auto kopen NSW

loecky

XPdite Sponsor
Hoi,

we gaan binnenkort een auto kopen in Sydney. Waarschijnlijk een 4*4 van omstreeks 2001-2002.
Met welke kosten moeten we rekening houden? Zoals wegenbelasting, verzekeringen, "overdrachtsbelasting" en dat soort aanvullende kosten.
(in Qldis dat 2% van aan aankoopwaarde maar hoe zit dat in NSW?)

Cheers,
Loek
 
Een aantal dingen:
als eerste moet een auto een 'pink' slip hebben. Dit is wat wij APK noemen en dit heb je nodig om hem in de verzekering/wegenbelasting e.d. te zetten. Let wel.. dit stelt niet zo heel veel voor.. het geeft aan dat je auto 'roadworthy' is. Maar ze doen ff snel de klep omhoog, checken je lichten, luisteren naar de motor en zeggen dat 't prima is ;) Kost zo'n 30/35 dollar.
Vervolgens heb je een green slip nodig. Dit is de verplichte verzekering. Deze heb je nodig VOORDAT je 'm uberhaupt van REGO kunt voorzien. Deze moet je zelf bij een verzekeringsmaatschappij regelen alvorens je 'm in de REGO zet. Het bedrag hiervoor hangt van het gewicht van de auto, jouw leeftijd (en volgens mij ook officieel woonadres) etc.. en deze verzekering dekt de lichamelijke schade tijdens een ongeval van in ieder geval de andere auto en ik dacht jouw passagiers. Ik weet niet de precieze inhoudelijke voorwaarden e.d.
daarnaast moet je nog a non compulsory verzekering afsluiten (aanrader) - TPP (third party property). Dit dekt de materiele schade aan iemand anders zijn auto en kun je jezelf ook nog extra verzekeren voor schade aan jouw eigen auto mocht jij dat veroorzaken. Ik had een hele hele oude auto, dus ik zou meer verzekering moeten betalen dan dat de auto waard was, dus ik had alleen maar de basis TPP (dus de auto van de andere persoon). Dit gaat op leeftijd (dus boven de 25 ben je goedkoper uit), rijervaring en zeker ook je omgeving. Ik had gelukkig familie in Noord NSW en het stond dus ook op hun adres, want daar gebeuren 'minder ongelukken' dan bijv. in Sydney en daardoor zijn de premies ook lager. Ook je auto speelt weer een rol (prijs e.d.)

Bij het kopen van een auto: laat iemand er goed naar kijken. Let ook goed op de thermostaat e.d. veel auto's hebben bijv. kapotte koppen en dat is lastig te ontdekken. Volgens mij betaal je 5% overdrachts kosten (daarom vullen vaak zowel koper als verkoper een lager bedrag in op de papieren zodat je minder 'belasting' betaald). Vraag desnoods iemand die weet hoe het systeem werkt. Check ook op boetes e.d. want als jij de auto koopt, neem je ook automatisch niet betaalde boetes over!

Last but not least.. zorg altijd dat alles in orde is (papieren e.d.) want menig 'backpacker' (wat jullie niet zijn) heeft wel eens een aankoop gedaan en kon de auto vervolgens niet 'road worthy' maken (= einde verhaal). Het hoe en wat weet ik niet precies.. ik zie nm niet in hoe dat mogelijk is..

Succes!
p.s. elke staat heeft andere eisen..
 
Had 'm even moeten nalezen voordat ik 't postte..
nadat je je greenslip hebt, moet je je REGO betalen (voor 1 jaar) de wegenbelasting.
Mijn kosten:
auto 1100 dollar (jaja, hij heeft het hele rondje OZ overleefd) - toyota camry stationwagon
REGO 260? dollar (zoiets) - voor 1 jaar
TPP 105 dollar  (voor 1 jaar)
Green slip: 400 dollar (was de goedkoopste die ik kon vinden - zware auto) - voor 1 jaar
Pink slip: 35 dollar
Al met al zo'n 800 dollar voor 1 jaar wegenbelasting + verzekering.
 
Ik zat er nog steeds aan te denken om tijdens mijn stage een auto te kopen met terugkoop garantie.. Moet je dan ook al die dingen regelen  :shock: ??!!
 
Gwen: elke staat heeft verschillende regels. Dus ik kan niet over SA zeggen, hoe en wat. Wel heb ik tig keer gehoord dat SA de makkelijkste staat is om auto's te kopen en verkopen. Je kunt auto's kopen waar nog REGO e.d. opzit (dan moet je alleen nog TPP regelen - in NSW) maar die zijn vaak duurder. En als ze dan in 'jouw tijd' aflopen zul je ze moeten verlengen (anders mag je niet rijden). Dus als jij een auto koopt waar nog 6 maand oid opzit, hoef je het niet te doen. Wel is het dan lastiger te verkopen. Maar zoals ik al zei.. ik weet weinig over de regels in SA, dus kan er helemaal naast zitten.
Wat ik overigens het grootste probleem was, was dit: op mijn auto zat nog 6 maand REGO toen ik m kocht. Ik zou echter aan de andere kant van Australie zitten wanneer ik alles moest regelen. Nadeel: in NSW MOET je bij een REGO kantoor in NSW het regelen (je hebt nm een pink slip nodig van een erkend NSW bedrijf en de pink slip mag niet langer dan 2 weken geldig zijn). Ik heb echter begrepen dat in SA het allemaal via het internet geregeld kan worden. Ik had 1 mazzel.. je mag max. 3 maand van te voren je REGO al verlengen. En dat kon allemaal net .. dus dat heb ik toen gedaan (REGO ging overigens dan wel 3 maanden later pas in), dus dat was een uitkomst. Maar als mijn planning ook maar iets anders was geweest had ik een probleem gehad. (je mag het wel in een andere staat doen, maar dan  moet je ook een nummerplaat van die staat nemen + daar komen dan weer veel kosten bovenop)
 
Ik hoop dat je mijn vage verhaal wat begreep.. maar door al die verschillende staten e.d. is 't altijd lastig uit te leggen ...
 
Er is al heel veel gepost over het aankopen van een auto. Zoek er even op want als je een auto particulier koopt moet je even checken of er nog bijvoorbeeld een lening op rust of bekeuringen want die neem je dan in principe ook over.
 
Auto kopen is helemaal niet moeilijk en ook de regels er omheen vallen best mee.
Als de rego nog niet verlopen is neem je die over, dat betekend dus dat de auto verzeker is en "apk" gekeurd tot de verval datum.

Van een particulier schrijf je de auto over via het registratie formulier van de auto, de eigenaar wel laten tekenen op jouw deel !! Dan ga je naar de RTA en daar betaal je de stamp duty en dat is 3% van de aanschaf waarde + $26 dollar.

Als je bij een garage de auto koopt moet je hem op naam zetten, is ook bij de RTA, dus zelfde als boven.

Bij de RTA kan je ook je rijbewijs laten overzetten naar een AU rijbewijs als je dat nog niet hebt gedaan.
Per RTA is dat verschillend, bij de ene deden ze nogal moeilijk en moesten we in Sydney een officiële vertaling laten maken van ons rijbewijs. We zijn toen naar een andere RTA gegaan en was het binnen 15 minuten geregeld. Meenemen; bankpas paspoort, rijbewijs en de rest, incl foto doen ze daar.

Gr,
Johan

PS; Loeky zag net pas je bericht, volgende keer beter.
We waren de hele dag op pad.
 
En mocht je al een vertaling nodig hebben.. 4,50 bij de RDW en dan krijg je een complete Engelstalige verklaring e.d.
 
alleen is die niet geldig in Australie  :|
Die hadden wij dus ook en riep meer vraagtekens dan duidelijkheid op.
By de tweede RTA hebben we die dus ook niet laten zien en ging het wel in 1 keer goed.

Dus; laat niet teveel zien, alleen waar ze om vragen.

Gr,
Johan
 
Ik had 'm juist wel nodig (mijn NL rijbewijs was gestolen). Denk dus dat 't zo is zoals jullie zeggen.. het hangt gewoon van de RTA af. :?
 
bedankt voor de antwoorden mensen. Dit zal mij helpen bij het kopen van een auto.

Johan: als de rego nog geldig is, welke verzekeringen lopen dan nog? Jammer dat jullie er niet waren. Volgende keer als we in de buurt zijn nemen we iets eerder contact op. Cheers,
Loek
 
He Loecky,

Volgende keer beter met het bezoek, maar ben je wel in Woy Woy geweest? Hoe vond je het daar?
Als de Rego nog geldig is, is de bijbehorende verzekering de CTP (greenslip).
Gr. Johan
 
jahoor we zijn gisteren in woywoy bay geweest. erg mooie woningen. we zijn/waren geinteresseerd in het huis rechts van de weg in woywoybay.groot huis 5 slaapkamers,mooie views. makelaar Professionals of zoiets.
echter WWbay ligt tochiets te ver van de scholen afen dat zorgt dan dus in de ochtend voor de nodige stress enzo. schoolbus is er wel maar alleen voor de oudste. als de jonste naar de kindy moet gaan moeten we hem toch zelf brengen. verder defietsafstand tot sation valt tegen (erg bergachtig).

We zijn ook in woywoy zelf geweest maar dat viel iets tegen, weinig groen,vlak en niet zo'n mooie woningen vonden wij. weldicht bij het strand.
op dit moment oreintenern wij ons meer in The Hills district in Nrd Sydney.Dit is een heuvelachtig gebied met erg mooie parken en ontzettend veel groen.

Jullie woningen hebben we niet gevonden (hadden ook geen goede map bj ons) maar woywoy bay is zoals wij het hebben gezien wel vel mooier wonen dan in woywoy maar da's onze eerste indruk.

Cheers en hopelijk tot snel eens.

Loek
 
[quote author=Ingriddh link=topic=9876.msg134920#msg134920 date=1237699248]
Als de rego nog niet verlopen is neem je die over, dat betekend dus dat de auto verzeker is en "apk" gekeurd tot de verval datum.
[/quote]

Dus in NSW neem je iemands verzekering over?? Are you sure? Ik weet het niet, maar in QLD is verzekering is jouw eigen zaak. Ik zou het ook raar vinden als ik iemand anders z'n verzekering overnam. Als de registration (rego) nog niet verlopen is, betekent dat alleen dat ik geen rego hoef te betalen tot het einde van die rego (12 maanden). Ook heeft rego niets te maken met 'APK'; rego heeft, sort of, te maken met wat wij 'wegenbelasting' noemen en, ja; registratie  :wink:. Elk jaar betaal je je rekening en je krijgt dan automatisch je nieuwe rego sticker die je op je raam mag plakken, beaushifool!

Overigens is een 'pink slip' een Roadworthy Certificate, meer over Roadworthy Certificates (of 'Safety Certificate') in Queensland staat op http://www.transport.qld.gov.au/home/safety/road/motor_vehicle/safety_certificate/

En http://www.transport.qld.gov.au/Home/Registration/
(What vehicles must have a safety certificate?
In Queensland you must obtain and display a safety certificate on any registered light vehicle from the moment you offer the vehicle for sale).

Je koopt hier niet een auto zonder Roadworthy Certificate en je rego heeft in principe niets met de staat van je auto te maken (hee, de staat vangt centen voor een auto, zelfs als het een wrak in de sloot is).

Maar voor de duidelijkheid, dit is dus Queensland :)
 
In NSW neem je dus inderdaad de CTP (Compulsory Third Party) over (= greenslip). Raar maar waar. Dit heeft mij in het begin ook wat hoofdbrekens bezorgd, vooral omdat zoals ik al zei.. ook de leeftijd en rijervaring e.d. meespelen bij het afsluiten van zo'n verzekering. Als je dat overneemt .. maar goed.. het werkt nu eenmaal zo (vraag desnoods nog na bij RTA). Wel moet je zelf je TPP afsluiten.
In NSW heb je een pink slip nodig alvorens je je REGO kunt verlengen. Zonder pink slip geen REGO etc. etc.
QLD denkt idd alleen maar aan 't geld  :lol:

Nee, het is bekend dat er verschil tussen de staten zit. Vandaar dus ook mijn eerder opmerking dat er mesnen zijn geweest die een auto kochten zonder 'road worthy certificate' en 'm niet in de verzekering e.d. kregen. Dit verschilt dus weer per staat.. Dus Gwen.. als je in SA een auto koopt moet je daar even goed vragen wat the rules and regulations are.
 
[quote author=loecky link=topic=9876.msg135003#msg135003 date=1237810425]
jahoor we zijn gisteren in woywoy bay geweest. erg mooie woningen. we zijn/waren geinteresseerd in het huis rechts van de weg in woywoybay.groot huis 5 slaapkamers,mooie views. makelaar Professionals of zoiets.
echter WWbay ligt tochiets te ver van de scholen afen dat zorgt dan dus in de ochtend voor de nodige stress enzo. schoolbus is er wel maar alleen voor de oudste. als de jonste naar de kindy moet gaan moeten we hem toch zelf brengen. verder defietsafstand tot sation valt tegen (erg bergachtig).

We zijn ook in woywoy zelf geweest maar dat viel iets tegen, weinig groen,vlak en niet zo'n mooie woningen vonden wij. weldicht bij het strand.
op dit moment oreintenern wij ons meer in The Hills district in Nrd Sydney.Dit is een heuvelachtig gebied met erg mooie parken en ontzettend veel groen.

Jullie woningen hebben we niet gevonden (hadden ook geen goede map bj ons) maar woywoy bay is zoals wij het hebben gezien wel vel mooier wonen dan in woywoy maar da's onze eerste indruk.

Cheers en hopelijk tot snel eens.

Loek
[/quote]


ik ben erg geintresseerd hoe het je vergaat in het hills district met zoeken, mooie huizen daar .
 
Ook heeft rego niets te maken met 'APK'

Hoho, we hadden het over NSW toch ? Zonder Greenslip (is CTP verzekering) en Pinkslip geen Rego, dus dit heeft er alles mee te maken. Inderdaad is rego je wegenbelasting en dus alleen maar betalen, maar zonder bovenstaande is er dus ook niks te betalen (en rijden)

CTP neem je inderdaad over van iemand waar je de auto van koopt.

Gr,
Johan
 
Back
Top