belasting/spaarloon/volksverzekeringen/hypotheekrente aftrek

V

v-d

Hi all,

Wij gaan al gauw (4 april) naar Australie, Perth om precies te zijn, op een Skilled Independent Visa.
Ik heb een baan bij aankomst, so no worries!

Ik hou m'n Nederlandse postbankrekening aan om evt. betalingen/teruggaves etc. makkelijk af te handelen. Nu zit ik met nog een paar vraagjes, waarover theoretisch een boel te vinden is, maar ik ben zo benieuwd naar ervaringsdeskundigen.

1. Ik heb m'n belastingaangifte gedaan (betreft alleen inkomstenbelasting), en vraag me af of ik zelf nog aan de bel moet trekken bij de belastingdienst, over de voorgenomen plannen. Ik heb namelijk begrepen via een belasting-telefoon dat ik automatisch na uitschrijven uit de gemeente waar ik nu woon, een bepaald formulier (M-biljet?) krijg waarmee de belastingdienst op de hoogte wordt gebracht van onze emigratie, en de evt. teruggave wordt geregeld.
Het blijkt dat je in bepaalde gevallen kunt kiezen om het lopende jaar als belastingplichtige in NL, of naar keuze in AUS te worden behandeld. Wat heeft de voorkeur?

2. Ik spaar hier in NL al een jaar of 6 mee aan m'n spaarloon. Ik heb het geld niet echt nodig op dit moment, maar stel dat, kan ik het dan eenvoudig laten uitbetalen? Is emigratie een reden tot 'ontbinding' van het spaarlooncontract?

3. Via belastingdienst begrijp ik dat je in Australie vrijwillig kunt blijven doorbetalen aan AOW, ANW en AWBZ volks-verzekeringen. Doet iemand van jullie dat? Heeft iemand een idee van de maandelijkse kosten?

4. In een belastingdienst-folder heb ik gelezen dat je zelfs in Australie kunt kiezen voor hypotheekrente-aftrek volgens het Nederlandse stelsel. Doet iemand dit, en wat zullen de voordelen/nadelen zijn?

:roll:  Ik hoop dat er een ervaringsdeskundige in de zaal zit?  :roll: 

Bedankt alvast!
V-D

Hoi,

Erg interessante vragen als ik ze zo lees, waren bij mij nog niet opgekomen, maar wij gaan helaas ook nog niet zo snel vertrekken.
Ben wel benieuwd naar de antwoorden die gaan komen!
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe je aan een baan bent gekomen voordat je naar Australie gaat??

[quote author=Wilbert67 link=topic=1348.msg11119#msg11119 date=1110834309]
Hoi,

Erg interessante vragen als ik ze zo lees, waren bij mij nog niet opgekomen, maar wij gaan helaas ook nog niet zo snel vertrekken.
Ben wel benieuwd naar de antwoorden die gaan komen!
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe je aan een baan bent gekomen voordat je naar Australie gaat??
[/quote]

Heeeeel toevallig, nadat wij de beslissing hadden genomen om van NL naar Perth te verhuizen, meldde mijn huidige bedrijf dat er een soortgelijke divisie downunder zou worden opgezet...  Dus dat was een makkie.  We zijn wel voor skilled independent gegaan, ivm de vrijheid die je dan hebt.
Er zijn echter genoeg banensites waar je makkelijk kunt solliciteren, bijvoorbeeld: http://mycareer.com.au/ waar je je profiel kunt achterlaten, of trefwoorden, en je dan dagelijks de jobs krijgt toegemaild.

Succes!  :up:

[quote author=v-d link=topic=1348.msg11116#msg11116 date=1110831430]
Hi all,

3. Via belastingdienst begrijp ik dat je in Australie vrijwillig kunt blijven doorbetalen aan AOW, ANW en AWBZ volks-verzekeringen. Doet iemand van jullie dat? Heeft iemand een idee van de maandelijkse kosten?

:roll:  Ik hoop dat er een ervaringsdeskundige in de zaal zit?  :roll: 

Bedankt alvast!
V-D
[/quote]

Je moet contact opnemen met de Soc. Verz. Bank http://www.svb.nl/nl/internationaal/vrijwillige_verzekering/aow/index.jsp
Wij hebben gebeld en wij kunnen ons vrijwillig doorverzekeren, zij maken een offerte maar pas een helf jaar voor je vertrek.
Het gaat naar je inkomen, je geeft eerst een schatting van je verdienste en achteraf krijg je een afrekening.
Het kan voor de AOW ANW en AWBZ.
Ik dacht voor max 10 jaar.
Wij zijn als wij vertrekken 57 dus dat is geen probleem, maar elk jaar dat je buiten Ned. woont krijg je 2% AOW minder
Ineke heeft 35 jaar in Aus. gewoond dat kost dus 70% Als je jong bent niet zo erg, als je eenmaal 65 bent (gaat te vlug) mis je het wel.

Gr. Ton en Ineke

2. Ik spaar hier in NL al een jaar of 6 mee aan m'n spaarloon. Ik heb het geld niet echt nodig op dit moment, maar stel dat, kan ik het dan eenvoudig laten uitbetalen? Is emigratie een reden tot 'ontbinding' van het spaarlooncontract?
[/quote]

Dit zijn de voorwaarden waarbij je tot eerdere uitbetaling kunt overgaan
Wat gebeurt er als ik eerder dan na vier jaar over het spaarloon wil beschikken?
Voor specifieke doeleinden mag u doorgaans het gespaarde bedrag eerder opnemen zonder het belastingvoordeel te verspelen. Die doeleinden zijn, afhankelijk van wat een werkgever in de regeling heeft opgenomen:
1. Aankoop eigen woning (tweede woning en kosten verbouwen en verbeteren eigen woning uitgezonderd).
2. Betaling verzekeringspremies voor bepaalde lijfrente-uitkeringen of kapitaalverzekeringen en voor het storten van vrijwillige bijdragen in een pensioenregeling.
3. Opnemen onbetaald verlof.
4. Starten eigen zaak.
5. Aankoop van effecten.
6. Studiekosten (opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomen uit werk en woning).

Ik laat elk jaar het maximum bedrag overmaken naar mijn eigen rekening omdat ik aangeef dat ik het wil gebruiken voor mijn premie die ik betaal voor de hypotheek....(dat is op basis van levensverzekering)...en dat geld wat ik dan uit het spaarloon krijg gaat linea recta naar mijn eigen spaarrekening, omdat de spaarrente op mijn eigen rekening een stukje hoger is dan op de spaarloonrekening. (ik betaal netjes elke maand al die premie, dus aan het eind van het jaar heb ik dat geld niet nodig).....

[quote author=Ton en Ineke link=topic=1348.msg11122#msg11122 date=1110836057]

Je moet contact opnemen met de Soc. Verz. Bank http://www.svb.nl/nl/internationaal/vrijwillige_verzekering/aow/index.jsp
Wij hebben gebeld en wij kunnen ons vrijwillig doorverzekeren, zij maken een offerte maar pas een helf jaar voor je vertrek.
Het gaat naar je inkomen, je geeft eerst een schatting van je verdienste en achteraf krijg je een afrekening.
Het kan voor de AOW ANW en AWBZ.
Ik dacht voor max 10 jaar.
Wij zijn als wij vertrekken 57 dus dat is geen probleem, maar elk jaar dat je buiten Ned. woont krijg je 2% AOW minder
Ineke heeft 35 jaar in Aus. gewoond dat kost dus 70% Als je jong bent niet zo erg, als je eenmaal 65 bent (gaat te vlug) mis je het wel.

Gr. Ton en Ineke
[/quote]

Zijn er in Australie geen sociale verzekeringen die het verplicht doorverzekeren in NL een beetje overbodig maken?
AOW is natuurlijk leuk, maar wat is de Australische tegenhanger van de AOW? (geen?)
ANW kan ik me nog iets bij voorstellen.
Maar AWBZ, is dat geen aanvulling/overlapping op/met een goede ziektekostenverzekering in Australie?

Ik heb totaal nog geen zicht op de regelingen mbt ziekte- en pensioenuitkeringen in Australie, vandaar m'n vragen.
En ik heb natuurlijk geen behoefte aan dubbel betalen.

Dubbel uitkeren is wel ok  :lol:

V-D

Wat de precieze tegenhanger is weet ik even niet, maar in Oz krijg je normaal gesproken 9% op je brutoloon, dit wordt superanuation genoemd.
Dit bedrag wordt dan op een rekening van jouzelf gestort, dit bedrag komt dan vrij als je de pensioenleeftijd bereikt of Oz definitief verlaat!
Voordeel is dat je zelf kan bepalen wat je met dit bedrag doet, bv manier van beleggen enz.

Trouwens heel veel regelingen zijn terug te vinden op de site van de Australische overheid www.centerlink.gov.au

Ik krijg idd ook de 9% superannotation, en heb begrepen dat dat het werkgeversdeel is.
Klopt het dat de meeste Aussies eenzelfde bedrag nog eens daarbij apart leggen, speciaal voor het pensioen?
Ik heb eigenlijk nulkommanul benul van m'n pensioen/AOW opbouw hier in Nederland, maar ik ben vast de enige niet.

Bedankt voor de website, het is www.centrelink.gov.au by the way.

Er is nog genoeg te leren over Australie en de sociale voorzieningen, maar ik denk dat ik me al redelijk heb ingelezen tot nu toe.
Je kunt toch niet alles regelen en weten voordat je er bent, het meeste zal me vanzelf wel duidelijk worden als we daar een tijdje wonen natuurlijk.

V-D

Het klopt dat de meeste Australiers ook nog een eigen pensioenvoorziening regelen(net zo als dat hier overigens aan te bevelen is). Hoeveel dat is en welke mogelijkheden daar voor zijn weet ik helaas niet.
Maar ook ik heb het idee dat dit zich allemaal ook nog wel laat regelen als je eenmaal daar bent.

De sociale verzekeringsbank kost 20% van je brutosalaris en is niet voor jezelf maar een overslag verzekering is een levensverzekering geen beter idee? :up:

[/quote]

Kijk even in de volgende topic http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1215.msg9848#msg9848, hier heb ik al eerder een stukje m.b.t. het spaarloon geschreven.

Succes.

Groetjes,
Brit

:)Neem contact op met een goede belastingadviseur (australian van oorsprong) en je hebt antwoord op al je vragen.

Niet gratis maar ook niet duur.

Heb je toevallig het adres van een dergelijke goede adviseur??? ou erg interessant zijn!! :roll:
Zeker gezien het feit dat het er naar uitziet dat ik zodadelijk via de telefoon een job offer ga ontvangen!!!

Er zijn veel vragen over de lokale pensioen regeling in OZ binnen gekomen.

Er wordt geen AOW geheven zoals in Nederland. Het staatspensioen zit ingebouwd in het belasting systeem dus je doet er allemaal aan mee maar het is geen aparte percentage van je loon.
Sinds ong 8 jaar is er een nieuwe wet en die verplicht alle werkgevers 9 procent van het loon in een z.g. superannuation scheme" te storten. Let wel de werkgever moet dat betalen en niet de werknemer.
De laatste kan er als z.g. "salary sacrifice" bij leggen en dat werkt als volgt:

Stel je verdient 3000 dollar per maand, dan legt de werkgever 9 procent , dus 270 dollar in een superannuation fund.
Jij blijft dus 3000 dollar bruto krijgen waarop loonbelasting en 1.5 percent medicare wordt ingehouden.
Jij kunt evenwel kiezen een salary sacrifice te doen om je pensioen op te krikken. Dit geheel uit eigen wil.
Voorbeeld: jij bepaalt dat je 300 dollar per maand extra wilt inleggen, dus vertel je dat je werkgever.
Deze moet dus inleggen 270 plus 300 = 570 dollar.
Jouw belasting over je loon wordt dan berekent over 2700 dollar.
Je superannuation fund houdt jaarlijks in 15 procent van je inleg en ook 15 percent van de verdienste van het fonds (dus ook over de rente).
Als je later met pensioen gaat moet je dus van het bedrag wat er in zit leven.
Na je dood gaat de balans naar je echtgenoot of kinderen, dus niet zoals in Nederland dat er niets meer te verdelen valt.
Hier geldt het gewoon : Het is jouw geld en je kunt er mee doen wat je wilt, het is dus een vorm van sparen voor later.
Als je 65 wordt, of 60 als je met pensioen gaat kun je het bedrag in je potje in een keer er af halen of verdelen over een door jou en alleen door jou te bepalen stroom van inkomen via een door jou te bepalen regeling met een fonds, een bank, of wat dan ook.
Het is jouw geld. Absoluut niet te vergelijken met Nederland.

Verder heb je nog het staatspensioen, dat is zoiets als AOW (zoals in de tweede paragraaf vermeld).
Het staatspensioen, als je 65 wordt, MOET je aanvragen en je moet aantonen dat je geen ander inkomen hebt of andere bezittingen (buiten je eigen huis) anders krijg je het staatspensioen niet of wordt er mindering op genomen bepalend wat je elders hebt.

Dus je krijgt geen staatspensioen automatisch zoals de AOW in Nederland.
Het staatspensioen is momenteel $ 11.000 voor alleenstaanden en ong. $ 16.000 voor een stel van boven de 65.
Dus een armoedige toestand.
Daarom is het zeer belangrijk je superannuation op te bouwen.
Ga vooral niet de AOW vrijwillig in Ned doorbetalen , het kost je een vermogen aan premies en je kunt het in OZ niet aftrekken van je inkomen.
Maw je betaalt een gigantisch bedrag van je netto salaris en dan te weten dat het beleid in Nederland met de AOW rommelt. Vergeet het.

De AOW in Nederland is momenteel gebaseerd op 2 procent per jaar over de periode van leeftijd 15 tot 65 jaar.
Emigreer je op  je 30e , dan heb je opgebouwd in Nederland 15 jaar a 2 procent = 30 procent.
Dus als je 65 wordt in Australie dan krijg je op die leeftijd, uit Nederland nog een AOW gebaseerd op 30 procent van het dan geldende maandelijks bedrag.
Het is zo simpel.  Wel moet je de AOW aangeven in OZ en je betaalt belasting over 75 procent van het bedrag ( de eerste 25 procent wordt vrijgescholden als belastbaar).
Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, anders vraag nog maar.
Bovengenoemd is de huidige regeling en je weet dat politici graag wetten aannemen dus wie weet wat er gaat gebeuren in de toekomst.

Wat betreft ziekteverzekering, iedereen betaalt 1.5 procent medicare levy en je bent automatisch voor alles verzekert in een ziekenhuis, dwz een public hospital.
Dokterskosten worden maar gedeeltelijk vergoed en medicijnen ook gedeeltelijk, maar laatste meestal niet.
Je kunt een prive verzekering nemen en dat wordt gedaan door 30 procent van de bevolking, dat betekent dat je je eigen prive ziekenhuis en dokters kunt kiezen en dat je snel geholpen wordt met "elective surgery" als je dit begrijpt. Prive verzekering is duur.

Hypotheekrente is niet aftrekbaar in OZ, in feite is niets aftrekbaar van je inkomen. NIETS, dus NIETS

Cheers
Jan

hallo Jan,

Ik heb begrepen van mijn broer in Sydney dat hypotheek rente voor een huis inderdaad niet aftrekbaar is, maar voor een eigen bedrijf wel.

miel

Ik heb het over persoonlijk inkomen.

Een bedrijf, net zoals in Nederland, is geheel iets anders. Bedrijfsbelasting hier is 33 percent, wordt wat minder dit jaar.

Verder, mocht je een persoonlijke investering hebben, dus b.v. een tweede huis wat je verhuurt of een ander gebouw wat je verhuurt, dan is het inkomen van deze investering belastbaar, maar je kunt ook gemaakte kosten (tot op redelijke hoogte) aftrekken.
Dat is net zo als in Nederland.

Cajendra,

Met pensioen gaan in OZ bepaal JIJ en alleen JIJ.

Hedendage kun je op je 55e met pensioen, maar je krijgt pas staatspensioen (als je niets anders hebt) vanaf je 65e,  echter je kunt je superannuation (zeg maar prive pensioenfoinds) na je 55e aankomen en lees boven wat ik heb geschreven.
Echter is vorig jaar de leeftijd van 55 naar 60 gegaan voor mensen die ik meen na 1970 zijn geboren .
Dus voor de meesten van jullie geldt nu: Vanaf 60 kun je aanspraak maken op je superannuation.

Cheers
Jan

Nou Jan, zo jong zijn wij niet allemaal, je zou verbaast zijn wat er hiet nog rondloopt dat eboren is voor 1970!!
Dus, voor ons oudjes is dat wel degelijk goede informatie!!, bedankt :up:
Die leeftijd van 55 gaat natuurlijk alleen op als jezelf tot die tijd voldoende pensioen hebt opgebouwd, neem ik aan?
Heb jij een idee wat een goede pensioenopbouw je maandelijk gaat kosten??ongeveer, zal ook wel voor iedereen verschillend zijn.

Gr Wilbert

Uiteraard moet je genoeg hebben opgebouwd om comfortabel met pensioen te gaan.
Je hebt 2 principe mogelijkheden.
a. Haal al je geld uit het pensioenfonds en investeer het op een manier wat je zelf wilt. Je betaalt behoorlijk veel belasting , dit naast de 15 percent die je bij de inleg hebt betaald.
b. Begin met een "allocated pension". Hierbij betaal je nauwelijks of helemaal geen belasting maar je mag slechts een minimum en een maximum er per jaar uithalen.
Het gaat te ver om hier dat allemaal uit te leggen. Er zijn vele lokale websites met zeer uitgebreide informatie.

Dan betreffende de nieuwe wet (vorig jaar), oorspronkelijk mocht je op je 55e met pensioen. dwz je mag je pensioen aansprken ALS je gestopt bent met werken.
De nieuwe wet is als volgt:
geboren voor 1 juli 1960  blijft 55 jaar
dan een overgang volgende 5 jaren, naar resp 56, 57, etc
dan geboren na 1 juli 1964 , grens is nu 60 jaar.
Dus ik had het niet helemaal juist met 1970. Het is n.l. 1960. Heb het even nagekeken.

Het is voor iedereen verschillend, ligt aan je uitgavespatroon.
Ik vind het gevaarlijk om een bedrag te noemen. Sommigen hebben aan 300.000 voldoende, anderen pas na 1 of 2 miljoen.
Als je het mij vraagt en je hebt je huis vrij, een paar goede autos voor de volgende jaren en je hebt modale vakanties, dan zou je toch wel 800.000 tot 1 miljoen moeten hebben gespaard als je op je 60e nog 20 leuke jaren wil leven.
poeh.....alweer een lang verhaal
Cheers

De werkgever betaalt 9 percent per maand van je salaris, als je daar nu zelf van je bruto salaris er 7 percent bij legt, over een periode van 25 jaar, dan kom je een heel eind.
Zie mijn ander lang verhaal eerder in deze rubriek.

Back