Christian Porter?

Emulate

Well-Known Member
Zo dan. Het is de Attorney-General himself die beschuldigd wordt. Ik gokte op Alan Tudge maar Mr Emulate had het bij het rechte eind.
Benieuwd hoe dit zich gaat ontrollen, maar het is wel een zwaktebod om zichzelf te profileren als slachtoffer van een mediahetze en zich te verschuilen achter dat Labour "het ook doet". Dit soort manoeuvres houdt dat giftige klimaat in Canberra alleen maar in stand.

Harumph.
 
Last edited:
Laten we wel wezen, een serial womaniser is niet hetzelfde als een rapist. De eerste is een narcist met een inferiority complex en geen enkel gevoel voor boundaries. De tweede is een psychopaat zonder geweten. Womanising is geen criminal offence, rape (en andere vormen van abuse) is dat wel. En het is aangetoond dat alcohol en drugs geen invloed hebben, ze maken van een vrouw geen slet en van een man geen rapist. Dat moet in nuchtere staat al in je zitten. De wet (recent aangepast) zegt overigens dat "onder de invloed zijn" geen verklaring is voor een misdrijf, maar een verklaring dat iemand niet in staat is om coherent te denken of te handelen. Daarmee kun je niet meer worden beschuldigd van uitlokking omdat je een kort rokje droeg.

We zullen nooit weten wat er is gebeurd want het slachtoffer is dood en de andere betrokken mannen zijn slechts circumstantial evidence als ze ooit gevonden worden en willen getuigen. Als het echt niet gebeurd is, dan heeft Porter de schijn tegen en doet hij er goed aan om aan te blijven. Als hij dat niet doet, is iedere politicus en ambtenaar prooi van al dan niet valse beschuldigingen. Maar voor een ervaren high-level barrister als Porter was dit wel een ontieglijk zwak verweer, klunzig, onprofessioneel en debiel. Dat geeft wel te denken.

Maar er is te veel gedetailleerde informatie beschikbaar om dit af te doen als leugens en nooit gebeurd. Porter heeft toegegeven dat hij het slachtoffer kende. Hij kan doen en laten wat hij wil want de zaak is door de politie gesloten. Ik zag in zijn persconferentie wel de hand van ScoMo, die zijn eventuele verkeizingswinst zag verdampen als Porter niet naar buiten kwam. En mogelijk komen die 2 andere mannen nog over de brug.

Afgezien daarvan, I can't stand Christian Porter, maar ik heb sowieso niks met de Libs. Da's geen reden om op te stappen, de verkiezingen volgend jaar moeten dat maar bepalen. Benieuwd naar ScoMo's timing van de fed elections na al dit gedoe. Now is not a good time 😎 .
 
Hmmmm;

“I will not go into the details, except to say that the allegation was untrue and abhorrent. The allegation was made by someone that I knew briefly at that time. There is absolutely no basis to the claim. The claim has now been thoroughly and vigorously investigated by the police as is entirely proper. I fully cooperated to clear my name and that is what I’ve done.

“I freely answered all the questions that the police asked of me.”
 
Is dit niet beter op zo’n plek op Facebook? Ik zie geen verband met dit forum, ongeacht wat ik van de situate vind.
Dat geldt net zo goed voor het draadje over Corona virus. Wat zouden we anders moeten bespreken is het topic "Nieuws en actualiteiten"?
 
Het verband met dit forum lijkt mij te zijn dat het geen louter criminele, maar een politieke affaire is, die de toekomst en het klimaat van de Australische politiek vergaand kan beinvloeden, zeker met de verkiezingen binnen 1 jaar. Dit is geen nieuws dat in NL en B in de diepte wordt behandeld, maar kan best van waarde zijn voor de besluitvorming van immigranten.
 
Laten we het een kans geven dit draadje.
Wel een verzoek van mijn kant. We wonen dan weliswaar in AU, maar we hoeven niet mee te doen aan de ‘laten we ons tegen een smaad aanklacht beschermen’ houding die we continu in de pers zien. Dus er is een slachtoffer en een vermoedelijke dader. Geen vermoedelijk slachtoffer. Het woord ‘alleged’ is dan ook niet van toepassing aan de slachtoffer kant.
 
Ik begrijp de weerstand van sommige om dit onderwerp hier te bespreken, het heeft wat ingrediënten om vervelend te worden.

Maar zoals @Zwerver aangeeft, geef het een kans. Waarom? Om dat naast al het moois wat we hier meestal delen, Australia ook zijn ugly side heeft. En als we toekomstige migranten een eerlijk beeld van Australia willen geven is zo'n discussie, mits binnen de lijntjes waardevol.

Los wat ik van deze ene meneer vind en de zaak, het highlight een cultuur van (toxic) masculinity en white male entitlement die in Australia veel sterker is dan in vergelijking NL of de Scandinavische landen.

Zie bijvoorbeeld: 6D-Model. https://www.hofstede-insights.com/country-comparison/
Image 4-3-21 at 7.06 am.jpg

GEERT HOFFSTEDE - 6 D MODEL

MASCULINITY

A high score (Masculine) on this dimension indicates that the society will be driven by competition, achievement and success, with success being defined by the “winner” or “best-in-the-field.” This value system starts in school and continues throughout one’s life – both in work and leisure pursuits.
A low score (Feminine) on the dimension means that the dominant values in society are caring for others and quality of life. A Feminine society is one where quality of life is the sign of success and standing out from the crowd is not admirable. The fundamental issue here is what motivates people, wanting to be the best (Masculine) or liking what you do (Feminine).
Australia scores 61 on this dimension and is considered a “Masculine” society. Behavior in school, work, and play are based on the shared values that people should “strive to be the best they can be” and that “the winner takes all”. Australians are proud of their successes and achievements in life, and it offers a basis for hiring and promotion decisions in the workplace. Conflicts are resolved at the individual level and the goal is to win.
The Netherlands scores 14 on this dimension and is therefore a Feminine society. In Feminine countries it is important to keep the life/work balance and you make sure that all are included. An effective manager is supportive to his/her people, and decision making is achieved through involvement. Managers strive for consensus and people value equality, solidarity and quality in their working lives. Conflicts are resolved by compromise and negotiation and Dutch are known for their long discussions until consensus has been reached.




Zie ook bijvoorbeeld:
Screen Shot 2021-03-04 at 07.13.02.png


Sommige voorbeelden/gevolgen van deze cultuur zijn de schokkende cijfers van het aantal vrouwen wat vermoord wordt door de partner wat de laatste jaren gemiddeld meer dan 1 per week is. (https://www.theguardian.com/comment...-week-in-australia-we-need-federal-leadership)

Je ziet de male entitlement ook in het gedraai en gekeer in parlement rondom sexual harassment en workplace culture. Barnaby Joyce, Alan Tudge, Christian Porter. Zij zitten allemaal nog op hun plek terwijl de vrouwen in hetzelfde schandaal van carrière moeten wisselen, uitgerangeerd zijn of erger. Dit patroon herhaald zich keer op keer. De message die het uitstraalt is dat je als man met bepaalde dingen weg kunt komen. Boys will be boys...

Dit is verweven in de Australische cultuur, en omdat te doorbreken zullen er 'leiders' moeten zijn die de weg laten zien. En waar nodig zichzelf opofferen voor het grotere goed. (In Nederland valt een minister soms al als zijn voorganger een blunder gemaakt heeft. Ministeriele verantwoordelijkheid heet dat. The bucket stops somewhere. Daarmee geef je het signaal af dat je rol als minister meer betekent dan jouw persoon. )

Ik woon hier fijn, en vind Australia een fijn land. Maar zoals in elke 'relatie', er zijn ook mindere puntjes. Milieu, corruptie, en toxic masculinity zijn er een paar van, met helaas regelmatig vreselijke gevolgen. Ergens moet die cirkel doorbroken worden en signalen afgegeven gaan worden dat het anders moet en kan. En waar beter te beginnen dan bij onze leiders.
 
Wel een verzoek van mijn kant. We wonen dan weliswaar in AU, maar we hoeven niet mee te doen aan de ‘laten we ons tegen een smaad aanklacht beschermen’ houding die we continu in de pers zien. Dus er is een slachtoffer en een vermoedelijke dader. Geen vermoedelijk slachtoffer. Het woord ‘alleged’ is dan ook niet van toepassing aan de slachtoffer kant.
Ik heb nooit gesuggereerd dat het smaad is. Uit jouw reaktie lees ik dat jij er 100% van overtuigd bent dat de aanranding heeft plaatsgevonden. Maar is dat ook zo?

Van alles wat ik weet over deze zaak, wat heel weinig is maar waarschijnlijk net zoveel als ieder ander hier weet over deze zaak, is dat er een politierapport is waarin deze vrouw Porter heeft beschuldigd van aanranding. De politie heeft het onderzocht en heeft de zaak gesloten zonder verdere aktie; wat betekent dat er niet genoeg bewijs is om er iets mee te doen. Porter ontkent het. Het is mij niet bekend dat er getuigen zijn. Dus het is een "zij zegt, hij zegt" situatie waarbij het helaas onmogelijk is om verdere vragen te stellen aan de vrouw. Heeft het plaatsgevonden? Zeker mogelijk. Maar er zijn ook genoeg zaken bekend waarbij beschuldigingen bij de politie zijn neergelegd die achteraf verzonnen blijken te zijn. In een goed functionerende rechtstaat is het niet alleen aan de verdediging om te bewijzen dat zij het niet gedaan hebben, ook degene die de beschuldiging maakt moet bewijzen dat het inderdaad heeft plaatsgevonden. Die mogelijkheid is hier niet meer. Dus blijft het bij een beschuldiging. En ik ben van mening dat als het niet vaststaat of een aanranding inderdaad heeft plaatsgevonden, dat we dan over een "vermeend slachtoffer" spreken.
 
'Genoeg zaken bekend' is een bekende misvatting. Wereldwijd schommelt het percentage valse aangiften van sexual assault en verkrachting rond de 2 %.

Police in Victoria, Australia (2006)[edit]​

A study of 850 rape accusations made to police in Victoria, Australia between 2000 and 2003 found that 2.1% were ultimately classified by police as false, with the complainants then charged or threatened with charges for filing a false police report.[21]


 
Last edited:
'Genoeg zaken bekend' is een bekende misvatting. Wereldwijd schommelt het percentage valse aangiften van sexual assault en verkrachting rond de 2 %.

Het is zeldzaam dat iemand een aanklacht van seksueel misbruik/verkrachting e.d. verzint. Dat wil niet zeggen, dat het niet gebeurd, maar dat percentage is inderdaad dusdanig laag dat elke melding/aanklacht uiterst serieus genomen moet worden. En de cijfers liegen er niet om. Jaren geleden was al bekend dat gemiddeld 1 op de 3 meiden/vrouwen hiermee te maken heeft gehad. Helaas is dat voor jongens/mannen niet veel anders, behalve dat het voor die groep nog moeilijker is om naar buiten te treden.

Ik doe momenteel een refresher voor Child Safe Environments (verplicht voor een ieder die hier in Australie met kinderen werkt) en het drukt me wel met de neus op de feiten.
 
@Beebmeep ja, heel belangrijk, ik doe het ook voor mijn WWC certificaat en heb dezelfde ervaring. Ik ben ook sinds 2000 moderator van een van de grootste wereldwijde platforms over abuse in al zijn vormen. Er speelt nog een andere situatie heel sterk in o.a. de VS en Australia. De angst om aangifte te doen als er kinderen in het spel zijn. Vaker dan niet verliezen moeders die aangifte doen van geweld tegen hen of de kinderen, custody over hun eigen kids. Rechters in hun toxisch mannenklimaat zijn vaak biased tegen vrouwen, of hebben geen ervaring met abuse en laten zich inpalmen door de vader die alles ontkent en de moeder hysterisch noemt. Het heeft me aanvankelijk enorm verbaasd dat in zo'n prettig land als Oz, dit soort jaren-50 taferelen voorkomen. Het aantal gevallen van sexual assault is dus veel hoger dan gerapporteerd.

 
Last edited:
'Genoeg zaken bekend' is een bekende misvatting. Wereldwijd schommelt het percentage valse aangiften van sexual assault en verkrachting rond de 2 %.

Police in Victoria, Australia (2006)[edit]​

A study of 850 rape accusations made to police in Victoria, Australia between 2000 and 2003 found that 2.1% were ultimately classified by police as false, with the complainants then charged or threatened with charges for filing a false police report.[21]



What quotes van het artikel dat je zelf hebt gelinked, vette tekst wil ik er even uit lichten:

"Advocacy groups for sexual assault victims contend that false claims of sexual assault are rare. Studies are commonly quoted to support that proposition that only 2% to 6% of sexual assault allegations are untrue. The studies suggest that those statistics might even be inflated, because they include cases in which assault reports are classified as unfounded because they are unsupported by evidence. The absence of corroborating evidence, however, does not mean that the sexual assault didn’t happen.

What the studies don’t mention is that the opposite is also true. The accusation itself is the only evidence needed to substantiate a sexual assault. If a false accusation is credited as true, a sexual assault will be regarded as “founded” even if it never happened. Given that an uncorroborated accusation might or might not be true, it is difficult to evaluate statistics concerning false reporting of sexual assaults."


De statistieken zijn dus gebaseerd op de gevallen die bevestigd zijn door de politie. Hoeveel mensen zijn onterecht veroordeeld voor 'uncorroborated accusations'? Dat weet niemand. En je kan 2-6% zeldzaam noemen? Voor die 2-6% is het goed afgelopen maar desalnietemin zijn de gevolgen vaak groot, de publieke opinie is al gevormd (net zoals dat hier al het geval is).

"The modern view in Australia is that sexual assault crimes, like other crimes, can be proved with the uncorroborated testimony of an alleged victim. It is up to the jury to decide whether that testimony is sufficiently credible to prove guilt beyond a reasonable doubt."

I rest my case.

Laat me duidelijk zijn dat ik vind dat iedere beschuldiging serieus genomen moet worden. Maar we moeten niet meteen tot conclusies komen alleen maar omdat de statistieken in een bepaalde richting wijzen. Iedere zaak moet op zichzelf beoordeeld worden.
 
Alleged victim heeft zich al teruggetrokken, case dropped.
En het leven gaat weer verder.
 
Ik vind zelf de zaak met Brittany Higgins veel schokkender dan deze zaak met Porter. Een zware misdaad (aanranding) vindt plaats in the parlement (!) en niemand die er iets mee doet. Wow. No words.

btw @afterbang, dat 6D-Model per country is gold. Helemaal eens met hoe Aus wordt beoordeeld, met name de scores voor individualism, masculinity en long term orientation. Dat zijn dingen waar ik me hier ontzettend aan stoor. Maar goed, dat is weer een ander discussie.
 
@afterbang, dat 6D-Model per country is gold. Helemaal eens met hoe Aus wordt beoordeeld, met name de scores voor individualism, masculinity en long term orientation. Dat zijn dingen waar ik me hier ontzettend aan stoor. Maar goed, dat is weer een ander discussie.
Erin Meyer heeft ook een leuk model. Zit tegenwoordig achter een ‘paywall’ maar mocht je culturen met elkaar willen vergelijken ook een goede optie. (4 dollar voor een dag toegang)
 
  • Like
Reactions: AJ


OFX
Back
Top