Australische CV

chantalremmerde

New Member
Beste mensen,

We zijn op dit moment bezig met een CV op te stellen. Ik heb alleen begrepen dat een CV in Australie er een stukje anders uit moet zien.

Heeft iemand tips of is iemand in het bezit van een CV zoals Australisch werkgevers hem graag willen zien.

Hopelijk heeft er iemand een tip (s) voor mij.

Nog 5 weekjes en dan.......Brisbane here we come. We hopen dat we in die periode een aantal sollicitaties te hebben. Ik weet het, ik heb het forum al behoorlijk uitgeplozen, het gaat moeilijk worden. Maar ik zeg maar zo.......niet geschoten is altijd mis :up: en plaatwerker staat op de SOL en de MODL, dus ik ga ervan uit dat ze zitten te springen om panel beaters :lol:

Nu dat ik toch aan het typen ben......we (althans Eddy) wil een open solliciatie versturen naar autobedrijven (plaatwerker) weet iemand misschien of een autobedrijf op een echt officielle brief zit te wachten of zullen ze meer gechameerd zijn van een persoonlijke brief.

Hopelijk tot horens.

Groetjes Chantal
 
Hoi Chantal,

Het beste kun je even googelen op Australische CV's of resumé. Waarschijnlijk vindt je dan wel wat voorbeelden.

Misschien heb je ook nog iets aan de volgende link;
http://www.careerone.com.au/jobs/job-search/pid/1171
 
Hoi Chantal,

ik heb de laatste tijd heel wat Australische CV's in de handen gehad. Bijna allemaal in papierenvorm. Ik zal eens even kijken of ik er ook nog wat in 'soft copy' heb, die ik je dan kan mailen. Uiteraard zal ik eerst alle persoonlijke gegevens moeten strippen.

Kan je me je emailadres pm-men?

Cheers Joep
 
Ik heb ook nog wel een paar voorbeelden, laat maar horen of je geinteresseerd bent.
 
he hallo ik heb voor het loodgieters vak
al mijn referencies in het engels laten op stellen en
alle gereedschappen ok in het engels neer laten zetten die gebruikt of gebruikt heb
en zet er wat meer op dat komt altyd goed over althans bij mij wel sterkte
in brisbane

groeten rob :up:
 
De australische CV heeft het engelse model, logisch natuurlijk  :|
Wat mij opviel is dat het meer advertenties zijn of flyers waarin je jezelf adverteert ipv de droge opsomming die je in nederland meestal gebruikt.
Ik heb gezocht op internet onder "resume samples" en zo heb ik een aantal goede voorbeelden gevonden

Succes

Jasper
 
Ik wilde je wat info opsturen over het sollicitatie proces in Australie (incl selection criteria etc) en hoe een australisch resume op te stellen, maar je hebt geen e-mail adres. Mocht je interesse hebben, mail dan maar, dan stuur ik je wat info.
Leah
 
Hoi Chantal,

heb nog even een site gevonden waar wat goede tips op staan. Zie;

http://www.freespirit.com.au/tech/resume_guide.asp
 
Dag iedereen,

Wij vertrekken (hopelijk) in de loop van 2008 naar Oz. Ons dossier ligt momenteel bij ASPC. Aangezien ik daar ook nog zal moeten solliciteren, ben ik ook op zoek naar concrete voorbeelden van hoe een australische CV er moet uitzien.

Joep en Inacar, moesten jullie mij wat anonieme voorbeelden kunnen bezorgen dan zou ik dit enorm hard apprecieren.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Brecht
 
Bedenk wel dat CV's per beroep andere eisen hebben. Mijn CV (IT projectmanager) ziet er toch heel anders uit dan die van m'n vrouw (lerares basisschool). En dan bedoel ik niet inhoudelijk maar zakelijkheid, mate van detail, waar leg je de accenten etc

Ook hangt het er erg vanaf waar je solliceert; als ik bij overheid solliciteer stuur ik m'n 'extended version' terwijl voor (kleinere) commerciele bedrijven een pakkender CV meer aanslaat

Als iemand IT gerelateerde voorbeelden (projectmanager, business analyst, developer) nodig heeft kan ik ze opsturen aangezien ik er veel onder ogen krijg

Cheers,
Jan
 
[quote author=Jan Katers link=topic=7151.msg95711#msg95711 date=1185532419]

Als iemand IT gerelateerde voorbeelden (projectmanager, business analyst, developer) nodig heeft kan ik ze opsturen aangezien ik er veel onder ogen krijg


[/quote]

Hi Jan,

Daar zou je mij een enorm plezier mee doen.

Groeten,

Geoff
 
[quote author=Jan Katers link=topic=7151.msg95711#msg95711 date=1185532419]
Als iemand IT gerelateerde voorbeelden (projectmanager, business analyst, developer) nodig heeft kan ik ze opsturen aangezien ik er veel onder ogen krijg

Cheers,
Jan
[/quote]

Jan, De Australische CV van een Developer lijkt me erg interessant om eens te bekijken :) En als ik andere richtingen in gedachten hou dan zou Business Analyst ook een mogelijkheid kunnen zijn. :) Ik pm je wel even mijn email adres...
 
Hallo alle,

Heeft er ook iemand een voorbeeld van een CV voor mij misschien? En een referentie brief van een oud werkgever zou ik ook heel graag eens willen zien. Niet dat ik het over kan nemen maar het gaat om de lay-out. Daar gaat het mij eigenlijk om. Hoop dat iemand mij kan helpen, alvast vriendelijke bedankt.
Gr Pat 
 
[quote author=Paht3 link=topic=7151.msg95889#msg95889 date=1185818398]
Hallo alle,

Heeft er ook iemand een voorbeeld van een CV voor mij misschien? En een referentie brief van een oud werkgever zou ik ook heel graag eens willen zien. Niet dat ik het over kan nemen maar het gaat om de lay-out. Daar gaat het mij eigenlijk om. Hoop dat iemand mij kan helpen, alvast vriendelijke bedankt.
Gr Pat 
[/quote]

Wat ik heb gedaan voor referentiebrieven is, in het Engels, zelf een referentiebrief opstellen en laten ondertekenen. De inhoud was als volgt:

1e alinea (2 a 3 regels):
  • Bevestiging dat Mr. X in dienst was van ABC Inc.
  • Van wanneer tot wanneer
  • Full-time of part-time
  • Maand of jaarsalaris (bruto/netto vermelden)
  • Functienaam
  • Bij welke bedrijfsonderdeel

2e alinea (2 a 3 regels)
  • Een korte beschrijving van het bedrijf zelf

3e alinea (zoveel je nodig hebt, voor mij 3 regels):
  • Een korte beschrijving van je werkzaamheden/functieomschrijving

4e alinea (zoveel je nodig hebt, voor mij 2 regels):
  • In mijn geval een alinea met de nodige IT begrippen waar ik mee heb gewerkt

5e alinea:
  • Een afsluitende zin met nog eens de totale duur van de arbeidsrelatie en dat men altijd heel tevreden was etc.

Het liefst natuurlijk afgedrukt op briefpapier van de betreffende werkgever en ondertekend door een directeur of zo. Alles past bij mij makkelijk op 1 A4.
 
Dat klopt, heb ik ook gedaan en werkt heel goed. Ik heb gebruik gemaakt van het voorbeeld van Perthpete (nogmaals eeuwige dank daarvoor) en dat werkt het beste. Laat hem wel in 3-voud opmaken, afdrukken en ondertekenen. Want het is handig om een paar originelen te hebben. Een voor een eventuele assessment, een voor de DIAC en nog een voor jezelf bij sollicitaties e.d.
 
Hoi Geoff,

Bedankt voor de info erg goed, heb je ook zo iets voor een cv? Dat zou erg makkelijk zijn. Alvast bedankt voor de gemaakte moeite.
gr Pat
 
Een CV heb ik nog niet nodig gehad dus daar kan ik je niet zo snel aan helpen. Ik ben nu een beetje aan het zoeken wat er zoal in moet staan, in welke volgorde, en hoeveel pagina's acceptabel is (ben op zoek naar een nieuwe baan). Dat is het belangrijkste om te weten. De inhoud verschilt natuurlijk sterk per persoon en branche waarin je werkt.

Als ik niet goed te weten kom hoe het hier met cv's aan toe gaat ga ik denk op zoek naar een bureau wat daar zijn brood mee verdient.
 
Gisteren was er iemand van een recruitement agency op tv en die gaf de volgende 5 tips:

1) maak je cv niet langer dan 1 pagina
2) schrijf voor elke baan een aparte cv
3) laat merken dat je voor die bepaalde job gaat en niet voor een baan in het algemeen
4) concentreer je op je meest recente banen
5) update je vaardigheden

Ikzelf zie vrij veel cv's voorbij komen en ik voer regelmatig sollicitatiegesprekken. Ik ben het niet helemaal met 1) eens, maar feit is wel dat 2) en 3) heel belangrijk zijn.

Als je gaat solliciteren probeer zoveel mogelijk termen uit de advertentie in je cv te gebruiken. Laat overbodige zaken weg.

Bezoek de website van het bedrijf en verwerk de slogan of de normen en waarden van dat bedrijf in je cv. Noem ze tijdens een eventueel gesprek.
 
Vooral over het aantal pagina's voor een Australisch cv zijn diverse sites het niet met elkaar eens. Ik kom het meeste het aantal van 4 voor ervaren mensen tegen. 1 pagina lijkt me wel heel erg weinig, dan kan ik net met naw gegevens, opleidingen en heel summier mijn werkervaring kwijt. Punten 2 t/m 5 zijn inderdaad goed om te doen.
 
nou ik zou toch wel eens z'n een cv willen zien, 1 waar mensen een baan mee gekregen hebben. Want aan wie ik het ook vraag ze zewggen allemaal wat anders. De een zegt 1 en de ander zegt 3 en weer een ander zegt zo uitgebereid mogelijk 5 pagina's is erg mooi. Dus ik weet het nou niet meer. Feit blijft ik zou er erg graag een willen hebben. Gr Pat
 
Back
Top