Coronavirus in Australië

Inreisbeperkingen​

Let op: U kunt niet met uw CoronaCheck app (het digitale coronabewijs - DCC) Australië inreizen. Dit is geldig binnen de EU en Schengen, en landen die dit bewijs hebben erkend. Als landen buiten de EU de CoronaCheck app accepteren, wordt dat in het reisadvies vermeld. U moet uw vaccinatie-, herstel- of testbewijs uitprinten en op papier meenemen.

U kunt naar alle deelstaten van Australië reizen als u volledig (dubbel) gevaccineerd bent. Een geldig visum voor Australië en bewijs van volledige vaccinatie van een door Australië erkend vaccin is een vereiste. Let op: Als u naar de deelstaat Western Australia reist (vanuit het buitenland en/of via een andere deelstaat), kunnen andere inreismaatregelen en vaccinatieregels gelden. Informatie over de inreisregels per deelstaat leest u op de website van de overheid van Australië (informatie in het Engels).

Voor niet-gevaccineerde reizigers, zelfs met een geldig Australisch visum, blijft de grens van Australië gesloten. Alleen met voorafgaande goedkeuring van de Australische autoriteiten èn bewijs dat op grond van een medische reden de reiziger niet gevaccineerd kan worden, kan bij uitzondering Australië worden ingereisd.

De actuele informatie wie Australië mag inreizen, kunt u vinden op de website van de Australische overheid (informatie in het Engels).

Informatie, formulieren en bewijzen die nodig zijn om Australië in te reizen, vind u op de website van de Australische overheid (informatie in het Engels).

Quarantainemaatregelen bij aankomst in Australië​

In sommige deelstaten van Australië gelden quarantaineregelingen (waaronder thuisquarantaine, hotelquarantaine of geen quarantaine bij aankomst in Australië). De deelstaten van Australië bepalen zelf de quarantainemaatregelen en zijn per deelstaat verschillend.

De kosten zijn voor eigen rekening. Een doorreis daarna via een luchthaventransit is toegestaan.

Andere voorwaarden om in te reizen zijn:​

  • Het laten zien van een negatief PCR of NAAT-COVID-19-testresultaat, dat niet ouder mag zijn dan 3 dagen voor de geplande vertrektijd, of
  • Het laten zien van een negatief antigeentestresultaat (sneltest), die binnen 24 uur van gepland vertrek onder medisch toezicht is afgenomen en daarvan een medisch certificaat is afgegeven, èn;
  • Ruim 72 uur voor vertrek naar Australië moet een Australian Travel Declaration (informatie in het Engels) worden ingevuld. De deelstaten Victoria, West-Australië, Northern Territory gebruiken zelf ook bepaalde formulieren, die voor vertrek naar de desbetreffende deelstaat ingevuld moeten worden.
Informatie over inreismaatregelen in Australië kunt u lezen op de website van de Australische overheid (informatie in het Engels)

Coronamaatregelen​

Elke deelstaat in Australië heeft eigen coronamaatregelen. De actuele informatie over de lokale coronamaatregelen kunt u vinden op de website van de Australian Government, Department of Health (informatie in het Engels) met verwijzingen naar elke Australische deelstaat voor de maatregelen en beperkingen die gelden in de desbetreffende deelstaat.

Terugkeer naar Nederland​

Reist u terug naar Nederland? Check waaraan u moet voldoen bij aankomst in Nederland.

Volg altijd de adviezen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op.

Was regelmatig goed uw handen, snuit uw neus in papier en gooi het papier na het snuiten weg, was uw handen daarna weer goed. Dit geldt ook voor als u hoest en niest. Raadpleeg onmiddellijk een arts als u koorts en luchtwegklachten krijgt.

Gezondheidssituatie​

Australië heeft zeer goede gezondheidszorg en is vergelijkbaar met de gezondheidszorg in Nederland.

Als u wilt checken of er voor Australië bijzonderheden zijn, kijk dan op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering. Neem voor meer informatie over bijvoorbeeld vaccinaties contact op met een arts of vaccinatiebureau bij u in de buurt.
Volgens mij is er inmiddels best wat veranderd en zijn er bijna geen beperkingen meer alleen je bewijs van vaccinatie en natuurlijk geldig visum. Naar mijn weten is de negatieve test ook afgeschaft sinds 18 april.

Ik denk dat deze informatie op de NL website een beetje achterhaald is.

@FOL enige waar volgens mij nog een beperking op zit is bepaalde remote aboriginal area in WA waar je niet mag komen.

Daarnaast hebben volgens mij alle staten dezelfde regels rondom mondkapjes plicht, ziekenhuis, OV, vliegveld. Alleen zit er een verschil in isolatie regels als je COVID hebt.
 
Inderdaad, per 18 april is pre-departure testing niet meer nodig.
"The Australian Government no longer requires people travelling to Australia to have a COVID-19 test before travel."


Er verandert steeds zoveel dat ik het niet meer weet :D

Volgens mij (en dat bevestigen jullie?) - Zolang je dubbel vaxed bent en niet positief getest bent (dat wil niet zeggen dat je je moet testen, maar als je test en je bent positief), dan mag je in principe zonder quarantaine overal komen exclusief enkele remote WA aboriginal communities. Mondmasker hier en daar in public spaces.

Uiteraard subject to change
 
Last edited:
Back
Top