Vit B, errug belangrijk voor het neurologische systeem. Ik heb een afwijking
lol: what's new?) waardoor ik teveel B6 afscheid. Dat moet ik dus aanvullen. Ik slik 3 x per dag een handje vol supplementen voor allerlei dingen, en dat on top of m'n medicijnen. En dúúr dat dat is. Toevallig bedacht ik me vandaag dat ik 's een overzicht moet maken van wat ik uitgeef aan medicatie en supplementen. Bijv. L-Carnitine: 60 capsules, 60 piek. Ik neem er 3 per dag. Da's dus 60 dollar voor 20 dagen. En dat is nog maar het begin.
Ik moet zeggen, het is klote dat ik zoveel geld moet uitgeven om beter te functioneren, maar aan de andere kant slik ik liever supplementen dan medicijnen, als ik 't even kan helpen.
Ik slik o.a. bêta-blokkers (hartmedicatie), en daar is van bekend dat ze moeheid, geheugenverlies, depressie, concentratieproblemen en nog veel meer veroorzaken. Maar wat is het alternatief? Ja, ik weet het wel... en da's nix leuks.
Fish Oil (EPA/DHA) is goed voor de hersens. Het is als de olie van een motor. Depressie komt onder Eskimo's dan ook vrijwel niet voor. Dus dat is een hint. Wat ook goed is om te eten zijn pompoenpitten. Daar zit namelijk L-Tryptophan in, en dat helpt je happy chemicals aan te maken. Bruine rijst kan helpen bij de aanmaak van serotonin en norephinephrine. Mind you, die dingen moet je wel een maand of 3 geven.
Eet organic salt (unbleached, unprocessed) voor een goed evenwicht. Je schildklier heeft jodium nodig om hormonen aan te kunnen maken. Geen jodium put hem uit, voor hulp gaat 'ie naar de adrenalineklieren die vervolgens overbelast raken en zo krijg je moeheidsklachten (en problemen met je schildklier). Moeheid helpt depressie bepaald níet. Echt zout bevat 84 mineralen, ons tafelzout 2: sodium, chloride. Iodized salt 3: sodium, chloride en jodium. Doe dan de hele 84 maar, da's veel beter.
En exercise Groentje; lopen, roeien, weight lifting, whatever, of je het wilt of niet. Dan maak je endorfines aan en die doen je helemaal fijn voelen.
Nou, tijd voor bed. Slapen is óók belangrijk!
Trusten!
Dus Groentje, en anderen die met depressie stoeien, misschien zijn dat een paar ideeën.