De knoop is doorgehakt!

En idd wacht niet te lang...als je in aanmerking komt, gelijk aanvragen!!!

Hebben zelf de fout gemaakt om te wachten met de aanvraag en heb spijt als haren op mijn hoofd!!!!
Wij kwamen vorig jaar nog in aanmerking voor een versneld visum en hebben toen besloten om nog even te wachten omdat we pas januari 2011 naar Oz wilde!!
En nu zijn alle regels weer veranderd....nu wachten wij op de nieuwe sol van 30 April!
Het is net het weer, die Ambassade van Oz
shocked.gif

Jeetje dat is balen voor jullie!! Het is inderdaad allemaal erg veranderlijk. Mijn vriendin d'r beroep stond eerst ook vermeld op de SOL, die staat daar nu niet meer. Wij hebben het geluk dat ik volgend jaar afgestudeerd verpleegkundige ben, dat is een beroep wat altijd nodig is, maar mijn vriendin moet dus wel op mijn visum meeliften.

We zullen dan waarschijnlijk ook niet te lang wachten met de aanvraag! Vooral na de vele tips!
afro.gif

Hopenlijk loopt het voor jullie ook goed af met de SOL van 30 april, succes!

hey mellue en marits,

Even een vraagje : hoe weten jullie dat het beroep niet op de nieuwe SOL staat? Die is toch helemaal nog niet bekend?

grtjes
ines

Oh is dat zo? Ik vond hier ergens op het forum een link van iemand naar, wat aangeduid werd als, de nieuwe SOL. (Vraag me niet meer waar die link stond, ik heb de afgelopen 3 dagen zoveel gelezen hier...
undecided.gif
) Het beroep van mijn vriendin, social/welfare worker, stond er in ieder geval niet op. Zodoende zijn wij hier tot nu toe vanuit gegaan. Wanneer zou de nieuwe SOL bekend gemaakt worden dan? Of is dat ook nog niet bekend?
cheesy.gif

groetjes!

http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/pdf/faq-gsmchanges.pdf

Melis,

hierboven de link naar de veranderingen waarnaar verwezen wordt...

@ines: neen, niemand weet of hun beroep nog zal voorkomen op de nieuwe SOL, want die is inderdaad nog niet bekend.

Angeline.

Klopt...Niemand kan weten welke beroepen er op de nieuwe sol staan!

Alleen de huidige sol is bekend...en komt te vervallen per 30 April!

Ha Angeline, bedankt voor de link! Ik was uiteraard op de hoogte van de verandering die eraan zitten te komen (al dacht ik wel dat ze er al doorheen waren moet ik bekennen). Dit had ik in ieder geval nog niet gelezen.

De link die ik aantrof op dit forum was een link naar de CSL zie ik nu, al stond hij vermeld als SOL. Social worker komt inderdaad niet voor op de CSL, dus dat klopt. Dan is het inderdaad afwachten tot de herziene SOL er is, wie weet staat het beroep van Marits daar wel gewoon nog bij, fingers crossed!
grin.gif

Dan is het inderdaad afwachten tot de herziene SOL er is, wie weet staat het beroep van Marits daar wel gewoon nog bij, fingers crossed!
grin.gif

In principe zou dat niks uit maken. Als jullie jullie visum op jouw beroep aanvragen en zij lift mee, dan hoeft haar beroep niet perse op een lijst te staan. Ik weet echter niet zo uit het hoofd of je extra punten krijgt voor de pointstest als je partner ook een gewild beroep heeft en het hele traject doorloopt.

Voor het visum maak het inderdaad echt niets uit, maar voor Marits d'r gemoedstoestant op de één of andere manier wel
smiley.gif
Ik weet eigenlijk ook niet of ik extra punten ontvang als mijn partner een beroep heeft wat op de lijst staan, nog iets om even uit te zoeken!

Hé meiden,

Booklet (ja, ja, op de 'geliefde' DIACwebsite...) over General Skilled Migration, pagina 31. Daar staat meer info over een meeliftende partner en wat de voorwaarden zijn voor 5 (lijkt misschien weinig, maar het is wel mooi meegenomen en kan soms wel het verschil uitmaken -> ook goed voor de gemoedstoestand van Marits) extra punten betreffende Skills van deze meeliftende partner.

Ik ben net 'terug' (want als ik hem spreek en zie (webcam), dan ben ik aan de, letterlijk, andere kant van de wereld...) van een (h)eerlijke Skype-sessie (dank U, Universum, voor deze gratis dienst!) met mijn allerliefste en ik vertelde over jullie situatie. Hij bedacht zich over het feit dat, als jullie nog geen 30 levensjaartjes tellen, er dan ook de mogelijkheid is om een WHV (Working Holliday Visa) aan te vragen. Mochten jullie hiervoor kiezen, dan kunnen jullie misschien ondertussen zich enerzijds verder oriënteren (wat betreft carrieremogelijkheden voor Marits) en anderzijds ondertussen ook uitkijken naar sponsorship (voor Melis).
Paul (dat is dus mijn allerliefste) wist ook te vertellen dat er in Melbourne veel vacatures voor verpleegkundigen zijn.

Angeline.

WHV is idd ook nog een optie, maar je moet 100% zeker weten dat je een skilled aan kunt vragen zonder de benodigde werkervaring. Het nadeel van een jaar backpacken/WHV is ook dat je veelal je werkervaring teniet doet (vaak moet je bijv. 3 van de afgelopen 4 jaar in een bepaald beroep hebben gewerkt..) Je kunt wel gaan backpacken nadat je skills zijn beoordeeld (zoals wat Femke/Catkin) doet. Dus het zou ook handig zijn wanneer jullie klaar zijn en je nog niet je visum hebt.

Hoi Mellie en Marits,

Wat een enthousiasme zit er in jullie stukjes! Leuk om te lezen dat jullie zo stoked zijn om naar Oz te emigreren. Ik en mijn hubby hebben in januari ons visum gekregen. Wij zijn allebei verpleegkundigen, maar omdat ik langer werkervaring heb lift hij mee op mijn visum. Wat je in het allereerste stukje van dit draadje schijft over het niet hoeven hebben van werkervaring is niet helemaal waar. Je moet minimaal 12 maanden van de laatste 24 maanden als verpleegkundige gewerkt hebben wil de ANMC je 'goedkeuren'. Je werkt nu wel, maar natuurlijk niet als gediplomeerd verpleegkundige.
Wij hebben onze aanvraag trouwens zelf gedaan. En niet online, maar gewoon door het invullen van een papierwinkel van zo'n halve kilo :lol: In Augustus vorig jaar is de hele rattaplan opgestuurd en 4,5 maand later zijn wij in het bezit van de felbegeerde sticker.

Zit nu in de nachtdienst en ga me eens even bezig houden met een engels CV.
Mochten jullie vragen hebben over de ANMC of over de visumprocedure dan kun je ons die altijd stellen...

Ten eerste welkom op het forum!

Hebben jullie booklet 6 (http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1119.pdf) al doorgelezen?? Dit is de bijbel voor een skilled aanvraag. Laat je vriendin nou niet van studie veranderen omdat ze wat extra puntjes kan scoren voor jouw visum, ook al staat haar beroep niet op de lijst. Alleen kan je immers ook aan voldoende punten komen (ik ben ook alleen gegaan), partner punten zijn mooi maar zeker geen must. Mocht ze hier geen werk kunnen vinden omdat haar diploma's niet als gelijk worden gezien dan kan ze beter het juiste diploma of cursus in Australie doen. Weet je tenminste zeker dat ze die erkennen! Daarbij een studie die je nu kiest hoeft over een half jaar niet meer op de lijst te staan....... Sorry voor dit negatieve beeld, maar het is helaas de waarheid.

Wat betreft een bureau of zelf je visum aanvragen kan ik kort zijn. Is je duidelijk of je aan de eisen in booklet 6 voldoet, kan je een beetje engels (zal wel moeten anders gaat een IELTS ook moeilijk), heb je voldoende tijd en wil je een fix bedrag besparen doe het dan lekker zelf. Alle kopieën maken en documenten moet je zelf toch invullen een immigratie bureau controleert je alleen en verteld je exact wanneer je wat moet doen. En dan heb ik het over standaard gevallen, de wat moeilijkere aanvragen hebben vast wat meer kennis en ervaring nodig.

Same-sex relatie, oef begin er niet aan! :grin: Nee, zonder dollen jullie kunnen met zijn 2-en gewoon 1 visum aanvragen. Je vriendin wordt gewoon als partner erkend, trouwen is voor een visum niet nodig. Sterker nog een same-sex huwelijk wordt voor de wet hier niet erkend! In Victoria kun je wel een partner registratie doen, kost je iets van $50 en dat doet dan een stap in de richting van het huwelijk maar nog niet een hele grote.

Voor jullie gelden gewoon de regels van een skilled visum en je partner lift mee! Je moet dus aan de zelfde eisen voldoen als elk hetero stel, je hebt niets met een partner visa of iets te maken. Indien je gezamenlijke rekeningen hebben (dus op beide naam), huurcontract, post op hetzelfde adres en jullie wonen er slecht met zijn 2-en, foto's etc dan is dat meer dan voldoende.

WHV is niet alles hoor, helemaal niet omdat je aangeeft dat je voor een skilled visum in aanmerking te komen. Met een WHV mag je slechts max 6 maanden bij 1 werkgever werken en ik weet dat Melbourne Health (maar dat is slecht 1 van de kandidaten) niet zit te wachten op sollicitanten met een WHV.

Succes met alles!

Chantal

En ja, er zijn meerdere hier die als same-sex partners een aanvraag hebben of nog hebben lopen. O.a Tweety ( kijk maar eens in haar Lastavaza ) en laatst was er vlgs mij nog een nieuwe op het forum verschenen.

Een nieuwe wat? Ingrid :grin: Sorry, ben een beetje flauw heb namelijk bijna vakantie!

Enne ik denk dat een same-sex relatie hier helemaal geen invloed op heeft, het gaat immers om een skilled aanvraag en niet om een Partner visum.
Doe mij overigens maar een skilled aanvraag! Veel makkelijker en minder afhankelijk van vage factoren. Dat makkelijker bedoel ik niet lullig tegenover alle mensen die nu problemen hebben met hun aanvraag! Maar staat je beroep op de lijst, heb je diploma's, werkervaring, ben je gezond is je engels OK, dan is een visum in de pocket! Maar nu heb je van de idiote regels dat je moet bewijzen dat je relatie echt is....... Wij vinden het echt ook al wonen we niet samen!

Sorry :eek:fftopic:

Hé meiden,

Booklet (ja, ja, op de 'geliefde' DIACwebsite...) over General Skilled Migration, pagina 31. Daar staat meer info over een meeliftende partner en wat de voorwaarden zijn voor 5 (lijkt misschien weinig, maar het is wel mooi meegenomen en kan soms wel het verschil uitmaken -> ook goed voor de gemoedstoestand van Marits) extra punten betreffende Skills van deze meeliftende partner.

Ik heb booklet 6 inmiddels gedownload van de site en uitgeprint, wat een monster van een boekwerk zeg! Daar zijn we wel even zoet mee...
smiley.gif
Marits en ik hebben gisteravond besloten dat zij haar studie gewoon afmaakt hier in Nederland en dat ze meelift op mijn visum. Hoe het daar qua werk gaat zien we dan wel, mocht ze echt niet aan de bak komen, dan kan ze daar altijd nog een bijscholingscursus ofzo volgen. Marits is nog in staat om te gaan afwassen in een restaurant, zolang we maar in Ozzie wonen....
grin.gif

Ik ben net 'terug' (want als ik hem spreek en zie (webcam), dan ben ik aan de, letterlijk, andere kant van de wereld...) van een (h)eerlijke Skype-sessie (dank U, Universum, voor deze gratis dienst!) met mijn allerliefste en ik vertelde over jullie situatie. Hij bedacht zich over het feit dat, als jullie nog geen 30 levensjaartjes tellen, er dan ook de mogelijkheid is om een WHV (Working Holliday Visa) aan te vragen.

Skype is inderdaad echt een aanwinst!
happy.gif
Fijn dat je op zo'n manier in ieder geval nog contact kan hebben met je liefje. Leuk om te horen ook dat jullie zo meedenken!
wink.gif
Een WHV is voor ons helaas geen optie. Marits heeft er al 1 gehad, en je krijgt hem helaas maar eenmaal toegewezen. En ik moet ervoor zorgen dat ik na mijn studie minimaal een jaar als gediplomeerde werk, wat geen probleem gaat zijn, want de organisatie waar ik nu voor werk, heeft me al twee baanaanbiedingen gedaan voor na mijn studie. Maar ik vind het onwijs leuk dat jullie zo meedenken, bedankt daarvoor!
afro.gif

Zoals het er nu voor staat, gaan we dus over iets minder dan 1,5 jaar de aanvraag indienen, op het moment dat ik mijn diploma ontvang. Voor die tijd kunnen we het grootste deel van de papierwinkel al regelen. Marits moet dan ook nog zo'n 1,5 naar school. Ik wil heel graag verplegingswetenschappelijk onderzoek gaan doen na mijn studie, dat zijn 2 masterjaren aan de universiteit. Misschien heb ik daar dan mooi de tijd voor! En dan verwachten we toch wel het visum te hebben als we klaar zijn met studeren. Mocht ie nou veel eerder komen dan verwacht, dan ga ik naar Ozzie om te valideren, maar ik denk niet dat het zover hoeft te komen. Je moet toch, na visum granted, binnen een jaar in Oz zijn?

Tussendoor hebben we in ieder geval ook nog een fijne vakantie gepland naar Victoria!! Daar heb ik echt geweldig veel zin in en vind het dan ook heel leuk om alvast van alles te plannen daarvoor
grin.gif

Ik ga me eens verdiepen in Booklet 6.....heb er nu al zin in! haha

Groetjes

WHV is idd ook nog een optie, maar je moet 100% zeker weten dat je een skilled aan kunt vragen zonder de benodigde werkervaring. Het nadeel van een jaar backpacken/WHV is ook dat je veelal je werkervaring teniet doet (vaak moet je bijv. 3 van de afgelopen 4 jaar in een bepaald beroep hebben gewerkt..) Je kunt wel gaan backpacken nadat je skills zijn beoordeeld (zoals wat Femke/Catkin) doet. Dus het zou ook handig zijn wanneer jullie klaar zijn en je nog niet je visum hebt.

Precies! Dat is het probleem....ik heb nu wel, als ik mijn diploma ontvang, al 4 jaar werkervaring in de psychiatrie, maar als leerling. Dat tellen ze helaas niet mee en ik vind dat ergens ook niet helemaal kloppen, want ik doe als leerling niets minder dan mijn collega's, alleen ben ik nog niet BIG geregistreerd....bummer! We gaan voor de skilled visum en tussendoor gaan we gewoon nog even lekker op vakantie
grin.gif

Wat een enthousiasme zit er in jullie stukjes! Leuk om te lezen dat jullie zo stoked zijn om naar Oz te emigreren. Ik en mijn hubby hebben in januari ons visum gekregen. Wij zijn allebei verpleegkundigen, maar omdat ik langer werkervaring heb lift hij mee op mijn visum. Wat je in het allereerste stukje van dit draadje schijft over het niet hoeven hebben van werkervaring is niet helemaal waar. Je moet minimaal 12 maanden van de laatste 24 maanden als verpleegkundige gewerkt hebben wil de ANMC je 'goedkeuren'. Je werkt nu wel, maar natuurlijk niet als gediplomeerd verpleegkundige.

Bedankt voor je reactie! We zijn inderdaad dolenthousiast en helemaal in de ban van Ozzie, al jaren.....
grin.gif
Nu we de knoop hebben doorgehakt hebben we allebei ook een beetje kriebels, we gaan dan pas over minimaal 4 jaar, maar dat is zo om!
Wat je zegt over de werkervaring, daar hadden we zelf ook over na zitten denken. Ik las op de site van DIAC dat je inderdaad wel in het bezit moet zijn van werkervaring, als gediplomeerde verpleegkundige. Dat is jammer, want iik ben straks klaar en heb dan al 4 jaar werkervaring in de psych, maar als leerling. Die regels zouden ze toch eens moeten veranderen! Ik doe niets minder dan mijn collega's en sta ook echt niet overgepland op het rooster ofzo. Maar goed, het zij zo. Zaak voor mij dus, om na mijn studie te blijven werken bij de organisatie waar ik nu zit en dat is absoluut geen probleem, graag zelfs!
smiley.gif

Ik zou zelf best nog graag een vervolgstudie doen van 2 jaar, misschien is er voor mij een mogelijkheid om dat te doen naast mijn baan, tegen die tijd.
Met welke zorgcategorie werken jullie als verpleegkundigen? En was het voor jullie beiden te doen om aan een leuke baan te komen?

Wij hebben onze aanvraag trouwens zelf gedaan. En niet online, maar gewoon door het invullen van een papierwinkel van zo'n halve kilo
cheesy.gif
In Augustus vorig jaar is de hele rattaplan opgestuurd en 4,5 maand later zijn wij in het bezit van de felbegeerde sticker.

Wow, ligt het aan mij of is dat best snel?! 4,5 maand.... Dat is wel een beetje waar ik bang voor ben, dat ik de aanvraag doe over 1,5 jaar en dat we dan binnen no- time een sticker hebben, terwijl we eigenlijk nog 2 jaar nodig hebben dan....
In ieder geval heel erg bedankt voor de informatie. Ik ben mezelf nu door booklet 6 aan het heenwerken, mocht ik nog vragen hebben dan weet ik jullie te vinden!
grin.gif

groetjes

Ten eerste welkom op het forum!

dank
happy.gif

Hebben jullie booklet 6 (http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/1119.pdf) al doorgelezen?? Dit is de bijbel voor een skilled aanvraag. Laat je vriendin nou niet van studie veranderen omdat ze wat extra puntjes kan scoren voor jouw visum, ook al staat haar beroep niet op de lijst. Alleen kan je immers ook aan voldoende punten komen (ik ben ook alleen gegaan), partner punten zijn mooi maar zeker geen must. Mocht ze hier geen werk kunnen vinden omdat haar diploma's niet als gelijk worden gezien dan kan ze beter het juiste diploma of cursus in Australie doen. Weet je tenminste zeker dat ze die erkennen! Daarbij een studie die je nu kiest hoeft over een half jaar niet meer op de lijst te staan....... Sorry voor dit negatieve beeld, maar het is helaas de waarheid.

Marits is inderdaad niet van plan om haar studie te stoppen! Gelukkig, want ik was het daar ook niet helemaal mee eens. We kunnen sowieso pas over 1,5 jaar de aanvraag doen en dan is zij inmiddels al weer bezig met haar derde collegejaar, dus gewoon lekker afmaken! Qua werk komt het wel goed denk ik, zelf ben ik daar niet zo huiverig over, maar mochten er tegen die tijd in Oz nou echt problemen ontstaan op dat gebied, dan is Marits bereidt om één of andere bijscholingscurcus te doen ofzo. Voor de extra punten gaan we in ieder geval niet moeilijk doen, zeker niet omdat we ze waarschijnlijk niet eens nodig hebben!
smiley.gif

Wat betreft een bureau of zelf je visum aanvragen kan ik kort zijn. Is je duidelijk of je aan de eisen in booklet 6 voldoet, kan je een beetje engels (zal wel moeten anders gaat een IELTS ook moeilijk), heb je voldoende tijd en wil je een fix bedrag besparen doe het dan lekker zelf.

Dat zijn we helemaal van plan! We hadden al zitten brainstormen over wel of niet een bureau inschakelen. We hebben inderdaad met z'n 2en best wel tijd, daarnaast kunnen we ook het één en ander doen op het werk tijdens nachtdiensten ofzo. Engels is geen probleem en geld besparen moeten we zeker, dus dan is de keus makkelijk gemaakt. Daarnaast staat dit forum echt bol van de informatie en iedereen is zo behulpzaam! Met vragen kom ik hier denk ik al heel goed uit de voeten
grin.gif

Same-sex relatie, oef begin er niet aan!
grin.gif
Nee, zonder dollen jullie kunnen met zijn 2-en gewoon 1 visum aanvragen. Je vriendin wordt gewoon als partner erkend, trouwen is voor een visum niet nodig. Sterker nog een same-sex huwelijk wordt voor de wet hier niet erkend! In Victoria kun je wel een partner registratie doen, kost je iets van $50 en dat doet dan een stap in de richting van het huwelijk maar nog niet een hele grote.

M'n vriendin wilt graag trouwen
smiley.gif
Misschien eerst een beetje onder het mom van 'noodzaak', maar nu de nood er niet meer zo is, wilt ze toch eigenlijk nog steeds wel trouwen.
grin.gif
Dat ons huwelijk daar niet erkent wordt daar waren we al een beetje vanuit gegaan, ach tja.....dat is nou eenmaal zo. Partner registratie kunnen we altijd nog besluiten om te doen. We willen wel richting Victoria, dus dat is dan altijd nog een optie.

WHV is niet alles hoor, helemaal niet omdat je aangeeft dat je voor een skilled visum in aanmerking te komen. Met een WHV mag je slechts max 6 maanden bij 1 werkgever werken en ik weet dat Melbourne Health (maar dat is slecht 1 van de kandidaten) niet zit te wachten op sollicitanten met een WHV.

WHV gaat het ook niet worden! Marits heeft die al eenmaal ontvangen en verder hebben wij er ook niet echt voordelen bij om daarvan gebruik te maken, ik kan beter werkervaring gaan opdoen hier, nadat ik mijn diploma heb ontvangen.
Bedankt voor je tips, adviezen en info!

groetjes

Heeft iemand al eens ooit opgemerkt wat een kletsdoos je bent? :wink: Dacht ff dat ik in de kletsdoos aan het lezen was. :grin:

Heeft iemand al eens ooit opgemerkt wat een kletsdoos je bent?
wink.gif
Dacht ff dat ik in de kletsdoos aan het lezen was.
grin.gif

Hahahahaha, als mijn vriendin dit leest gaat ze denk ik heel hard lachen, zij vind namelijk dat ik wel wat meer mag kletsen....
grin.gif
Ik denk dat ik me mee laat slepen door m'n enthousiasme, in dit geval
happy.gif

Back