is inderdaad ook een leuke omgeving voor een vakantie. Het kan nog vrij snel ook. We hebben 2 jaar geleden (2.5?) het 'rondje' Perth-Albany-Busselton-...- Perth' gedaan. We waren in 8 dagen weer thuis, maar dat ad ook te maken met het feit dat we niet genoeg tijd hadden om echt op ons gemak de natuur goed te bekijken (= wandelingen maken zoals naar Bluff Knoll, wat nog steeds op ons lijstje staat).

Voor een indruk, zie onze weblog, de entries van Maart (en April) 2007 (hieronder even op een rijtje zodat je niet hoeft te zoeken :). Ook hebben we een tijd lang een min of meer maandelijkse wandeling ergens in de omgeving van Perth gemaakt met een (wisselende bezetting van) een wandelgroepje. Kijk daarvoor op de links onder "Perth walks" links op onze website.

De downsouth links:
http://blessies.blogspot.com/2007/03/down-south-cappuccino-tuesday.html
http://blessies.blogspot.com/2007/03/down-south-cappuccino-wednesday.html
http://blessies.blogspot.com/2007/03/down-south-cappuccino-3-thursday.html
http://blessies.blogspot.com/2007/03/down-south-cappuccino-4-friday.html
http://blessies.blogspot.com/2007/03/down-south-cappuccino-57-saturday.html
http://blessies.blogspot.com/2007/04/down-south-cappuccino-67-sunday.html
http://blessies.blogspot.com/2007/04/down-south-cappuccino-77-monday.html
 
Net als Pete hebben wij (ook zo'n 2,5 jaar geleden) een rondje zuidwest gedaan.
Rockingham
Hyden (Wave Rock en vergeet Hippo's Yawn dan niet)
Hopetoun
En dan langs de kust weer naar Rockingham terug.
Wij hebben er zo'n 2,5 week over kunnen doen.
Onze belevenissen tijdens die trip vind je op http://www.boris2002.com/oz, vanaf 22 February.

Enne; ik heb me laten vertellen dat Ningaloo Reef in WA, net zo mooi is als The Great Barrier.

Bart
 
Het Ningaloo Reef is inderdaad heel erg mooi. Ik heb zelf het rondje Zuid westen gedaan (Perth, Bunbury, Donnybrook,  Dunsborough, wat overigens een hele mooie strandplaats is en het strand is vaak leeg, Margaret River, Nannup, Denmark, Albany en terug naar Perth). Ik heb zelf toen een maand op een boerderij gewerkt dus heb vrij lang over dit rondje gedaan. Maar je kan het zolang maken als je wilt. Daarna ben ik van Perth naar Broome gereisd (geraldton, Kalbarri, Coral Bay,Exmouth, Port Hedland, Broome). Ningeloo reef is zeker een aanrader. Het reef is vrijwel evenmooi als het Great Barrier reef, maar omdat het mindertoeristisch is, hebben toeristen het ook minder "gesloopt". veel mensen vinden Maragret river ook leuk, ikzelf vond Nannup erg leuk om een aantal dagen door te brengen, omdat hier vrijwel niks is.
 
Het wordt bijna saai maar ook wij zijn inmiddels 3 jaar geleden ten zuiden en ten noorden van Perth geweest zie mijn wereldbolletje www.y-de-wit.eu op de site linkje naar het blog en vakantie 2006. Wij zijn toen begonnen in Perth, rondje zuid en toen naar het Noorden. Ik ben bij het rif oost en west geweest en vind het Ningaloo rif het mooiste en vanaf Coral bay kan je al snorkelend naar het rif, super. Voor de dolfijnen hoef je niet helemaal naar Monkey Mia maar is Bunburry 180 km zuid van Perth ook al fantastisch.

Je gaat net na ons, wij gaan in oktober naar Perth om te kijken naar waar wonen en hoe wat waar.

veel plezier en suc6
 
Bunbury is zelfs nog beter voor een dolfijnen tour. Bij Monkey Mia worden ze gevoerd en is het erg touristisch. In Bunbury ga je mee op een boot en wordt je een stukje van een groep dolfijnen in het water gezet. De dolfijnen hebben dan zelf de keuze om te komen of niet :up: Monkey Mia vond ik weinig aan. Erg toeristisch en weinig echt Wild Life.
 
In Januari waren we in Bunbury op het strand en er kwamen zo'n 15 dolfijnen aan zwemmen. Dat was helemaal geweldig, niks geen boot gewoon vanaf de kant.
 
Geweldig bedankt allemaal,

Ga alles bestuderen, dolfijnen lijkt me ook geweldig. Hou ook niet van dat super toeristische dieren moeten we niet teveel voor ons plezierkarretje spannen. Welke accommodaties hebben jullie gebruikt of gingen jullie per camper.

Nog een tips voor hostel, huisje of hotel bij Ningaloo reef bijv? Wat denk je in november van te voren reserveren of kan je net zo goed op de bonnefooi gaan?

Simone
 
[quote author=ydewit link=topic=10319.msg145355#msg145355 date=1250665879]

Je gaat net na ons, wij gaan in oktober naar Perth om te kijken naar waar wonen en hoe wat waar.

[/quote]

He leuk! Hebben jullie al tickets geboekt?Met welke maatschappij? Wij hebben goedkope gezien met Royal Brunei vanuit London. Maar geen idee wat voor maatschappij het is. Weten jullie al waar jullie verblijven? Misschien een tip voor ons? Wat voor soort werk gaan jullie zoeken?

Simone
 
Ik weet niet hoe erg te gesteld bent op luxe... maar als dat nu niet zo erg het geval is... overweeg dan eens om een camper te huren via Wicked Campers http://www.wickedcampers.com.au/ Als jij het geen probleem vind om met een foute tekening rond te rijden, dan kan je voor een spotprijsje een leuke 2-persooncamper huren. Wij hebben ze regelmatig zien rijden, maar zagen het zlef niet zitten met kleine kinderen.

Op die manier heb je een hoop vrijheid tegen lage kosten!
En als je nog niet genoeg blogd gelezen hebt over wat er hier in de regio allemaal te doen is: www.landdownunder.nl...... 3 vakanties met 3x o.a. Perth en omgeving.

Veel plezier met lezen van alles en met uitzoeken waar jullie je vakantie gaan vieren!
 
he dat zijn betere prijzen, ga ik zeker naar kijken. Geeft niet als ze klein zijn, als het maar wel betrouwbaar is. thanks S
 
Sacha, prijzen zijn prima, maar ik neem aan dat je dat ergens naar een camper-camping moet gaan  en wat vragen ze daar voor een nacht? Of kan je ook afwisselend langs de weg slapen of plekken waar dat gratis kan?

je ziet 'n echte leek

Simone
 
[quote author=Scooby link=topic=10319.msg145384#msg145384 date=1250673390]
als het maar wel betrouwbaar is. thanks S
[/quote]

De meningen verschillen hier enorm over.. maar dat heb je met elke maatschappij. Als je gewoon goed oplet (water, olie e.d.) ben je al heel ver. Ik heb een rondje australie gereden met een auto die een kapotte kop had. Gewoon goed water controleren en bijvullen wanneer dat nodig is (al is het vet irritant!). Mijn familie in oz heeft 'm nog een tijdje gebruikt nadat ik naar huis was en vlak voor de rego afliep is ie overleden..  :cry:
 
Voor campings kan je het zo gek maken als je zelf wilt. Wij hebben de laatste keer heel bewust gekozen voor Big4, een duurdere camping, maar wel voorzien van alle faciliteiten. Wij reisden op dat moment met 2 kleine kinderen rond. Tijdens onze eerste rondreis hadden we echter nog geen kinderen en maakte het allemaal niet zo veel uit. De campings in Australie zijn over het algemeen van een behoorlijk niveau, heb zelden op een camping gestaan waar het echt vies was. De campings zijn voorzien van een ammeneties-bloc met doches, wc's en wasbakken. Vaak zal je zien dat een iets grotere camping ook een campkitchen heeft. Ideaal wanneer je met een kleine camper rondreist, want je kan dan daar koken ipv onder je achterklep/in je slaapkamer. De grotere campings hebben vaak een zwembad, kan soms wel eens lekker zijn. Je kan in elk geval lid worden van zowel Big4, krijg je korting als van Top Tourist Parks, krijg je ook korting. Er was nog zo'n grote camping keten, maar ben de naam even kwijt.

Verder is het heel afhankelijk of je kiest voor een powered of unpowered site. De koelkast die laad ook op terwijl je rijd (zit nl. op een aparte accu) en houd het vaak wel een nachtje vol. Je kan dit dus ook afwisselen om kosten te besparen. Wanneer je kookt in de campkitchen spaar je weer je eigen gas uit! Je kunt het dus zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

Hou er echter wel rekening mee dat je in het hoogseizoen (december/januari) ook veel meer betaald dan in het voor- en naseizoen.

Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel  :smile:
 
Voor zover ik weet, mag je officieel niet wild kamperen (en er zijn plaatsen waar je het echt niet wilt). Aan de oostkust (bij de toeristische hotspots) hoef je 't echt niet te proberen, daar loopt gewoon veel politie e.d. rond.

Maar.. er zijn genoeg plekken onderweg waar je 24/7 mag staan (parkeerplaatsen - vaak met WC/water) maar er zijn er ook waar duidelijk bij staat dat je daar 's nachts niet mag zijn. Deze -beide- vindt je vooral in het noorden. Verder dacht ik dat je mag stoppen als 't niet veilig meer is om verder te rijden en je niet meer bij een dorp/plaats kunt komen. Ik heb wel eens mensen horen zeggen dat ze gewoon wat lege flesjes bierin de auto neerleggen zodat ze kunnen zeggen dat ze 't onverantwoord vonden doort e rijden. Of mochten ze je aanhouden dat je zegt dat je zo moe was dat je bang was achter t stuur in slaap te vallen of zoiets. Of 't werkt..?? ik weet het niet. In ieder geval, ind ebuurt van een stad/dorp mag het in ieder geval niet en is de kans groot dat je wordt gepakt.
 
Wij hebben onze tickets op de vakantiebeurs in februari al geboekt wij vliegen met Cathay Pacific, daar hebben we al eerder mee gevlogen en dat beviel erg goed. Wij hebben de voorkeur voor Aziatische vliegtuigmaatschappijen die zijn toch net iets luxer en dat is best fijn op zo´n lange trip.
Wij hebben in 2006 veel in backpackers overnacht en waar mogelijk een 2 persoonskamer, we waren daarvoor tussen de AUS$50 en 60 per nacht met 2 personnen kwijt. Omdat wij 3 maanden zijn geweest hadden we een auto gekocht, huren was onbetaalbaar en zo kregen we aan het einde van de rit nog wat geld terug. Het is ff een rekensommetje auto huren en in een backpacker of camper huren en op een camping, wat is het goodkoopst en vind je zelf het prettigste.

Bunburry vinden wij een echte aanrader, echt super je kunt ook een tour doen vanaf het dolphin discovery center en dan kan je zwemmen met dolfijnen, en ook al mag je ze niet aanraken het blijft een beleving als ze langs je heen zwemmen.

Coral bay stelt niet zo veel voor er is een camping een hotel en een aardige backpacker en dat is het, alleen kan het snorkelen gelijk beginnen, je kan ook nog een tour met een glazen bodem boot doen (hebben wij gedaan) maar achteraf vond ik het zonde van het geld, gewoon snorkels mee of huren en het water in.

In Oktober gaan we 3 weken we hebben voor 2 weken een huisje gehuurd noord van Perth en de 3e week gaan we in backpackers nog wat touren en zeker nog naar Bunburry al zal het water nog wat fris zijn in het voorjaar denk ik.
 
Back
Top