Australische bankrekening

sgt.purple

New Member
hallo,

weet iemand of je tijdens je vakantie (toeristen visum)
een gezamelijke rekening mag openen?
Ik zou graag met mijn Australische vriend een rekening willen openen
bij de bank tijdens mijn bezoekje aan Australië in maart.
Maar ik ben dan 'officieel' op vakantie.  Geeft dat een probleem?

Hey dat is een goed idee! (Dan kan je vanaf die datum bewijzen dat je een langdurig gezamelijke huishouding voert - ivm aanvragen van het spouse visum!)

Ik zou denken van wel maar weet niet zeker. Misschien kan je vriend zelf even bij de bank binnenlopen en vragen? (Hij woont toch al in Australie?) Dan weet je het zeker!

Voglens mij moet dat gewoon kunnen. Het enige is dat je denk ik wel aan de 100-points test moet voldoen voor legitimatie-doeleinden. Mensen met een Residency visum worden de 1e 30-dagen vrijgesteld van de legitimatievoorwaarden en is het paspoort met sticker en stempel voldoende.
Daarna moet je behalve paspoort ook adreslegitiematie hebben zoals een electriciteitsrekening etc etc.

10 jaar geleden was het geen probleem, iig niet bij de Commonwealth Bank. Wellicht is het nu anders. Volgens mij moest ik mijn paspoort laten zien en een adres opgeven.
Mijn rekening was gesloten na jarenlang niet gebruik en toch kon ik nu via de telefoon een nieuwe openen. Lekker makkelijk voor Ozforex transacties.

Groet, Fae

Bij Westpac kan je als 'aankomend immigrant' een bankrekening openen: www.westpac.com.au, linkernavigatie: 'bank accounts'- 'moving to australia?' Lees wel dat je je binnen 90 dagen na de application persoonlijk dient te komen identificeren, maar als je in maart gaat moet dat geen probleem zijn.

Succes.

@letsgo: de poster is volgens mij dus geen migrant (toeristenvisum), dus Westpac migrant-banking lijkt me niet de juiste optie.

Hey,

Wij zijn maart vorig jaar twee weken in Austraïë geweest op vakantie en hebben toen ook een bankrekening geopend, omdat vantevoren al geld wilden storten.
Dit ging zonder problemen, alleen je moet een correspondentie adres in OZ hebben. Wij hebben een adres van een tante gebruikt. Als je wilt telebankieren vanuit Nederland met die rekening moet je er rekening mee houden dat je binnen een bepaalde tijd moet activeren en dat dus niet lukt als je post eerst van je adres in
OZ nog naar Nederland gestuurd moet worden. Misschien is er een andere manier, wel handig om goed na te vragen aan de bank.

Succes en alvast een fijne 'vakantie'

Groet Sigrid

Om nu maar gelijk deze discussie wat breder te trekken; welke bank kan je het beste nemen? ;) Er is al eerder over geschreven. Volgens mij heb je spaarrekeningen (zoals de rabo met ca 7% rente) en 'gewone' rekeningen (waar je je salaris op kan laten storten), toch?

Wij hebben in december een gewone rekening bij westpac afgesloten.
Ik had alles wel gefaxt vanuit nl maar dat ging fout.
Toen we aangekomen zijn, zijn we naar de bank gegaan en daar te plaatse even afgesloten.
Op deze rekening krijg je geen rente.
Een week daarna een spaarrekening afgesloten met 6.5% rente tot 3000 dollar daarboven 6.75 % (dacht ik)
Wij hebben gekozen voor deze rekening omdat je daar op kan internet bankieren.
Je hebt wel rekeningen met hogere rente maar daar kun je niet op internet bankieren
De gewone rekening heet FIRST CHOICE
De spaarekeining heet MAXI DIRECT
Over de gang van zaken bij westpac zijn  wij zeer tevreden

Groetjes Kees

Je kan ook -zoals wij hebben gedaan- een buitenlandrekening bij een Nederlandse bank openen. Bij ING, 6 maanden deposito, 6,6% rente.

Wij zitten bij St George, de 5e bank van australie in grootte.
Weinig met mensen te maken gehad maar die paar keer was het allemaal prima. Je loopt met je paspoort naar binnen en met een pinpas (visa-debit) weer naar buiten 5min later.
Internetbankieren is redelijk goed, en zoals als eens ergens eerder gepost, niet zo veilig omdat je geen token enzo hebt. Gewoon een kwestie van een heel moeilijk password verzinnen  :evil:

Toen ik een paar jaar geleden in Melbourne woonde had ik een ANZ-rekening. Dat vooral vanwege de hoeveelheid ATMs van die bank (bij gastbanken moet je betalen om op te nemen kan ik mij herinneren) en het internet-bankieren. Overigens is mij toen wel opgevallen dat het internetbankieren daar nog lang niet zo veilig en geavanceerd was als in Nederland.

Dat kan natuurlijk inmiddels wel zijn veranderd, banken zijn in Australie voor ITers vaak de belangrijkste opdrachtgevers dus het zou goed kunnen.

[quote author=sgt.purple link=topic=8343.msg110325#msg110325 date=1202338194]
hallo,

weet iemand of je tijdens je vakantie (toeristen visum)
een gezamelijke rekening mag openen?
Ik zou graag met mijn Australische vriend een rekening willen openen
bij de bank tijdens mijn bezoekje aan Australië in maart.
Maar ik ben dan 'officieel' op vakantie.  Geeft dat een probleem?

[/quote]

Ik ga toch maar weer even terug naar de originele posting.

Wat is de reden dat je een Australische bankrekening wilt hebben, als ik zo vrij mag zijn?

Je zegt: "Australische vriend" Kan ik dan aannemen dat deze persoon ook in Australie woont. Dan is het volgens mij helemaal geen probleem, want dan opent hij gewoon een rekening op zijn naam en schrijft jou dan bij of hij vraagt een 2e bankpas aan op jouw naam. Woont die persoon echter niet in Australie maar heeft hij nog wel een ozzie paspoort en kan hij een adres overleggen (100 points) dan kan het nog steeds. bij voorbeeld een postadres.
Als het gaat om op een later tijdstip aan te kunnen tonen dat je partners bent dan moet je de rekening dus wel op twee namen laten zetten. Als hij in Australie woont moet dat geen probleem zijn.

Maar een rekening openen op alleen een toeristen visum kan niet zover ik weet.

Nu even naar de vraag welke bank. Ja dat is natuurlijk niet te beantwoorden. er zijn zoveel voors en tegens. Ik vind persoonlijk Westpac er goed. goeie internet banking en goeie service. Met Commonwelth heb ik ook wel eens gebankt, maar dat vond ik niet echt wat. niet klant gericht en lastig log bureaucratisch.

Pinnen kan altijd bij een pin/atm van de eigen bank en bij de meeste banken is het zo dat als je gaat pinnen bij en andere bank je per transactie iets van $2,- fee moet betalen

Succes allemaal

het is voornamelijk de bedoeling om in maart al aan te kunnen tonen dat we een relatie hebben.
Vandaar dat we graag een gezamelijke rekening willen openen noch voordat we gaan samenwonen.
Na maart wil ik mijn WHV aanvragen en voor een jaar gaan samenwonen in Brisbane.
Maar we willen al in maart een rekening hebben om een stapje voor te zijn.
Mijn vriend is van Australië en woont en werkt in Brisbane.

Ik heb zowel in 2003 als in 2005 zonder enige problemen een Australische bankrekening kunnen openen op een Toeristen Visum. Dat moest toen wel binnen 6 weken na aankomst. En naast mijn paspoort en (post)adres, moest ik nog een aantal andere "legitimaties" laten zien (voor mij was dat toen studentenpas en Nederlandse Bankpas).

SUCCES  :up:

Ben ik heel dom, of schrijf je dat je vriend al in Australie is? (en werkt)  Dan lijkt het me niet zo'n probleem, hij kan openen met jou als mede bankierster toch?? (of zie ik het te simpel)

Verder is de bank die je kiest uiteindelijk afhankelijk van of er kantoren in de buurt zitten; anders is het lastig om dingen te regelen. Het atm-en doe je uiteindelijk alleen in noodgevallen, want bij elke supermarkt vragen ze 'any cash out?'  en dan neem je dus (een paar) honderd dollar mee...

auk

[quote author=mammavark link=topic=8343.msg111442#msg111442 date=1203329898]
en dan neem je dus (een paar) honderd dollar mee...
[/quote]
Wie het breed heeft ....  :smile:

Ik heb ook net een paar broeken moeten kopen met meer zakken, al die briefjes pasten anders niet meer....

Hoi..
Ik heb een soort van dezelfde vraag.

Ik ben net bij 2 banken hier in NL (abn en rabo) geweest om te kijken wat voor mij het goedkoopste en handigste is als ik volgend jaar voor 6 maanden naar Aussie ga.
Nu viel het mij erg tegen dat ik bij elke transactie die ik naar een australische rekening zou doen (bijv bij aanbetaling vakantie) minimaal  15 euro (bij rabo) of 16,50 (bij abn) extra zou moeten betalen!!
Daarom leek het mij handig om in Aussie een rekening te openen voor 6 maanden, geld van mijn nederlandse rekening in Australie te pinnen (gratis), en dat vervolgens te storten op de Australische rekening. Dan kan ik vanaf die rekening alle betalingen naar australische rekeningen maken.

Ik ga op een WHV of Occupunctional Trainee Visa. Is het dan mogelijk om voor 6 maanden een rekening af te sluiten, en bij welke bank kan ik dat het beste doen (graag met internetbankieren), en zitten daar kosten aan verbonden?

Voor 6 maanden kun je gerust een rekening openen. Ga naar 1 van de grote banken! Je betaald meestal zo'n 4 dollar per maand (voor je rekening en bij de commonwealth is dat incl. internet bankieren), maar alle grote banken vragen dat. Dan is jouw vraag .. en de kleine banken ?? Nee die vragen meestal geen geld (soms), MAAR... 'vreemd' pinnen kost wel geld. (dus als ik met mijn commonwealth bankpas ergens anders pin moet ik geld over die transactie betalen). En laten de grote maatschappijen nu overal pinmachines hebben en de kleine niet..
Dus ga voor een grote dan weet je ook dat je geld veilig staat (als 't goed is  :wink:) Daarnaast vond ik de commonwealth erg behulpzaam!! ANZ is ook een grote bank.

Back