DeFacto vanuit Oz: VOG+Medicals regelen

Marijne

New Member
Hoi!

Ik woon met m'n vriend in Sydney en ben begonnen met het in orde krijgen van onze de facto visumaanvraag, en ik vroeg me af of er ook iemand ervaring heeft met het aanvragen van het VOG en de medicals vanuit Australie. Ik las dat je de VOG moet invullen, dan naar de Australische embassade (in Den Haag neem ik aan) moet sturen, die het vervolgens naar de gemeente stuurt waar je het laatst gewoond hebt. Klopt dit? Of kan ik het ook deels laten invullen door een instantie in Australie, zodat ik het gewoon naar m'n gemeente kan sturen? Dat laatste lijkt me namelijk veel sneller, al is het formulier wel in het Nederlands. Wat ik ook raar vind trouwens, moet er geen Engelstalige versie van zijn?

En hoe regel ik de medicals? Ik heb geen vaste huisarts, maar zou ik gewoon naar een willekeurige huisarts moeten, en zeggen dat ik medische testen moet laten afnemen voor een de facto visum? Of moet ik eerst uitzoeken welke tests ik precies moet hebben?

Hoop dat iemand me even verder helpt! (en wees niet bang, ik zal jullie nog genoeg stalken de komende tijd!) :)
 
Volgens mij kan je gewoon alles naar de immigratie in Australie sturen als je al in Australie zit. Ik weet niet hoe lang je hier al bent, maar je zal misschien ook een VOG moeten van de Australische politie en daarvoor moet je naar de website van de federal police gaan en daar een formulier invullen en die opsturen met de fee. Hoe het gaat met de Nederlandse weet ik niet, ik heb het alleen moeten doen toen ik voor Nieuw Zeelandse residentie ging en die deden de aanvraag zelf daarvoor. Misschien kunnen ze dat hier ook doen. Voor de medicals moet dat via de medibank health solutions (1300 361 046). Waarschijnlijk hebben ze daar wel een van in Sydney en daar moet je dan een afspraak voor maken. Anders geven ze je een naam van een approved medical practitioner. Dus je kan niet naar een willekeurige dokter gaan. Je moet weten welke tests je moet hebben en dat gaat erom welk beroep je gaat doen. Ik moest bijvoorbeeld alles doen, xray, hepB, HepC, HIV. Je moet daar ook allemaal zelf voor betalen, of je medicare hebt of niet. Je moet bepaalde formulieren hiervoor meenemen. 26 voor medical, 160 voor een xray, 80 voor gedrags verklaring.

Je moet ook een hele lading bewijs meesturen van je relatie.

Je moet wel nakijken hoe het zit met waar het aan te vragen want je moet zitten in het land waar je het aanvraagt en daar dan blijven. Dus als je het aanvraagt in Australie, kan je niet zomaar even naar Nederland toe en weer terug of zoiets, of andersom. Het kan even duren voor alles rond is, daar moet je ook rekening mee houden. Nu je dus in AUstralie zit, moet je het dus hier aanvragen en hier blijven.

Ik zelf heb geen spouse visa maar een NZ family relationship visum, dus kan niet echt veel helpen met een de facto, die heb ik in Nieuw Zeeland gedaan waar ik permanente residentie heb. Maar daar kon ik helaas niet mee naar Australie dus moest ik door de hele aanvraag heen. Succes.
Jo
 
Het kan even duren voor alles rond is, daar moet je ook rekening mee houden. Nu je dus in AUstralie zit, moet je het dus hier aanvragen en hier blijven.

Inderdaad de moeite waard om te kijken wat het snelste gaat. Wij hadden een visum in 3,5 maand maar de partner van mijn collega heeft 7 maanden geleden zijn aanvraag in Melbourne ingediend en tot op heden nog niets gehoord en zelfs nog geen CO.
 
Bedankt voor alle antwoorden! Ik had inderdaad het boekje nog niet goed genoeg gelezen (wel opgeslagen) en dat hielp al. Het is me alleen nog onduidelijk of ik het VOG-formulier eerst naar Den Haag moet sturen voordat mijn gemeente het kan ondertekenen, of dat ik het bijvoorbeeld ook al bij de immigratie in Sydney kan laten ondertekenen. Weet iemand dit?

Ik denk dat het het beste is om eerst alle 'verhalen' op orde te krijgen, dus onze statements te schrijven, en dan alle documenten met beperkte geldigheid (VOG, police check in oz inderdaad en medicals) te regelen. Ik ben van het plan het ergens in juli aan te vragen, en dan hebben we 7 maanden om het visum geaccepteerd te krijgen voordat we op reis gaan voor een paar maanden. Het is een risico, maar ik hoop dat het goed zal komen. We zijn tegen die tijd 3 jaar bij elkaar en hebben van die hele tijd wel bewijs dat we bij elkaar hebben gewoond en bewijs van de tijd dat dit niet zo was. Stressvolle maar leuke tijden!
 
Je kunt je VOG-formulier naar bv. je ouders in Nederland sturen, die kunnen het dan naar de Australische ambassade doorsturen met een aan henzelf geaddreseerde gefrankeerde envelop. Zij sturen het dan terug naar je ouders, die er vervolgens mee naar de gemeente kunnen (wel zorgen dat je ze gemachtigd hebt) en krijgen dan jouw VOG in de bus en sturen dat terug naar jou. Voila! Het is een beetje een omweg, maar zo heb ik het gedaan en het werkte prima. M'n vader moest wel even verduidelijken dat hij toch echt gemachtigd was en dat ik het toch echt niet zelf aan kon vragen (want tig km ver weg), maar hij heeft het ze uiteindelijk aan hun verstand kunnen peuteren op het gemeentehuis ;)

Heb je al een reis geboekt dan? Dan zou ik alles echt zo snel mogelijk bij elkaar harken en inleveren, het kan echt wel een tijd duren voor je je visum krijgt... bij mij was het 7 maanden. Kan sneller, maar ook langzamer.

Succes!
 
Je kunt je VOG-formulier naar bv. je ouders in Nederland sturen, die Heb je al een reis geboekt dan? Dan zou ik alles echt zo snel mogelijk bij elkaar harken en inleveren, het kan echt wel een tijd duren voor je je visum krijgt... bij mij was het 7 maanden. Kan sneller, maar ook langzamer.

Jouw "snelle" afhandeling komt waarschijnlijk dat je al getrouwd was. Vinden ze toch net iets belangrijker...
 
Bedankt voor alle antwoorden! Ik had inderdaad het boekje nog niet Ik ben van het plan het ergens in juli aan te vragen, en dan hebben we 7 maanden om het visum geaccepteerd te krijgen voordat we op reis gaan voor een paar maanden.
Zou dit even goed nakijken, je moet immers aan de immigratiedienst je adres laten weten en toestemming vragen als je langer dan 2(?) weken op vakantie gaat. Staat ook allemaal in booklet 1. Overigens heb je een bepaalde tijd om te reageren op de vragen/verzoeken van je CO, weet niet hoe makkelijk dit allemaal vanuit het buitenland te regelen is.

Een negatieve uitslag betekend niet dat je het zo nog eens kan proberen, daarbij kost het aardig wat $$ zo'n aanvraag.
 
je moet inderdaad een bridging visum krijgen als je naar het buitenland gaat terwijl de aanvraag loopt. dat heb ik moeten doen voor mijn visum.
 
Je krijgt een bridging visa waarop het niet toegestaan is naar het buitenland te reizen. Je moet een ander bridging visa aanvragen om dat te kunnen doen, en dat krijg je alleen als je gegronde redenen hebt. Wat dat precies inhoudt stond er niet bij, maar ik neem aan dat bv. een ernstig ziek familielid of overlijden eronder valt. Een vakantie dus niet.

Oh tweety, ik vond het aanvankelijk juist lang duren voor ik het had! Toen ik het aanvroeg stond er in mijn confirmation letter dat het zo'n 6 maanden zou duren, toen ik later eens informeerde was dat opgerekt naar 9 maanden, later zelfs 12 maanden. Uiteindelijk zijn het er dus 7 geworden en viel het reuze mee.

Anyway, om een potentieel lang verhaal kort te houden... beter geen buitenlandse vakantie plannen als je in een visumaanvraag zit ;)
 
Ik had toendertijd toestemming gekregen om terug naar Nieuw Zeeland te gaan voor mijn afstuderen. Dus dat was een goede reden. Gelukkig maar, zou wel erg teleurgesteld zijn als ik niet met zo'n outfit en cap mijn diploma in mijn handen gekregen had.
 
Ja, het is een riskante onderneming, maar mijn broer gaat trouwen dus er is (hoop ik) een gegronde reden voor. Dit zal ook in ons stukje over toekomstplannen komen te staan, wat bewijst dat we wel degelijk echt bij elkaar zijn en onderdeel uitmaken van elkaars familie en hopelijk ook aanleiding geeft tot een ietwat snelle afhandeling van ons visum. Maar ik ga er inderdaad nog wel even goed naar informeren! Ik heb al wel gehoord dat er een bridging visa is waarmee je een aantal weken uit Australie weg mag, maar dat verandert niets aan het feit dat ik natuurlijk hier moet zijn als het ingewilligd wordt. Ik heb twee vrienden die ook drie jaar met hun vriend waren, en zij kregen het visum na 3 weken en 11 dagen (!). Geeft me veel vertrouwen natuurlijk, maar wellicht is het handiger om van een iets trager scenario uit te gaan... ;)
 
Als ik een immigratiedienst-ambtenaar was zou ik een bruiloft van een broer zeker wel als gegronde reden zien :) Fingers crossed dat ze dat ook inderdaad zo zien! Succes ermee.
 
Ik heb inmiddels de aanvragen + machtigingsformulier voor VOG en geboorteakte naar familie in Nederland gestuurd en vijf pagina's statement geschreven over onze relatie! En nu m'n vriend nog even opjagen om hetzelfde te doen natuurlijk. Ik las dat de maximale reistijd voor het Bridging Visa B drie maanden is, weet iemand hier meer van? En mocht ik in Nederland zijn als het visum wordt toegewezen, hoe gaat het dan in z'n werk? De eerste vlucht naar Australië boeken? Er staat bijzonder weinig hierover op de immigratie website vind ik! (of ik kijk niet goed) Leuk werk trouwens, het schrijven van zo'n verklaring! En leuk baantje ook voor degene die alle aanvragen moet lezen. ;)
 
Succes!

Inderdaad leuk al die Stat Decl. Wij wonen nu 15 maanden samen en als ik die Stat Decl terug lees dan moet ik wel lachen, in grote lijnen kloppen onze stat decl met de werkelijkheid. Alleen er zijn ook zaken die totaal niet lopen zoals wij op papier bedacht hadden. Misschien dat de tweede versie dit jaar iets anders wordt ;)
 
Ik heb ook al zin om onze tweede Stat Dec te schrijven, ik vind het sowieso altijd wel leuk om dat soort dingen te doen. Manlief vindt er niks aan dus die zal wel weer met veel moeite een velletje vol krijgen, maar ik moet me inhouden om geen boek vol te pennen ;)

Wat je vragen betreft, ik heb de ervaring dat de immigratiedienst heel behulpzaam en vriendelijk is als je ze belt. Zou gewoon even een belletje doen als ik jou was.
 
Nou, we zijn weer even verder en inmiddels heb ik een behoorlijk document op m'n pc en nog 2 andere plekken opgeslagen! Ik heb m'n police check gekregen, maar kon me niet meer herinneren of ik nou code 33 had ingevuld (ik was bang dat ik het vakje had opengelaten). Weet iemand of de police check er dan anders uit ziet? Er staat: 'Name check only' en dat er geen criminal records zijn gevonden. Ik wacht nog op een statement van de zus van m'n vriend (en we hebben er een van z'n moeder), en dan zijn we klaar! Ik ben nergens tegengekomen of er een limiet is aan foto's als je het vanuit Oz aanvraagt, weet iemand dat ook? Ik heb nu een document dat zo'n 200 pagina's gaat zijn, door alle bijlagen. Waarvan zo'n 50 pagina's MSN-gesprekken trouwens, dus het lijkt al erger dan het is. Ik heb ook nog een brief geregeld van m'n baas, die aangeeft dat hij me een vast contract gaat aanbieden zodra m'n visumaanvraag geaccepteerd wordt! Pff, spannend spannend!!
 
Huh? moeten onze eigen verklaringen over onze relatie stat decs zijn? Ik dacht dat gewoon een zelf-geschreven verklaring goed genoeg was?

Wat is nou eigenlijk een stat dec??? Ik zie dat we een blank form kunnen downloaden en invullen. Kunnen we dat zo opsturen of moet dat nog ergens officieel gemaakt worden (bij de politie/officer of justice?).

En form 888 is voor de stat decs van vrienden/bekenden die claimen dat wij een relatie hebben. Is een ingevuld form goed genoeg, of moet ook dit 'officieel' zijn? Ben nu in de war :-(
 
Ik weet daar ook niets van hoor! Wij hebben gewoon een verklaring geschreven en ondertekend. Een vriendin van mij heeft dat ook gedaan, en dat was voldoende. Onze is nog niet verwerkt, dus dat weet ik nog niet.
 
Ik dacht dat de verklaring over je relatie als een stat dec opgesteld moesten zijn (ook ondertekend door een Justice of the Peace enzo), zo hebben wij het destijds wel gedaan en dat is goedgekeurd. Geen idee of een verklaring zonder bells & whistles goed genoeg is... Het lijkt me wel als dat bij de vriendin van Marijne voldoende was.
 
Back
Top