Bangmakerij

Ziektewet: Dirk heeft inderdaad income protection afgesloten omdat hij contractor is. Veilig idee, vinden wij.

Ik vind eigenlijk dat iedereen die hoge kosten/eigen huis/gezin heeft een income protection insurance zou moeten hebben. Dat kost wel een bom duiten, maar als je arbeidsongeschikt wordt heb je dan tenminste nog een redelijk inkomen. Anders val je terug op Centrelink en dan kun je je huis wel verkopen en je vakanties vergeten. En de eerste twee jaar heb je als immigrant sowieso geen recht op een uitkering.
Wel een tip: ga als het kan naar een niet commerciele verzekeraar. Dat scheelt een enorme hoeveelheid trammelant als je ze nodig hebt. Dat hebben wij uit ondervinding geleerd toen m'n man twee jaar geleden een paar maanden ziek was. Helaas kunnen we dus nu wel vergeten om over te stappen, omdat zo'n claim meteen betekent dat een andere verzekeraar de betreffende ziekte uitsluit. En dat kunnen we niet riskeren.

Groetjes,
Rixta
 
Zelfs mijn zus, die mij tenslotte het zetje in de goede richting had gegeven, wilde er eerst niet over praten. Ze kapte alle gesprekken over Oz heel bot af. Ze kon er gewoon nog niet over praten merkte ik. Ik heb dat gewoon geaccepteerd. Ook voor familie en vrienden is er ruimte nodig om aan het idee te wennen. Voor hun is dit net zo goed emotioneel, ze gaan tenslotte afscheid van jullie nemen. Degene die de oversteek gaan maken (wij dus :) ) zijn er al een poos in ons hoofd mee bezig. Dat traject hebben wij al doorlopen. Zij nog niet. Zij zijn nog niet zo ver.

Natuurlijk is het niet aardig wanneer ze zo reageren. Je wilt tenslotte dat ze blij voor je zijn. Geef ze de tijd. Als je er zelf niet over begint heb je de grootste kans dat ze zelf vragen gaan stellen. Pas dan staan ze er open voor.

Bedenk dat jullie er niet gelukkiger van zullen worden om hier te blijven omdat familie "boos" is over julie wens om in Oz te gaan wonen.

Inmiddels is mijn zus nu degene die er iedere keer over begint. Ik kan nu met haar brainstormen over hoe dingen aan te pakken. Ze gaat volgend jaar zelfs al langskomen!
 
Moeders hebben altijd gelijk he, dat weten jullie toch wel? :wink:

Zoals iedereen al zegt, dat komt omdat ze niet willen dat je gaat. Mijn broer is ook zo, die weet alleen maar de negatieve dingen op te noemen. Dat, dat en zus en zo zal je straks wel tegenvallen hoor, en heb je daar en daar wel aan gedacht?
Joh , ik hoor het niet meer. In het begin irriteerde ik me er kapot aan, nu laat ik hem maar.
 
M2A heeft mij vanmorgen ook gerust gesteld.
Het resultaat??
Zie mijn onderschrift!
afro.gif

Wat voelt dit fijn!
 
mijn moeder heeft letterlijk gemeld het nu dood te zwijgen tot we gaan.
We mogen er niet meer met haar over praten

He, wat vervelend! Het zou alles zoveel leuker en aangenamer maken als onze familie blij zou kunnen zijn voor ons. Maar helaas, ieder heeft zijn/haar eigen manier van reageren.

Ik heb ervoor gekozen mijn familie niet in te lichten tot we het visum hebben. Verkeerd volgens sommigen, maar ik ken mijn moeder, en ik wilde door niemand beïnvloed worden in onze beslissing. Het is sowieso al een hele lange en moeilijke weg, met veel twijfels en onzekerheid of het uiteindelijk wel gaat lukken. Het kan op zovele vlakken mislopen. Bovendien wilde ik hun die hele rollercoaster van emoties besparen als het uiteindelijk toch niets zou worden. Ondertussen weten 2 van mijn zussen het toch al, eentje reageert vrij positief maar hoopt wel dat we na een paar jaar terugkomen, de andere (die het al het langste weet) reageert zeer afwijzend en zwijgt het ook dood. Als er al iets over gezegd wordt zijn het meteen alle nadelen die opgesomd worden en wat ik de kinderen wel aandoe (werken op mijn schuldgevoelens, waarvan ik er al veel te veel heb....). Het shockeerde me wel en ik voelde me heel gekwetst dat ze nooit eens vroeg/vraagt hoe het er nu mee zit. Ik vind het heel spijtig dat ik het niet met haar kan delen. Ik begrijp wel dat ze zo reageert omdat ze niet wil dat we weggaan, maar het maakt het toch niet leuker hoor. Hopelijk verandert ze nog zoals de zus van Kathren, maar ik vrees ervoor... :|

Als je familie negatief reageert gaat het moeilijk blijven. Zorg gewoon dat je voor jezelf goed weet waarom je dit doet, en als ze er niet over willen praten, laat het dan. Het zal voor hen ook moeilijk zijn om jullie zo enthousiast erover te horen praten. Best zwijgen en aan hen het initiatief laten om er opnieuw over te beginnen...

Sterkte :up:
 
hey sacha,
wat is family tax benefit?

Hoe zijn jullie al die dingen te weten gekomen ivm belastingen en kindergeld, ziekenfonds ed... Ik zou niet weten hoe dit alles in Australië in elkaar zit. En het is natuurlijk ook niet te vergelijken met Nederland...
 
Je gaat per slot van rekening niet naar de VS!
Ahum. Heb je zelf in de VS gewerkt/gewoond of baseer jij je nu ook op spookvehalen?

De VS is vrij vergelijkbaar met Australie, 401k (= vrijwillig) vs super, social security vs centrelink, korte opzegtermijnen op basis van wat in het kontrakt is afgesproken, bescherming tegen ontslag op basis van unfair dismissal. Het enige wat op dit moment echt anders is in de VS is dat er geen algemene basisverzekering voor medische kosten is zoals Medicare. Daar tegenover staat dat de betere werkgevers je een vrij goedkope ziektekostenverzekering bieden (kan stukken goedkoper uitpakken dan hier in OZ). Oh, en in de VS is de hypotheek van je eigen huis aftrekbaar van de belasting, niet alleen als je al voldoende geld hebt om je een investeringswoning te kunnen veroorloven.

Het gaat hier weliswaar over Australie, maar ik wilde de "spookverhalen" over de VS even uit de weg ruimen.
 
hey sacha,
wat is family tax benefit?

Hoe zijn jullie al die dingen te weten gekomen ivm belastingen en kindergeld, ziekenfonds ed... Ik zou niet weten hoe dit alles in Australië in elkaar zit. En het is natuurlijk ook niet te vergelijken met Nederland...

even weer wat leeswerk voor je: De site van Centrelink!!! Dan even kijken onder "Individuals" en daarna "Moved to Australia"

Daarnaast helpt het ook gewoon om mensen hier te leren kennen. Onze buren geven ons ook veel van die leuke tips (van een goede Broker voor de hypotheek tot aan een kaart om goedkoop naar de film te kunnen...)
 
Deze is ook erg handig. Staat onder het kopje "settle in Australia" stap voor stap aangegeven wat je hier moet/kan doen en hoe dat dan te doen. Het leven wordt ons hier zo makkelijk gemaakt...:)

Zal toch eens uit moeten zoeken of Nederland die faciliteiten ook heeft voor zijn immigranten, of dat we die gewoon maar laten zwemmen zonder bandjes...

Sacha
 
Je gaat per slot van rekening niet naar de VS!
Ahum. Heb je zelf in de VS gewerkt/gewoond of baseer jij je nu ook op spookvehalen?

De VS is vrij vergelijkbaar met Australie, 401k (= vrijwillig) vs super, social security vs centrelink, korte opzegtermijnen op basis van wat in het kontrakt is afgesproken, bescherming tegen ontslag op basis van unfair dismissal. Het enige wat op dit moment echt anders is in de VS is dat er geen algemene basisverzekering voor medische kosten is zoals Medicare. Daar tegenover staat dat de betere werkgevers je een vrij goedkope ziektekostenverzekering bieden (kan stukken goedkoper uitpakken dan hier in OZ). Oh, en in de VS is de hypotheek van je eigen huis aftrekbaar van de belasting, niet alleen als je al voldoende geld hebt om je een investeringswoning te kunnen veroorloven.

Het gaat hier weliswaar over Australie, maar ik wilde de "spookverhalen" over de VS even uit de weg ruimen.

Gevoelige snaar?
 
Gevoelige snaar?
Nee hoor, ik ben tenslotte geen Amerikaan. Wel zie ik graag correcte feiten gebruikt worden en als ik er toevallig het e.e.a. over weet dan zal ik incorrecte feiten weerleggen. Ik word er ook graag op gewezen als ik verkeerde feiten plaats. Er worden tenslotte al genoeg zaken verdraaid of voorgelogen op het Internet. Op deze manier kunnen we allemaal leren.
 
afro.gif
eensch!

Weet iemand ook een goed boek over het Australische zorg en rechts systeem waar alles in staat?
Hier in Nederland is zo'n mooie "kleine gids van het sociale recht" waar alles in staat.
Is wel handig om alvast te leren.
wink.gif

(zegt een diehard "HBO" SJM-er)
 
Hoi,
Wij wonen nu ruim 3 jaar in Sydney en wil ook graag even iets toevoegen...geen bangmakerij maar gewoon omdat wij hier ook al eens onze neus gestoten hebben....
De regelingen omtrent een huis kopen veranderen hier regelmatig en wij zijn ong een half jaar geleden ook naar Mortgage Choice geweest om te kijken wat onze opties zijn; eerst was het 5% van de aankoopsom zelf inleggen, een week later moest je al 10% zelf inleggen via sparen en dus inderdaad geen som geld wat op je rekening is gestort, weer een week later moest je alweer minimaal 1 jaar bij dezelfde werkgever in dienst zijn. Mortgage Choice zelf zei dat het nu eenmaal heel wisselend is qua voorwaarden hier. Onze ervaring is dat het hier wel degelijk moeilijker is om een eigen huis te kopen...als je een huis van
$ 500000 wil kopen (wat een normale prijs is voor een normaal huis in onze omgeving), moet je dus minimaal $ 25000 eigen geld inleggen plus minimaal 1 jaar in dienst zijn bij dezelfde werkgever. Ik heb via via ook gehoord dat dat nu inmiddels 20% is, of het waar is weet ik niet, maar dan is dat dus al $ 50000, wat toch wel een heel groot bedrag is (voor ons tenminste).

Verder is mijn man in deze 3jaar al 1 keer ontslagen zonder echte reden, was timmerman en het ging hier slechter en toen hebben we bij Centrelink nagevraagd wat onze opties voor een uitkering waren (1e 2jr heb je sowieso nergen recht op), maar dan moet de partner, ik dus, wel heel weinig verdienen wil je van hun iets krijgen. In Nederland krijg je m.i. altijd een uitkering, ongeacht of de partner werkt (correct me if I'm wrong), maar hier kijken ze naar het gezamelijke inkomen en zoals ik al zei, dan moet je echt heel weinig verdienen wil je iets krijgen.


Maar on the bright side: als jouw man Australisch is zijn er meer opties, want dan zouden zijn ouders garant kunnen staan mochten jullie iets willen kopen dus das een stuk makkelijker!!

Qua huren kunnen ze je op elk moment een brief sturen dat je eruit moet binnen 60 dagen...hebben wij ook al een keer meegemaakt dus huren biedt hier lang niet zoveel zekerheid als in Holland. Ook moet je hier voor elke spijker aan de muur schriftelijk toestemming vragen, schilderen naar eigen smaak mag ook zomaar niet en als je huisdieren hebt, wordt het je vaak errug moeilijk gemaakt want het is maar zelden 'pets allowed' en als het allowed is, heb je vaak ouwe afgedankte huisjes

Niet om pessimistich te doen, want het is een geweldig land waar we nog elke dag met veel plezier wonen, maar dit is een realistisch beeld als je in Zuid Sydney woont, en daar vroeg je om toch,

Succes en ga ervoor, want het is zekerrrrrrrrrrrr de moeite waard!!
groetjes
 
Jakkes dat klinkt als Amsterdam.....
embarassed.gif

Wij gaan richting South Australia.
afro.gif

Is het daar hetzelfde of is dit alleen aan the "gold coast"?
 
Hallo,

Gelukkig is het merendeel van onze familie en vrienden heel enthousiast als ze van onze emigratieplannen horen. Maar 1 stel wist wel heel veel barricades te noemen en zijn er ook van overtuigd dat het ons niet gaat lukken. Ik schrok hier wel van.Ik had nou net een andere reactie van hen verwacht, dacht altijd dat het ook wel avonturiers waren. Nu blijkt dus dat zij heel erg vasthouden aan alle zekerheden die wij juist loslaten.Kende ik ze toch niet zo goed.....

Groetjes, Mien
 
In de grote steden zijn de huizenprijzen echt niet leuk meer, maar als je gaat rondkijken in de rest van Australie dan wordt het een heel ander verhaal. Wij hebben ons kleine huisje (met minimaal stukje grond) vier jaar geleden gekocht voor $138 000. Dat was wel echt een koopje, maar destijds kon je hier nog wel terecht voor onder de $150 000. Dat is inmiddels opgelopen tot zo'n $200 000, maar voor die prijs kun je met wat geduld toch wel een aardig huisje kopen. En ik praat dus niet over de middle of nowhere, maar over een groeistad op een paar uur rijden van Sydney. Er wonen hier zelfs mensen die in Sydney werken en elke dag forenzen. Lijkt me niet ideaal, maar ik neem aan dat die mensen in de tussentijd proberen hier in de buurt een baan te vinden.

Als je weinig geld/niet al te hoog inkomen hebt en je wilt niet absoluut in de grote stad wonen, dan is het echt de moeite waard om een paar honderd kilometer verderop te kijken. Het kan je honderdduizenden dollars schelen. :smile:

Groetjes,
Rixta
 
Hoi, hoi,

Waarom willen jullie trouwens naar SA? Ben gewoon nieuwsgierig. :wink:
En over de reacties en verhalen van mensen om je heen... wij zijn al 5 jaar bezig en hebben er nu ook voor gekozen om het maar bij onszelf te houden. Schoonmoeder doet net alsof het niet gebeurd, mijn ouders hebben na 5 jaar wel genoeg gehoord en praten er overheen.
Dus, tot wij die visum hebben gebruiken we Xpdite om over Oz te kletsen en daarna zien we wel weer.
Het gaat voor jullie ook nog wel een tijdje duren tot je je visum in handen hebt, probeer hier en nu te leven! :up:
P.S kom gezellig naar het forum uitje 13 Juni, te vinden onder calender!

:smile: Betty
 
Back
Top