CTP is compulsory third party (insurance) (nederlandse wa verzekering voor bestuurders.....of zoiets)
Deze betaal je gelijkertijd met je rego, en daardoor lijkt het alsof het hetzelfde is (maar is het niet. Op je bonnetje zie je de twee verschillende componenten. note: heb het hier over Qld. In NSW is dat dus apart geregeld: green slip). Je kunt overigens wel gewoon kiezen welke organisatie je daarvoor wilt op het moment van transfer op jouw naam (mocht je die van je voorganger niet aardig vinden :smile
. Maar als je "rego" nog loopt, dan loopt de CTP ook nog. Dit is dus een verplichte aansprakelijkheids verzekering die iedereen MOET hebben als je auto rijdt/hebt (green slip in NSW). Dus, ja, je bent verzekerd (niet je auto!!!!) zolang er rego op je auto zit.
Dan heb je nog de vrijwillige verzekeringen: oplopend in dekking (en prijs) van TPP (third party property) tot TPP met diefstal en brand tot comprehensive (alle toeters en bellen, dus inclusief schade aan JOUW auto, deuk door raken van paaltje etc.)
Als je een auto leased of financiert is comprehensive insurance een must.
Als je een oude bak hebt is het totaal aan jou (maar de kosten van schade aan een ander kunnen enorm oplopen)
Geen van deze verzekeringen is echter verplicht, maar een minimale verzekering wel een sterke aanrader.
Overigens, ben er net achter gekomen, dat bij de meeste TPP verzekeringen ook een dekking zit, die uitbetaald als de "ander" schuldig is, maar onverzekerd rondrijdt (en je hebt zijn gegevens). Vond dit wonderlijk want heb daardoor het idee dat ik voor de verzekering van een ander premie betaal, EN dat ik net zo goed onverzekerd rond kan rijden, want zeer waarschijnlijk heeft "de ander" een verzekering die betaald als er van een onverzekerde kale kip (dat zou ik dan kunnen zijn), niet te plukken valt!
Ben ik de enige bij wie dat zo overkomt???????????
toedeloe maar weer...
Henriette