Auto meebrengen naar Oz

  • Thread starter mark bakker
  • Start date
M

mark bakker

Hallo,

Misschien dat een van jullie hier ervaring mee heeft....?
Ik was van plan om naar Australie te gaan voor mijn werk en daarna nog een jaar rondtrekken.
Nu wilde ik misschien mijn eigen auto meenemen.
Heeft iemand ervaring met invoeren en regels en problem die je tegen kan komen?

Groeten mark
 
Hoi Mark!

Ik wilde eerst ook mijn ozo geliefde trouwe Peugeot meenemen maar dat was
a) erg kostbaar qua invoerrechten
B) een auto met een stuur aan de linkerkant terwijl je aan die zelfde linkerkant rijd?  :lol:
c) erg ingewikkelde procedure

Ik ben de site even kwijt maar wellicht dat andere forummers die nog ergens hebben??

"Bezint eer dat ge begint"  :roll:

Greets!

Ingrid.
 
Het is inderdaad geen goed idee.

het kost een hoop geld, met dat geld kun je daar een andere (oudere) auto kopen,

het stuur zit nog aan de verkeerde kant,

en de auto moet net zo schoon zijn als toen ie uit de fabriek kwam, wat dus erg moeilijk wordt.....


Dus is't eigenlijk alleen de moeite als je een hele dure of exotische auto hebt...........


Mark
 
Wat wij hebben begrepen is dat inderdaad het stuur rechts moet zitten, anders gaat het sowieso niet lukken.
 
En denk eens aan het probleem w.b. onderdelen....

Ze hebben echt niet zomaar de onderdelen van een peugot 206 op voorraad.

Groeten Sander
 
[quote author=r2d2 link=topic=1658.msg14632#msg14632 date=1115650987]
En denk eens aan het probleem w.b. onderdelen....

Ze hebben echt niet zomaar de onderdelen van een peugot 206 op voorraad.

Groeten Sander
[/quote]

Hm.. wrsch niet maar je kunt altijd nog een Europese auto hier kopen :
http://cracker.com.au/brisbane/used-cars/peugeot/search.aspx

http://www.carsales.com.au/pls/carsales/!cs_content.dealer_results?price_min=&price_max=&category_id=1&search_type=21&make_id=11&model_id=&keyword=&state_id=4&selected_region=0&region_id=105&search_postcode=&search_distance=25&rego_vehicle_id=&segment_id=&cs_body_id=&drive_id=&km_min=&km_max=&year_min=&year_max=&door_num=&cs_trans_id=&cylinder_num=&engine_low=&engine_high=

Ahum.. ik ga nu wel erg :eek:fftopic: ?
 
Hi,

Wij zijn ook bezig met emigreren  :roll: en nu wilde we onze motor meenemen. Heeft iemand wat informatie over de kosten van zo een verscheping :?  en wat de invoerrechten zijn voor motorvoortuigen? Ik heb wel het een en ander op internet bekeken maar kan niet :bangcomputer: echt iets concreets vinden. Ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met het invoeren van een motor  :bike: anders word het fietsen in Aussie :sunny:  gelukkig is het mooi weer!

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Groetjes Eutrice
 
Onder het motto waarom moeilijk doen als het makkelijk kan:
Waarom niet gewoon die auto of motor verkopen in Nederland en het geld meenemen naar Australië...  :?
 
[quote author=AJ link=topic=1658.msg14776#msg14776 date=1115839733]
Onder het motto waarom moeilijk doen als het makkelijk kan:
Waarom niet gewoon die auto of motor verkopen in Nederland en het geld meenemen naar Australië...  :?
[/quote]

Dat kan je alleen begrijpen als je zelf een echte dikke motor fiets heb. Zal graag een poging wagen om het uit te leggen :-D Maar dat wordt dan denk ik een heel langdraadig zoet sappig verhaal.

@ eutrice 
Ik heb een gespecialiseerd verscheep bedrijf in rotterdam aangeschreven. Die doen motoren zenden over heel de wereld. kosten 1100euro (rotterdam-Perth) dat is incl alles, douanen, kist, opslag. Voor een vakantie was je dan helemaal klaar geweest....Maaaaaaar wij als emigranten moeten, natuurlijk, kon ook niet anders, meer betalen, Invoer rechten en een deel van de nieuw waarden als motor nieuwer is als 1999. natuurlijk ook nog kosten voor her-keuring  ... Ben dat gedeelten nog aan het uitzoeken. Hou dus rekening met zo ongeveer 1500-2000euro. Maar dan rijd je wel op je eigen optisch en motorisch getunden kanon rondt :cool:
 
Soms kan het zeker de moeite waard zijn om je auto te versturen,ik heb er ook wel eens over gedacht,maar het loopt toch aardig in de kosten en de papier winkel is ook niet niks :-D
 
De prijzen van auto's vallen mij hier wel een beetje tegen. In NL kun je voor onder de 5000 euro nog een behoorlijk aardige auto kopen. Hier wordt een auto niet heel snel minder geld waard lijkt het wel. Wij zitten nog in dubio om een auto te kopen. Tot nu toe redden wij ons prima met de bus en met onze fietsen!! (ook nieuw gekocht... probeer maar eens een heuveltje te nemen op je stadsfiets  :roll:). Toch is een auto soms errug handig. www.carsales.com.au is een handige site. Het scheelt met name als je niet echt haast hebt. Een tip van iemand op de jongeren borrel hier: kijk eens bij de jeugdherbergen en backbackers hostels. Daar hebben ze ook veel mensen die hun auto willen verkopen. Meestal met veel haast (vanwege vertrekkende vliegtuigen!). Dan kun je vast een betere prijs krijgen...
 
Heeft iemand een site gevonden met uitleg over invoerrechten voor je auto in Oz? Ik zit eraan te denken mijn exoot mee te nemen. Na een tijdje rondrijden kan ik em dan nog voor een boel verkopen maar ik heb ook gehoord dat als ie minder dan 2 jaar je eigendom is dat je de hoofdprijs betaalt aan invoerrechten. Ik heb NOG niet veel hierover kunnen vinden op het net.Wie weet wat?

Vracht schijnt inderdaad mee te vallen maar als de tax department je met open armen ontvangt om je geldbuidel leeg te trekken word je er ook niet echt wijzer van en kun je beter gewoon een HSV kopen! :evil:
 
Vergeet het om je auto mee te nemen, kolder.
Je mag wel een auto invoeren met linkse stuur maar je dient deze binnen 3 of6 maanden te hebben omgebouwd.
Autos zijn veel goedkoper on Oz dan in NL.
Cheers
Jan H.
 
Hii,

Bedankt voor jullie  informatie! :)

We willen inderdaad de motor niet verkopen dus dat wordt dokken :x, maar goed het is voor een goed doel :cool:.

Ik vind de auto's in Oz idd erg duur vergleken met Nederland. Voor een hele oude bak betaal je nog zo $8000 aus. Daar schrok ik wel van maar je auto meenemen is inderdaad geen optie als je alles nog moet ombouwen.

Maar weet iemand wat je per maand kwijt bent in Australie voor een bv: Mazda 323 hatchback 1.6I- 16v , benzine, 1994, 950 kg, 4cyl..
Misschien dat iemand een indicatie kan geven van wat zoiets kost?

Alvast bedankt voor jullie reactie's :up:

groetjes Eutrice
 
Hoi eutrice

Ja rot is dat. Daar was ik ook achter dat de auto's wat duurder zijn. Maar motoren zijn daar weer wat goedkoper. Groot nadeel is alleen dat je erg moet zoeken naar het goede model en soms staat er dan een tekoop alleen dan een paar 100- 1000Km vederop  :-( :-(
Wat betreft die motor, ik als motor liefhebber ben toch eigelijk erg nieuwschierig op wat voor motor jij/jullie rijden. Ik rij zelf op een Suzuki TL1000R, dat is een lekkeren dikke  V-twin :cool: :)

groetjes Barry
 
Je vergist je dat autos duurder zijn in Australia.

Een Mazda hatch 1.6 tot 2.0 litres met airco en automatisch, benzine, 8 jaar oud, kost ong $ 8000.-
Tweedehands autos zijn in de regel wat duurder dan nieuwe autos als je vergelijkt met NL.
Autos slijten niet zo erg hier omdat je geen winters met sneeuw en pekel hebt.

Vergeet ook niet dat wegenbelasting (registration hier genoemd) is voor alle autos hetzelfde, dus voor een Mazda of een Mercedes en er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen benzine, diesel of gas.
Registratie, afhanging van de Staat waar je woont is ong $ 600 per jaar en bij inbegrepen derde personen letsel.

Benzine is vandaag in Melb Sydney ong 1 dollar per litre.  Diesel  1.15 per li en gas 37 cent per li.

Nieuwe autos hebben nu alleen 10 percent GST en geen levies meer van het governement.
In Nederland heb je 19 perc BTW en nog andere extras.
Autos zijn hier met het verdwijnen van de oude omzetbelasting en met het invoeren van GST sinds 7 jaar of zo, veel goedkoper geworden.

De gewone familieauto een Ford Falcon (meest verkochte in OZ) altijd 6 cyl en 4 litre motor (ze komen niet anders) kost ong $ 30.000 all in en heb je haast alles inclusief.
Daar kun je in NL niet tegen op.

Ford Focus 4 cyl  2 litre CD airco, alles automatisch ong $ 20.000
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Het is onzin om je auto of je motor mee te nemen. Vergeet niet de lokale kosten en dat is niet alleen mogelijke invoerrechten, waarschijnliujk niet te betalen als het voertuig ouder dan 2 jaar is of zo (ik ken de regels niet)
Je moet hem ook nog van de werf krijgen en je hebt een agent nodig die dat doet. En dan de papierwinkel inderdaad.
 
[quote author=Jan H. link=topic=1658.msg15537#msg15537 date=1116495844]

Autos slijten niet zo erg hier [size=10pt]omdat je geen winters met sneeuw en pekel hebt[/size].

[/quote]

Aaaahhhh  :cool: :cool: zeg dat nog eens een paar keer  :) :-D :lol: :up:
 
Bericht voor Eutrice.
Toevallig heeft mijn zoon net een nieuwe wagen gekocht.
Mazda 6 stationwagon met alle toeters erop en eraan, dus veel completer dan NL autos, ik geloof 2.6 liter met alle luxe, topmodel A$ 36.500

Hij heeft nu zijn oude auto in de aanbieding een Mazda 323 Astina 1.8 litre 180.000 km  1996 model, er zit werkelijk geen schrammetje op, ziet er gewoon als nieuw uit.
Een tweede hands auto verkopen dan moet je een APK keuring hebben en daarna kun je hem binnen 3 maanden verkopen.
Hij zal er 8500 tot mogelijk 9000 voor krijgen  (dus 5000 tot 5500 Euro), dat vind je misschien duur, maar zoals gezegd tweede hands zijn prijziger dan in Nederland. Let op er zit wel van alles in.
Hij doet hem weg omdag hij een grotere wagen wil vanwege gezinsuitbreiding anders zou hij hem verslijten met nog 5 jaar. Nu weet je weer wat van de prijzen.
 
Back
Top