V
v-d
Hi all,
Wij gaan al gauw (4 april) naar Australie, Perth om precies te zijn, op een Skilled Independent Visa.
Ik heb een baan bij aankomst, so no worries!
Ik hou m'n Nederlandse postbankrekening aan om evt. betalingen/teruggaves etc. makkelijk af te handelen. Nu zit ik met nog een paar vraagjes, waarover theoretisch een boel te vinden is, maar ik ben zo benieuwd naar ervaringsdeskundigen.
1. Ik heb m'n belastingaangifte gedaan (betreft alleen inkomstenbelasting), en vraag me af of ik zelf nog aan de bel moet trekken bij de belastingdienst, over de voorgenomen plannen. Ik heb namelijk begrepen via een belasting-telefoon dat ik automatisch na uitschrijven uit de gemeente waar ik nu woon, een bepaald formulier (M-biljet?) krijg waarmee de belastingdienst op de hoogte wordt gebracht van onze emigratie, en de evt. teruggave wordt geregeld.
Het blijkt dat je in bepaalde gevallen kunt kiezen om het lopende jaar als belastingplichtige in NL, of naar keuze in AUS te worden behandeld. Wat heeft de voorkeur?
2. Ik spaar hier in NL al een jaar of 6 mee aan m'n spaarloon. Ik heb het geld niet echt nodig op dit moment, maar stel dat, kan ik het dan eenvoudig laten uitbetalen? Is emigratie een reden tot 'ontbinding' van het spaarlooncontract?
3. Via belastingdienst begrijp ik dat je in Australie vrijwillig kunt blijven doorbetalen aan AOW, ANW en AWBZ volks-verzekeringen. Doet iemand van jullie dat? Heeft iemand een idee van de maandelijkse kosten?
4. In een belastingdienst-folder heb ik gelezen dat je zelfs in Australie kunt kiezen voor hypotheekrente-aftrek volgens het Nederlandse stelsel. Doet iemand dit, en wat zullen de voordelen/nadelen zijn?
:roll: Ik hoop dat er een ervaringsdeskundige in de zaal zit? :roll:
Bedankt alvast!
V-D
Wij gaan al gauw (4 april) naar Australie, Perth om precies te zijn, op een Skilled Independent Visa.
Ik heb een baan bij aankomst, so no worries!
Ik hou m'n Nederlandse postbankrekening aan om evt. betalingen/teruggaves etc. makkelijk af te handelen. Nu zit ik met nog een paar vraagjes, waarover theoretisch een boel te vinden is, maar ik ben zo benieuwd naar ervaringsdeskundigen.
1. Ik heb m'n belastingaangifte gedaan (betreft alleen inkomstenbelasting), en vraag me af of ik zelf nog aan de bel moet trekken bij de belastingdienst, over de voorgenomen plannen. Ik heb namelijk begrepen via een belasting-telefoon dat ik automatisch na uitschrijven uit de gemeente waar ik nu woon, een bepaald formulier (M-biljet?) krijg waarmee de belastingdienst op de hoogte wordt gebracht van onze emigratie, en de evt. teruggave wordt geregeld.
Het blijkt dat je in bepaalde gevallen kunt kiezen om het lopende jaar als belastingplichtige in NL, of naar keuze in AUS te worden behandeld. Wat heeft de voorkeur?
2. Ik spaar hier in NL al een jaar of 6 mee aan m'n spaarloon. Ik heb het geld niet echt nodig op dit moment, maar stel dat, kan ik het dan eenvoudig laten uitbetalen? Is emigratie een reden tot 'ontbinding' van het spaarlooncontract?
3. Via belastingdienst begrijp ik dat je in Australie vrijwillig kunt blijven doorbetalen aan AOW, ANW en AWBZ volks-verzekeringen. Doet iemand van jullie dat? Heeft iemand een idee van de maandelijkse kosten?
4. In een belastingdienst-folder heb ik gelezen dat je zelfs in Australie kunt kiezen voor hypotheekrente-aftrek volgens het Nederlandse stelsel. Doet iemand dit, en wat zullen de voordelen/nadelen zijn?
:roll: Ik hoop dat er een ervaringsdeskundige in de zaal zit? :roll:
Bedankt alvast!
V-D