Bangmakerij

Qua huren kunnen ze je op elk moment een brief sturen dat je eruit moet binnen 60 dagen...hebben wij ook al een keer meegemaakt dus huren biedt hier lang niet zoveel zekerheid als in Holland. Ook moet je hier voor elke spijker aan de muur schriftelijk toestemming vragen, schilderen naar eigen smaak mag ook zomaar niet en als je huisdieren hebt, wordt het je vaak errug moeilijk gemaakt want het is maar zelden 'pets allowed' en als het allowed is, heb je vaak ouwe afgedankte huisjes
Hoeft niet hoor. Hier is het "pets allowed" en alles was (binnen en buiten) vers geschilderd, verse vloerbedekking, vers zeil in de keuken en dining, hele nette badkamers.....
De indeling is het niet helemaal, maar verder is het een prachtig huisje.

Bart
 
Voor ons is 1 van de redenen om te emigreren juist dat we er zat van zijn over sommige dingen niet te kunnen praten.
(Voorstanders van thuisonderwijs (ivm het vooroorlogse onderwijs in Nederland, in OZ gaan ze wel gewoon weer naar school
wink.gif
), werken om te leven (niet andersom), niet materialistisch etc.)
We moeten ons hier "schamen" voor deze aspecten van ons leven.
Onbegrip van onze omgeving (vooral familie).
Sorry, we zijn nu eenmaal geen centre parcs familie.
grin.gif


Sinds we die knoop hebben doorgehakt doen we dat dus helemaal niet meer.
We kunnen nu onszelf ook laten zien.
"we gaan toch weg"
(En mocht ons een SOL drama wachten? Dan wordt het Scandinavie)
Hoe dan ook: We gaan!
En ze mogen het nu allemaal weten ook
evil.gif

(en als wij het niet vertellen doet mijn schoonzus het wel
huh.gif
)

Waarom South?
We willen "dicht bij" de goede universiteiten in Australie zitten, maar niet aan de Gold Coast wonen.
Dat is ons te Europeaans.
South is lekker centraal.
Het klimaat in South vinden we ook ideaal:
Geen gedoe meer met ruiten krabben, maar ook niet "dood van het dak vallen"warm.
afro.gif

We zijn al een keer in Australie geweest en we zijn toen begonnen in Melbourne.
Hoe verder we naar het noorden kwamen hoe meer we terug wilden naar het zuiden.
Victoria is qua visum geen optie, maar South wel.
wink.gif


(Sorry hoor, ik gooi de frustraties er hier maar even uit.
embarassed.gif
)
 
geen probleem hoor familie S! dat kan zeker opluchten, effe lekker alles eruit!!!


Laat maar komen....

:wall: :bangingdoor: :loudcry: :bangcomputer:
 
Ik ben een geboren en getogen Gooische tante, daarna 7 jaar in een dorpje bij Alkmaar gewoond en nu sinds 2001 in Limburg..ben dus wel wat cultuurshocks gewend!
Uit eigen ervaring moet ik zeggen dat de Australische mentaliteit, in ieder geval die in Victoria, een zeer welkome cultuurwisseling was!
Samen met mijn toen 4 jarige dochter in een Wicked camper vroeg ik de weg in een buurt super, die mij zeer vriendelijk de weg wees op de kaart...en mij prompt zijn visite kaartje gaf..of ik hem even wilde bellen wanneer ik op mijn bestemming was aangekomen want het was toch wel een heeeuuulll eind rijden!!! (3 kwartier hahaha)
En dat is maar 1 voorbeeld van wat ik heb ervaren als menselijke begaanbaarheid en bezorgdheid om en met elkaar!
Ik zelf vind de Australiers makkelijk benaderbaar, makkelijk in de omgang en zeer vriendelijk, van cultuurshock was alleen in positieve manier sprake!

Zoals de tv spot in Nederland al zegt: aardige mensen..hoe ga je ermee om?? In Australie weten ze dat!
afro.gif
 
Waarom South?
We willen "dicht bij" de goede universiteiten in Australie zitten, maar niet aan de Gold Coast wonen.
Dat is ons te Europeaans.
South is lekker centraal.
Het klimaat in South vinden we ook ideaal:
Geen gedoe meer met ruiten krabben, maar ook niet "dood van het dak vallen"warm.

Het valt mij juist op dat Adelaide een ontzettende Europese stad is, meer nog dan de grote gemeenten in Nederland :) Heel Angelsaksisch en een overwegend witte bevolking. Veel meer dan de andere grote steden. Centraal is het zeker, voor zover een stad centraal kan zijn in Australie ;)
Klimaat is zeker ideaal en lijkt op die van Zuid Europa..maar dan een stuk lekkerder ivm de zeer lage luchtvochtigheid.
Maar vergis je niet in de temperaturen en de UV intensiteit hier, daar is niets Europees aan...
De mussen vallen hier wel degelijk van het dak in de lente/zomermaanden.....en is echt niet te harden als het een poaar dagen 43 graden is. Die heatwaves hebben we sinds we hier zijn (okt 09) al drie keer meegemaakt en dan kun je echt maar 1 ding doen: op bed liggen met airco op max en fan op je kop! De eerste heatwave begon al in november en toen was het nog lente..echt te bizar gewoon zo heet.

Verder moet je elke dag in de zomer, ook als je amper buiten bent of als het bewolkt is, factor 30 op. De zon is zo intens dat je deze echt vermijdt tussen 11-15u en bijv gerust om 19u 's avonds (als je afkoelt op het strand) nog kunt verbranden.
En in de winter wordt het wel koud, althans voor Ozzie begrippen. Overdag 10-15 en 's nachts rond de 5. We zullen het meemaken, gaan nu de herfst in....(en ik durf het bijna niet te zeggen maar we kijken uit naar temperaturen van 25 graden in plaats van 35 zoals vandaag...)

Tot slot over huizenprijzen, dat is in tegenstelling tot de temperatuur, (relatief) laag in SA!!
 
Verder moet je qua sociaal netwerk helemaal overnieuw beginnen. Je maakt waarschijnlijk wel nieuwe vrienden, maar dat is waarschijnlijk toch anders dan je Nederlandse familie en vrienden die altijd 100% voor je klaarstaan en je door en door kennen.

Waarom is het anders dan de Nederlandse vrienden en familie? Wij wonen hier nu bijna een jaar en hebben hele goede vrienden gemaakt. Mensen die klaar staan voor ons en andersom, mensen met wie je een goed gesprek kan voeren en die aanvoelen als familie. Natuurlijk kennen ze ons nog niet door en door. Niet zo gek, mijn vrienden in Nederland hebben daar ook echt een tijd over gedaan om mij echt te leren kennen, waarom zou dat hier anders zijn? Niet iedereen die je hier zal leren kennen zal je beste vriend worden, maar gewoon vrienden is ook heel fijn, want te veel beste vrienden is ook weer ingewikkeld. Als jij je openstelt voor andere mensen, zou ik mij daar vooral niet druk om maken. Hier wonen nl. best aardige mensen!
 
Ik sluit me helemaal aan bij bijvenstaande. De mussen vallen hier dus wel bijna van het dak ivm de temp. In Nedeland voer je de vogels in de winter, Nou hier geef je ze water in de zomer :>))

En voor wat betreft de 25 graden; volgens mij 26 graden op maandag heerlijk :grin:

De afgelopen winter(vanaf juni waren wij hier) was heel Hollands, veel regen kon toen niet wachten op mooi weer en nu kan ik bijna niet wachten op een iets koelere temp. Tja het is ook nooit goed :oops:
 
KOm kom mensen, niet zo klagen over het weer :smile:

Dat moet je positief bekijken. We hebben deze zomer 2x een hittegolf gehad. Geen probleem, dan leven we vandaag eens even niet buiten en gaan we binnen iets leuks doen met de evaporative aan. Lekker knutselen met de kinderen, tijd om de keukenkastjes eens grondig uit te schrobben en andere klusjes in het huis te doen die je anders laat liggen omdat je lekker geniet van de mooie dingen om je heen. Mmmm... wat je in Nederland dus deed wanneer het regende, of te koud was om buiten te spelen...

Natuurlijk zal ik ook blij zijn als straks de regen/winter periode weer begint. Goed voor de natuur om op adem te komen, goed voor mijn water rekening. Maar voorlopig geniet ik van een heerlijke herfst in dit prachtige land. Want nu het weer iets koeler wordt, gaan we in het weekend juist meer opstap naar het binnenland. Terwijl we in de warme zomermaanden veel uitstapjes doen langs de kust.

En wanneer in juni de regentijd weer komt in WA, zijn er voldoende binnenspeeltuinen, overdekte winkelcentra en andere dingen te doen om ons mee te vermaken en tussen de buien door (het is nl. niet of het hier de hele dag regent, zoals we in Nederland gewend waren) is de temperatuur nog steeds prettig genoeg voor een lekkere wandeling (misschien met een jasje aan..) of een bezoek aan vrienden met een BBQ, een picknick... Genoeg te doen in dit prachtige land!!! Laat het weer je vooral niet tegenhouden :cool:
 
Op het verhaal van CJ inhaken:

Kun je je wel verzekeren voor b.v ziek worden? En is dat een normale zaak of doet bijna niemand dat?Misschien alleen als je als zelfstandige werkt? ( en is dat extreem duur...? )

Dan je pensioen, tja das hier ook niks in NL,en moet je dus inderdaad zelf sparen maar in Oz wordt er volgens mij meer gespaard voor het pensioen ( 8 % ) meen ik. Dus geen W.A.O maar wel iets meer pensioen wat je baas voor je spaart toch? ( van je brutoloon )
Kun je trouwens niet je WAO ontvangen in Australie...?
 
Op het verhaal van CJ inhaken:

Kun je je wel verzekeren voor b.v ziek worden? En is dat een normale zaak of doet bijna niemand dat?Misschien alleen als je als zelfstandige werkt? ( en is dat extreem duur...? )

Dan je pensioen, tja das hier ook niks in NL,en moet je dus inderdaad zelf sparen maar in Oz wordt er volgens mij meer gespaard voor het pensioen ( 8 % ) meen ik. Dus geen W.A.O maar wel iets meer pensioen wat je baas voor je spaart toch? ( van je brutoloon )
Kun je trouwens niet je WAO ontvangen in Australie...?

Die laatste vraag weet ik weer antwoord op.
wink.gif

Dat is mijn vakgebied.
cheesy.gif

Je krijgt je AOW wel uitbetaald vanuit Nederland, maar je bouwt geen premie op als je niet in Nederland woont.
Dus je uiteindelijke AOW is aanzienlijk lager omdat we allemaal voor ons 45ste emigreren.
wink.gif

Soms is het handig (verstandig), je vrijwillig te laten verzekeren voor de AOW en ANW.
Mijn man is 40 als we de visum aanvragen en je mag maximaal 10 jaar vrijwillig verzekerd zijn.
Ben je 50 jaar of ouder, dan mag je je tot je 65 (67) verzekeren en krijg je dus je volledige AOW.
Offertes kan je opvragen bij de SVB.
Gezien de sterkte van de Euro is dit wel een goede optie, alleen je aanvullend pensioen moet dan nog in Australië geregeld.

(ZW en WAO (de WIA van nu) kan je ook ontvangen in Australië, daar zullen dan ook de controles plaats vinden.)
 
KOm kom mensen, niet zo klagen over het weer :smile:

Kom op joh, klagen over het weer doet iedereen overal. :grin: Dat is tamelijk universeel. En het is hier dus niet anders dan in Nederland. In Nederland is het voornamelijk te koud of te nat, hier is het te heet of te droog. Daarbij klagen we ook nog allemaal over het weerbericht. En zo voelen we ons hier al snel thuis. :lol:

groetjes,
Rixta
 
Kun je je wel verzekeren voor b.v ziek worden? En is dat een normale zaak of doet bijna niemand dat?Misschien alleen als je als zelfstandige werkt? ( en is dat extreem duur...? )

Je kunt je inderdaad verzekeren met een zg. income protection insurance. Veel mensen doen dat niet en hopen maar gewoon dat er niets gebeurt. Aanvaardbaar als je single bent, n.m.m. onverantwoord als je een gezin hebt. Dit geldt voor iedereen, want een ZW bestaat hier niet. Je krijgt meestal rond de 10 ziektedagen per jaar en als die op zijn kun je meestal nog overgebleven vakantiedagen gebruiken, maar dat is het wel. En als je permanent arbeidsongeschikt wordt val je terug op een disability pension, waar je net van kunt bestaan maar meer ook niet.

Een verzekering betaalt standaard 75% van je loon, maar daar zitten allerlei verschillen in. Hoe duur het is hangt geheel af van je verzekering en van je beroep. Je kunt je verzekeren voor twee jaar of tot je 65e. Je kunt twee of vier weken wachttijd nemen. En er zijn een aantal verschillende risicogroepen. Hoe hoger je groep, hoe meer premie je betaalt. En dan gaat het dus niet om het risico dat je een ongeluk krijgt op je werk, maar het risico dat je niet meer kunt werken. Een standaard bureaufunctie zal waarschijnlijk in de laagste groep zitten, een mijnwerker in de hoogste.

Mijn man is verpleegkundige en zit helaas in de op een na duurste groep. Gewoon omdat een klein ongelukje hem al ongeschikt kan maken voor z'n baan. Deze verzekeringen betalen nl. als je arbeidsongeschikt bent voor de baan die je op dat moment hebt en na twee jaar kunnen ze je verplichten een baan aan te nemen waarvoor je gezien je opleiding en ervaring geschikt bent.

Nog een tip: als je zo'n verzekering wilt afsluiten, ga dan naar een niet-commerciele verzekeraar. Als je dan een claim hebt geeft het aanzienlijk minder gedonder om je geld te krijgen, iets je op zo'n moment nou net niet nodig hebt. Ik spreek helaas uit ervaring.

Groetjes,
Rixta
 
Dank je voor je uitleg Rixta en familie S. :up:

Met de AOW kan ik dus niet veel, want we zijn 37 en 38 als we vertrekken.

Rixta, dank je voor uitgebreide uitleg. Kun je noemen wat dan een goede verzekeraar zou zijn? Ik vind het maar een eng idee dat je niks krijgt als je een tijdje niet zou kunnen werken. Maar goed,het zal voor mijn vriend heel duur worden, hij is tegelzetter. Over een paar maanden zullen we kijken wat we kunnen doen. Ik onthoud in ieder geval de "income protection insurance".
 
Een goede verzekeraar vind je dus bij voorkeur bij de niet commerciele organisaties. Als wij hadden geweten wat een ramp Westpac zou maken van uitbetaling zouden wij zonder meer naar HCF zijn gegaan. Daar hebben we onze prive-ziektenkostenverzekering en we zijn er super tevreden over. Ik geloof dat de NRMA ook income protection isurance heeft, maar dat weet ik niet zeker. Maar als je ergens lid van bent is het niet commercieel en daar moet je dus wezen. Ga vooral niet naar een bank of zo. Wellicht betaal je iets meer bij een niet-commerciele organisatie, maar geloof me, dat is het echt waard. Helaas kunnen wij niet meer overstappen, want als je eenmaal hebt geclaimd wordt uiteraard de betreffende aandoening bij een ander uitgesloten. En dat risico kunnen we niet nemen. Ik heb wel onmiddelijk onze opstal- en inboedelverzekering overgezet naar de NRMA. Stel je voor dat je huis afbrandt en je moet eindeloos gaan bellen om een keer je geld te krijgen. Nee, dank je.

Groetjes,
Rixta
 
Ziektewet: Dirk heeft inderdaad income protection afgesloten omdat hij contractor is. Veilig idee, vinden wij.

Ik vind eigenlijk dat iedereen die hoge kosten/eigen huis/gezin heeft een income protection insurance zou moeten hebben. Dat kost wel een bom duiten, maar als je arbeidsongeschikt wordt heb je dan tenminste nog een redelijk inkomen. Anders val je terug op Centrelink en dan kun je je huis wel verkopen en je vakanties vergeten. En de eerste twee jaar heb je als immigrant sowieso geen recht op een uitkering.
Wel een tip: ga als het kan naar een niet commerciele verzekeraar. Dat scheelt een enorme hoeveelheid trammelant als je ze nodig hebt. Dat hebben wij uit ondervinding geleerd toen m'n man twee jaar geleden een paar maanden ziek was. Helaas kunnen we dus nu wel vergeten om over te stappen, omdat zo'n claim meteen betekent dat een andere verzekeraar de betreffende ziekte uitsluit. En dat kunnen we niet riskeren.

Groetjes,
Rixta

Rixta,
Aan wat voor een bedragen moet je denken voor income insurance? En wat zou volgens jullie een goede partij zijn om dat bij af te sluiten?
Groeten,
Kathleen
 
Hangt natuurlijk af voor hoeveel je verzekert en in welke risicocategorie je valt. Standaard kun je niet meer verzekeren dan 75% van je inkomen. Wij betalen zo'n $2500 per jaar voor een verzekerd bedrag van ongeveer $3200 per maand (dus niet per twee weken). Maar mijn man is verpleegkundige en dat is een hoog risicoberoep voor de verzekering en hij valt dus in de op een na hoogste klasse. Als je een bureaubaan hebt zal het een stuk lager uitvallen.
Goede plek is dus een niet-commerciele verzekeraar. Als je een prive-ziektekostenverzekering hebt is dat vaak de plek om eerst een offerte aan te vragen. Als wij nu zouden kiezen zouden we naar HCF gaan. Maar wij kunnen dus in principe niet meer overstappen, omdat dan bestaande aandoening bijna altijd worden uitgesloten en dat risico kunnen we niet lopen. Maar kijk dus niet alleen naar de premie, maar ook naar de maatschappij. In geval van ziekte heb je echt geen zin om eindeloos te gaan zitten bellen en zeuren voor je een keer betaald krijgt.

Groetjes,
Rixta
 
Ik heb ook al veel van dat soort waarschuwingen gekregen. En gaat het daar beter zijn? En ga je daar wel werk kunnen hebben? En ga je er dan niet op achteruit gaan? En de ziekenzorg, en de sociale voorzieningen, en de warmte, ... ? Ik begin me stillaan hier in België af te vragen of we er niet op achteruit gaan, wany zoals ze hier nu bezig zijn op politiek vlak en met de komende vergrijzing ben ik er hier niet echt gerust in.

Het is grappig om te lezen dat jullie ouders en familie het "doodzwijgen" en doen alsof je gaat blijven, ik ken dat :) Blijkbaar is het iets die in het menselijk gedrag zit :)
 
Qua huren kunnen ze je op elk moment een brief sturen dat je eruit moet binnen 60 dagen...hebben wij ook al een keer meegemaakt dus huren biedt hier lang niet zoveel zekerheid als in Holland. Ook moet je hier voor elke spijker aan de muur schriftelijk toestemming vragen, schilderen naar eigen smaak mag ook zomaar niet en als je huisdieren hebt, wordt het je vaak errug moeilijk gemaakt want het is maar zelden 'pets allowed' en als het allowed is, heb je vaak ouwe afgedankte huisjes
Hoeft niet hoor. Hier is het "pets allowed" en alles was (binnen en buiten) vers geschilderd, verse vloerbedekking, vers zeil in de keuken en dining, hele nette badkamers.....
De indeling is het niet helemaal, maar verder is het een prachtig huisje.

Bart


Hier ook een hondje in een prachtig huis,
 
Hangt natuurlijk af voor hoeveel je verzekert en in welke risicocategorie je valt. Standaard kun je niet meer verzekeren dan 75% van je inkomen. Wij betalen zo'n $2500 per jaar voor een verzekerd bedrag van ongeveer $3200 per maand (dus niet per twee weken). Maar mijn man is verpleegkundige en dat is een hoog risicoberoep voor de verzekering en hij valt dus in de op een na hoogste klasse. Als je een bureaubaan hebt zal het een stuk lager uitvallen.
Goede plek is dus een niet-commerciele verzekeraar. Als je een prive-ziektekostenverzekering hebt is dat vaak de plek om eerst een offerte aan te vragen. Als wij nu zouden kiezen zouden we naar HCF gaan. Maar wij kunnen dus in principe niet meer overstappen, omdat dan bestaande aandoening bijna altijd worden uitgesloten en dat risico kunnen we niet lopen. Maar kijk dus niet alleen naar de premie, maar ook naar de maatschappij. In geval van ziekte heb je echt geen zin om eindeloos te gaan zitten bellen en zeuren voor je een keer betaald krijgt.

Groetjes,
Rixta

Ik betaal 3 appels en een ei voor income protection met een hoger verzekerd bedrag en twee maanden wachttijd. Het bedrag dat Rixta betaalt is enorm, ook voor het betreffende beroep.

Met een commerciele verzekeraar is op zich niks mis, maar IP of een andere levensverzekering via een bank is geen goed idee. Je betaalt veel meer en omdat insurance niet de core business van een bank is kun je niet altijd de beste kwaliteit verwachten.

Ik heb IP via mijn super. Het voordeel daarvan is dat de verzekeringsmaatschappij achter de super fund batch korting verleent voor alle super members. Verzekeringsmaatschappij happy met een grote groep nieuwe klanten, super fund happy met een goed pakket verzekeringen als aanbod, super member happy met een goede en voordelige set aan verzekeringen. En je voelt het niet in de portemonnee omdat de premiums van je saldo worden afgehaald.

Overigens is switchen van private health insurance niet altijd even handig, maar het switchen van levensverzekering, zoals IP, hoeft geen enkel probleem te zijn.

:up:
 
Back
Top