Hey Marijne!!
Ik ben in het proces een spouce visa aan te vragen, maar ik heb even een vraag over sommige papieren:
Is een uitreksel uit het bevolkingsregister voldoende als geboortecertificaat??
Met die police check bedoelen ze dat ze een verklaring van goed gerdag willen toch??
Is een stempel van de OZ gouvernement verplicht op je aanvraag voor je VOG?
Kun je de aanvraag en papieren voor een VOG en andere zaken bij de gemeente ook gewoon inscannen of zijn ze dan niet geldig??
Schiet helemaal in de stress hier, want vrees dat het allemaal niet meer op tijd gaat lukken.... Ik heb tot 14 maart..... :-s
Hee Suus, ik zal proberen even snel wat antwoorden te geven.
- Is een uittreksel voldoende?
Dat weet ik niet helemaal zeker, maar ik heb destijds een soort uittreksel gekregen wat in meerdere talen was opgesteld. Als je bij de gemeente om een internationaal uittreksel vraagt weten ze vast wel wat je bedoelt. Het was in mijn geval 1 A4tje met in het Nederlands/Engels/Frans/Duits etc. verschillende categorieën als namen, geboortedatum, namen van de ouders etc.
- Police check
In Nederland is dat inderdaad de VOG, voor Australië is het een police check die je online kunt aanvragen bij (dacht ik) de Australian Federal Police. Is heel simpel, je vult wat gegevens in, betaalt ongeveer $35 en dan sturen ze het op.
- Stempel op VOG
Ben je momenteel in Australië? Dan zou je dit kunnen proberen: Download een aanvraagformulier van de website van Justitie en vul de gedeeltes die jij kunt invullen in. Stuur dat dan met een begeleidende brief naar de Australische Ambassade in Den Haag -> Wat wel handig is, is om het bv. eerst naar je ouders in Nederland te sturen en het door hen te laten doorsturen naar de ambassade, mét een gefrankeerde retourenvelop met het adres van je ouders. Zorg ervoor dat je je ouders gemachtigd hebt, dan kunnen zij als ze het formulier met de stempel van de ambassade weer terug hebben, met dat formulier naar de gemeente. Mijn vader heeft dat voor mij gedaan en de dame achter de balie morde eerst wel wat, maar ik had hem gemachtigd en hij heeft het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen. Justitie stuurt de VOG dan naar jouw ouders na een week of 2. Die kunnen het dan weer naar jou duursturen in Australië.
Je hebt voor de visumaanvraag het officiële document nodig.
- Geldigheid gescande documenten
Als ik het me goed herinner hebben ze bij het DIAC de originele versie van je VOG en Police Check nodig. Ik weet niet precies of je geboortecertificaat een gecertificeerde kopie moet zijn... als dat wel zo is, is dat heel makkelijk te regelen in Australië, een JP kan de kopie gratis voor je certificeren. JPs kun je vaak in rechtbanken vinden, en ze hebben ook vaak 'spreekuur' in winkelcentra.
Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt!