auto kopen NSW

MIsschien wel goed om dan even uit te pluizen wat die CTP precies betekent dan. Want voor zover ik het begrijp (dat is dan hier in WA) is het weliswaar een soort 3rd party insurance, maar die is niet veel meer of beter dan wat in NL het waarborgfonds zou zijn. M.a.w. voor jezelf heb je er niets aan (behalve dat je verplicht bent deze te hebben ;-)) vwb verzekering. Overigens ook hier in WA is dat inderdaad gewoon 'ingebakken' in de license ('wegenbelasting') met het stickertje op je raam....
 
is inderdaad een 3rd party aansprakelijkheid. Daarnaast moet je nog een eigen verzekering hebben, byv all-risk or whatever.

Gr,
J
 
[quote author=Ingriddh link=topic=9876.msg135069#msg135069 date=1237849405]
is inderdaad een 3rd party aansprakelijkheid. Daarnaast moet je nog een eigen verzekering hebben, byv all-risk or whatever.
[/quote]

Moet of Mag?
Hier in Qld MOET het niet, maar het MAG (en is zeker aan te raden, daar niet van), maar MOETEN.....
 
Misschien zou een onderwerp als dit ook per staat opgesplitst moeten worden? Het is wel heel verwarrend zo hè?
 
[ off topic ]
Volgens mij kan beter de Australische regering een kijkje komen nemen in dit topic. Elke staat zit in feite hetzelfde te regelen (bedenken) en stellen zo hun eigen regeltjes op (al dan niet afgekeken van een andere staat). Moet je eens kijken als je dit nationaal zou regelen, hoeveel geld er niet meer onnodig over de balk wordt gesmeten omdat Jantje in QLD hetzelfde zit te bedenken als Pietje in NSW, maar NSW er ook nog dit en dat aan toevoegd. Volgens mij kijken ze zelfs vaak naar een andere staat en gaan dan zelf wederom nieuwe procedures bouwen die eigenlijk gewoon landelijk doorgevoerd hadden kunnen worden......
[ /off topic ]
 
yep, en zo kan ik nog wel een lijstje bedenken.
Wij haddne geen recht op CCB, geen reden opgegeven door Centrelink uiteraard, totdat je gaat bellen dan hor je dat ze geen imunisatie gegevens hebben en je het daardoor niet krijgt.

Dus even een dokter gebeld, deze gaat de NL inentingen vergelijken met de AU regels voor imunisatie.
Dan krijg je een brief en dan is het geregeld.

Ze schijnen je zelfs van dcare te kunnen verwijderen omdat je imunisatie niet op orde is, behalve als je lid bent van een kerk die inentingen niet toestaat, beetje hypocriet is het wel.

Zou handiger zijn als ze nieuwkomers hier van te voren over op de hoogte stellen, schhelt een hoop tijd, moeite en uiteindelijk geld.

Greez,
Johan
 
[quote author=Maluka link=topic=9876.msg135078#msg135078 date=1237854579]
Volgens mij kan beter de Australische regering een kijkje komen nemen in dit topic. Elke staat zit in feite hetzelfde te regelen (bedenken) en stellen zo hun eigen regeltjes op (al dan niet afgekeken van een andere staat). Moet je eens kijken als je dit nationaal zou regelen, hoeveel geld er niet meer onnodig over de balk wordt gesmeten omdat Jantje in QLD hetzelfde zit te bedenken als Pietje in NSW, maar NSW er ook nog dit en dat aan toevoegd. Volgens mij kijken ze zelfs vaak naar een andere staat en gaan dan zelf wederom nieuwe procedures bouwen die eigenlijk gewoon landelijk doorgevoerd hadden kunnen worden......
[/quote]

In Nederland hebben we ook zo'n overkoepelend orgaan.... De Europese Unie..... Maar zodra die iets proberen te standariseren gaat heel Europa op zijn achterste poten staan  :lol:
 
CTP is compulsory third party (insurance) (nederlandse wa verzekering voor bestuurders.....of zoiets)
Deze betaal je gelijkertijd met je rego, en daardoor lijkt het alsof het hetzelfde is (maar is het niet. Op je bonnetje zie je de twee verschillende componenten. note: heb het hier over Qld. In NSW is dat dus apart geregeld: green slip). Je kunt overigens wel gewoon kiezen welke organisatie je daarvoor wilt op het moment van transfer op jouw naam (mocht je die van je voorganger niet aardig vinden  :smile:) . Maar als je "rego" nog loopt, dan loopt de CTP ook nog. Dit is dus een verplichte aansprakelijkheids verzekering die iedereen MOET hebben als je auto rijdt/hebt (green slip in NSW). Dus, ja, je bent verzekerd (niet je auto!!!!) zolang er rego op je auto zit.

Dan heb je nog de vrijwillige verzekeringen: oplopend in dekking (en prijs) van TPP (third party property) tot TPP met diefstal en brand tot comprehensive (alle toeters en bellen, dus inclusief schade aan JOUW auto, deuk door raken van paaltje etc.)
Als je een auto leased of financiert is comprehensive insurance een must.
Als je een oude bak hebt is het totaal aan jou (maar de kosten van schade aan een ander kunnen enorm oplopen)
Geen van deze verzekeringen is echter verplicht, maar een minimale verzekering wel een sterke aanrader.

Overigens, ben er net achter gekomen, dat bij de meeste TPP verzekeringen ook een dekking zit, die uitbetaald als de "ander" schuldig is, maar onverzekerd rondrijdt (en je hebt zijn gegevens). Vond dit wonderlijk want heb daardoor het idee dat ik voor de verzekering van een ander premie betaal, EN dat ik net zo goed onverzekerd rond kan rijden, want zeer waarschijnlijk heeft "de ander" een verzekering die betaald als er van een onverzekerde kale kip (dat zou ik dan kunnen zijn), niet te plukken valt!
Ben ik de enige bij wie dat zo overkomt???????????

toedeloe maar weer...

Henriette
 
[quote author=henriette link=topic=9876.msg135456#msg135456 date=1238137130]
Dit is dus een verplichte aansprakelijkheids verzekering die iedereen MOET hebben als je auto rijdt/hebt (green slip in NSW). Dus, ja, je bent verzekerd (niet je auto!!!!) zolang er rego op je auto zit.
[/quote]
Maar de aansprakelijkheid gaat niet verder dan de medische kosten van de andere partij. Schade aan de auto valt niet onder deze aansprakelijkheid.

Overigens wat goed is om te weten, al hoewel ik niet weet of alle maatschappijen daar aan doen, als je comprehensive neemt dan kun je "no claim for life" krijgen als je voldoende jaren schadevrij hebt rondgereden. Ik verzekerde mij comprehensive met AAMI, gaf aan dat ik 14 jaar mijn rijbewijs heb en nog nooit een ongeluk had gehad en ze gaven mij "no claim for life".
 
Back
Top