Belasting vragen

Merelvanw

New Member
Goedenavond lezers....

Aankomende juni vertrek ik voor ( te beginnen ) een jaar naar Australië met een whv. Ik blijf in nl ingeschreven en verzekerd ( zorg )
Dat betekent dat ik in belastingjaar 2014 6 maanden inkomsten heb uit het buitenland en Nederland.
Ook heb ik nog een koopwoning maar die mag in box 1 blijven dus met hra ( ivm tijdelijke verhuur) ik moet wel dan mijn huuropbrengsten opgeven.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende;
Ik zal inkomsten hebben uit nl en oz ( wereldinkomen dus ) als ik mijn belasting in nl aangeef krijg ik dan nog wel hra en krijg ik mijn teveel betaalde belasting uit oz van de Nederlandse belasting terug?

Ik hoop dat er meer mensen in mijn situatie zitten en hun ervaringen willen delen.

Groetjes
 
Hi Merel,

Ik ben al een tijdje (3 jaar) weg uit Nederland, maar heb tien jaar al belastingadviseur gewerkt in Nederland.

Volgens mij moet je op grond van het belastingverdrag tussen Nederland en Australie wat ze noemen voorkoming van dubbele belasting krijgen. Dat betekent meestal voor arbeidsinkomsten dat je over je hele inkomen Nederlandse belasting moet berekenen en dat je dan een evenredig deel van die in Nederland te betalen belasting terugkrijgt. Je krijgt dus niet perse alle Australische belasting terug, maar wel een stuk Nederlandse belasting over deze inkomsten.

Volgens mij is de regeling voor tijdelijke verhuur er juist voor bedoeld dat je hypotheekrenteaftrek houdt bij tijdelijk verblijf in het buitenland. Je mag de rente in dat geval dan ook gewoon van je hele inkomen (inclusief Australisch inkomen) aftrekken. Dit verminderd overigens waarschijnlijk wel weer die voorkoming van dubbele belasting.

In de meeste grote steden in Nederland heb je "Hulp bij aangifte" of belastingwinkels en de grote vakbonden en consumentenbond bieden het ook wel eens aan. Het loont de moeite denk ik om in 2015 als je aangifte moet doen, daar eens navraag te doen.

Succes en vooral veel plezier in Oz.
 
Hi Jorik,

Bedankt voor je antwoord! Over het verdrag heb ik inderdaad al gelezen, maar ook hier zitten weer haken en ogen aan in die zin met binnenlands belastingplichtig of buitenlands ( zo las ik iets over 180 dagen )
Ik heb ondertussen al zoveeeeel gelezen dat ik mezelf gek aan het maken ben en door het bomen het bos niet meer zie hahahhaha.

Maandag heb ik een afspraak met een accountant en hoop ik alles duidelijk te krijgen. Al hoop ik via deze site ervaringen van deskundigen te krijgen in de zin van, meegemaakt of in gewerkt ;-)

Het is gewoon zooooo niet makkelijk om naar oz te gaan met een koophuis in nl....
Maar ja verkopen doe ik het ook niet in 4 maanden en ergens geeft t mij een fijn gevoel mocht ik terug willen ik mijn huis nog heb..... Al heb ik ook weer sterk het gevoel had ik maar geen koophuis dan heb ik die zorgen niet :p
 
Ha Merel,
Ook toevallig, ik heb afgelopen zaterdag een vergelijkbare vraag gepost. Ik vind het ook warrig, gelukkig hebben wij ons huis wel verkocht. Maar dan nog heb je inkomen in twee landen en zijn die boekjaren niet gelijk. Als ik meer weet (zit morgen bij mijn accountant), laat ik het weten.
 
Gefeliciteerd red dust! Dat scheelt een hoop stress, gedoe enz!
Ik hoor morgen graag van je! Mag ook in pb hoor :)
 
Ben geen expert, maar ik zou ook op een WHV een tax nr in Oz aanvragen, je betaalt dan minder belasting als je werkt.
Groeten Johan
 
Op een WHV idd een tax no in Aus Aanvragen (verplicht ook als je wit werkt). Tussen 1 juli en 31 okt kun je dan ook in oz je belasting (van oz werk) terugvragen voor het jaar (juli-juni).
 
Bedankt voor jullie reacties. Voor het belastingjaar 2014 ben ik van juni- dec in oz
Voor 2015 van Jan-juni....
Denk dan maar in nl aangifte doen met een wereldinkomen... Ook ivm woning en de splitsing ( voor beide jaren zal gelden dat ik in zowel nl als oz inkomsten heb )
 
Het belastingjaar loopt hier van juli 2014 tot en met juni 2015. Dus de hele periode die jij noemt is 1 belastingjaar in oz. Volgens mij moet je gewoon in beide landen aanfifte doen hoor. Tenzij je je betaalde belasting hier niet terug wil..
In Nederland geef je ook je oz inkomen op maar dat word dan weer van alles afgetrokken omdat je hier al belasting hebt betaald. Maar je moet het wel opgeven omdat het wel meegerekend word voor je verzamel inkomen waar ze zorg/hiur toeslag etc mee berekenen.
In oz hoef je alleen buitenlands inkomen opgeven dat je hebt ontvangen op het moment dat je ook in aus werkte en als aus inwoner voor belasting gezien word. Als je bij je werkgever opgeeft dat je geen aus inwoner voor belasting bent betaal je een hele hoop meer. En om te checken of je dat bent of niet kun je op de site van tac services n aantal vragen beamtwoorden die je dat zal vertellen.
 
Correctie, juni 2014 valt nog in het 2013-14 belastingjaar. De rest in 2014-15.
 
Jeetje wat ingewikkeld allemaal. Kan iemand mij vertellen, wat ik het beste kan doen met mijn spoedig te verkijgen oprotpremie in Nederland? Cash in de koffer???:rolleyes:
 
Jeetje wat ingewikkeld allemaal. Kan iemand mij vertellen, wat ik het beste kan doen met mijn spoedig te verkijgen oprotpremie in Nederland? Cash in de koffer???:rolleyes:

Je kunt het ook gewoon overmaken, hoef je het geld niet in je koffer mee te nemen. Stel je voor dat je koffer kwijt raakt...:eek:
 
Je kunt het ook gewoon overmaken, hoef je het geld niet in je koffer mee te nemen. Stel je voor dat je koffer kwijt raakt...:eek:
Hahahahah ja dat zou wel een leuke zijn voor border security zo een koffer vol met bankbiljetten. Helaas is het niet zoveel, maar ben er zeker wel blij mee, moet alleen nog even geduld hebben. Maar hoe zit het met overmaken, welke koers is dan gunstig? Of zelf wisselen en meenemen, dat bedoelde ik eigenlijk....
 
Het is toch een belastingdraadje dit. Hoe gaat het in zijn werk als ik halverwege dit jaar van NL naar Oz vertrek ivm belasting over 2014.
Een deel hier opgeven voor 2014 en de rest in Oz of moet ik dan dat zogenaamde voorkoming van dubbele belasting gaan aanvragen?
 
Ha Merel,
Ook toevallig, ik heb afgelopen zaterdag een vergelijkbare vraag gepost. Ik vind het ook warrig, gelukkig hebben wij ons huis wel verkocht. Maar dan nog heb je inkomen in twee landen en zijn die boekjaren niet gelijk. Als ik meer weet (zit morgen bij mijn accountant), laat ik het weten.
Oftewel...nog wat wijzer geworden?
 
Ik zal proberen een beetje in te haken op deze topic, hopelijk kan ik vanuit mijn achtergrond als belastingadviseur en assistent accountant het e.e.a. toelichten.

1.) Nederland en Australië hebben een verdrag inzake de wet ter voorkoming dubbele belasting, deze regeling wordt uitsluitend toegepast op het inkomstenbelasting deel en niet op het volksverzekeringen deel (volksverzekeringen lopen immers via de vrijwillige verzekering vermoedelijk).

2.) Er kan sprake zijn binnenlands- en buitenlands belastingplichtig --> Dit is in het 1e jaar een keuzerecht en daarna wordt van je verwacht dat je de bestendige gedragslijn voort zet (wellicht dat je in het 1e jaar na emigratie nog mag kiezen, maar dat heb ik zo vlug even niet kunnen vinden). Wanneer je in meerdere jaren kiest naar willekeur gaat de zogenaamde terugploegregeling werken en gaan ze tot 8 jaar terug je aftrekposten corrigeren en bij het inkomen optellen. Met ingang van belastingjaar 2015 vervalt de vrijwillige keuze voor binnenlands belastingplichtige --> Je bent het onder bepaalde voorwaarden of je bent het niet (net als de wijzigingen in het begrip fiscale partner per 2011 wordt hierin dus nu ook de keuzevrijheid 'beperkt');

3.) Kies je voor binnenlands belastingplichtige, dan heb je het voordeel van de 'voorzieningen' volgens de Nederlandse belastingwetgeving --> HRA, zorgkosten, giften, studiekosten.

Eenvoudig voorbeeld --> Inkomsten NL EUR 20.000, inkomsten AU EUR 25.000, in de aangifte wordt het de IB berekend over EUR 45.000 (ca. EUR 7.375) en er vindt tevens vermindering plaats voor EUR 25.000/EUR 45.000 x EUR 7.375 = EUR 4.100. Saldo te betalen IB in Nederland bedraagt dan dus EUR 3.275 (dit is voor verrekening van de heffingskortingen waar je recht op hebt). Het is mogelijk dat doordat je aftrekposten hebt de vermindering lager wordt. Zijn je aftrekposten hoger dan je Nederlandse inkomen, dan worden de aftrekposten mogelijk gereserveerd middels een beschikking (dit is overigens weer erg situatie specifiek en zal om verwarring te voorkomen hier niet teveel over schrijven).

4.) In het jaar van emigratie kun je kiezen (t/m 2014) en het jaar eventueel opsplitsen in twee delen. Het deel waarin je woont in Nederland en daar inkomsten hebt (binnenlands belastingplichtig) en het deel waarin je in Australië woont en daar inkomsten hebt (buitenlands belastingplichtig). Voor het tweede deel van het jaar geniet je dan effectief gezien wellicht lagere belastingtarieven, wel verlies je het recht op HRA, persoonsgebonden aftrek, heffingsvrij vermogen en de heffingskortingen.

5.) In Australië kun je je beroepen op de 'tax free treshold', dat is een belastingvrije voet tot ca. AUD 18.200 (indien je gedurende het belastingjaar daar aan komt heb je minimaal recht op ca. AUD 13.500 + nog een tijdsevenredige toevoeging. Voor het inkomen daarboven betaal je 19% belasting. Daarnaast betaal je wellicht nog andere sociale lasten en/of superannuation. Teveel ingehouden belasting en de superannuation kun je terugvorderen. Werk je bijvoorbeeld in korte tijd veel, maar over het hele jaar genomen minder, dan komt het (net als in Nederland) vaak voor dat er teveel belasting wordt ingehouden. Of je laat de superannuation staan en geniet later van een klein Australisch pensioen :p

6.) In het jaar dat je 'emigreert' zal je een M-Biljet moeten invullen (dit kan helaas nog niet elektronisch). Voor het jaar dat je het gehele jaar in het buitenland zit, dan vul je een C-Biljet in. Je zal dus iemand moeten machtigen in Nederland of het formulier laten opsturen (of aanvragen voor vertrek en vanuit het buitenland opsturen) naar het buitenland (als dat al kan) om het in te vullen.

7.) Ik verwacht overigens niet dat je aangifte hoeft te doen in Australië, afhankelijk weer van de situatie natuurlijk. In het geval van een WHV hebben zij niet het recht om belasting te heffen over Nederlands inkomen en de belasting over het Australische inkomen wordt al geheven door de werkgever aldaar. Deze zal de belasting in mindering brengen op jou loon aan de hand van loonheffingstabellen (net als in Nederland), dus wees maar niet bang dat ze te weinig inhouden. Wel kan het zo zijn dat je bij meerdere werkgevers zit, ze allen de tax free treshold toepassen, en je op het einde van het fiscale jaar blijkt meer verdient te hebben dan AUD 18.200 met alles bij elkaar, maar minder dan dat bedrag per werkgever afzonderlijk. Dan zou het zelfs zo kunnen zijn ben ik bang dat je moet bijbetalen en wel aangifte moet doen wellicht.

8.) De 180-dagen regeling --> Volgens mij is dit alleen van toepassing als je in dienst bent van een Nederlandse werkgever, maar de feitelijke werkzaamheden in het buitenland plaatsvinden. Heb hier een klant die bijvoorbeeld baggerwerkzaamheden uitvoert en daarvoor regelmatig in bijvoorbeeld de VAE, Brazilië e.d. zit voor langer dan die 183 dagen. In dat geval is de werknemer over dit inkomen geen Nederlandse inkomstenbelasting verschuldigd. Zo heb ik wel eens iemand zien thuis komen met een bruto salaris van ca. EUR 90.000, waarvan EUR 80.000 netto :p Ziek! :)

Het kan lonend zijn om even exact uit te zoeken wat voordelig is voor jou.

Tot zover even :)
 
Last edited:
Jeetje wat ingewikkeld allemaal. Kan iemand mij vertellen, wat ik het beste kan doen met mijn spoedig te verkijgen oprotpremie in Nederland? Cash in de koffer???:rolleyes:

In principe valt hier niet zoveel te doen, wellicht dat nu de bijzondere loonheffingstabel wordt gehanteerd (zelfde tarief als voor je vakantiegeld) of zelfs het 52% tarief, maar zodra je de aangifte inkomstenbelasting doet wordt naar je inkomen gekeken op jaarbasis en dan kan het best zo zijn dat je wat terug krijgt (lees: kan, hoeft niet).

Een optie waar je over kan nadenken (zeker als je het geld nu niet nodig hebt en je verwacht dat de Australische belastingwetgeving voordeliger is) is om het geld af te storten in een banksparen product (je trekt het volledig bedrag dan weer af van je inkomen, afhankelijk van je jaarruimten natuurlijk). Zodra je dan gaat emigreren wordt je een conserverende aanslag opgelegd over dit 'tegoed' --> Uitstel belasting

Voorwaarde is dan dat je volgens mij 10 jaar niet aan het geld mag zitten en in het buitenland woonachtig moet zijn, na deze 10 jaar verdwijnt de belastingclaim die de Nederlandse overheid hierop heeft en kun je 'm uit laten keren onder het belastingregime van Australië.

Hahahahah ja dat zou wel een leuke zijn voor border security zo een koffer vol met bankbiljetten. Helaas is het niet zoveel, maar ben er zeker wel blij mee, moet alleen nog even geduld hebben. Maar hoe zit het met overmaken, welke koers is dan gunstig? Of zelf wisselen en meenemen, dat bedoelde ik eigenlijk....

Hier is het huidige koersverloop van de AUD --> http://www.wisselkoers.nl/australische_dollar
Op zich niet slecht als je de afgelopen jaren bekijkt, al is de AUD de afgelopen maand wel weer wat sterker geworden t.o.v. de EUR, dus ongunstig t.o.v. euro's die je wilt inwisselen voor Ozzy dollars. Ik denk dat als je een wisselkoers weet te regelen van ca. 1:1,50 dat je best goed zit :)
 
Bedankt Marcus :up:, met deze informatie (moet het wel een paar keer doorlezen voor het blijft hangen) kan ik me een idee vormen over het belastingverhaal, want dat is me toch een partij ingewikkeld.....:confused:
 
Back
Top