bezoek van het replica VOC schip Duyfken in Brisbane en Redcliffe

charlesk

New Member
Hoi allemaal

een tijdje geleden heb ik een post gemaakt over het 'Australia on the Map' project (www.australiaonthemap.qld.gov.au) van de staatsregering, en dacht dat jullie mischien geinterreseerd zouden zijn in de aankomst van de replica van het VOC schip 'Duyfken'. Het schip is belangrijk omdat zij 400 jaar geleden de eerste Europeanen naar Australie bracht.

De Duyfken komt op 25 Juli in Brisbane aan, en zal voor vier dagen aan de kade by Customs House in de stad liggen. Als je in Redcliffe woont kan je het schip by Redcliffe Jetty op 22 en 23 Juli zien, en ook tussen 31 Juli en 1 Augustus.
 
[quote author=Eerainuh link=topic=5162.msg65089#msg65089 date=1152496866]

Alweer? Vorig jaar was ze ook al hier.[/quote]

Nee joh, dat was in 2002 - alweer vier jaar geleden!  :) Deze keer is het ook speciaal omdat het de ontdekking van Australie door Europeanen viert.

Zal wel populair zijn geweest! :)

Heel erg, vooral, om een of andere reden, in Redcliffe.

Charles
 
[quote author=Eerainuh link=topic=5162.msg65097#msg65097 date=1152510421]

Eg???? 't Is niet meer bij te houden!
[/quote]

Heh. Time flies when you're having fun!
 
dit jaar is het 400 jaar geleden dat de echte Duyfken hier aankwam! Ik ga zeker even kijken, al was het maar omdat ik mijn weblog naar het schip heb vernoemd (www.duyfken.blogspot.com)
 
De Duyfken is gisteren aangekomen. D'r was een 'Welcome to Country ceremony' door de elders van Brisbane en Weipa, het Wilhelmus werd gezongen, en Advance Australia Fair ook.

Zeer geslaagde dag. Het schip ligt bij Custom House, en vertrekt op Zaterdag.
 
Hiya Charles

Zag het Duyfken vandaag op tv! Inderdaad wel leuk om even in het echt te bezichtigen lijkt mij.
Mag je er gewoon op?

Groetjes
Syl
 
[quote author=Syl link=topic=5162.msg66395#msg66395 date=1153824667]
Hiya Charles

Zag het Duyfken vandaag op tv! Inderdaad wel leuk om even in het echt te bezichtigen lijkt mij.
Mag je er gewoon op?

Groetjes
Syl
[/quote]

Hoi Syl

Ja - ze vragen voor een 'gold coin donation'. Het is echt de moeite waard, maar ik ben natuurlijk biased!
 
Hee Charlesk, waarom ben jij biased?

Trouwens, ik ben morgen in de stad, ik ga denk ik even kijken!

Ireen :)
 
[quote author=Eerainuh link=topic=5162.msg66401#msg66401 date=1153827724]

Hee Charlesk, waarom ben jij biased?

Trouwens, ik ben morgen in de stad, ik ga denk ik even kijken!

Ireen :)

[/quote]

Omdat ik op de steering committee van Australia on the Map in Queensland zit (http://www.australiaonthemap.qld.gov.au/involved.html). En natuurlijk vind ik de hele geschiedenis harstikke interessant.
 
Ik ben gisteren even in mijn lunch pauze wezen kijken. Best leuk, al had ik het schip veel groter verwacht.
 
[quote author=charlesk link=topic=5162.msg66385#msg66385 date=1153822269]
De Duyfken is gisteren aangekomen. D'r was een 'Welcome to Country ceremony' door de elders van Brisbane en Weipa, het Wilhelmus werd gezongen, en Advance Australia Fair ook.

Zeer geslaagde dag. Het schip ligt bij Custom House, en vertrekt op Zaterdag.


[/quote]

Volgens www.duyfken.com vertrekt het schip zondag. Ik hoop dat dat klopt, want ik ga zondagochtend nog ff een keer kijken.

Brisbane
Berth: Customs House Wharf
Arrive:
Monday 24 July, 10.30am
Depart:
Sunday 30 July, 5pm
Exhibition:
Monday 24 July, 1.00 – 5.00 pm (Public)
Tuesday 25 July, 9.00 – 1.00 pm (School visits)
Tuesday 25 July, 1.00 – 5.00 pm (Public)
Wednesday 26 July, 9.00 – 1.00 pm (School visits)
Wednesday 26 July, 1.00 – 5.00 pm (Public)
Thursday 27 July, 9.00 – 1.00 pm (School visits)
Thursday 27 July, 1.00 – 5.00 pm (Public)
Friday 28 July, 9.00 – 1.00 pm (School visits)
Friday 28 July, 1.00 – 5.00 pm (Public)
Saturday 29 July, 9.00am – 5.00 pm (Public)
Sunday 30 July, 9.00am – 5.00 pm (Public)
Cost: Gold coin donation per person
 
Ik ben vandaag even geweest. Ik kwam er nog Nederlandse vrienden tegen :) best grappig! Ik vond het erg leuk om ook op het schip te mogen en rond te mogen kijken. Het lijkt me behoorlijk pittig om op de Duyfken te wonen voor een aantal maanden. Ik heb ook even met een van de bemanningsleden staan kletsen. De schipper schijnt nogal streng te zijn. Zo liggen er in het ... onderschip (??? mijn nederlands laat mij in de steek) allemaal klinkertjes als vloer. Niet vanwege de mooi. Maar vanwege de balast. Maar er wordt elke dag onder de klinkers gestofzuigd. Klinkers er allemaal uit, stofzuigen, klinkers er weer allemaal netjes inleggen! Wat een werk. En dan nog drie maal daags het dek schrobben. Nee hoor! Aan mij niet besteed ;). Maar wel leuk om te kijken. ik heb een mooi kiekje van de duyfken met de Story Bridge op de achtergrond :).
 
[quote author=jufrebekka link=topic=5162.msg66603#msg66603 date=1154086619]
Ik ben vandaag even geweest. Ik kwam er nog Nederlandse vrienden tegen :) best grappig! Ik vond het erg leuk om ook op het schip te mogen en rond te mogen kijken. Het lijkt me behoorlijk pittig om op de Duyfken te wonen voor een aantal maanden. Ik heb ook even met een van de bemanningsleden staan kletsen. De schipper schijnt nogal streng te zijn. Zo liggen er in het ... onderschip (??? mijn nederlands laat mij in de steek) allemaal klinkertjes als vloer. Niet vanwege de mooi. Maar vanwege de balast. Maar er wordt elke dag onder de klinkers gestofzuigd. Klinkers er allemaal uit, stofzuigen, klinkers er weer allemaal netjes inleggen! Wat een werk. En dan nog drie maal daags het dek schrobben. Nee hoor! Aan mij niet besteed ;). Maar wel leuk om te kijken. ik heb een mooi kiekje van de duyfken met de Story Bridge op de achtergrond :).
[/quote]

en waar kunnen we die foto bekijken juf? :)

Ik ga van het weekend ook ff wat plaatjes schieten!
 
Ik heb ook wat fotos van vorige Maandag toen het ship aankwam in Brisbane. Ik zal ze op wat webspace zetten en de link hier posten.
 
Leuke foto's Charlesk, maar deze zet je toch even aan het denken.
Is het wat ik denk het is;

Image-F03A22859EE641BA.jpg


Een ruimte voor "ondergewaardeerde" werkende personen, ...............netjes gezegd....

:up: :up:

Jack :evil:
 
Back
Top