beestjes in Adelaide

Tamarind

Well-Known Member
Hoi!

Misschien is de vraag al eerder gesteld, maar ik doe toch een poging. Je hoort in Australië de meest waanzinnige verhalen over spinnen, slangen, haaien en -oh, god- box jellyfish. Zeker na het lezen van Bill Bryson's werk vraag ik me dan af in hoeverre je daar in een stad als Adelaide mee in aanraking komt, of mee moet rekening houden. Kortom, ik hoor graag eens uit eerste (of tweede) hand hoe het nu echt is om te leven tussen de beestjes, klein en groot.

Bedankt!
Tamarind
 
Hoi Tamarind,

In de stad hoef je je daar geen zorgen om te maken. In mijn tijd in Adelaide ben ik qua spinnen alleen de Huntsman tegen gekomen en behalve dat ik bijna een hartverzakking kreeg vanwege het formaat en de snelheid ervan, is die absoluut niet gevaarlijk.
De Redback e.d. heb ik in de stad niet gezien, maar zou ik wel op verdacht zijn. Zeker in/om schuurtjes of bij de watertank.

Qua slangen e.d., die kom je meer tegen als je wat landelijker woont of de bush / National Parks ingaat. Idem voor hagedissen. Vooral met warm(er) weer, mogen die graag op of langs de weg liggen zonnebaden :)

Haaien. Yep, zitten hier genoeg, maar vreemd genoeg hoor je zelden van aanvallen hier in SA. Het lijkt vaker in NSW & WA te zijn. Ik geloof dat je vroeg in de ochtend en bij het schemeren vooral niet moet gaan surfen, omdat dat hun 'jachttijd' is. Als er haaien gesignaleerd zijn, wordt daar ook wel voor gewaarschuwd.

De box-jellyfish komt - voor zover ik weet - in SA niet voor. Althans, niet zoals in NT & QLD en naar ik vermoed het noorden van WA, waar bij de stranden ook wel waarschuwingsborden staan. Ook voor krokodillen trouwens.
Ik ben hier overigens wel verdacht op jellyfish, maar dat is ook omdat ik niet weet welke al dan niet giftig zijn.

Laat je door al die enge beesten niet afschrikken :) Het is vaak een kwestie van gezond verstand gebruiken mocht je ze tegenkomen. Ik heb ook een hekel aan spinnen, maar ben er hier redelijk aan gewend geraakt en het is echt niet zo dat je ze massaal je woning in krijgt wandelen. Zeker niet middenin de stad.
Ik had in Adelaide meer last van erg grote kakkerlakken... Ook niet fijn.

Maar daarnaast zijn er ook de mooie beesten: heb in Adelaide (Kensington Gardens) een koala achter de unit gehad :) En in de parken zaten kaketoes en papegaaitjes en andere vogels die je in NL/BE niet ziet. Ikzelf vind hagedissen ook mooi, dus altijd mooi om er eentje te zien. In de NP (zitten er genoeg om Adelaide heen) zie je kangoeroes & emoes.
 
En om het in perspectief te zetten; in bij elkaar 7 maanden OZ heb ik minder dan 10 slangen gezien (en dat is dan 7 maanden bush, in de stad 0 )
 
En om het in perspectief te zetten; in bij elkaar 7 maanden OZ heb ik minder dan 10 slangen gezien (en dat is dan 7 maanden bush, in de stad 0 )
Hmmmm, in ruim 7 jaar, 1 keer een slang uit de duinen zien kruipen, tijdens het afsluit praatje van de surf lessen.
Verder wel eens wat over een nieuwe weg zien krupen, want ze waren daar nog niet aan gewend.
Er is een mooie episode van de "Deadliest 60". Daar zijn ze ergens in zuid Perth aan de waterkant op zoek naar slangen. En er zitten er tientallen. Mensen die met hun hondje langs lopen, vragen wat ze aan het filmen zijn? Slangen? Neeeee, die hebben ze er nog nooit gezien.
 
Mooie beschrijving @Beebmeep ! Ik heb gelijk zin om op het eerste beste vliegtuig te stappen richting OZ :D
Ik heb alleen een enorme hekel (lees: fobie) voor spinnen en ik zwem sowieso niet graag in zeewater (krijg altijd zout water binnen en ik hou niet van 'wat er allemaal onder me zit wat ik niet kan zien') en verder vind ik alle beestjes mooi en leuk om te zien!
Wij zijn in totaal een week of 6 voornamelijk in de bush geweest in Australië, ook echt op zoek naar zoveel mogelijk fauna, en geen enkele gevaarlijke spin gezien en 3 hele mooie slangen.

Ik denk dat je vooral moet bedenken dat een krokodil het enige dier op het land is dat er voorkomt dat jou als prooi ziet. De rest zal jou alleen aanvallen als je ze uitlokt of bang maakt. Een slang of spin zal jou alleen bijten wanneer je te dichtbij komt en ze bang zijn niet meer te kunnen ontsnappen. Gewoon opletten dus :up:
 
Wat een fijne reacties! Ja, dat geeft wel een beter beeld. Je weet inderdaad niet goed hoe je het moet inschatten tot je ergens een tijdje woont denk ik. We wonen nu voor een jaar in de VS, en soms hoor je ook gekke verhalen, maar hier hebben we nog geen vreemde spinnen gehad. Wel reetjes in de tuin en veel eekhoorns in de bomen en op straat ;). En we werden wel eens gewaarschuwd voor beren, op wandeling in één van de parken, maar die schijnen erg schuw te zijn. Wat we al een paar keer hebben gevangen in de kelder zijn redelijk grote duizendpoten. Nu ja, redelijk groot is zeer relatief ;).
Ik vraag me nog af of je best een bepaalde modus operandi aanhoudt. @Heleen1985 je schrijft gewoon opletten dus: betekent dat ook je schoenen inspecteren, geen spullen buiten laten liggen etc., of ben ik nu te voorzichtig? Ik deel je spijtig genoeg je spinnenfobie, dus dat is een lastige ;). @Beebmeep Wel fijn dat spinnen niet massaal je huis komen binnenwandelen lol. Die Huntsman ziet er inderdaad niet uit; die moet ik dan maar gewoon laten rennen ;).
 
En om het in perspectief te zetten; in bij elkaar 7 maanden OZ heb ik minder dan 10 slangen gezien (en dat is dan 7 maanden bush, in de stad 0 )
10 slangen in 7 maanden bush, dat valt nog wel mee. Zie je ze dan gewoon tijdens wandelingen, of vind je ze ergens tussen je spullen? Gewoon, even checken ;).
 
10 slangen in 7 maanden bush, dat valt nog wel mee. Zie je ze dan gewoon tijdens wandelingen, of vind je ze ergens tussen je spullen? Gewoon, even checken ;).

Tijdens wandelingen of vanuit de auto. 1x (blijft een fantastisch verhaal) tijdens een plaspauze van Miss Bang, die kwam heel snel de bosjes weer uit! Dikke Western Brown. Maar ook die slang ging er harder vandoor dan de Missus, en dat zegt wat.

Ik zou me om slangen echt niet druk maken, ze zijn eerder weg dan dat je ze meestal zelf kunt vinden. Schoenen staan meestal gewoon buiten, maar eerlijk gezegd zijn dat vaak teenslippers, daar kruipt niets in :p
 
Ik ben 1 slang tegengekomen in de bush. midden in Sydney. Maar verder op en rond het huis niet. Wel leuke vogels, possums, bush turkeys en konijnen. En sinds deze week hebben we bezoek van een huntsman. Ik schrok me helemaal de pl**ris toen ik dat beest zag. Groot en snel. Maar ze eten insecten, kakkerlakken en zijn niet giftig. Dus ik moet er maar mee leven....
 
Onze tuin grenst aan bushland, maar over een heel jaar in dit huis alleen een Blue tongue lizzard in de tuin gehad, geen slangen. Af en toe een spin in huis of een kakkerlak maar geen funnelweb of redback. In de 2.5 jaar dat wij hier nu totaal wonen heb ik denk 3 slangen gezien: 2 tijdens bush walks en 1 op een parkeerplaats . En wij kamperen regelmatig! Op eerdere vakanties meer slangen gezien en dan vooral in NT en WA. Laat het je dus zeker niet weerhouden van een fijn (buiten)leven. Inderdaad gewoon waakzaam blijven.
 
Ik heb maandendoor de Australische bush gereisd en gekampeerd en misschien een paar slangen gezien. Verder wel wat creepy crawlies maar niets extreems.

Loop ik in Darwin door hoog gras, wordt ik door een "king brown" gebeten vlakbij mijn huis.... go figure... :confused:
 
Ik ben 1 slang tegengekomen in de bush. midden in Sydney. Maar verder op en rond het huis niet. Wel leuke vogels, possums, bush turkeys en konijnen. En sinds deze week hebben we bezoek van een huntsman. Ik schrok me helemaal de pl**ris toen ik dat beest zag. Groot en snel. Maar ze eten insecten, kakkerlakken en zijn niet giftig. Dus ik moet er maar mee leven....

Ooohhhh ik kan niet wachten tot mijn eerste ontmoeting met een Huntsman (NOT:eek: )...
....als een grote stoere kerel als Frits zich al de Pl**ris schrikt.... dan is er no hope for me hahahaha :p:oops:
 
Tamarind,
ik ben nu ook al twee keer in Australië geweest en ik ben zoals je al hierboven leest ook geen HELD, maar het valt inderdaad reuze mee. Ligt ook zeker aan de regio waar je bent/woontt, maar in regio Queensland ben ik ook nog niet veel meer tegen gekomen dan een salamander en wat kakkerlakken in het huis van mijn familie. Daarnaast heb ik vorig jaar 3 dagen wild gekampeerd op fraser Island en niks engs tegen gekomen.

En weet je dat de gemiddelde huis in Australie ieder jaar word gespoten met gif tegen allerlei ongedierte?
De keer dat mijn oom een gevaarlijke spin (redback) in zijn schoen had (en dat heeft hij overleefd hoor!), was in een huurwoning waar achteraf bleek dat de huurbaas nalatig was geweest in het spuiten van de woning. Dus spuiten met gif en waakzaam zijn is de tip.. .....en check altijd je schoenen :D
 
@Heleen1985 je schrijft gewoon opletten dus: betekent dat ook je schoenen inspecteren, geen spullen buiten laten liggen etc., of ben ik nu te voorzichtig? Ik deel je spijtig genoeg je spinnenfobie, dus dat is een lastige ;)

Ik had gehoord dat redbacks zich vaak onder de bril van openbare toiletten bevinden en dat je daar extra op moet letten. In de laatste trip van 3 weken hebben we erg veel openbare toiletten gehad, ik braaf elke keer onder de bril gecheckt, maar nooit eentje gezien. Ze waarschuwen ook voor schoenen die je buiten laat staan, schijnen redbacks graag in te kruipen. Maar ook dat kan ik niet bevestigen, ik heb het risico niet genomen en gewoon alles netjes binnen gezet :)

Loop ik in Darwin door hoog gras, wordt ik door een "king brown" gebeten vlakbij mijn huis.... go figure... :confused:

Ai!! Hoe is dat afgelopen? Gelijk antidote? Scheelt wel als je in de stad bent, genoeg beschaving voor medische hulp. King brown is toch een van de giftigste.... Had je er last van?
 
@Heleen1985 Ha, kijk, dat zijn nu de tips en weetjes die ik wel graag eens zou verzameld zien mochten we toch de knoop doorhakken om te emigreren ;). Ik zou nog niet weten door welke spin ik gebeten word, dus ja... @Red dust Je hebt wel gelijk hoor, dat met waakzaam zijn het niet in de weg mag staan van genieten van 'den buiten' zoals we dat zeggen. Maar je hoort erg uiteenlopende dingen, en dan is het fijn de ervaringsdeskundigen aan het woord te laten. De natuurdocu's zijn op dat vlak wat misleidend denk ik. Toen ik naar de redback keek op wiki, was ik wel verbaasd dat die naast Australië en Japan ook in serres in... België voorkomt. Hoe is dat toch kunnen gebeuren? ;)

@Dropbear Wordt er zoveel gif gespoten? Ik zou me daar precies dan weer wel vragen bij stellen. Is dat gezond?
 
Last edited:
Ik weet niet hoe het er in QLD aan toe gaat, maar ik heb hier in NSW nog nooit gehoord over jaarlijks gif spuiten noch zelf gedaan in mjjn eigen huis. Heb in huis nauwelijks last van ongedierte behalve wat kakkerlakken en mieren. Nauwelijks een spinnetje in huis, maar wel redbacks rond om het huis gezien. Slangen, funnel web spiders ed komen hier wel voor, maar die zijn schuw. Hebben hier wel een lace monitor door de tuin zien lopen en een wallaby met joey net achter het hek. Ook een grote varieteit aan vogels, sommige zijn gek op onze tomaten en frambozen, andere komen voor de native plants. En heel veel kleine skinks.
 
Moest gisteravond nog even aan dit draadje denken toen er een enorme sprinkhaanachtige op het plafond van onze slaapkamer zat. Die toch maar eerst even buitengezet voor we ons bed indoken. Soms is het een raadsel hoe die insecten binnenkomen want we proberen zoveel mogelijk de hordeuren te sluiten.
 
Moest gisteravond nog even aan dit draadje denken toen er een enorme sprinkhaanachtige op het plafond van onze slaapkamer zat. Die toch maar eerst even buitengezet voor we ons bed indoken. Soms is het een raadsel hoe die insecten binnenkomen want we proberen zoveel mogelijk de hordeuren te sluiten.
Haha, wel grappig dat je dan aan dit draadje moet denken ;). Ik overweeg al langer om volgende insectenvanger aan te schaffen, maar weet niet of dat goed werkt: http://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/12927. Ook in België en Nederland kan dat wel handig zijn; ik ben in onze garage ook al een paar keer spinnen tegengekomen van een veel groter formaat dan me lief is.
 
Haha, wel grappig dat je dan aan dit draadje moet denken ;). Ik overweeg al langer om volgende insectenvanger aan te schaffen, maar weet niet of dat goed werkt: http://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/12927. Ook in België en Nederland kan dat wel handig zijn; ik ben in onze garage ook al een paar keer spinnen tegengekomen van een veel groter formaat dan me lief is.

Ik denk dat die insectenvanger niet stevig en groot genoeg is voor een huntsman spider :)
 
Ai!! Hoe is dat afgelopen? Gelijk antidote? Scheelt wel als je in de stad bent, genoeg beschaving voor medische hulp. King brown is toch een van de giftigste.... Had je er last van?

Nee, blijkt dat antivenom zelden wordt gegeven. Er is specifieke antivenom per verschillende slang, maar dat wordt amper gegeven omdat er zelden met zekerheid bepaald kan worden welke heeft gebeten (er wordt afgeraden de slang te vangen of doden ;)). Er is 1 algemene antivenom maar dat wordt alleen gegeven als je echt bijna dood gaat omdat het je nieren kapot maakt... Blijkt dat 1 van de 2 wereldexpert artsen in Darwin ziekenhuis werkt!

Buiten dat, wist ik dat de 1e bijt vaak een "dry bite" is omdat gif erg kostbaar is voor een slang en ze dat puur ter waarschuwing doen. Maar ik moest 24 uur ter observatie blijven omdat er slangen zijn waarbij het gif pas na 23 uur werkt. Uiteindelijk was ik alleen wat misselijk (waarschijnlijk ook door de stress) en had verdund bloed (klein beetje gif waarschijnlijk).

Anyway I live to tell the tale, heb wat geleerd over slangen en dat ik niet met slippers en korte broek door hoog gras moet lopen... :D
 


OFX
Back
Top