Coronavirus in Australië

@Thijsvr Beetje late to the party. Maar het is dan nu toch raak. Zondag even naar Noosa geweest en daar denk ik opgelopen.

Wel een beetje onhandig met mijn moeder hier nu maar ja. Kan het niet meer terug draaien hè
Balen hoor! Hopelijk snel opgeknapt en isolatie afgerond. Dan weer lekker op pad met je moeder.
 
@Thijsvr Beetje late to the party. Maar het is dan nu toch raak. Zondag even naar Noosa geweest en daar denk ik opgelopen.

Wel een beetje onhandig met mijn moeder hier nu maar ja. Kan het niet meer terug draaien hè
Shit! Hoop dat het meevalt en dat je niet je moeder besmet. Mag die überhaupt wel naar huis als ze nu close contact is?
 
Shit! Hoop dat het meevalt en dat je niet je moeder besmet. Mag die überhaupt wel naar huis als ze nu close contact is?
Ze is hier nog een goede week. Dus we doen voorzichtig. Ik leef in mijn kantoor en de slaapkamer ernaast. Moeder en Miss in de rest van het huis.

‘Close contact’ is dat nog iets wat bestaat trouwens?
 
  • Like
Reactions: tum
Ze is hier nog een goede week. Dus we doen voorzichtig. Ik leef in mijn kantoor en de slaapkamer ernaast. Moeder en Miss in de rest van het huis.

‘Close contact’ is dat nog iets wat bestaat trouwens?
Zolang je moeder niet positief test is er niks aan de hand. Als je wil kan ik de trailer brengen, kan jij daarin gaan zitten en weet je in ieder geval zeker dat je moeder niet besmet raakt door jou?
 
Zolang je moeder niet positief test is er niks aan de hand. Als je wil kan ik de trailer brengen, kan jij daarin gaan zitten en weet je in ieder geval zeker dat je moeder niet besmet raakt door jou?
Bedankt voor het aanbod! Zal er even over denken. Ik denk dat ik zaterdag besmet ben in Noosa. Dus nog een paar dagen?

AL een paar keer gedacht sinds Covid hier om zich heen slaat om maar een caravan of Tiny house op de campsite te zetten als isolation zone ;) Jammer dat caravans hier zo duur blijven.
 
Beterschap hoor, bij mij op het werk is momenteel meer dan de helft van mijn collega’s in quarantaine. De meesten gelukkig niet echt ziek hoor. Ik ‘fiets’ er zelf nog mooi tussendoor. Hoop dat je snel weer buiten mag en leuke dingen kan gaan doen met je familie.
 
Ik merk dat COVID-19 mij niet echt meer scheelt. Het is een containernaam van bijna onvergelijkbare varianten. Ik ken zoveel mensen die omikron hebben (gehad) en dat is voor hen écht niet meer dan een griepje. In contrast met de varianten daarvoor waar ik 1e of 2de graads verhalen ken van mensen die manden geen conditie hebben or zelfs zijn overleden.

Beterschap afterbang

WA gaat de komende 2 weken pieken.
 
Last edited:
Dit is duidelijk een Omicronnetje ;)
Elke dag gaat beter en het is nooit heel slecht geweest. Verstopte neus, keelpijn, hoofdpijn koorts enz. Typische griep/cold symptoms. Lange termijn nog te ontdekken maar maak me ook geen zorgen.
 
Was uiteraard sarcastisch bedoeld, COVID nieuws is compleet ondergesneeuwd nu door ander nieuws.
True.

En de impact op dit moment is wellicht ook niet helemaal meer wat het was en/of vergelijkbaar met Ukraine en Floods.

Op naar de Japanse Encephalitis dan maar? 😳
 
We zijn er nog niet klaar mee.
Nope. We zullen echt nog wel weer een keer serieuzere varianten gaan krijgen ook. Het virus rommelt rustig verder en Darwinian laws dictate dat er meer succesvolle varianten zullen komen (en heel veel niet succesvolle)
Het ‘doel’ van het virus is trouwens niet ons ziek maken maar gewoon voortplanten/overleven. Dus we kunnen geluk hebben zoals met Omicron. Bijzonder succesvol in verspreiden. Minder ziekmakend. Of pech. Een soort Alpha-Omicron combi met worst combi of both voor ons.
 
Hier worden over twee weken alle maatregelen afgeschaft hoorde ik, ook de verplichte PCR voor reizen naar de EU. Ook hier wordt het nieuws compleet overschaduwd. Bij mijn werk worden al mensen vrijgeroosterd voor het organiseren van opvang, zorg, huisvesting, scholing voor vluchtelingen. Denk hierbij ook aaneen meervoudig gehandicaot kind dat deze kant opkomt en complete zorg nodig heeft. Samen met de mega hoge inflatie, brandstofprijzen, gasprijzen, woningnood (onafhankelijk van inkomen) en het feit, dat midden inkomens ook al tot de stille armoede gaan behoren, gaat het hier best niet ok de laatste tijd vind ik, in- en in triest. maar ok,back to topic.

Ik duim dat de pre-departure testing naar Australië ook gescrapt wordt, ik zie op dit moment, met Omicron, het nut er niet meer van in, ook in Europa niet. scheelt toch een hoop stress en dat je dus niet echt afscheid kan nemen, want afstand houden, positieve test is niet vliegen.

En als overleven het bestaansrecht is van het virus, zie ik alleen maar minder-ziekmakende snellere varianten in het vooruitzicht 🤞.
 
Het zal allemaal wel meevallen dacht ik ook, zeker met een booster onder / in de arm. Maar helaas was de realiteit toch wat weerbarstiger. Ben er achtergekomen dat 'mild' een erg breed begrip is. Ik heb vrijwel zeker omicron opgelopen, en was een week goed kapot. Nu zijn de symptomen gelukkig voorbij en mag ik uit isolatie, maar ben nog wel erg moe de hele tijd. Hoop dat dat niet te lang meer duurt. Gelukkig is Jagermeester de dans ontsprongen.

Zie nu ook steeds meer mensen in de omgeving het hebben, dus heb het gevoel dat het nu overal is.
 
Het zal allemaal wel meevallen dacht ik ook, zeker met een booster onder / in de arm. Maar helaas was de realiteit toch wat weerbarstiger. Ben er achtergekomen dat 'mild' een erg breed begrip is. Ik heb vrijwel zeker omicron opgelopen, en was een week goed kapot. Nu zijn de symptomen gelukkig voorbij en mag ik uit isolatie, maar ben nog wel erg moe de hele tijd. Hoop dat dat niet te lang meer duurt. Gelukkig is Jagermeester de dans ontsprongen.

Zie nu ook steeds meer mensen in de omgeving het hebben, dus heb het gevoel dat het nu overal is.
Balen! Wel fijn dat in ieder geval 1 er goed van af kwam.
Hier was ik redelijk snel weer op de been, heb ook doorgewerkt hetzij een paar uur minder her en der.
Moeder die op visite was en Ms Bang beide niet ziek geworden.
 
De moeder van een vriend van mij wil naar AU komen in oktober en rondreizen. Het reisbureau zei dat ze bepaalde delen van Australie niet in mag vanwege Covid?? Dat is nieuw voor mij (uitzonder mogelijk bepaalde aboriginal regio's/communities). Iemand bekend met die opmerking/beperking?
 
De moeder van een vriend van mij wil naar AU komen in oktober en rondreizen. Het reisbureau zei dat ze bepaalde delen van Australie niet in mag vanwege Covid?? Dat is nieuw voor mij (uitzonder mogelijk bepaalde aboriginal regio's/communities). Iemand bekend met die opmerking/beperking?

Inreisbeperkingen​

Let op: U kunt niet met uw CoronaCheck app (het digitale coronabewijs - DCC) Australië inreizen. Dit is geldig binnen de EU en Schengen, en landen die dit bewijs hebben erkend. Als landen buiten de EU de CoronaCheck app accepteren, wordt dat in het reisadvies vermeld. U moet uw vaccinatie-, herstel- of testbewijs uitprinten en op papier meenemen.

U kunt naar alle deelstaten van Australië reizen als u volledig (dubbel) gevaccineerd bent. Een geldig visum voor Australië en bewijs van volledige vaccinatie van een door Australië erkend vaccin is een vereiste. Let op: Als u naar de deelstaat Western Australia reist (vanuit het buitenland en/of via een andere deelstaat), kunnen andere inreismaatregelen en vaccinatieregels gelden. Informatie over de inreisregels per deelstaat leest u op de website van de overheid van Australië (informatie in het Engels).

Voor niet-gevaccineerde reizigers, zelfs met een geldig Australisch visum, blijft de grens van Australië gesloten. Alleen met voorafgaande goedkeuring van de Australische autoriteiten èn bewijs dat op grond van een medische reden de reiziger niet gevaccineerd kan worden, kan bij uitzondering Australië worden ingereisd.

De actuele informatie wie Australië mag inreizen, kunt u vinden op de website van de Australische overheid (informatie in het Engels).

Informatie, formulieren en bewijzen die nodig zijn om Australië in te reizen, vind u op de website van de Australische overheid (informatie in het Engels).

Quarantainemaatregelen bij aankomst in Australië​

In sommige deelstaten van Australië gelden quarantaineregelingen (waaronder thuisquarantaine, hotelquarantaine of geen quarantaine bij aankomst in Australië). De deelstaten van Australië bepalen zelf de quarantainemaatregelen en zijn per deelstaat verschillend.

De kosten zijn voor eigen rekening. Een doorreis daarna via een luchthaventransit is toegestaan.

Andere voorwaarden om in te reizen zijn:​

  • Het laten zien van een negatief PCR of NAAT-COVID-19-testresultaat, dat niet ouder mag zijn dan 3 dagen voor de geplande vertrektijd, of
  • Het laten zien van een negatief antigeentestresultaat (sneltest), die binnen 24 uur van gepland vertrek onder medisch toezicht is afgenomen en daarvan een medisch certificaat is afgegeven, èn;
  • Ruim 72 uur voor vertrek naar Australië moet een Australian Travel Declaration (informatie in het Engels) worden ingevuld. De deelstaten Victoria, West-Australië, Northern Territory gebruiken zelf ook bepaalde formulieren, die voor vertrek naar de desbetreffende deelstaat ingevuld moeten worden.
Informatie over inreismaatregelen in Australië kunt u lezen op de website van de Australische overheid (informatie in het Engels)

Coronamaatregelen​

Elke deelstaat in Australië heeft eigen coronamaatregelen. De actuele informatie over de lokale coronamaatregelen kunt u vinden op de website van de Australian Government, Department of Health (informatie in het Engels) met verwijzingen naar elke Australische deelstaat voor de maatregelen en beperkingen die gelden in de desbetreffende deelstaat.

Terugkeer naar Nederland​

Reist u terug naar Nederland? Check waaraan u moet voldoen bij aankomst in Nederland.

Volg altijd de adviezen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op.

Was regelmatig goed uw handen, snuit uw neus in papier en gooi het papier na het snuiten weg, was uw handen daarna weer goed. Dit geldt ook voor als u hoest en niest. Raadpleeg onmiddellijk een arts als u koorts en luchtwegklachten krijgt.

Gezondheidssituatie​

Australië heeft zeer goede gezondheidszorg en is vergelijkbaar met de gezondheidszorg in Nederland.

Als u wilt checken of er voor Australië bijzonderheden zijn, kijk dan op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering. Neem voor meer informatie over bijvoorbeeld vaccinaties contact op met een arts of vaccinatiebureau bij u in de buurt.
 

As Australia moves towards living with COVID-19, the following emergency measures will also lapse:
  • negative pre-departure tests for travellers entering Australia
  • ...
International travellers into and out of Australia will still be required to provide proof of double vaccination against COVID-19. Travellers will also still be required to wear a mask while on international flights based on medical advice.
 
Back
Top