Australische boeken

Amulya

New Member
Ik ben net 'The Dream Seekers" aan het lezen (geschreven door een australische). Het gaat over een groep duitse immigranten die proberen een leven op te zetten in het 19de eeuwse Australie en wat voor moeilijkheden ze tegen komen.
En dat zijn er vele: ze komen aan en het land dat ze gekocht hebben blijkt niet geschikt te zijn voor bebouwing, er zijn nauwelijks voorzieningen, dus de mensen die land kopen moeten eerst in tenten leven en hun eigen huizen bouwen. Verder worden ze steeds opgelicht.
Je zou er bijna ontmoedigd van raken :wink: , maar het is wel erg spannend om te lezen.

Hebben jullie nog aanraders op boeken gebied?

Ik heb drie boeken die ik erg goed vind en dat zijn:

Australia: a biography of a nation - Phillip Knightley
Het gaat over de geschiedenis van Australie (natuurlijk), en is heel mooi en integer geschreven. Ik had echt het gevoel dat ik door dit boek het land ( en de inwoners) beter heb leren kennen/ begrijpen. Het is echt een aanrader.

Ik heb net Down Under van Bill Bryson gekocht. Dat is meer een reisverslag en vooral erg grappig...

En het boek: Living and working in Australia van Laura Veltman is vooral heel praktisch...

Groeten,

Claire

The Fatal Shore... de tranen sprongen me in ogen om te zien hoe mijn voorouders zijn behandeld door de pommy's, een echte aanrader dus.

Dit vind ik echte aanraders:
Annie Caulfield, Zon en Schaduw
Terry Underwood, ben titel vergeten, sorry
Albert Facey, A Fortunate Life
Het emigratiehandboek, Uitgeverij Guide Lines

alles, maar dan ook alles van bryce courtenay. 't is wel fictie (in sommige gevallen wel gebaseerd op echte verhalen), maar hij weet perfect 'the feel' van australie te omschrijven.
zijn trilogie, bestaande uit the potato factory, tommo and hawk en solomons song, geeft een goed beeld van het australie van de eerste kolonisten terwijl four fires (jaren '50) en matthew flinders cat (21ste eeuw) het gevoel van het hedendaagse australie nmm heel goed weergeven - echte aanraders. ikzelf heb de meeste van zijn boeken al meer dan eens gelezen en het heeft me vaak erg korte nachten opgeleverd (nog vijf pagina's en dan ga ik slapen..okee, nog eens vijf dan)

gr tanja

Heeft er iemand nog een tip voor een boek dat de het emigratieverhaal van iemand in deze tijd beschrijft?

Groetjes, Ar.

De vraag of er nog aanraders zijn wat Australische boeken betreft....Tjee. Ik heb een lijst zo lang als mijn arm, want ik ben verslaafd aan Australische literatuur. Fictie, non-fictie, biografiën, brieven, dagboeken, poezie, kinderboeken, korte verhalen, enz. Om een paar titels te noemen: In the middle of nowhere van Terry Underwood (eerder hier genoemd maar dan zonder de titel), My Place van Sally Morgan, From Strength to Strength van Sara Henderson, Jackson's Track van Daryl Tonkin & Carolyn Landon, Hiam van Eva Sallis, Benang van Kim Scott, The Road from Coorain van Jill Kerr Conway, Don't take your love to town van Ruby Langford, Women of the Centre van Adele Pring (ed.), The day of the dog van Archie Weller, The Sunken Road van Garry Disher, Drown them in the sea van Nicolas Angel, The fringe dwellers van Nene Gare, Wildcat falling van Mudrooroo, The passage van Vance Palmer, Cloudstreet van Tim Winton, Dirt Music van Tim Winton, The singing line van Alice Thomson, Mailman of the Birdsville track van Kristin Weidenbach, Prelude to Christopher van Eleanor Dark, A lot of croc van Kate Finlayson, A fortunate life van Albert Facey (reeds eerder genoemd), The letters of Rachel Henning van David Adams (ed.), His natural life van Marcus Clarke, Skins van Sarah Hay, Capricornia van Xavier Herbert, Love and vertigo van Hsu-ming Teo, en zo kan ik nog wel even doorgaan....  :) Ik hoop dat dit helpt.

Hallo Greeneyedlady,

Ik moet waarschijnlijk 6-8 maanden wachten voordat mijn visumaanvraag aan de buurt is dus ik zal zeker je lijst even langslopen om iets leuks uit te kiezen.

Groetjes,
Susan

Trouwens als je nieuw bent, kan je jezelf voorstellen in "Even Voorstellen", als jij dat wilt uiteraard.

De boeken van Tamara McKinley zijn ook erg mooi. 't Is fictie maar erg prettig om te lezen.
Dan zijn er nog de thrillers van Peter Temple.
Hanna Nyalah heeft ook een boek over Oz geschreven t.w. Dood Spoor. Heel erg spannend.

Lees ze.

Erna

"Koud bier en Krokodillen" van Roff Smith. Gaat over een Amerikaan die, na 12 jaar in Sydney te hebben gewoond, een fiets koopt en daarme zo'n 15.000 km aflegt en heel Australie rondfietst.
Het is een geweldig reisverslag!
Hij heeft ook National Geographic Traveller Australia geschreven.

Ik vind Fatal Shore ook goed, maar wel een beetje taaie kost en leest daarmee niet zo lekker weg.
Laatst weer een nieuw boek gekocht: Boemerangs en bromvliegen (of andersom?) van een journalist wiens naam mij even ontschiet.
Ik vond het een goed geschreven boek, en daarmee bedoel ik dat ik vond dat hij bepaalde feiten en typisch australische zaken mooi/goed heeft weergegeven......zoals de politiek, omgang met aboriginals, wildlife, het weer, en andere typisch australische onderwerpen.

Super die hele lijst van greeneyedlady! Kan ik weer even vooruit. Ben alleen bang dit veel van deze boeken niet in de Nederlandse bibliotheken te vinden zijn??? Want alles wat daar staat is al verslonden!

Henriette

Hallo allemaal,

The fatal shore van robert hughes is zeker taaie kost en vooral de laatste 200 blz , maar wat een drama en wat hebben ze daar geleden. als je zoiets nooit leest en iemand vertelt het je dan ben ik bang dat niemand gelooft dat zoiets gebeurt is. :-o

Paar weken geleden ook weer in zo'n waargebeurd verhaal begonnen ; true history of the kelly gang by Peter Carey. mind blowing again!
en voor daarna Dirt music by Tim Winton.

Groetjes

Twee boeken (misschien nog wel te krijgen via een tweedehandsboekenwinkel);
"They're a weird mob" (ook als film uitgebracht) en "Gone fishing" bij Nino Culotta.

Hele leuke boeken over een Italiaanse immigrant die naar Sydney gaat om samen te werken met zijn neef voor een krant, maar uit eindelijk in de bouw terecht komt.

Rene

Ik sluit me bij Tanja aan, Inderdaad alles van Bryce Courtenay! Mijn favouriet is "four fires"...
Irene

[quote author=henriette link=topic=523.msg53839#msg53839 date=1143726673]
Laatst weer een nieuw boek gekocht: Boemerangs en bromvliegen (of andersom?) van een journalist wiens naam mij even ontschiet.
Ik vond het een goed geschreven boek, en daarmee bedoel ik dat ik vond dat hij bepaalde feiten en typisch australische zaken mooi/goed heeft weergegeven......zoals de politiek, omgang met aboriginals, wildlife, het weer, en andere typisch australische onderwerpen.
[/quote]

Wow, gisteren het boek in 1 ruk uitgelezen (Helaas heb ik nu last van ernstig slaapgebrek hihi)!
Wat een confronterend en realistisch boek! Niet alleen de bloemetjes en bijtjes, maar ook de gebreken van de Australische maatschappij worden beschreven. Ook de geschiedenis van Australia komt uitgebreid (en interessant) aan bod. Een must om te lezen voordat je besluit te emigreren! Je weet gelijk wat je te wachten staat. Ik heb al eerder 3 jaar in Australie gewoond en herken veel uit het boek. De angsten voor/in de onbekende , uitgestrekte outback. Het gevoel van totale vrijheid en de eenzaamheid die hiermee gepaard gaat. Maatschappelijke problemen ten opzichte van asiel zoekers en het huidig beleid van Howard.....Vooroordelen en feiten over de "no worries" samenleving. Het zet je met beide benen op de grond.

Lezen!

Titel; Boemerangs en Bromvliegen. Auteur; Jan Ligthart.

Hi Henriette,

Een deel van de boeken die ik, hier en bij een ander onderwerp van de Kletsdoos, noemde is in Nederlandse bibliotheken te krijgen (in het Engels of als vertaling), maar inderdaad, niet heel veel. Tweedehands boekwinkels zijn erg handig in dit opzicht én natuurlijk het internet (bijv. Marktplaats, of internationaal: AbeBooks). En als je een universiteitsbibliotheek in de buurt mocht hebben is dit natuurlijk een uitkomst op dit gebied. Een aantal van de boeken die ik noemde zijn vertaald en daardoor wat makkelijk te krijgen. Ik ben op het moment bijvoorbeeld Sara Henderson's autobiography 'From Strength to Strength' aan het lezen. Nederlandse titel is 'Met blote handen' en er is tweedehands heel goedkoop aan te komen via het internet (heb de vertaling voor mijn moeder gekocht). Sally Morgan's autobiography 'My Place' is ook vertaald ('Mijn Plek' en nog onder een ander titel, ik geloof 'De weg naar Coruna'). Archie Weller's 'The Day of the Dog' zou in de bibliotheek te krijgen moeten zijn als 'De donkere kant van de maan'. Er zijn boeken van Garry Disher en Robert Drewe vertaald (en dus waarschijnlijk te verkrijgen via de Nederlandse bibliotheken), maar ik weet niet precies welke titels.  Peter Carey is een auteur waar absoluut vertalingen van te krijgen zijn in de bibliotheek. Robyn Davidson's boek 'Tracks' is vertaald en is te krijgen in de bibliotheek, ik geloof dat het 'Sporen in de Woestijn' heet. Patrick White is een Nobelprijs-winnaar en van hem zouden zeker vertalingen in de bieb te vinden moeten zijn, 'A Fringe of Leaves', 'Voss' en 'The Tree of Man' vind ik zelf erg goed. Een aantal van Tim Winton's boeken is vertaald en te krijgen in de bieb ('Cloudstreet', 'De Ruiters' en 'Over de rand van de wereld'). Ook van schrijvers zoals Thomas Kenneally, Elizabeth Jolley, en Kate Grenville moeten wel vertalingen te vinden zijn (en dus beschikbaar via de bieb of tweedehandsboekwinkels/internet). Ook 'Follow the Rabbit-Proof Fence' van Doris Pilkington is als vertaling in de bieb te verkrijgen, maar ik weet niet precies wat de Nederlandse titel is. Ik hoop dat je hier mee uit de voeten kunt...

wie heeft het boek: the undutchables in de engelse versie gelezen? Int nederlands hebben ze em wel, maar wil ook graag liam mee laten lezen!

Back