Copiën waarmerken

marleintje

New Member
In Australië mogen copiën gewaarmerkt worden door een geregistreerde arts. Mag dat in nederland ook? Of moet ik mijn copiën laten waarmerken door een advocaat, notaris of rechter? Op de DIMIA website staat dat de wetten per land kunnen verschillen. Bij ons op het stadhuis weten ze niets van het waarmerken van copiën. Ze willen we apostilles maken voor 10 Euro per stuk maar dat is wat anders.
Kan de arts die onze medische keuring gaat doen onze copiëen waarmerken?
Heeft iemand andere tips waar het goedkoop of gratis kan? Ik woon in het noorden.
Bedankt en groetjes!
Marleintje
 
marleintje said:
In Australië mogen copiën gewaarmerkt worden door een geregistreerde arts. Mag dat in nederland ook? Of moet ik mijn copiën laten waarmerken door een advocaat, notaris of rechter? Op de DIMIA website staat dat de wetten per land kunnen verschillen. Bij ons op het stadhuis weten ze niets van het waarmerken van copiën. Ze willen we apostilles maken voor 10 Euro per stuk maar dat is wat anders.
Kan de arts die onze medische keuring gaat doen onze copiëen waarmerken?
Heeft iemand andere tips waar het goedkoop of gratis kan? Ik woon in het noorden.
Bedankt en groetjes!
Marleintje

Een ambtenaar van de burgelijke stand is in Nederland gerechtigd om kopien te waarmerken. Een gemeente ambtenaar kan/mag volgens mijn geen apostilles uitdelen, daarvoor moet je naar de griffie van de rechtbank.

Waarschijnlijk bedoeld de simpele ziel bij de gemeente eigenlijk kopie waarmerken als 't ie het over apostilles heeft. Kan ie ook niets aan doen. Als ie kon nadenken was hij/zij waarschijnlijk ergens anders gaan werken (sorry: vandaag het laatste beetje vertrouwen in ambtenaren van de burgelijke stand verloren).
 
Maar ze zeggen op mijn stadhuis wel dat een copie met apostille € 10,60 per stuk kost en je krijgt geen korting als je er heel veel nodig hebt.
Dus ik denk toch dat ze echt een apostille bedoelen en geen waarmerk.
Wat een gewaarmerkte copie is weten ze bij ons niet. Misschien moet ik nog een keer terug gaan in de hoop dat er dan een andere dame achter het loket zit die het wel weet.
Maar is dat dan echt de enige plek waar je copiën kunt laten waarmerken?
 
marleintje said:
Maar ze zeggen op mijn stadhuis wel dat een copie met apostille € 10,60 per stuk kost en je krijgt geen korting als je er heel veel nodig hebt.
Dus ik denk toch dat ze echt een apostille bedoelen en geen waarmerk.
Wat een gewaarmerkte copie is weten ze bij ons niet. Misschien moet ik nog een keer terug gaan in de hoop dat er dan een andere dame achter het loket zit die het wel weet.
Maar is dat dan echt de enige plek waar je copiën kunt laten waarmerken?
Je kan ook een andere gemeente proberen...

Bij ons was het geen apostille, maar 'gewaarmerkt''. Was gewoon een heel simpel stempeltje en dan een handtekening.
De ene keer gratis, de andere keer 9 euro of zo..... (maar wij hoefden maar 2 dingen.)

Hier zijn trouwens eerder topics over geweest, kijk even in het algemene emigratie forum. En ook op emigratie.pagina.nl. Het prikbord en dan de zoekfunctie.

Altijd een gedoe dit onderwerp, en iedereen heeft weer andere ervaringen/namen etc etc!!!!!!!!! Arrghhh!!! :twisted: :? :shock:
 
Wat ik heb gedaan is de gouden gids op internet gebruikt om alle notarissen in de buurt af te bellen wie het goedkoopst was. De ene wilde 50 euro voor 10 kopieen de andere deed helemaal voor niets maarliefst 20 kopien. Met een prachtige stempel en een soort plakaat die doordrukt erbij ook. Ziet er echt schitterend uit :)

Met andere woorden: pak de gouden gids en waag er een aantal telefoontjes aan.

Succes!

Julia
 
Hoi marleintje,

Ik stel toch voor dat je de ambtenaar even wijst op de website van het ministerie van buitenlandse zaken.

http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_ITEM=D35D687289AE4F5E8B52AF5478C27CDBX3X34781X95

4 Welke autoriteit geeft de apostille af?

De apostille wordt afgegeven door een daartoe aangewezen centrale autoriteit. In Nederland zijn dat de griffiers van de arrondissementsrechtbanken. In andere landen zijn dat vaak de ministers van Justitie of Buitenlandse Zaken.


Ik kan me voorstellen dat zo'n ambtenaar van de burgelijke stand (zoals jullie ondertussen weten zijn dat zeer goede vrienden van me) denkt dat hij/zij een apostille kan zetten maar dan moet je maar eens vragen hoe een apostille eruit ziet.

2 De apostille

De apostille als bedoeld in artikel 3 van het verdrag wordt op het stuk zelf of op een verlengstuk gesteld. Het formaat van de apostille is ten minste 9 centimeter in het vierkant en het opschrift ‘Apostille (Convention de La Haye du 5 octobre 1961)’ moet in de Franse taal zijn gesteld. De rest van de gegevens mag in de officiële taal van de autoriteit die haar afgeeft worden gesteld.

Voorbeeld van een Apostille


APOSTILLE

(Convention de La Haye du 5 octobre 1961)

1. Land: …………………………………………………………………………….

Deze openbare akte

2. is ondertekend door ………………………………………………………………

3. handelende in de hoedanigheid van ………………………………………………

4. is voorzien van het zegel stempel van …………………………………………….

……………………………………………………………………………………..

Voor echt verklaard

5. te …………………………….. 6. de ……………………………………………

7. door ………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………….

8. onder nr. ………………………………………………………………………….

9. Zegel stempel ………………………….. .………………….10. Ondertekening:

…………………………. …………………………………………………….


Als een stuk onder het verdrag valt, dient er op te worden gelet dat de voorgeschreven apostille op het stuk is geplaatst. Behoorlijk ingevuld, bevestigt de apostille de echtheid van de handtekening, de hoedanigheid waarin de ondertekenaar van het stuk heeft gehandeld en, in voorkomend geval, de identiteit van het zegel of het stempel op het stuk.
 
Back
Top