Brisbane of Perth ?

Scamp

New Member
Hoi ,

Weer zo'n post... We hebben veel research gedaan maar zijn nog nooit in Australie geweest en er is maar zoveel dat je via internet kunt doen : dan houdt het op. Ik zoek daarom de meningen van mensen die nu in Perth en Brisbane wonen. Hoe is het weer ? warm / vochtig / zonnig / regenachtig / etc. Hoe zijn de mensen , zitten er veel 'aso's' ? Qua veiligheid, inbraken enzo , hoe is het daarmee ? En vernielingen / hangjeugd etc. Zijn de steden 'druk' maw zitten de stranden nokjevol net als bijv. Nederlandse stranden op een mooie zonnige dag (bleh).
Ik snap dat er 2 miljoen mensen wonen in deze steden , maar dat hoeft niet altijd 'druk' aan te voelen. We voelden ons bijvoorbeeld heel prettig in Chicago ( ook zo'n mega-stad ) maar Amsterdam voelt dus weer als een sardine-blikje ( en Amsterdam is echt superklein vergeleken met Chicago ). Hoe zijn de wegen, druk ? breed lekker 'open gevoel' ? Hoe zijn de winkels ? Wat doe je in het weekend ? Hoe zijn de stranden, mag je daar windsurfen / kitesurfen of is dat aan banden gelegd ? Kun je bootjes varen enzo...

Ik hoor graag meningen van mensen... we gaan uiteraard niet hierop onze beslissing maken maar het telt uiteindelijk wel mee in welke steden we als 'mogelijk' zien. ( Melbourne is bijvoorbeeld al afgeschreven, ondanks dat iedereen zegt dat het een superstad is : Wij willen zon ! ).

edit : ben zo gewend om in dit onderwerp te posten dat hij in de verkeerde topic terecht is gekomen. Als een mod hem kan moven, graag.

uhmm lastige keuze.. Perth is een geweldige stad.. en de steden rond Perth zijn ook heel erg leuk en echt koud wordt het er ook niet. Je zit vaak dicht bij de stranden en er hangt een relaxe sfeer. Daarnaast is de stad niet super groot en is alles goed te bereiken. Maar.. als je al iets langer gaat rijden zit je al snel in the middle of nowhere..

Brisbane.. vind ik een iets mindere stad naast Perth maar heb gebied erom heen (dus zo'n 2 uur noord en zuid van Brisbane) zijn ook hele leuke stadjes en dorpen. Ook hier een lekkere kust (maar misschien iets minder dan bij Perth). Je hebt hier volop mogelijkheden en vluchten van/naar andere steden aan de oostkust zijn erg goedkoop dus je zit ook zomaar voor een leuk prijsje in Melbourne of Sydney. The sunshine coast and the goldcoast zijn vlakbij.. dus keuze zat!!

Ik zou ook kijken naar huizen prijzen en werkgelegenheid.

Hm ja huizenprijzen zijn echt enorm hoog in Australia vergeleken met inkomen.
We willen wel een beetje leuk wonen maar de prijzen vallen echt enorm tegen.
Beetje leuke omgeving kost al gauw 1 miljoen AUD, en dat kunnen we niet betalen.
We willen uiteraard wel de zee zien ( van HEEL dichtbij ) want we weten dat als we niet aan de zee wonen we er niet echt naartoe zullen gaan... oooh jee keuzes keuzes...

Hoe gaat het met de huizenprijzen in Perth ? Ik hoor dat de huizenprijzen aan het dalen zijn ?

ik had juist altijd het idee dat de huizenprijzen wel mee vallen. Ik wil zelf graag in the country wonen later, en als ik zo eens op realestate.com.au kijk vind ik genoeg leuke huisjes voor prijzen waar je in Nederland niks voor zou kunnen krijgen

[quote author=Gwen link=topic=9982.msg137420#msg137420 date=1240581646]
ik had juist altijd het idee dat de huizenprijzen wel mee vallen. Ik wil zelf graag in the country wonen later, en als ik zo eens op realestate.com.au kijk vind ik genoeg leuke huisjes voor prijzen waar je in Nederland niks voor zou kunnen krijgen
[/quote]

T hangt er maar vanaf wat je eisen zijn haha

Voor 1 miljoen aud koop je wel een paleis volgens mij.

[quote author=Scamp link=topic=9982.msg137419#msg137419 date=1240580864]
Hoe gaat het met de huizenprijzen in Perth ? Ik hoor dat de huizenprijzen aan het dalen zijn ?
[/quote]

Geen idee hoe het nu zit.. maar toen ik er vorig jaar zat hoorde ik van alle kanten dat Perth na Sydney de duurste stad is om te wonen. Ik weet alleen niet of 't waar is ...

[quote author=Shuter Street link=topic=9982.msg137422#msg137422 date=1240584021]
[quote author=Gwen link=topic=9982.msg137420#msg137420 date=1240581646]
[/quote]

T hangt er maar vanaf wat je eisen zijn haha

Voor 1 miljoen aud koop je wel een paleis volgens mij.
[/quote]

Haha nee ik kijk niet naar paleisjes, dat kan ik niet betalen als ik net in Oz kom  :grin: Ik kijk meer naar huisjes van 10.000 tot 15.000 euro.. Maar goed, ik hoef dan ook maar 2 slaapkamers te hebben ipv van bijvoorbeeld 4 die een gezin met kinderen al snel nodig heeft, en ik zoek in the country ipv in het centrum, dus dat zal ook al schelen.

Maar dan nog 10.000 tot 15.000 euro.. ben heel benieuwd wat voor huizen je daarvoor kunt kopen (of wat voor appartementjes..)...

[quote author=Alie Bosma link=topic=9982.msg137426#msg137426 date=1240587860]
Maar dan nog 10.000 tot 15.000 euro.. ben heel benieuwd wat voor huizen je daarvoor kunt kopen (of wat voor appartementjes..)...
[/quote]
Het is op foto's natuurlijk moeilijk te zien, maar ik vond er echt leuke huisjes bij zitten. Maar ik heb wel het idee dat mijn huizen voorkeuren anders liggen dan die van de meeste andere mensen. Natuurlijk ook omdat ik jong ben, en dat mijn eerste huis zou zijn, stel ik ook niet zo veel eisen  :grin:
En ik heb gekeken in Adelaide.. Volgens mij niet een van de duurste steden om te kopen

[quote author=Scamp link=topic=9982.msg137419#msg137419 date=1240580864]
Hm ja huizenprijzen zijn echt enorm hoog in Australia vergeleken met inkomen.
We willen wel een beetje leuk wonen maar de prijzen vallen echt enorm tegen.
Beetje leuke omgeving kost al gauw 1 miljoen AUD, en dat kunnen we niet betalen.
We willen uiteraard wel de zee zien ( van HEEL dichtbij ) want we weten dat als we niet aan de zee wonen we er niet echt naartoe zullen gaan... oooh jee keuzes keuzes...

[/quote]

Bedoel je zoiets????
http://www.realestate.com.au/cgi-bin/rsearch?a=o&id=105482674&f=0&p=30&t=res&ty=&fmt=&header=&cc=AUSTRALIA&c=92557442&s=wa&snf=ras-per&tm=1240596170

Maar deze iets iets betaalbaarder en net buiten de "grote" stad (half uurtje naar CBD rijden)...Paar straten van het strand af! http://www.realestate.com.au/cgi-bin/rsearch?a=o&id=105685060&f=0&p=200&t=res&ty=&fmt=&header=&cc=&c=93298419&m=1&s=wa&snf=ras-wa&tm=1240596776

Het is maar wat je zoekt!

Brisbane all the way !!!!!!!

Queensland is DE vakantie streek van Australia, dus dat zegt toch al genoeg  :)

Het is hier het hele jaar door mooi weer, vooral voor ons NLers...... Als het op een 'koude' dag in de winter 18 graden is lopen hier mensen met winterjas !!!!! en sjaals om !!!

Perth natuurlijk! 9 maanden warm en zon, 3 maanden fris en wat regen. TIG stranden, geen van alle druk (de beelden zoals op Bondi Beach kom je hier niet tegen). Kitesurfen wordt hier volop gedaa. Het mag misschien niet overal maar ze zijn vaak te zien. Hangjongeren en aanverwante perikelen: net boven het CBD (Northbridge) krioelt het van de backpackers en uitgaansgelegenheden. Dat heeft het nadeel dat je er 's avond beter niet kunt vertoeven (als je op veilig wilt spelen dan). Verder zijn er natuurlijk een paar wijken die niet echt prettig zouden zijn om te wonen ('achterbuurten'), maar dat is in elke stad zo.

Komend uit NL zal je het hier behoorlijk rustig en relaxed vinden. Je ervaart waarschijnlijk wel vrij snel dat er veel onervaren (P-platers) en slechte chauffeurs zijn, dus het is wel erg goed dat het algemene verkeersbeeld redelijk rustig is. De wegen zijn over het algemeen wel redelijk maar zeker niet te vergelijken met het Hollandse asfalt (en stenen). Potholes is b.v. een veel voorkomende verschijnsel.

Wat we in de weekenden doen is heel vergelijkbaar met wat we in NL deden (dansen is onze grote hobby, zie ook andere posts daarover of onze weblog ;-)), daarnaast gingen we hier heel wat vaker op pad (wandelingen in de hills, langs de rivier etc) alleen is dat nu een beetje weggevallen door de aandacht voor het dansen.
In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat je alles kunt doen wat je in NL kunt doen en dan nog een beetje meer omdat de stad omringt is door zee en natuur ;-)

Enne als laatste opmerking nog over het weer:
De warmte hier is 95% van de tijd ook een echte droge warmte. Humidity van 20 a 30% is hier eerder regel dan uitzondering (vandaar dat hier 80% v.d. airco's een evaporative airconditioning zijn). Temperaturen van 30 a 35 graden zijn alleen maar lekker hier, en zelfs 40 vind ik persoonlijk nog prima te hebben. We hebben in Sydney eens een 37 graden meegemaakt (met kerst) met daarbij de gebruikelijke humidity, nou dat is echt niet te harden ...

Iemand die in Perth gaat wonen heeft hier een reden voor en iemand die in Brisbane gaat wonen heeft hier een reden voor. Dus eigenlijk kan een ander niet uitmaken wat voor jullie het beste is. Als je er nog nooit bent geweest zou ik eerst beide steden bezoeken en dan een beslissing maken. Leer je meteen het land beter kennen met al zijn verschillen omdat je er nog nooit geweest bent.
Als je perse een huis met uitzicht op zee wil hebben en dan dan het liefst van dichtbij zul voor beide steden een flinke spaarpot moeten meenemen.

Jolanda

[quote author=Gwen link=topic=9982.msg137427#msg137427 date=1240589343]
[/quote]
Het is op foto's natuurlijk moeilijk te zien, maar ik vond er echt leuke huisjes bij zitten. Maar ik heb wel het idee dat mijn huizen voorkeuren anders liggen dan die van de meeste andere mensen. Natuurlijk ook omdat ik jong ben, en dat mijn eerste huis zou zijn, stel ik ook niet zo veel eisen  :grin:
En ik heb gekeken in Adelaide.. Volgens mij niet een van de duurste steden om te kopen
[/quote]

Maar toch denk ik dat je een nulletje te weinig er neer hebt gezet! Bedoel je niet 100.000 - 150.000 euro (niet dollars?) ?

Cheers

[quote author=perthpete link=topic=9982.msg137445#msg137445 date=1240622594]
Perth natuurlijk! 9 maanden warm en zon, 3 maanden fris en wat regen. TIG stranden, geen van alle druk (de beelden zoals op Bondi Beach kom je hier niet tegen). Kitesurfen wordt hier volop gedaa. Het mag misschien niet overal maar ze zijn vaak te zien. Hangjongeren en aanverwante perikelen: net boven het CBD (Northbridge) krioelt het van de backpackers en uitgaansgelegenheden. Dat heeft het nadeel dat je er 's avond beter niet kunt vertoeven (als je op veilig wilt spelen dan). Verder zijn er natuurlijk een paar wijken die niet echt prettig zouden zijn om te wonen ('achterbuurten'), maar dat is in elke stad zo.

Komend uit NL zal je het hier behoorlijk rustig en relaxed vinden. Je ervaart waarschijnlijk wel vrij snel dat er veel onervaren (P-platers) en slechte chauffeurs zijn, dus het is wel erg goed dat het algemene verkeersbeeld redelijk rustig is. De wegen zijn over het algemeen wel redelijk maar zeker niet te vergelijken met het Hollandse asfalt (en stenen). Potholes is b.v. een veel voorkomende verschijnsel.

Wat we in de weekenden doen is heel vergelijkbaar met wat we in NL deden (dansen is onze grote hobby, zie ook andere posts daarover of onze weblog ;-)), daarnaast gingen we hier heel wat vaker op pad (wandelingen in de hills, langs de rivier etc) alleen is dat nu een beetje weggevallen door de aandacht voor het dansen.
In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat je alles kunt doen wat je in NL kunt doen en dan nog een beetje meer omdat de stad omringt is door zee en natuur ;-)

Enne als laatste opmerking nog over het weer:
De warmte hier is 95% van de tijd ook een echte droge warmte. Humidity van 20 a 30% is hier eerder regel dan uitzondering (vandaar dat hier 80% v.d. airco's een evaporative airconditioning zijn). Temperaturen van 30 a 35 graden zijn alleen maar lekker hier, en zelfs 40 vind ik persoonlijk nog prima te hebben. We hebben in Sydney eens een 37 graden meegemaakt (met kerst) met daarbij de gebruikelijke humidity, nou dat is echt niet te harden ...

[/quote]

Ik kom ook naar Perth, :up:

Ga meteen effe stemmen op Perth.
Waar kon ik dat ook alweer?.

Jack :evil:

Perth natuurlijk!! (In Brisbane zijn al genoeg Nederlanders!  :evil:)
Effe zonder gekheid: Lijkt me dat je onmogelijk een keuze kan maken voordat je in de steden(land) zelf geweest bent.

[quote author=r2d2 link=topic=9982.msg137448#msg137448 date=1240626075]
[/quote]
[/quote]

Maar toch denk ik dat je een nulletje te weinig er neer hebt gezet! Bedoel je niet 100.000 - 150.000 euro (niet dollars?) ?

Cheers
[/quote]

Ooh ja natuurlijk! 10.000 heb je niet eens een nieuwe auto voor  :lol: Ja ik bedoel inderdaar 100.000 tot 150.000  :roll:

[quote author=Sacha link=topic=9982.msg137432#msg137432 date=1240596978]

Maar deze iets iets betaalbaarder en net buiten de "grote" stad (half uurtje naar CBD rijden)...Paar straten van het strand af! http://www.realestate.com.au/cgi-bin/rsearch?a=o&id=105685060&f=0&p=200&t=res&ty=&fmt=&header=&cc=&c=93298419&m=1&s=wa&snf=ras-wa&tm=1240596776

Het is maar wat je zoekt!
[/quote]

Ja nou dat is het hem nou juist. Dat huis kost dus 1.2 miljoen. De 'leuke prijs' is "FROM 499.000" , daarvoor krijg je dus een "garage" in een slechte wijk. Dat andere huis van 2.3 miljoen, ja dat is wel zo'n beetje wat we willen. Om nou te zeggen dat dat een paleis is.. hm... beetje overdreven. En het is dus ook niet "architect designed" want ik hem dat design al meerdere malen gezien. Dan heb ik ook een "architect designed house" hier in Nederland ( hoekhuis... ja.. ik denk dat er wel een architect naar gekeken heeft ooit ja.. ).

Snap je ? ... value for money is erg laag. Voor 2.3 miljoen verwacht ik een landgoed inclusief 20 paarden en een kasteel in mijn achtertuin, snap je ? 2.3 miljoen is VEEL geld. In Parijs koop je daar het Louvre voor... bij wijs van spreken...

[quote author=r2d2 link=topic=9982.msg137448#msg137448 date=1240626075]
[/quote]
[/quote]

Cheers
[/quote]

Jep, voor 10.000 euro koop je volgens mij niets. Zelfs voor 100.000 euro koop je niets, tenzij het in een uithoek ergens ver van de bewoonde wereld is. De 'gemiddelde huizenprijs' is 550.000 dollar. Da's dus een gemiddeld huis, en vaak zijn die huizen rot, half opgegeten door termieten en is er vanalles mis met ze. Dus ja.. dan is Perth nog wel acceptable met nieuwe huizen 'vanaf 499.000' ...

Back