Dennis en Monique in Toowoomba

Denniske

Member
Hoi ik ben Dennis en mijn partner heet Monique , beide 32 jaar en zij afgelopen januari vanuit Nederland naar Toowoomba verhuisd. En met dit verhaal hoop ik dat we wat mensen op weg kunnen helpen met de keuze te maken om te emigreren , om wat dingen uit te leggen waar we zelf tegen aan liepen of die toch net iets anders liepen dan gepland. Hoeveel geld het nu daadwerkelijk kost alles bij elkaar en wat er echt bij komt kijken. Op sommige dingen wil ik niet te uitgebreid ingaan maar als je meer informatie wilt kun je het me altijd vragen

Eigenlijk heb ik altijd het verlangen gehad om naar Australie te emigreren , maar in 2012 na wat tegenslagen hebben we de knoop doorgehakt en hebben we samen besloten om het gewoon te doen . Iedereen in je omgeving zal je gelijk vragen "waarom? en wat als ?. Maar we hadden beide het gevoel dat we Nederland ontgroeid waren en aangezien we niet aan kinderen wilde beginnen voelde het als een doodlopende weg .

Zoals ik al zei zijn we in 2012 begonnen met heel het proces en na flink wat informatie verzameld te hebben leek het ons een goed idee om een emigratie bureau in de hand te nemen omdat er nogal wat papierwerk bij komt kijken en we wilden zeker weten dat we een beetje begeleiding hadden tijdens het proces. Ik had ooit eens een visa check gedaan bij The Migration Bureau in Amsterdam en omdat ze nog altijd mailtjes stuurde en ze ook al 10 jaar bestonden leek het ons wel een verstandige keuze . Achteraf gezien hadden we nooit met hun en zee moeten gaan. Ik zal jullie de details besparen maar na 1 jaar en vele duizenden euro's later waren we geen stap verder . Dus ga nooit met The Migration Bureau in zee en bespaar jezelf veel geld en een hoop stress.

Na wat googelen kwamen op de website van Move2Australia en na een chat sessie met Rob en Marijke zijn we gelijk naar hun overgestapt en na 1'5 jaar waren onze visums binnen . Rob en Marijke zijn zeer professioneel en begeleiden je met alles tijdens het proces.Iets wat ook belangrijk is heb geduld, denk in maanden niet in weken, elke stap die je neemt voor je visum duurt maanden en soms is het dan moeilijk om gemotiveerd te blijven .Voor ons heeft het uiteindelijk zo lang geduurd dat je bijna de reden vergeet waarom je weg wil en begint te twijfelen of we er wel goed aan deden. Even wat info over onze visums , omdat ik Loodgieter was konden we volgens onze visumcheck een permanent skilled visa krijgen . Hiervoor moesten we wel een IELTS test doen om te bewijzen dat we voldoende Engels spraken etc. Om aan het aantal punten te komen voor een permanent visa moest ik minimaal voor alle 4 onderdelen een 7 scoren. Maar helaas ik had voor 3 onderdelen een 7,5 of hoger en voor 1 onderdeel een 6,5 . Dus mijn gemiddelde was een 8 maar dat telt niet . De eerste kans op een herkansing was 3 maanden later en ondertussen waren de regels voor de visums veranderd en moest je om voor een permanent visum in aanmerking te komen minimaal een 8 scoren voor elk onderdeel. Ik scoorde bij m'n herkansing na 3 maanden studeren en elke dag oefenen voor 3 onderdelen een 8 en voor 1 onderdeel een 7,5 . Dus de enigste optie was om voor een Temporary Visa te gaan aangezien ik wel voldeed aan het aantal punten daarvoor. Ook moest ik bewijzen dat ik naar Australische maatstaven kon werken als loodieter. Dit kon ik bewijzen via een VETASSESS test ,hiervoor moest ik naar London om daar op een Technische school een Loodgieters test te doen. De test bestond uit praktijk en theorie . Ook hier was de wachttijd 3 maanden( dus weer 3 maanden stress) en kosten ongeveer 1000 euro incl hotel, vervoer. De test zelf stelt niet veel voor, beetje koper buigen ,wat PVC met rubberring riolering en de theorie was helemaal een lachertje alles was meerkeuze en de leraar geeft de antwoorden net niet maar legt het wel zo uit dat je er geen twijfel bestaat over welk antwoord goed is. Ze vertellen je er niet bij dat als je eenmaal hier bent je een deel van de Australische Loodgieters opleiding moet volgen en minstens 2 jaar terug naar school moet en dat het je ongeveer 5000 dollar gaat kosten om je Licence te behouden . als je hier meer info over wilt laat maat weten. Dus na 1 maand had ik de uitslag en die was positief Maar ik moest wel een uitgebreide cursus EHBO gaan doen want zonder dat EHBO certificaat konden ze de uitslag van de test niet toesturen aan de Australische overheid . Het moest wel een cursus uitgebreide EHBO zijn bij het Rode Kruis want dit was nodig om als loodgieter aan de slag te gaan vertelden ze me op de VETASSESS test.Dus eenmaal terug uit London daar weer info over opgezocht . Blijken er 2 soorten cursussen te bestaan 1 waarbij je een paar uur per week s'avonds voor naar het Rode Kruis moest ,deze duurde maar liefst 6 maanden of 1 waarbij je 1 dag per week naar hun toe moest en deze duurde maar een maand kosten 450 euro . Op dit moment ben je zo dichtbij je visum maar toch lijkt het door zo iets weer zo ver weg. Gelukkig was m'n werkgever bereid een deel te betalen en me de nodige dagen vrij te geven. Nu waren een paar plaatsen in Nederland die deze cursus geven, ik zelf woonde in Brabant tegen de Belgische grens en je raad het al de de dichtstbijzijnde plaats was Amsterdam. Ik moest wel 3 maanden wachten voordat de eerstvolgende cursus gegeven werd . Dus weer minimaal 4 maanden vertraging. Na 4 maanden eindelijk m'n EHBO certificaat binnen , alles vertaald en opgestuurd naar de VETASSESS kreeg ik bericht terug dat ze een lijst wilde zien van de behandelde onderwerpen. Nou daar weer achteraan , duurde weer 2 weken voordat dat geregeld was. Wat een gedoe , vooral omdat we al zolang bezig waren en we bang waren dat op het laatste moment alles niet door zou gaan. Maar uiteindelijk bericht van de VETASSESS dat alles goedgekeurd was. ( eenmaal in Australië aangekomen vertelden ze me op Skilltech dat deze cursus niet erkend wordt , geen enkele Nederlandse cursus word hier erkend dus voor je visum moet je die cursus doen,maar het is gewoon geld door de plee spoelen want je moet toch een Australisch erkende cursus volgen als je eenmaal hier bent. Ook weer iets wat totaal negens op slaat.Het is net of iedereen zoveel mogelijk geld aan je wil verdienen)
Nu konden we de laatste stap nemen ,een medisch onderzoek in Amsterdam . Ook een grote wassen neus maar vooruit. Toen we eenmaal daar de uitslag van binnen hadden kregen we bericht dat onze visums goedgekeurd waren en dat we ons binnen 1 jaar in Australie moesten melden.

Nu zijn we inmiddels 10 maanden in Toowoomba Queensland en ik wil toch even wat dingen uitleggen.
In tegenstelling zoals vaak gezegd word heb je als Nederlander met een Temporary Visa geen recht op Medicare. Alleen als je in Nederland je zorgverzekering behoud kun je gebruik maken van Medicare . Maar aangezien dit onmogelijk is als je jezelf uitschrijft uit Nederland ben je verplicht om jezelf particulier te verzekeren hier. Omdat we dit niet wisten en iedereen volhield dat je jezelf gewoon bij Medicare aan kunt melden hebben we hier heel wat nutteloze uren aan besteed.
Dus tip 1 meld je zelf aan bij een particuliere verzekerings maatschappij in ons geval zijn we voor BUPA gegaan en kost het ons zo'n 200 dollar per maand voor ons beide.
Ook is het als buitenlander moeilijk om een mobiel abonnement afsluiten omdat je geen credit history hebt. En vanwege deze reden kun je bij de meeste providers ook geen internet krijgen. We hebben nu allebei een prepaid mobiel en ons internet gaat via Belong dat is zo'n beetje de enigste provider waar je als buitenlander terecht kunt. We waren verplicht om 6 maanden lang onze huistelefoon aan te sluiten en na die 6 maanden heb je een credit history opgebouwd en kun je een mobiel abonnement afsluiten.
Een auto kopen is geen probleem , bijna bij alle beroepen die met de bouw sector te maken hebben moet je met je eigen auto rijden en ik als Loodgieter heb een Ute aan moeten aanschaffen incl toolboxen en eigen gereedschap. een huurhuis vinden ook geen probleem . En als je hard werkt is werk vinden ook geen probleem maar schrijf je niet in bij een arbeidsbureau dit is totaal nutteloos . Deze bureau's worden betaald door de overheid naar gelang hoeveel mensen er ingeschreven staan . Je kunt beter via Gumtree of Facebook naar werk zoeken.

Maar wat heeft alles ons nu werkelijk gekost , voor ons visum waren we verplicht 35000 dollar mee te nemen omdat we met dit geld onszelf konden onderhouden voor 6 maanden mochten we geen werk vinden.

De kosten gemaakt in Nederland voor 2 personen
Het emigratie proces incl vertalingen, testen , certificeringen , visums, vlieg tickets etc . 17000 euro.
De kosten gemaakt hier in Australië
Hotel , 1 auto voor Monique , 1 werk auto voor mezelf , gereedschap,werk kleding opleidingen en cursussen, meubels , huisraad etc 40000 Australische dollar.
Levens onderhoud voor ons 2en komt uit op ongeveer 3000 dollar per maand dus zorg ervoor dat je zeker een paar maanden vooruit kunt mocht je geen werk vinden.
Houd ook rekening met het M biljet van de belastingdienst, wij hadden beide een simpel inkomen en een starterswoning die we verkocht hebben met verlies . Toch moeten we nu 4500 euro terug betalen aan hun. Hier hadden we een reisje naar Nederland van geboekt om de familie weer erven te zien. Maar ja als je gaat emigreren moeten ze je toch nog even kaalplukken
Al met al is emigreren geen goedkoop iets zorg ervoor dat je een flinke buffer hebt .

Als er vragen zijn of wil je dat ik iets verder toe moet lichten laat maar wat weten.

Groet

Dennis
 
Last edited:
Hoi Dennis, leuk dat je zo uitgebreid jullie verhaal opschrijft! Waar ik trouwens wel benieuwd naar bent is: Hoe bevalt het :D ?

En over Medicare. Ik denk dat daar een nuance zit. Ben geen kenner maar ik vermoed dat jouw issues te maken hebben met je Temporary visum. Met een permanent heb je wel recht op Medicare.

Bedankt voor het openhartig delen!
 
Ha die Dennis en Monique, welkom op het forum en uitgebreide posts zijn altijd leuk en zinvol! En ja, emigreren naar Australie is zeker duur!
Afterbang is me net voor, maar ik ben ook nieuwsgierig of jullie inmiddels een beetje geaard zijn. Jij bent, begrijp ik, als loodgieter aan de slag en aan de studie. En heeft Monique ook werk naar haar zin gevonden?
Wij hebben wel gelijk een mobiel abonnement kunnen afsluiten bij Telstra. Het heeft inderdaad 2 en half uur geduurd omdat ze een credit history zoeken die je inderdaad niet hebt (niet gek als je net 2 dagen binnen bent). Maar uiteindelijk mochten we wel allebei een abonnement op voorwaarde dat we allebei 3 maanden van het plan vooruit betaalden. Naar het soort visum hebben ze niet gevraagd. Maar wat ons hier in Oz wel opvalt, je moet een beetje mazzel hebben wie je treft aan de balie, in de kleinere plaatsen zijn ze meestal wat soepeler met de regels dan in de grote stad (in ons geval in Sydney). Dat geldt bv. ook voor banken, waarvan je toch verwacht dat die alles wel redelijk strak hebben vastleggen in procedures. ... niet dus.
En voor de verzekering: die is wel visum afhankelijk. Manlief hier heeft een partnervisum en die krijgt gewoon Medicare, zonder dat ze zelfs naar het Nederlandse pasje vragen.
 
Ben ook wel benieuwd hoe je het nu vindt. Ik lees alleen maar zaken die tegenvallen. Maar dat kan zijn omdat je de "andere kant" wil belichten.

Misschien is een 457 anders, maar wij hebben recht op medicare, kunnen gewoon een telefoonabbo en internetabbo afsluiten (voor latste 2 volgens mij geen permanent visum hoeven aan te tonen). Voor mijn werk heb ik geen auto of tools nodig. Een computer kreeg ii van de zaak. Mijn vrouw moet wel voor haar werk bij de overheid haar eigen mobiele telefoon gebruiken. Daar blijf ik vreemd vinden.
Wij zijn ook prive verzekert voor ziekte. De kosten zijn nog wat lager dan in Nederland. Overigens zijn wij ook verzekert voor overleisingsrisico, trauama/ziekte en werkloosheid (dooor ziekte). Kosten zijn samen rons de 350 per maand. Aarsig veel, maar ik denk altijd maar "in NL ben e ook zo verzekert, alleen in de vorm van belasting".
 
Bedankt iedereen voor de reacties,
Ik wilde gewoon wat dingen uitlichten die ons verrasten over de daadwerkelijke kosten , want daar word vaak te simpel over nagedacht. Bij al de tests die ik moest doen kwam ik in contact met mensen die met minimale financiën de stap wilde nemen . Ik denk dat mensen hier wat beter op voorbereid moeten worden.Want zelf simpele dingen zoals documenten certificeren kosten al snel 500 tot 1000 euro in mijn geval omdat ik al m'n school diploma's ,werkgevers verklaringen , loonstroken etc moest opsturen en dit proces heb ik meerdere keren moeten doen. En in Nederland hoor je heel vaak " je moet naar Australië gaan ,werken in de bouw want ze komen hier vaklui te kort. In de realiteit is dit anders, bijna alle beroepen in de bouwsector zijn Licenced en zul je behoorlijk wat cursussen moeten doen on überhaupt aan de slag te kunnen en te blijven. Ik heb zo 4 pittige cursussen moeten die elk 500 dollar kosten om mijn Licence te krijgen, om om deze te behouden moet ik 30 units afwerken a 150 dollar per stuk op TAFE Queensland . Dus ook dit neemt een aardige hap uit het budget. Wat Medicare betreft hebben jullie gelijk maar ons was verteld dat het niet uitmaakte wat voor visum je had . Dus het was behoorlijk verwarrend voor ons. Voor het mobiel abonnement werd ons bij Telstra doodleuk verteld dat dit niet mogelijk was en zelfs dat we de eerste 6 maanden nergens internet konden krijgen. Dus dit was even schrikken voor ons en vooral omdat je in het begin veel online moet regelen en opzoeken. Maar we hebben het hier wel naar ons zin , het weer is geweldig de omgeving is prachtig de mensen zijn vriendelijk. Alleen wat werk betreft heb je hier net zo veel stress en werkdruk . De bouwsector is hier ook aan het teruglopen dus concurrentie word groter. Ik werk zelf gemiddeld 60 uur per week en vaak zaterdag of zondag ook nog. Niet dat dit erg is want ik heb geweldige collega's en het betaald goed, maar toch , ik zal de rest later wel wat meer toelichten.
 
Geweldig uitgebreid verhaal, dank daarvoor.
En ja op een 457 ben je toch een beetje het haasje, Medicare bijvoorbeeld, maar ook schoolkosten al is dat weer afhankelijk van de staat waar je woont. Wij hebben gelukkig nooit een probleem gehad met telefoons en internet afsluiten. Ook afhankelijk van de staat wellicht?
Al met al een heel reëel beeld wat je schetst, je kunt niet genoeg geld op de bank hebben staan.
 
Ik zal even een verdere toelichting geven waarom we in Toowoomba zijn beland. Voor ons visum ( 489 skilled regional sponsored) moesten we in een bepaald gebied gaan wonen met een populatie groei minder dan 3 % . De Australische overheid stuurde ons enkele area codes toe en daaruit moesten we een keuze maken en een motivatie schrijven over waarom en hoe en wat. In de eerste instantie konden we uit alleplaatsen kiezen die verder dan 50 km van Brisbane lagen , dus gingen we voor Redbank Plains. Maar terwijl ik de motivatie aan het uitwerken was veranderde de regels en konden we nog maar uit 2 regio's kiezen , De Toowoomba region of de Bundaberg region.
Nu ben ik Loodgieter en dan ben je afhankelijk van een behoorlijke populatie en nieuwbouw. Na uitgebreide informatie over deze 2 plaatsen opgezocht te hebben zijn we voor Toowoomba gegaan omdat het 1 van de grootste binnenlandse steden van Queensland is . Er wonen meer dan 160000 mensen in de regio en ze waren volop aan het uitbreiden met snelwegen vliegvelden en hele nieuwbouw wijken. Maar toch is het geen stad naar Nederlandse begrippen , er is bijna geen hoogbouw en er is zeer veel groen en volop natuur in de omgeving. De regio ligt achter een enorme heuvel rug de great dividing range en overal waar je kijkt zie heuvels en dalen , iets wat we in Nederland niet gewend waren . Je hebt verschillende tropische regenwouden in de buurt maar ook de bush, heel gevarieerd eigenlijk. Helemaal niet alleen maar die rode grond die je op Tv vaak voorbij ziet komen. Ook aan wildlife geen gebrek net buiten de stad in de natuur parken loop je Kangaroos en Wallabies tegen het lijf overal hoor je Kookaburras echt mooi. Elke keer als we een Kookaburra horen krijg we beide weer even het gevoel van we zijn echt in Australië. Een ander voordeel is dat we hier maar ongeveer een uurtje rijden van Brisbane zitten en 2 uur van de Goldcoast . Dus opzich zitten nu ook weer niet in the middle of nowhere . Al met al een prachtige regio en het voelt voor ons beide echt als thuis aan, we zijn beide gek van wandelingen ,vissen en lekker buiten zijn iets wat je hier volop kunt doen .
 
Last edited:
Hoi Dennis (en Monique), welkom op het forum! Wat een heerlijk uitgebreid verhaal! Dit soort verhalen maken dit forum zo waardevol. Je hebt ook wel pech gehad met het emigratieburo, IELTS en vervelend dat je over Medicare verkeerd bent voorgelicht. Wij zijn hier ook op een tijdelijk visum gekomen en moesten ook een verzekering afsluiten. Wij hadden geen problemen met het afsluiten van een internet abonnement zes jaar geleden (in NSW), maar wij kwamen op een gesponsord visum (457), dus mijn man had al een baan. Ik denk dat dat scheelt, want zwaaien met je loonstrookje doet hier wonderen :)
Het verbaast me dat je zegt dat de bouwsector aan het teruglopen is. Bij ons, een uur naar het oosten, wordt overal gebouwd. Ongelooflijk wat er allemaal uit de grond wordt gestampt. Ik dacht trouwens dat Toowoomba ook aan het groeien was. Als je onderweg eens zin hebt in een bakkie koffie op weg naar Brissie of zo, moet je het maar even laten weten. Wij wonen 5 min. van de Warrego Highway.
 
Ben ook wel benieuwd hoe je het nu vindt. Ik lees alleen maar zaken die tegenvallen. Maar dat kan zijn omdat je de "andere kant" wil belichten.

Misschien is een 457 anders, maar wij hebben recht op medicare, kunnen gewoon een telefoonabbo en internetabbo afsluiten (voor latste 2 volgens mij geen permanent visum hoeven aan te tonen). Voor mijn werk heb ik geen auto of tools nodig. Een computer kreeg ii van de zaak. Mijn vrouw moet wel voor haar werk bij de overheid haar eigen mobiele telefoon gebruiken. Daar blijf ik vreemd vinden.
Wij zijn ook prive verzekert voor ziekte. De kosten zijn nog wat lager dan in Nederland. Overigens zijn wij ook verzekert voor overleisingsrisico, trauama/ziekte en werkloosheid (dooor ziekte). Kosten zijn samen rons de 350 per maand. Aarsig veel, maar ik denk altijd maar "in NL ben e ook zo verzekert, alleen in de vorm van belasting".

m'n verhaal is niet negatief bedoeld , ik wil alleen wat meer dingen benadrukken die ons verrasten ook al waren we goed voorberied.. We hebben het hier geweldig naar ons zin , en wat ons betreft gaan we zeker een permanent visum aanvragen nadat we aan de condities voldaan hebben. Alle goeds
 
Ha die Dennis en Monique, welkom op het forum en uitgebreide posts zijn altijd leuk en zinvol! En ja, emigreren naar Australie is zeker duur!
Afterbang is me net voor, maar ik ben ook nieuwsgierig of jullie inmiddels een beetje geaard zijn. Jij bent, begrijp ik, als loodgieter aan de slag en aan de studie. En heeft Monique ook werk naar haar zin gevonden?
Wij hebben wel gelijk een mobiel abonnement kunnen afsluiten bij Telstra. Het heeft inderdaad 2 en half uur geduurd omdat ze een credit history zoeken die je inderdaad niet hebt (niet gek als je net 2 dagen binnen bent). Maar uiteindelijk mochten we wel allebei een abonnement op voorwaarde dat we allebei 3 maanden van het plan vooruit betaalden. Naar het soort visum hebben ze niet gevraagd. Maar wat ons hier in Oz wel opvalt, je moet een beetje mazzel hebben wie je treft aan de balie, in de kleinere plaatsen zijn ze meestal wat soepeler met de regels dan in de grote stad (in ons geval in Sydney). Dat geldt bv. ook voor banken, waarvan je toch verwacht dat die alles wel redelijk strak hebben vastleggen in procedures. ... niet dus.
En voor de verzekering: die is wel visum afhankelijk. Manlief hier heeft een partnervisum en die krijgt gewoon Medicare, zonder dat ze zelfs naar het Nederlandse pasje vragen.

Ja inderdaad ,maakt het erg veel verschil wie er op dat moment achter de balie staat . Sommige mensen willen je gewoon niet helpen, maar gelukkig is het merendeel van de mensen hier bijzonder behulpzaam en altijd geïnteresseerd in waarom je nu precies bent geëmigreerd en waarom juist Toowoomba. Monique is van origine boekhoudkundig medewerker maar was in Nederland genoodzaakt als order picker aan de slag te gaan . Hier is in de boekhouding heel weinig werk , maar ze had binnen 2 maanden werk op een casual basis bij een vegetable nursery waar ze meehelpt met het zaaien en opkweken van allerlei groenten. Ze is hier opzich wel tevreden mee maar het is wel lichamelijk zwaar werk dus misschien dat ze in de toekomst een ander baantje gaat zoeken. Gelukkig heb ik als loodgieter een goed salaris en is de druk niet zo hoog voor haar om part time werk te vinden.
 
Hoi Dennis (en Monique), welkom op het forum! Wat een heerlijk uitgebreid verhaal! Dit soort verhalen maken dit forum zo waardevol. Je hebt ook wel pech gehad met het emigratieburo, IELTS en vervelend dat je over Medicare verkeerd bent voorgelicht. Wij zijn hier ook op een tijdelijk visum gekomen en moesten ook een verzekering afsluiten. Wij hadden geen problemen met het afsluiten van een internet abonnement zes jaar geleden (in NSW), maar wij kwamen op een gesponsord visum (457), dus mijn man had al een baan. Ik denk dat dat scheelt, want zwaaien met je loonstrookje doet hier wonderen :)
Het verbaast me dat je zegt dat de bouwsector aan het teruglopen is. Bij ons, een uur naar het oosten, wordt overal gebouwd. Ongelooflijk wat er allemaal uit de grond wordt gestampt. Ik dacht trouwens dat Toowoomba ook aan het groeien was. Als je onderweg eens zin hebt in een bakkie koffie op weg naar Brissie of zo, moet je het maar even laten weten. Wij wonen 5 min. van de Warrego Highway.

Hoi Janneke , dank je voor de reactie .We hebben inderdaad de nodige tegenslag gehad . maar we zijn nu wel blij dat we doorgezet hebben. De bouw is een beetje aan het afremmen , maar wat het vooral moeilijk maakt is dat er enorm veel kleine bedrijfjes zijn en de concurrentie steeds heftiger wordt. Ik zelf moet best vaak naar Brisbane om daar een project te doen terwijl er loodgieters uit Brisbane of de Gold coast bij ons het werk komen doen.
 
Welkom Dennis en Monique. Leuk om je verhaal te lezen en dat je de realiteit neerzet.
Wat zijn de voorwaardes voor een PR tegenwoordig? Zou je in Toowoomba blijven of ergens anders heen gaan?
Ben je nu al een volledige plumber, of nog niet? Dat is wel klote van de ozzie systeem, ze vragen voor skilled visa workers, maar eenmaal hier moet je hemel en aarde bewegen om je license te krijgen...
 
Welkom Dennis en Monique. Leuk om je verhaal te lezen en dat je de realiteit neerzet.
Wat zijn de voorwaardes voor een PR tegenwoordig? Zou je in Toowoomba blijven of ergens anders heen gaan?
Ben je nu al een volledige plumber, of nog niet? Dat is wel klote van de ozzie systeem, ze vragen voor skilled visa workers, maar eenmaal hier moet je hemel en aarde bewegen om je license te krijgen...

De voorwaarden zijn dat we minimaal 2 jaar in deze regio gewoond moeten hebben en dat ik 1 van ons minimaal 1 jaar full-time gewerkt heeft in de regio binnen de termijn dat ons visum verloopt. Ons visum verloopt half 2019 dus ik verwacht dat we begin 2018 de procedure gaan starten voor een permanent visum. Over m'n werk, ik heb in januari een aanvraag ingediend bij de QBCC ( de Australische autoriteit in de bouw) voor een provisional plumbers licence ( 270 dollar) maar voor migranten is er een traject dat je moet volgen . De QBCC zou contact opnemen met Skilltech Brisbane voor een RPL ( recognision of prior learning 450 dollar) dit was na 3 maanden nog niet gebeurt, dus er zelf maar achteraan gegaan. Ik moest op een soort gesprek met een leraar daar en die beslist dan welke 20 units je krijgt( plumbers opleiding bestaat uit 50 units)
De andere 30 ( 150 dollar per stuk )moet ik verplicht binnen 2 jaar halen , waarvan de eerste 15 voor juni volgen jaar. Dit is overigens volstrekt onmogelijk dus ik moet een verlenging aanvragen.
Ook heb ik 4 online cursussen moeten doen om überhaupt te mogen werken aan loodgieter ( 1000 dollar) . Ze waren best pittig ,ik kan best goed Engels maar al die Technische termen vielen toch een beetje zwaar en als je de leraar om hulp vraagt krijg je geen antwoord. Als ik uiteindelijk aan alle voorwaarden heb voldaan kan ik m'n plumber's licence behouden. Of we in Toowoomba blijven ,Ik denk het wel het is wel en stad maar het voelt helemaal niet zo en de omgeving is ook prachtig
 
Wat een traject zeg, ik wist wel dat je als tradie wat meer dingen moest doen/regelen maar dit is wel pittig.
Is trouwens niet alleen bij Tradies bedenk ik me nu, om over de gezondheidszorg maar niet te spreken...
 
Last edited:
Wat een traject zeg, ik wist wel dat je als tralie wat meer dingen moest doen/regelen maar dit is wel pittig.
Is trouwens niet alleen bij Tradies bedenk ik me nu, om over de gezondheidszorg maar niet te spreken...

idd tessenemil weten daar alles over :rolleyes:

Wat een helse traject is dat allemaal, na zoveel jaar studie in NL nu terug alles doen, maar je moet er wat voor over hebben.. op naar 2018 zou ik zeggen :cool:
 
Miss Bang hetzelfde. Hier geregistreerd Psycholoog maar moet nu weer door allerlei hoepels springen om ook in OZ geregistreerd te worden. Het is voor ons gelukkig niet noodzakelijk omdat ze niet als psycholoog aan de gang gaat maar eigenlijk wil je dat wel kunnen mocht het ooit nodig zijn. Dus springen maar weer ;)
 
idd tessenemil weten daar alles over :rolleyes:

Wat een helse traject is dat allemaal, na zoveel jaar studie in NL nu terug alles doen, maar je moet er wat voor over hebben.. op naar 2018 zou ik zeggen :cool:

Ja tis wel even slikken , met m'n 32 jaar terug naar school en dan hetzelfde doen als wat ik 17 jaar geleden gedaan heb op de LTS in Nederland. M'n collega's hier vinden het ook belachelijk ze zeggen " you're gonna be the world's most experienced apprentice mate" . Het zou eerlijker zijn dat als je na een jaar full-time werken je door je werkgever een formulier kan laten onderteken dat bewijst dat je vakbekwaam bent. Maar ja wat doe je ertegen , just go with the flow en we zien wel .
 
Ja tis wel even slikken , met m'n 32 jaar terug naar school en dan hetzelfde doen als wat ik 17 jaar geleden gedaan heb op de LTS in Nederland. M'n collega's hier vinden het ook belachelijk ze zeggen " you're gonna be the world's most experienced apprentice mate" . Het zou eerlijker zijn dat als je na een jaar full-time werken je door je werkgever een formulier kan laten onderteken dat bewijst dat je vakbekwaam bent. Maar ja wat doe je ertegen , just go with the flow en we zien wel .
Logica is hier soms wel ver te zoeken, inderdaad :(
 
Hee Dennis (en Monique),

Goed dat je je verhaal zo uitgebreid opschrijft, dat kan een ander alleen maar helpen denk ik! Het is soms juist goed om even die roze bril af te zetten. Ik bewonder jullie doorzettingsvermogen want allemensen, wat een gedoe heb je al achter de rug en moet je nu nog steeds ondergaan met de opleiding enzo.

Wél leuk dat jullie in Toowoomba wonen, daar woon ik namelijk ook met m'n Aussie man! Wij zijn allebei 31, man werkt hier als technisch tekenaar bij een engineering bedrijf dat in de mijnbouw actief is en ik studeer fulltime op USQ hier in Toowoomba. We wonen net buiten de stad in Wyreema, met uitzicht op de glooiende velden. Supermooi.

Als het jullie leuk lijkt om eens af te spreken, stuur me gerust een berichtje! Elke keer ontdek ik weer 'nieuwe' Nederlanders in Toowoomba, er zijn er meer dan je denkt :)

Groetjes, Esther
 
Back
Top