Ik zal proberen een beetje in te haken op deze topic, hopelijk kan ik vanuit mijn achtergrond als belastingadviseur en assistent accountant het e.e.a. toelichten.
1.) Nederland en Australië hebben een verdrag inzake de wet ter voorkoming dubbele belasting, deze regeling wordt uitsluitend toegepast op het inkomstenbelasting deel en niet op het volksverzekeringen deel (volksverzekeringen lopen immers via de vrijwillige verzekering vermoedelijk).
2.) Er kan sprake zijn binnenlands- en buitenlands belastingplichtig --> Dit is in het 1e jaar een keuzerecht en daarna wordt van je verwacht dat je de bestendige gedragslijn voort zet (wellicht dat je in het 1e jaar na emigratie nog mag kiezen, maar dat heb ik zo vlug even niet kunnen vinden). Wanneer je in meerdere jaren kiest naar willekeur gaat de zogenaamde terugploegregeling werken en gaan ze tot 8 jaar terug je aftrekposten corrigeren en bij het inkomen optellen. Met ingang van belastingjaar 2015 vervalt de vrijwillige keuze voor binnenlands belastingplichtige --> Je bent het onder bepaalde voorwaarden of je bent het niet (net als de wijzigingen in het begrip fiscale partner per 2011 wordt hierin dus nu ook de keuzevrijheid 'beperkt');
3.) Kies je voor binnenlands belastingplichtige, dan heb je het voordeel van de 'voorzieningen' volgens de Nederlandse belastingwetgeving --> HRA, zorgkosten, giften, studiekosten.
Eenvoudig voorbeeld --> Inkomsten NL EUR 20.000, inkomsten AU EUR 25.000, in de aangifte wordt het de IB berekend over EUR 45.000 (ca. EUR 7.375) en er vindt tevens vermindering plaats voor EUR 25.000/EUR 45.000 x EUR 7.375 = EUR 4.100. Saldo te betalen IB in Nederland bedraagt dan dus EUR 3.275 (dit is voor verrekening van de heffingskortingen waar je recht op hebt). Het is mogelijk dat doordat je aftrekposten hebt de vermindering lager wordt. Zijn je aftrekposten hoger dan je Nederlandse inkomen, dan worden de aftrekposten mogelijk gereserveerd middels een beschikking (dit is overigens weer erg situatie specifiek en zal om verwarring te voorkomen hier niet teveel over schrijven).
4.) In het jaar van emigratie kun je kiezen (t/m 2014) en het jaar eventueel opsplitsen in twee delen. Het deel waarin je woont in Nederland en daar inkomsten hebt (binnenlands belastingplichtig) en het deel waarin je in Australië woont en daar inkomsten hebt (buitenlands belastingplichtig). Voor het tweede deel van het jaar geniet je dan effectief gezien wellicht lagere belastingtarieven, wel verlies je het recht op HRA, persoonsgebonden aftrek, heffingsvrij vermogen en de heffingskortingen.
5.) In Australië kun je je beroepen op de 'tax free treshold', dat is een belastingvrije voet tot ca. AUD 18.200 (indien je gedurende het belastingjaar daar aan komt heb je minimaal recht op ca. AUD 13.500 + nog een tijdsevenredige toevoeging. Voor het inkomen daarboven betaal je 19% belasting. Daarnaast betaal je wellicht nog andere sociale lasten en/of superannuation. Teveel ingehouden belasting en de superannuation kun je terugvorderen. Werk je bijvoorbeeld in korte tijd veel, maar over het hele jaar genomen minder, dan komt het (net als in Nederland) vaak voor dat er teveel belasting wordt ingehouden. Of je laat de superannuation staan en geniet later van een klein Australisch pensioen
6.) In het jaar dat je 'emigreert' zal je een M-Biljet moeten invullen (dit kan helaas nog niet elektronisch). Voor het jaar dat je het gehele jaar in het buitenland zit, dan vul je een C-Biljet in. Je zal dus iemand moeten machtigen in Nederland of het formulier laten opsturen (of aanvragen voor vertrek en vanuit het buitenland opsturen) naar het buitenland (als dat al kan) om het in te vullen.
7.) Ik verwacht overigens niet dat je aangifte hoeft te doen in Australië, afhankelijk weer van de situatie natuurlijk. In het geval van een WHV hebben zij niet het recht om belasting te heffen over Nederlands inkomen en de belasting over het Australische inkomen wordt al geheven door de werkgever aldaar. Deze zal de belasting in mindering brengen op jou loon aan de hand van loonheffingstabellen (net als in Nederland), dus wees maar niet bang dat ze te weinig inhouden. Wel kan het zo zijn dat je bij meerdere werkgevers zit, ze allen de tax free treshold toepassen, en je op het einde van het fiscale jaar blijkt meer verdient te hebben dan AUD 18.200 met alles bij elkaar, maar minder dan dat bedrag per werkgever afzonderlijk. Dan zou het zelfs zo kunnen zijn ben ik bang dat je moet bijbetalen en wel aangifte moet doen wellicht.
8.) De 180-dagen regeling --> Volgens mij is dit alleen van toepassing als je in dienst bent van een Nederlandse werkgever, maar de feitelijke werkzaamheden in het buitenland plaatsvinden. Heb hier een klant die bijvoorbeeld baggerwerkzaamheden uitvoert en daarvoor regelmatig in bijvoorbeeld de VAE, Brazilië e.d. zit voor langer dan die 183 dagen. In dat geval is de werknemer over dit inkomen geen Nederlandse inkomstenbelasting verschuldigd. Zo heb ik wel eens iemand zien thuis komen met een bruto salaris van ca. EUR 90.000, waarvan EUR 80.000 netto
Ziek!
Het kan lonend zijn om even exact uit te zoeken wat voordelig is voor jou.
Tot zover even