Bushfire Season

afterbang

XPdite Sponsor
Aangezien we het seizoen weer in gaan en we hier dichtbij bushfires hebben toch maar even deze check gedaan:


Hier kun je een eenvoudig self-assessment doen van je huis, en krijg je daarna een rapport met hints en tips. Het vervangt niet een professionele onsite inspectie maar geeft een beeld van waar de snel winst ligt. Voor diverse van ons vast van toepassing.

Ik heb er in ieder geval weer een lijst met klusjes bij! ;)
 
Zaterdag avond a scare, bush fire alert op de telefoon. Bush fire 1.3 km van ons huis, in de vallei. Dat is een heeeeel slechte plek om een fire te hebben voor ons :eek: Gelukkig had de brandweer het in no time onder controle #helden.

Ik heb er geen verstand van maar moeten we niet een (nog) groter deel van onze belasting centjes stoppen in meer brandweer mensen en apparatuur. Met de huidige stand van zaken in de wereld zijn er allerlei brandweer contractors, die de zomer hier en in de Northern Hemisphere doen volgens mij? Daar kunnen we er niet genoeg van hebben volgens mij.

Maar het was in ieder geval een wake-up call om verder te gaan met het rapport en ook meer inlezen op de QFES sites en andere. Zelf een BAL assessment gedaan. Ik kom op BAL-FZ uit. Oftewel, gekker kan het niet. Nu dat is dan maar duidelijk.

Dus nu ook het Bushfire Survival Plan maar eens gemaakt en een eigen gebrouwen document met daarin:

  • BAL rating berekening
  • Building and Garden Improvements
  • Further checks to do (to identify more improvements)
  • Preparedness actie lijst (now, and when we are in a Watch & Act zone zeg maar)
  • Sheltering (in case we cannot escape anymore)
Zo, en dan nu weer weg van het toetsenbord en wat aan gaan doen!
 
Zaterdag avond a scare, bush fire alert op de telefoon. Bush fire 1.3 km van ons huis, in de vallei. Dat is een heeeeel slechte plek om een fire te hebben voor ons :eek: Gelukkig had de brandweer het in no time onder controle #helden.

Ik heb er geen verstand van maar moeten we niet een (nog) groter deel van onze belasting centjes stoppen in meer brandweer mensen en apparatuur. Met de huidige stand van zaken in de wereld zijn er allerlei brandweer contractors, die de zomer hier en in de Northern Hemisphere doen volgens mij? Daar kunnen we er niet genoeg van hebben volgens mij.

Maar het was in ieder geval een wake-up call om verder te gaan met het rapport en ook meer inlezen op de QFES sites en andere. Zelf een BAL assessment gedaan. Ik kom op BAL-FZ uit. Oftewel, gekker kan het niet. Nu dat is dan maar duidelijk.

Dus nu ook het Bushfire Survival Plan maar eens gemaakt en een eigen gebrouwen document met daarin:

  • BAL rating berekening
  • Building and Garden Improvements
  • Further checks to do (to identify more improvements)
  • Preparedness actie lijst (now, and when we are in a Watch & Act zone zeg maar)
  • Sheltering (in case we cannot escape anymore)
Zo, en dan nu weer weg van het toetsenbord en wat aan gaan doen!
Dat is zeker even schrikken. We hielden de situatie in QLD al een tijdje in de gaten om te kijken hoe de situatie bij jullie ervoor stond. Ik las pas weer een artikel over die mini bunkers waarin je kunt schuilen. Iemand gebruikte het tevens als wijnkelder, maar dat is voor jou geen verkoop argument :) Het is een overweging waard in het geval je niet op tijd weg kunt maar wel een flinke investering. Hier heeft het heel fijn een hele nacht en een groot deel van de dag geregend. Dat hadden we ook hier hard nodig, alles is kurkdroog. Vorige week waren er ook verschillende branden rondom Penrith, maar gelukkig hebben ze de weg omhoog nog niet gevonden. Nu dus even adempauze.
 
Dat is zeker even schrikken. We hielden de situatie in QLD al een tijdje in de gaten om te kijken hoe de situatie bij jullie ervoor stond. Ik las pas weer een artikel over die mini bunkers waarin je kunt schuilen. Iemand gebruikte het tevens als wijnkelder, maar dat is voor jou geen verkoop argument :) Het is een overweging waard in het geval je niet op tijd weg kunt maar wel een flinke investering. Hier heeft het heel fijn een hele nacht en een groot deel van de dag geregend. Dat hadden we ook hier hard nodig, alles is kurkdroog. Vorige week waren er ook verschillende branden rondom Penrith, maar gelukkig hebben ze de weg omhoog nog niet gevonden. Nu dus even adempauze.
Net weer één 7km verderop maar ook gelukkig weer binnen een paar uur onder controle.

Nee die wijnkelder is geen ‘unique selling point’ 😂

Fijn dat jullie regen gehad hebben! Hier is de beloofde regen nog niet gekomen. Morgen misschien een buitje. Maar niets om over naar huis te schrijven. Maar alles is welkom!!! Iets met gegeven paard en zo 😉
 
Ik heb nog geen idee verder. Maar hier in de Hills zie je dat ze preventief en gecontroleerd, de undergrowth in de fik zetten. Gebeurd dit in andere staten ook?
Om te zorgen dat als er een brand ontstaat, het niet heel snel meer kan verspreiden omdat, het lont zogezegd al weg is.

Ook hier zou een flinke plens bui geen verkeerde "luxe" zijn zo droog is het.
 
Dat controlled burning gebeurd 'overal' maar als je je bedenkt hoe groot Australia is dan is het een onbegonnen taak omdat overal op tijd te kunnen doen. Je kunt ook niet altijd zomaar zo'n controlled burn doen. Als het kurkdroog en winderig is, kun je met goed fatsoen niet zo'n burn doen. Voor je het weet loopt het uit de hand.
 
Tussen Cairns en Port deden ze afgelopen week controlled burns tijdens de fire ban. Het is een kunst op zich.
De vele toeristen dachten waarschijnlijk dat er echt bushfires waren gezien de vele mensen die stopten bij de lookout om het te bekijken.
 
Gisteren 30mm regen. Vandaag nog een beetje. Als er een god was zou ik hem bedanken 🙏

Verder druk bezig met kleine verbeteringen om het gevaar van ember attacks te verlagen. Uiteindelijk branden de meeste huizen af door embers die een weg naar binnen vinden. We zijn ook aan het investeren in BAL rated skylights, voordeur enz. We weten weer waar we voor werken 💸 😉 (grateful dat we het kunnen betalen)
 
Last edited:
Afgelopen zaterdag hield de lokale brandweer een informatie bijjeenkomst op een open plek aan onze weg.Goed om wat dingen te horen/bevestigd te krijgen, en ingeschreven voor een 'house visit'. Verder tussen de bedrijven door wat klusjes op het dak gedaan om daar kiertjes en gaatjes dicht te kitten en PUR-ren (met brandbestendige PUR)

Er komt nu met enige dronken regelmaat een buitje over. Alle regen is welkom!

Game of.jpg
 
Nu, zoals wel vaker in Australia, is het of het ene uiterste of het andere. Volgens mij is het redelijk nat geweest de laatste weken op veel plekken. Wij zaten wat betreft Queensland in de goldilocks zone volgens mij. Met regelmaat een bui maar nooit heel bizar. Genoeg om alles nat te houden, maar niet zo debiel dat je de kano alvast tevoorschijn haalt zeg maar.

Hoe is het in NSW en WA eigenlijk? Weet dat Vic en SA volgens mij goed regen hebben gehad. Maar ben WA en NSW even kwijt
 
Nu, zoals wel vaker in Australia, is het of het ene uiterste of het andere. Volgens mij is het redelijk nat geweest de laatste weken op veel plekken. Wij zaten wat betreft Queensland in de goldilocks zone volgens mij. Met regelmaat een bui maar nooit heel bizar. Genoeg om alles nat te houden, maar niet zo debiel dat je de kano alvast tevoorschijn haalt zeg maar.

Hoe is het in NSW en WA eigenlijk? Weet dat Vic en SA volgens mij goed regen hebben gehad. Maar ben WA en NSW even kwijt
Het is hier heul erg droog. Het heeft sinds 12 November eigenlijk niet meer geregend…
 
Geen weer extremen hier. Gewoon lekker rond de 30 graden, al weken, en af en toe een stevige bui of onweer. Zag zelfs paddestoelen in het bos. Enige commentaar is dat ik wel ongebruikelijk vaak gras moet maaien deze zomer. Maar dat neem ik graag voor lief!
 
OK, dus er zijn plekken waar het normaal is net als bij ons (maar je moet niet 200km zuidelijker gaan dan wordt het plots plaatselijk heel nat)
 
Gisteren laatste dag gekampeerd met de campertrailer. 43 graden overdag en 38 graden om 7u savonds... niemand kon goed slapen tot een uur of 11 🥵
Ik hoop dat je ergens bij zwemwater stond om regelmatig af te koelen.
 
Hoe is het met onze Melburnians? Geen bushfire bij jullie, maar wel een meer dan stevig briesje volgens mij? Alles nog op zijn plek?
 
Hello, thanks for asking, 1 van de Melburnians hier. Wij zijn nog heel, ik hoop dat @Thijsvr en de anderen zich ook nog melden.

Het was zo'n typische de-duvel-schijt-altijd-op-1-hoop build-up zoals alleen Melbourne die in elkaar kan draaien. We gooien gewoon alle soorten weer die er bestaan in 24 uur tegelijk uit de lucht. Het begon met een mega-scorcher op maandag en dinsdag, die opliep tot 38 graden in de City en 44 C in binnenland Victoria. De staat is nogal droog geweest, dus het westen schoot gelijk in de fik. NP the Grampians fikt nog steeds, daar zijn grootschalige evacuaties geweest, voor zover ik weet geen doden maar wel iets van 25 woningen afgebrand. Op woensdag kwam de standaard "cool change" na een Melbournese hittegolf, dan plettert de temperatuur binnen 15 minuten met 25 graden omlaag. Alleen ging dat dit keer gepaard met een noordooster storm windkracht 173, droog onweer en bliksem. Dat heeft de bushfires in het westen alleen maar verder aangewakkerd, de rescue service is daar nog steeds bezig met blussen, er zullen nog wel meer huizen en natuurgebieden sneuvelen. Het heeft wel wat geregend daarna maar te weinig om de vuren te doven.

In het CBD en suburbia is grote schade van omgevallen bomen op auto's en schuren, afgewaaide pannen en schoorstenen, geblokkeerde wegen en locale stroomuitval, geen gewonden. Onze tuin ligt vol met afgerukte takken maar we hebben geen schades. In Yea en omstreken (we gaan morgen de sleutels van het nieuwe huis ophalen) zijn een aantal elektriciteitsmasten in elkaar gecrumbled dus die zitten al 2 dagen met een massive power outage zonder uitzicht op snelle reparatie. Goed begin van de verhuizing :).

Inmiddels is het droog, zonnig en windstil met temps in de mid-twintig, het gemiddelde weerbeeld van februari.1707960977508.png
 
Back
Top