Nou, ik ook dan nog maar even......
Er is al een hoop over gezegd, en ik kan inderdaad snappen wanneer je met een gezin gaat je niet alleen de verantwoordelijkheid voor jezelf hebt maar ook voor je kinderen.
Maar....toch vind ik sommige dingen wel geneuzel....ik denk maar zo dat gemiddeld de meeste lasten per maand je kwijt bent aan wonen...dus....als je meer geld over wilt houden om te besteden ga je goedkoper wonen....
Inplaats van een sjiek huis in de suburb naast de CDB ga je wat meer aan de rand van een stad wonen..zal wel erg kort door de bocht zijn maar zo denk ik erover.
Verdere info die je hier leest op het forum, en als je er zelf een keer bent geweest, stelt dat de meeste kosten gelijk zijn aan die in nederland of goedkoper. Maar om nu alles tegen elkaar weg te strepen en een kostenplaatje te gaan maken......het 1 is duurder, het ander goedkoper, maar ik denk per saldo dat je aan vrij besteedbaar inkomen hetzelfde overhoudt....en daar gaat het toch om? Maakt het dan echt zoveel uit of dat je 4,65158933 % meer betaalt aan je huis, maar 61,3333333333% minder aan benzine en belasting is voor elke auto 600 per jaar, hagelslag is e2 keer zo duur.......nou dan eet je toch geen hagelslag maar gewoon Vegemite?!
Ik denk dat de strekking van het verhaal duidelijk is, in principe houdt je in Oz dezelfde standaard zoals je deze had in nederland (er van uitgaande dat je hetzelfde beroep uitoefent), en als mooie bijkomstigheid ruimte natuur en heeeeeel veeeeeel zon per jaar..
Gr. Sab
Ps nog even een anekdote: ken een jongen in Sydney, heeft jaren in NL in de IT gewerkt, verdiende 45.000 euries per jaar, had geld genoeg, hippe flat, snelle auto etc. Werkt nu als bedrijfsleider in een autoverhuurbedrijf voor backpackers, verdient 45.000 AUD per jaar....tja als je alleen naar het geld kijkt is hij er op achteruit gegaan.....maar hij zegt maar zo, het is een vrije keuze, maar hij heeft een hogere kwaliteit van leven, zit niet meer elke dag in de stress maar heerlijk de easy-way-of-living, zon, bbq, natuur, strand. :beach:
Hij zou niet eens meer in de IT sector willen werken. Ook al verdient hij de helft t.o.v. nederland, hij heeft meer dan genoeg om in oz leuk van te kunnen leven, en dat ie minder of niet kan sparen, jammer dan...
Dus ik bedoel maar, je kunt ook altijd je levensstijl aanpassen zodat je toch genoeg hebt. Als je minder verdient moet je niet verwachten dat je nog steeds in een penthouse kunt wonen, dan ga maar naar een gewoon flatje (of vrijstaand huis in de suburbs, is vaak nog goedkoper dan in het centrum wonen...en als het moet kun je voor 300 dollar per week een leuk huisje huren hoor.....) Nu heb ik makkelijk kletsen, ik ben namelijk helemaal NIET materialistisch ingesteld, zou al gelukkig zijn om in een oude camper in australie te gaan wonen.......
En heel eerlijk gezegd: ik heb liever meer vrije dagen zodat ik kan genieten van het leven (part-time werken dus) dan meer verdienen en 70 uur per week werken en te moe zijn om van het leven te genieten........
tja, money, if u die tomorrow u cant take it with you....... :wink: