belasting/spaarloon/volksverzekeringen/hypotheekrente aftrek

Zo ist! :up:

Iedereen met een andere achtergrond, gezinssituatie, normen en waarden, levensstijl, als we het over leven in nederland zouden hebben zouden er al grote verschillen zijn, laat staan met emigreren....

Enne....vind het wel grappig om dit allemaal te lezen, ben zelf al een aantal keren in oz geweest en daar ook vrienden wonen dus heb wel een redelijk goed idee van mijn uitgavenpatroon en wat het allemaal kost....en zo zijn er genoeg mensen op het forum die er al wonen, wie zouden ons beter kunnen informeren dan zij? Wij moeten speculeren, zij uit ervaring....... (en wij straks ook.... :lol:)

Hou alleen in de gaten dat iedereen een andere manier van leven heeft als je kosten gaat vergelijken, zoals ik als zei als wij onze situatie nu in nederland vergelijken zijn er al heel veel verschillen.

En voor de rest: hiep hiep hoera voor het geweldige forum!!! :up:

Gr. SAb

Sabien, heb je mijn PM ontvangen?

Op een of andere manier kom ik misschien niet door.  Doe wellicht iets verkeerd?
Anders zal ik je een email sturen.
Groeten
Jan

Zo is het! En het forum is er voor uitwisselen van tips en ervaringen maar ook om te kunnen discussieren toch?

:-D Prachtig zo'n topic wat zoveel losmaakt bij iedereen!!

[quote author=Lin link=topic=1348.msg16578#msg16578 date=1117458593]
:-D Prachtig zo'n topic wat zoveel losmaakt bij iedereen!![/quote]

Dit is gewoon genieten  :wink:

Sommige mensen zijn nou eenmaal erg straight forward in hun bewoordingen.
Ik hou daar wel van, al was het alleen maar omdat het altijd wel iets losmaakt.

Ik kan soms ook zo'm zemel zijn en alles wikken en wegen en zorgen maken etc etc en dan kijk ik weer eens naar zo'n reisprogramma op tv en zie ik die mensen die op een eiland wonen....geen hypotheek geen auto geen leningen geen tv ...lekker een hutje op het strand..lekker met de familie bezig zijn, visje vangen, kokosnootje van de boom plukken, kippie slachten en dan denk ik toch echt wie is er hier nou gek? NOU WIJ DUS!

CARPE DIEM  :wink:

Nog even een vraagje over de kosten van een Superannuation fund; ik lees in de bijdrage van Jan H. (altijd goede bijdragen by the way!) dat er 15 % van je inleg en 15% van het rendement wordt ingehouden als vegoeding. Is dit een vast percentage of onderhandelbaar bij verschillende superannuation beheerders?

Fletch,
Superannuation is een verplicht pensioen en de werkgever MOET 9 procent betalen van je inkomen.
Deze 9 procent gaat dus in zo'n superfund, en sinds 1 juli 2005 kun jij zelf het fonds bepalen, maar de meesten volgen het fonds van de werkgever, dit terzijde.
De superfund is geregistreert en wordt ook (volgens de wet!!!) aan een audit onderworpen eens per jaar.
De superfund dient jaarlijks 15 procent van je totale storting in dit fonds aan de belasting dienst af te dragen, dit is een z.g. voorheffing op je belasting van als je na je 60e je geld er af haalt, dan heb je dus al 15 procent voorbetaalt.
Met de allernieuwste regel komen daar na 1 juli volgend jaar, geen belastingen meer bij. Dat is heden nog wel het geval afhangende van je inkomen en andere normen, daar ga ik maar niet verder op in want voor jou en iedereen op dit forum (zeg 99.9 procent) geldt: Belasting is totaal vrij bij opname in welke vorm dan ook (na je 60e). Dus je hebt ooit en alleen slechts 15 procent betaalt.

Tevens betaalt het superfund aan de belastingdienst 15 procent van de ingekomen rente in dit fonds.
Een simpel voorbeeld:
Jij verdient 50.000 dollar.  Je werkgever is verplicht 9 procent, dus 4.500 dollar te storten in de door jou geaccepteerde superfund.
Dit fonds zal  rentedragend zijn en misschien krijg je netto (dus na aftrek van percentage voor de administrateur van dit fonds) 10 procent inkomen per 30 juni (alles hier is per 30 juni = belastingjaar), dan betaalt het fonds ook namens jou dus 15 procent belasting over deze rente.
Dit  komt uiteraard jaarlijks 1 x terug.

En nog even iets anders ter verduidelijking: Je hebt een enorme mogelijkheid om salary sacrifice te doen, dwz je vraagt de werkgever b.v. nog eens 3000 dollar per jaar voor je te storten:
Dit betekent dat je bruto salaris naar 47.000 gaat in dit voorbeeld, maar let wel de werkgever moet die volle 9 procent over 50.000 afdragen!!!
Ipv zeg maar 35 procent belasting op die 3000 dollar, betaal je nu maar 15 procent, echter je mag dit geld nooit meer tussendoor opnemen, dus wachten tot je 60 jaar oud bent.
Het is een verkapte vorm van sparen, meestal wordt dit alleen gedaan door hoog verdieners.
Vroeger was er nauwelijks een limiet, maar nu is er een cap van 100.000 en gaat naar 50.000 meen ik wat je er per jaar extra bij kan doen, dus bovenop je normale 9 procent.
Dit is de nieuwe regel vanaf 1 juli 2007 dus ruim binnen de termijn van alle toekomstige en huidige emigranten die nog geen 60 zijn.

De meeste superfunds sturen je eens per 6 maanden een afschrift en kun je zeer exact volgen wat de baas heeft afgedragen en wat er aan belasting is ingehouden.  De ingehouden belasting is wel het jaar erop, dus die loopt achter.
Vele industriele superfunds kun je via je eigen ledennummer en wachtwoord dagelijks op hun website volgen.
Je kunt daar zelfs je manier van investeren veranderen/aanpassen.  Het is zeer eenvoudig, Dit is jouw geld, blijft altijd jouw geld en je kunt er mee doen wat jij wilt.
Na overlijden gaat de hele smak naar je erfgenamen en stopt het fonds niet  zoals in Nederland.
Een prachtige regeling.
Cheers
Jan

Thanks Jan, wederom een zeer duidelijk en uitgebreid antwoord  :up:

Even ter verduidelijking voor mij:

1. De 15% over de inleg is een eindheffing, dus uitkeringen na je 60e zijn belastingvrij.
2. De 15% over het jaarlijks rendement is een voorheffing op je jaarlijkse belastingaanslag.

Begrijp ik het goed?

Nee.  Voorheffing bestaat niet meer  vanaf 1 juli volgend jaar.

Eenmaal per jaar wordt er 15 procent ingehouden over zowel je inleg (via de werkgever) en je verdiensten in het fonds (de rente), die 15 procent over je inleg is uiteraard eenmalig en die 15 procent over je rente komt gewoon elk jaar terug, want  het is domweg inkomen.
Dus heb je dit jaar 1000 dollar rente ontvangen tussen 1 juli en 30 juni, dan wordt over dat bedrag 15 procent ingehouden door de belastingdienst (dat regelt het superfund voor je), als je volgend jaar 1200 rente hebt ontvangen dan 15 procent over dat.
Beide zijn volledig vrij na je 60e als je het op wilt nemen.
Dus je betaalt ooit maar 1 keer 15 procent. Het is gewoon BELASTING.

Deze superfund heeft totaal niets met jouw persoonlijke belasting te maken. Jij doet helemaal niets, je krijgt jaarlijks een afrekening van het superfund (of 2 x per jaar) en daar staat keurig in wanneer de belastingdienst die 15 procent heeft ingepikt.
Jan

Wat een fantastische regeling! :up:  Kunnen ze in Nederland nog wat van leren  :wink:

Ik teken voor 15% belasting en stoppen op m'n 60e  :evil:

Ook bijzonder prettig dat het opgebouwde vermogen niet verloren gaat zoals in het poldermodel gewoon is  :up:

Back