Boring Drives

afterbang

XPdite Sponsor
Ik hoorde net een stukje op Triple J over the most boring drive in Australia.

Iemand riep Sydney to Canberra (wat absoluut kul is volgens mij, dan ben je echt nog niet verder geweest dan Canberra vanuit Sydney, want het stuk van Canberra naar Melbourne is echt 10x saaier en droger)

Wat zijn jullie saaiste drives die je hier hebt gedaan? Ik vind het best lastig, want ik vind dat de saaie lange outback stukken ook weer iets 'ZEN' achtigs hebben. Dus 'saai' maar ook rust gevend (het wordt vaak pas saai als je dat elke week een keer moet doen wellicht?)
 
Port Hedland to Broome via 80 Mile Beach. Dan Ben je net in Karinjini NP geweest dat supermooi is en dan is dit wel even een tegenvaller.
 
De 500km rit van Alice Springs naar Uluru. Man, wat keken we daar naar uit, want lekker door de woestijd karren. Dat viel toch wel vies tegen vond ik. Wat niet mee hielp was dat de camper nogal basic was en niet heel lekker reedt ;-).
 
Port Hedland to Broome via 80 Mile Beach. Dan Ben je net in Karinjini NP geweest dat supermooi is en dan is dit wel even een tegenvaller.

Dat stukje hebben wij net nooit gereden. Karijini hebben we vanaf Perth aangereden. En tot aan Broome vanaf Darwin :D
 
Ik weet wel welke rit Miss Bang niet hoog op haar lijstje heeft staan trouwens: De Nullarbor.
Die is wel echt lang saai natuurlijk. Maar je kunt wel zeggen dat je de 90 Mile straight gedaan hebt
(en ik dacht nog, daar zit vast wel een bochtje in... Maar nee)
Nadeel, na dit 'hoogte punt' heb je nog een dikke dag rijden voor de boeg voor je in het niemandsland van WA bent.

DSC_0021_2.jpeg
 
Last edited:
Ik weet wel welke rit Miss Bang niet hoog op haar lijstje heeft staan trouwens: De Nullarbor.
Die is wel echt lang saai natuurlijk. Maar je kunt wel zeggen dat je de 90 Mile straight gedaan hebt (en ik dacht nog, daar zit vast wel een bochtje in... Maar nee) Nadeel, na dit ' hoogte punt heb je nog een dikke dag rijden voor de boeg voor je in het niemandsland van WA bent)
De Nullabor is toch wel iets wat hoog op mijn bucket list staat. De leegte heeft zijn charme en elke bouwval is een toeristische attractie!
 
De Nullabor is toch wel iets wat hoog op mijn bucket list staat. De leegte heeft zijn charme en elke bouwval is een toeristische attractie!

Gewoon doen, ik vond het geen probleem. Het is ook gezellig want je krijgt contact met andere reizigers. Je ontmoet bij elke Servo dezelfde mede reizigers namelijk :)
 
Nullarbor: I loved it! iedere keer de vraag: doen we nog een servo vandaag of stoppen we hier? Herinner me een bord bij een van de benzine stations met "population: 7 people, 2 dogs, 1 cat" (of zo iets). En zwaaien naar andere mensen onderweg want dat zijn er niet zo heel veel (toen wij er waren tenminste). En niet te vergeten te stoppen om walvissen te zien in The Great Australian Bight. Grootste verrassing! Manlief wilde wel heel graag Adelaide in na de Nullarbor, die had echt behoefte om meer mensen te zien.
 
Yep. Dat is de Nullarbor :) Wij reden de andere kant op trouwens. Toen we in Norseman aankwamen hebben we daar in de Servo de MotoGP van Philip Island zitten kijken en Casey Stoner won na maanden uit de roulatie geweest te zijn. Een race/moment om nooit meer te vergeten!
 
De 500km rit van Alice Springs naar Uluru. Man, wat keken we daar naar uit, want lekker door de woestijd karren. Dat viel toch wel vies tegen vond ik. Wat niet mee hielp was dat de camper nogal basic was en niet heel lekker reedt ;-).
Wij vonden het best een aardige rit. Het is toch wel verbazend hoe langzaam en plots, tegelijkertijd sommige enorme rotsen plots opduiken: een continue enorme vlakte en toch opeens zie je een enorme rots.

Ik vind het best lastig, want ik vind dat de saaie lange outback stukken ook weer iets 'ZEN' achtigs hebben. Dus 'saai' maar ook rust gevend (het wordt vaak pas saai als je dat elke week een keer moet doen wellicht?)

En dat vinden wij inderdaad het mooie aan die landschappen: het heeft iets enorm rustgevend om schijnbaar steeds hetzelfde te zien en toch niet. Dat gevoel van ruimte (dat quasi onmogelijk is in NL, laat staan in Vlaanderen).
dus tot nu toe is zelfs de saaiste rit boeiend.
 
Mijn favoriet in saaiheid: jaarlijks met de bus van TransWA van Perth naar Geraldton (voor @afterbang: dat is Noord Noord-Perth) waar mijn schoonzus en zwager wonen. Het is een gewone dagelijkse lijndienst, maar dan met Australische afstanden :) in een luxe touringcar met plee, wifi, speelfilms op de tv. En vooraf te reserveren plaatsen en luggage check-in want hij zit altijd bomvol met locals en commuters. Doet er via al die slingertjes langs de kustplaatsjes zo'n 8 uur over. Iedere 2 uur een stop bij een roadhouse voor koffie en warme lunch. Met uitzondering van die plaatsjes van 10 inwoners is het alleen maar 8 uur lang bush, struikjes en emoes. Dat wil ik iedere dag wel, zalig.

1590733822343.png
 
Last edited:
Mijn favoriet in saaiheid: jaarlijks met de bus van TransWA van Perth naar Geraldton (voor @afterbang: dat is Noord Noord-Perth) waar mijn schoonzus en zwager wonen. Het is een gewone dagelijkse lijndienst, maar dan met Australische afstanden :) in een luxe touringcar met plee, wifi, speelfilms op de tv. En vooraf te reserveren plaatsen en luggage check-in

Heb ook al een keer zo'n soort bus naar Sydney genomen. Heerlijk, beetje om je heen kijken ipv aan het stuur. En omdat je hoog zit zie je meer :)
 
En dat vinden wij inderdaad het mooie aan die landschappen: het heeft iets enorm rustgevend om schijnbaar steeds hetzelfde te zien en toch niet. Dat gevoel van ruimte (dat quasi onmogelijk is in NL, laat staan in Vlaanderen).
dus tot nu toe is zelfs de saaiste rit boeiend.

Yep, helemaal. Dit soort ritten zijn zeldzaam op aarde en onmogelijk in Europa. Dus genieten maar ;)
 
(voor @afterbang: dat is Noord Noord-Perth)

Correct, kijk nu eens op de kaart. Dat is toch gewoon Noord Noord Perth? :D
Vooral omdat Perth wel heeeeeel lang gerekt naar het noorden door gegroeid is de laatste 10-15 jaar.
En tot aan Geraldton voelt het nog in de 'buurt' van Perth. Daarna wordt WA gewoon ENORM leeg en uitgestrekt.
 
Alles dat meer dan 5 uur duurt, duurt te lang. Nu met een kiddo nog veel meer. Tripje Perth -> Esperance is niet leuk.
Ik moet zeggen Wedge island (1.5 uur) is ook al lang. Meer omdat we dat regelmatig rijden, het altijd in de ochtend is of na een lange surfsessie dan ben ik gewoon brak :)
 
Ik vind de semi outback drive tussen Charters Towers en St. George verrekte saai maar tegelijkertijd magisch door het enorme gevoel van ruimte en de bijzonder mooie outback skies. Wij hadden ook geluk met een mooie onweerbui welke je dan echt in volle glorie kunt aanschouwen. Ruim 1000 km zonder echt veel plaatsjes en stops verder. Het mooie is dat wij stopten in de middle of nowhere bij een tankstation/pub en 2 locals ontmoetten die ons op de kaart aankruisten waar we ons aan de snelheid moesten houden, en verder was het gas erop ivm geen police presence. Tussen Lanarth en Clermont hebben we constant 200 km per uur gereden. Als je op wil schieten zonder traffic dan is de uitgelezen weg. Wij waren in minder dan 12 uur van Cairns ter hoogte van Brisbane. (Roma) Ik heb nog nooit zoveel Wallabies gezien... ongekend.

Als er nog geen vluchten zijn naar Brissie dan gaan wij deze weg weer nemen over 3 weken. En retour.
 
En maar hopen dat er geen kangaroo voor de auto opduikt.
Of een koe, het hekwerk is niet overal even animal proof.

Anyway, we doen allemaal wel eens dingen waar van we achteraf denken.... Was dat nu echt nodig/slim.

Back on topic:
Het is fijn om te horen dat de meesten hier de afstanden en de 'saaiheid' zien als een onderdeel van de 'experience'. Betekent dat ik niet gek ben ;) (of we zijn het allemaal, dat kan natuurlijk ook!)
 
En maar hopen dat er geen kangaroo voor de auto opduikt.

Als er een koe of een roo voor de auto opduikt heb je zelfs met 80 km/ u geen schijn van kans. We hadden de spotties naar buiten gericht en roos bleven keurig verblind in de berm zitten. We moesten binnen 2 dagen van cairns naar melbourne, voor een spoedopdracht van mijn cousin, bijna gelukt. (2.5 dag) maar nee ik zou het niemand aanraden. Lekker cruise control op 100 en genieten van al de leegte om je heen.
 
@Tim911 Ik hoef je toch niet uit te leggen dat braking distance toe neemt met snelheid ;) Dus wat je met 100 nog aan kunt remmen is met 200, tig meters verder. En dat dit ‘s nachts bleek te zijn maakt het helemaal ongelofelijk voor mij zelf. (Wij rijden zo min mogelijk ‘s nachts en zeker geen grote afstanden, maar dat is onze manier van doen)

Maar ik zie dat je tot inkeer gekomen bent 👍 Easy does it 😁
 
Last edited:
Back
Top