Belasting vragen

zachtjes praten als je het hebt over het M-formulier. Nachtmerries.

Zo beter?

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken. Denk dat ik maar vast eentje m.b.t. 2013 invul en hier achterlaat voor iemand met de juiste bedragen erin. Kunnen die gewoon overgenomen worden zodra die van 2014 binnenkomt volgend jaar. M-Biljet vindt ik op zich nog niet zo probleem, al wordt dat anders zodra je de 100+ tellende toelichting gaat doornemen, man wat is dat ondoorzichtige rommel.

Anyway, hoe heb jij dit ervaren dan Lamarck? Problemen mee gehad?

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken. Denk dat ik maar vast eentje m.b.t. 2013 invul en hier achterlaat voor iemand met de juiste bedragen erin. Kunnen die gewoon overgenomen worden zodra die van 2014 binnenkomt volgend jaar. M-Biljet vindt ik op zich nog niet zo probleem, al wordt dat anders zodra je de 100+ tellende toelichting gaat doornemen, man wat is dat ondoorzichtige rommel.

Anyway, hoe heb jij dit ervaren dan Lamarck? Problemen mee gehad?

Ok, daar komt ie
wij hadden een postadres bij mijn ouders. Zij kregen twee pakketten met M-formulieren en hebben dat doorgestuurd naar Adelaide. Daar hebben we alles ingevuld - da's een hoop werk en kostte een aantal weken/maanden voor we het snapten en alle gegevens hadden. M.n. het ABP leverde steeds niet de getallen die we nodig hadden, maar goed, het was op tijd klaar, dus vier weken voor de deadline ingestuurd.
Is nooit aangekomen. Ik denk dat dat komt omdat het in zo'n blauwe envelop moet, met een barcode achter een schermpje, maar daar staat geen 'nederland' bij dus we wisten niet zeker of het wel goed zou gaan met de ozzie post. Dus we hebben de twee blauwe enveloppen, met formulier, in 1 grote envelop gedaan. Met het idee dat ze dan bij de belastingdienst de blauwe enveloppen konden verwerken via de gewone route. Niet dus.
We kregen een hele boze brief: u bent in gebreke gebleven, u hebt nog twee weken om het in te sturen. Wij bellen, want we hadden geen formulieren meer. Mogen we dan eerst nieuwe formulieren? Dan konden mijn ouders het invullen en opsturen, en met een beetje geluk zou dat met twee weken net lukken. Helaas, kon niet want zij konden niet voor ons tekenen. Een losse machtiging was ook niet ok.
En uiteindelijk maakte het niks uit want -
die nieuwe formulieren zouden op zijn vroegst na twee maanden door de belastingdienst opgestuurd kunnen worden. Twee maanden?? dus wij nog uitleggen dat dat niet kan, dat als we het binnen twee weken in moeten sturen dat we dan wel formulieren moesten hebben om in te sturen. Daar hadden ze geen boodschap aan, ons probleem, het moest er met twee weken zijn.
Volgende poging. We hadden de hele boel gescand (gelukkig) dus die file opgestuurd naar Nl en daar via een accountant laten printen en opsturen - weer een boze brief, kopieen konden niet geaccepteerd worden, het moesten originelen zijn. U hebt nog een week. We kregen ook een aparte brief waarin stond dat we nu echt zsm electronisch aangifte moesten doen. Duh? Foutje.
Uiteindelijk heeft die accountant alles namens ons ingevuld en opgestuurd. Dat lijkt ok te zijn. Er moest nog wel een handtekening naar de accountant, maar die mocht ook eerst electronisch, als we daarna maar de papieren versie alsnog op zouden sturen.
Voor de duidelijkheid: we hebben het hier over belastingjaar 2012. We hebben nog geen definitieve beschikking gehad. Dus ik weet niet of het echt ok is.

Dus ik weet niet hoe je het alvast in wil vullen, want je moet eerst die 100 pagina's hebben om in te vullen.
Maar als het lukt, dan twee tips: scan alles wat je ingevuld hebt in, wie weet heb je het later nog nodig, en tip 2: aangetekend in een dikke envelop of pakket versturen naar iemand in Nederland, die het dan in de juiste blauwe envelop aangetekend via de nederlandse post kunnen opsturen. Kost een duit maar altijd nog minder dan de telefoonkosten en die van de accountant.

Ik herken de nachtmerries van Lamarck gelukkig niet :)

Ik heb wel alles gekopieerd en het originele papierwerk naar m'n vader gestuurd en die heeft het vervolgens doorgestuurd naar de Belastingdienst. Geen idee meer hoe lang dat allemaal geduurd heeft, maar naar mijn idee vrij vlot.

Dus moet iedere emigrant een M formulier invullen in het jaar van emigratie? En het jaar daarop ben je klaar wat de belastingdienst betreft?

Dus moet iedere emigrant een M formulier invullen in het jaar van emigratie? En het jaar daarop ben je klaar wat de belastingdienst betreft?
Ja, en nee!

Ja --> M-biljet is een eis in geval van emigratie, kan wel wat redenen verzinnen denk ik, maar t moet gewoon :p

Nee --> Dit hangt af van hoe je situatie dan is, indien je niets meer in Nederland hebt, geen inkomen/uitkering, eigen woning, bezittingen e.d., dan heb je in beginsel niets meer met de fiscus hier te maken.

Dus ik weet niet hoe je het alvast in wil vullen, want je moet eerst die 100 pagina's hebben om in te vullen.
Maar als het lukt, dan twee tips: scan alles wat je ingevuld hebt in, wie weet heb je het later nog nodig, en tip 2: aangetekend in een dikke envelop of pakket versturen naar iemand in Nederland, die het dan in de juiste blauwe envelop aangetekend via de nederlandse post kunnen opsturen. Kost een duit maar altijd nog minder dan de telefoonkosten en die van de accountant.

Ik vul op mijn werk alvast een M-Biljet in over 2013, zodat de achterblijvers hier weten welke zaken ze wel en niet moeten invullen. De toelichting, ben ik achter, is zo verwarrend als ik weet niet wat. En dat terwijl je uiteindelijk maar een paar bedragen hoeft in te vullen in mijn geval. Ik heb uitsluitend inkomen de eerste vijf maanden in Nederland en aftrek van een terugbetaalde studieschuld, verder niets. Alles wat ik na 1 juni verdien in het buitenland en koop qua bezittingen e.d. heeft niets meer te maken met de Nederlandse fiscus. Opgaaf wereldinkomen is voor mij straks ook niet van belang, omdat ik niet kies voor binnenlands belastingplicht het gehele jaar.

Aangezien ik mijn broer hier machtig voor alle zaken ten aanzien van officiële instanties, hoef ik in het buitenland niets te regelen. M-Biljet gaat naar hem, hij kliedert de bedragen over vanuit het voorbeeld biljet wat ik hem heb gegeven en klaar is kees. Ik zorg dat er van te voren een begeleidend schrijven bij zit van mijzelf en zal er een doos blauwe enveloppen bij doen die ik op m'n werk heb liggen.

Mocht de fiscus dan alsnog moeilijk doen, dan kan ik het altijd nog via m'n werkgever of vrienden hier spelen die net als ik belastingconsulent zijn. Ik voorzie daar dus weinig problemen in eigenlijk.

But you never know, the world is a suprising thing :p

Hierbij even een PDF-documentje. Deze heb ik zojuist even van de fiscale almanak gehaald waar we op het werk lid van zijn. Dacht nu kan het nog :p Is redelijk in jip en janneke taal beschreven en deze almanak hanteert de belastingdienst zelf ook. Dus mocht je met de belastingdienst bellen, dan kun je hier altijd naar verwijzen.

Attachments

• Belastingregels emigratie - Artikel 54.1 tm 54.6.pdf
    148.1 KB · Views: 18
  • Belastingregels emigratie - Artikel 54.7 tm 54.8.pdf
    133.5 KB · Views: 11
  • Belastingregels emigratie - Artikel 54.9 tm 54.11.pdf
    160.3 KB · Views: 12
Jeetje wat ingewikkeld allemaal. Kan iemand mij vertellen, wat ik het beste kan doen met mijn spoedig te verkijgen oprotpremie in Nederland? Cash in de koffer???:rolleyes:
hoi allemaal....

dat verhaal over oprotpremie. daar heb ik eerder van gehoord. hoe regel ik dat? dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

hoi allemaal....

dat verhaal over oprotpremie. daar heb ik eerder van gehoord. hoe regel ik dat? dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Kun je iets specifieker zijn waar je op doelt? Een oprotpremie wordt in beginsel alleen uitgekeerd bij ontslag waarbij het initiatief bij de werkgever ligt. Daarna nader te bepalen volgens de kantonrechtersformule --> Salaris x Arbeidsjaren x Factor (deze laatste bepaald de rechter afhankelijk van de situatie).

hoi allemaal....

Meen je dat wel? :(Ik word keihard ontslagen na 14 jaar..........vandaar..........prettige bijkomstigheid: ik wilde toch al weg!

Meen je dat wel? :(Ik word keihard ontslagen na 14 jaar..........vandaar..........prettige bijkomstigheid: ik wilde toch al weg!

Ik heb t ook geprobeerd op m'n werk, maar ik kan niet zo goed halve verhalen vertellen (goede eigenschap denk ik overigens :p), haha, dus m'n baas trapte niet in mijn emotionele verhaal :p Wou met een vaststellingsovereenkomst weg, incl. kwijtschelding van studieschuld, hij trapte er alleen niet in. Na twee dagen dus maar gewoon open kaart gespeeld. Uiteindelijk wel weg met vaststellingsovereenkomst (behoud WW bij terugkeer), maar ook met een studieschuld :p

Ik heb t ook geprobeerd op m'n werk, maar ik kan niet zo goed halve verhalen vertellen (goede eigenschap denk ik overigens :p), haha, dus m'n baas trapte niet in mijn emotionele verhaal :p Wou met een vaststellingsovereenkomst weg, incl. kwijtschelding van studieschuld, hij trapte er alleen niet in. Na twee dagen dus maar gewoon open kaart gespeeld. Uiteindelijk wel weg met vaststellingsovereenkomst (behoud WW bij terugkeer), maar ook met een studieschuld :p
Ik zie af van WW, mag je die van mij er wel bij hebben hoor :D

Ondanks dat het mijn vakgebied is heb ik toch zelf even een vraag inzake de belastingaangifte in Australië.

Ben er inmiddels inderdaad achter dat het belastingtarief in Australië verschilt per resident of non-resident, helaas, maar waar. Dus gaan we er alles aan doen om te kijken of het wellicht voordelig is om belastingaangifte te doen als resident i.p.v. non-resident. Inmiddels ben ik er al uit dat dit niets van doen heeft met het soort visum dat je hebt, dat is iig al fijn om te weten.

Maar --> Een beslissende factor in het hele verhaal is of je wel of niet het voornemen hebt 'to take residence in Australia', ofwel, of je het voornemen hebt om daar te blijven of een dergelijk visum aan te vragen. Dit lijkt me natuurlijk een 'grijs gebied', iedereen kan zeggen het voornemen te hebben daar te verblijven en hier later op terugkomen.

Iemand ervaring met deze situatie in de praktijk? Het is me inmiddels wel enigszins duidelijk dat de belastingtarieven in Australië net wat voordeliger zijn als je de heffingskortingen in Nederland en de tax free treshold in Australië mee berekent.

Daarnaast lijkt een voordeel dat je als 'resident' Medicare levy betaald, ofwel, dan heb je dus een deel van je zorgverzekering al te pakken lijkt me. Hier moet ik overigens nog even verder induiken hoe dit exact zit.

Ik heb opgegeven dat ik resident ben voor tax purposes. Heb toen op hun website een vragenlijst ingevuld met hoe ik er op dat moment in stond, en toen kwam dat antwoord eruit. Die situatie kan inderdaad veranderen, maar dat weten hun toch niet.

Back