depressief na emigratie

Het heeft even geduurd, maar de zon komt weer een beetje er tussen door schijnen. De medicatie begint aan te slaan. Bedankt voor al jullie steun!

Astrid

Hai astrid,

Vasthouden hoor die zon!
En geniet ervan ook je hele gezin. :sunny:

Mariette

Wauw, wat een boel steun en mooie woorden van iedereen! Weet ook hoe t is om uit balans te zijn en dat je langzaam maar zeker merkt dat t weer beter met je gaat! Stapje voor stapje... Fijn dat de medicatie aanslaat! Geniet van de stabiliteit die het je biedt en probeer vanuit daar weer eruit te komen! Want dat is wat je soms net even nodig hebt om weer gemotiveerd te raken, ondanks alle steun in je omgeving. De kleine dingen die je aan het lachen doen maken, en die maken dat je je weer een "echt" persoon bent/voelt , die niet steeds hoeft te doen alsof. Jij komt er wel!
Heel veel liefs, marieke

Gelukkig Astrid.
Misschien doet het mooie straks de rest, lekker buiten zijn doet wonderen.
Suc6, Wilco :happysun:

Fijn meid, om te horen. Maar pin je niet vast op medicatie alleen hè! Praten is minstens zo belangrijk.

Ireen :)

Hé Astrid, goed te horen dat je je beter voelt nu. Jij gaat het helemaal redden hoor, dat lees je al tussen de regels door toen je omschreef dat je in een flinke dip zit.

Wel ben ik het met Irene eens dat je je niet op de medicijnen moet vastpinnen en moet blijven praten.

Sterkte verder.

Erna

Hai Astrid,

Fijn om te lezen dit draadje. Niet leuk, wel fijn. Steun in herkenning helpt veel, he?
Ook ik ga door dalen, en vooral vlak na de emigratie, en toen weer vlak na de bruiloft. En nu nog steeds, komt zo af en toe zo'n vervelende donkere wolk langsdrijven.

Je hebt er al ervaring mee zo te lezen, en weet je ook wat te doen om jezelf eruit te trekken, maar soms heb je andermans hulp daarbij nodig, en tadaaaa: Xpdite helpt! Heel heel gaaf dat je je ervaringen durft te delen hier, ook voor alle anderen die dat deden!

Enneh, zoek inderdaad iemand om mee te praten. Het mooie is dat en psycholoog of een councillor is getraind om te luisteren. Ook naar mensen die niet altijd even gemakkelijk te begrijpen zijn. Of dat nou aan de taal ligt of iets anders. :|

Veel succes, Astrid!
Enneh, als de donkere wolken weer eens voorbij drijven, dan heb je nu een plek met genoeg lotgenoten gevonden!

Groet,
Ineke

Beste Astrid, Fijn dat de rook weer een beetje optrekt! Wat een verschil kan het zijn he wanneer je dingen weer met andere ogen kunt gaan bekijken!

Jacobine

Persoonlijk heb ik niet zulke goede ervaringen met psychologen; had er eerlijk gezegd geen moer aan :). Om van ze af te komen, begon ik uiteindelijk maar gewoon dingen te zeggen die ze graag wilden horen zodat ik 'genezen' verklaard werd (terwijl ik me van binnen nog net zo kl*te voelde als de eerste keer dat ik er binnenkwam). Ook vind ik dat psychologen veel te snel met medicijnen klaar staan (vooral RIAGG psychologen zijn er goed in); ik heb ze altijd geweigerd omdat ik vind dat je door medicijnen niet meer echt voelt. Maar goed, dat is uiteraard mijn persoonlijke mening. Met iemand praten is heel goed maar dan liever met iemand die hetzelfde heeft doorgemaakt (ook weer persoonlijk).

Ben wel blij dat Astrid, dat je jezelf er weer bovenuit knokt.

Good on ya.

Erna

Hee Erna,

Psychologen mogen geen medicijnen voorschrijven (is dat niet overal hetzelfde?) maar psychiaters wél.

Daarbij heeft het totaal geen zin in therapie te zijn bij iemand waar je niet in zekere zin mee klikt. Om dan te blijven gaan, is vrijwel nutteloos, toch?
Hoe kwam het dat je hen naar de mond wilde praten? (indien te persoonlijk, vooral niet antwoorden :) )

Medicijnen... ja... Ze kunnen heel nuttig zijn, in die zin, dat depressie zo intens kan zijn dat therapie niet kan aanslaan. Dan proberen we met medicijnen eerst het brein wat tot rust te brengen. Maar m'n chemist zei laatst nog dat er zóveel mensen aan anti-depressiva zitten, en dan vraag ik me af of ze zichzelf nog wel verantwoordelijk houden voor hun welzijn. Ikzelf slik ook medicijnen - anders zat ik hier niet - maar verwacht niet dat die mijn problemen oplossen. Alhoewel ik sinds kort wéét dat ik aminozuren tekort kom die nodig zijn om happy chemicals aan te maken, en ik slik nou dagelijks een mix van aminozuren. Buhhhhhh. :)

Tja, en ik zit in aan de Vitamine B, zodat ik wat meer energie heb om eea aan te kunnen. Zeker tegen het eind van de winter (jaja, ook van de Ozzie winter) is dat soms wel nodig.

Ik heb ook verkeerde ervaringen gehad, maar ook goeie. Soms is rondsjoppen nodig, en je gaat zo iemand toch niet zien om het hén naar de zin te maken??

En bij betrouwbare mensen rondvragen: een goede GP (ook daarvoor moet je soms helaas rondsjoppen), of een betrouwbare bekende. En dat is wel lastig als je in een nieuw land woont.

Als iemand nog op zoek is naar een goede psycholoog of councillor in Perth, kan ik er wel een paar aanraden, hoewel niet Nederlands sprekend...

Inacar

Vit B, errug belangrijk voor het neurologische systeem. Ik heb een afwijking  :)lol: what's new?) waardoor ik teveel B6 afscheid. Dat moet ik dus aanvullen. Ik slik 3 x per dag een handje vol supplementen voor allerlei dingen, en dat on top of m'n medicijnen. En dúúr dat dat is. Toevallig bedacht ik me vandaag dat ik 's een overzicht moet maken van wat ik uitgeef aan medicatie en supplementen. Bijv. L-Carnitine: 60 capsules, 60 piek. Ik neem er 3 per dag. Da's dus 60 dollar voor 20 dagen. En dat is nog maar het begin.

Ik moet zeggen, het is klote dat ik zoveel geld moet uitgeven om beter te functioneren, maar aan de andere kant slik ik liever supplementen dan medicijnen, als ik 't even kan helpen.

Ik slik o.a. bêta-blokkers (hartmedicatie), en daar is van bekend dat ze moeheid, geheugenverlies, depressie, concentratieproblemen en nog veel meer veroorzaken. Maar wat is het alternatief? Ja, ik weet het wel... en da's nix leuks.

Fish Oil (EPA/DHA) is goed voor de hersens. Het is als de olie van een motor. Depressie komt onder Eskimo's dan ook vrijwel niet voor. Dus dat is een hint. Wat ook goed is om te eten zijn pompoenpitten.  Daar zit namelijk L-Tryptophan in, en dat helpt je happy chemicals aan te maken. Bruine rijst kan helpen bij de aanmaak van serotonin en norephinephrine. Mind you, die dingen  moet je wel een maand of 3 geven.

Eet organic salt (unbleached, unprocessed) voor een goed evenwicht. Je schildklier heeft jodium nodig om hormonen aan te kunnen maken. Geen jodium put hem uit, voor hulp gaat 'ie naar de adrenalineklieren die vervolgens overbelast raken en zo krijg je moeheidsklachten (en problemen met je schildklier). Moeheid helpt depressie bepaald níet. Echt zout bevat 84 mineralen, ons tafelzout 2: sodium, chloride. Iodized salt 3: sodium, chloride en jodium. Doe dan de hele 84 maar, da's veel beter.

En exercise Groentje; lopen, roeien, weight lifting, whatever, of je het wilt of niet. Dan maak je endorfines aan en die doen je helemaal fijn voelen.

Nou, tijd voor bed. Slapen is óók belangrijk! :)

Trusten!

Dus Groentje, en anderen die met depressie stoeien, misschien zijn dat een paar ideeën.

[quote author=Eerainuh link=topic=5461.msg70079#msg70079 date=1157365886]

Psychologen mogen geen medicijnen voorschrijven (is dat niet overal hetzelfde?) maar psychiaters wél.

Daarbij heeft het totaal geen zin in therapie te zijn bij iemand waar je niet in zekere zin mee klikt. Om dan te blijven gaan, is vrijwel nutteloos, toch?
Hoe kwam het dat je hen naar de mond wilde praten? (indien te persoonlijk, vooral niet antwoorden :) )

[/quote]

Hoi Irene,

Dan was het vast een psychiater (voor mij allemaal één pot nat :-D). En nee, ik klik niet zo gauw met mensen in de medische wereld, heb er niet zulke fijne ervaringen mee op verschillende gebieden. Als bijvoorbeeld een huisarts tegen mij zegt dat de rugpijn waar ik al jaren mee rondloop tussen mijn oren zit (is ook wel zo maar dan wel heel laag tussen de oren :-D) terwijl ik krom loop van de pijn en een maand later dat een acute hernia wordt dan raak je het vertrouwen wel een beetje kwijt.
En als een psychiater me zegt dat hij me die dag nog zal bellen voor het maken van een nieuwe afspraak (in 2000 of zo) en hij moet nog steeds bellen, dan raak je het vertrouwen nog weer een beetje meer kwijt (hij kon overigens wel een rekening sturen van € 500,00) en zo zijn er nog wel meer dingen gebeurd waardoor ik er niet veel vertrouwen in heb. Snappu? En dat ik de psychiaters naar de mond ging praten, deed ik om van ze af te komen :-D.

Uiteindelijk heb ik zelf uitgevogeld waar mijn depressie vandaan kwam nadat ik begin dit jaar heel stevig met mijn neus op de feiten ben gedrukt en vanaf toen is het met mij alleen maar bergopwaarts gegaan. Ik ben flink wakker geschud en gebleven en het leven lacht me toe. Ik ben gelukkiger dan ik ooit geweest ben en daar heeft in mijn geval de emigratie (ver weg van mijn zeer negatieve familie) ook aan bijgedragen.

Medicijnen haat ik maar ik moet ze wel iedere dag slikken. Ik heb een trage schildklier (is niet het enige dat traag is  :-D) en dat maakt me vaak erg moe ondanks de medicijnen. Verder neem ik ook dagelijks wat supplementen en ik sport iedere dag (de ene dag wat meer dan de andere) en ik krijg voldoende slaap. Beter kan het geloof ik niet.

Voor mij dus geen psychiaters, psychologen, anti-depressiva e.d. meer. Laat mij het maar lekker zelf doen. Uiteindelijk moet je het ook allemaal zelf doen. Praten helpt wel maar het is je eigen ik waar je mee moet leven.

Sterkte voor iedereen die aan depressies lijdt.

Erna

Hee Erna :)

Ja, een paar nare en/of lakse ervaringen can certainly put one off.

Maar zo zie je maar weer, je kon het zelf!! Goed gedaan :)

Het schildklierverhaal ken ik; ik slik zelf T4 én T3, en 't is díe combinatie die m'n hormoon levels in orde heeft gekregen. Meeste mensen krijgen alleen T4, jij ook? Zorg er voor dat je je schildklier helpt met jodium, en koken in coconut oil.

't Is niet leuk om medicijnen te moeten slikken, maar uiteindelijk leg je het op de weegschaal en waar 't zwaarder weegt, dat doe je. 't Is niet dat ik m'n medicijnen háát, maar we weten wel dat een medicijn of combinatie van medicijnen een stiekum negatief effect kan hebben. En dat zijn de dingen waar zo moeilijk een vinger op te leggen is. Maar enniewee, genoeg voor mij over medicijnen, ik krijg even teveel nare herinneringen.

Toedeloe en een fijne dag nog!  :bye:

Ireen

Hoi Groentje,

Ik las vandaag pas het begin van je topic en wat mij opvalt is de manier waarop je erover schrijft!

Jij weet heel goed waar jouw valkuilen zitten qua geestelijke gezondheid en volgens mij kun je daardoor heel snel schakelen en op de goede weg komen!

Een goed begin is het halve werk (of zoeits!!!). En ik ben dan ook heel blij dat je het direct hebt herkend en dat de medicijnen aan beginnen te slaan!
ennuh...............rustig aan he! Want hoe gedreven je ook bent in alles wat je doet, sommige zaken hebben tijd nodig.....en volgens mij is het voor iemand met jouw karakter best moeilijk om jezelf die tijd ook te geven/gunnen. Alles moet natuurlijk wel doordenderen en zo.....en het huishouden moet efficient gerund worden etc etc...... :wink:

Kijk maar naar de data tussen je eerste post en het aanslaan van de medicijnen! Da's niet lang hoor!
ha ha, tis maar goed dat je in tropical north queensland woont....hopen dat het relaxte leven je daarin goed beinvloedt!

Hopen op nog veel meer zon die door jouw wolken piept....en ga zo positief door! Super!  :up:

Henriette

Hoi Ireen,

Hier ook nog een schildklier klantje, en natuurlijk ondanks mijn medicijnen nog snel moe, iets wat heel ongwoon is volgens de huisarts :evil: ,ik slik euthyrox geen thyrax i.v.m. een kleurstof allergie .
En uiteraard als je moe bent  voel je je snel down , maar jij schrijft van dat zout ,werkt dat echt als je het op een normale manier gebruikt (niet met scheppen vol bedoel ik)?

groetjes Manja :)

Hee Manja,

Iodised salt is meer om je jodium op peil te houden. Wat ik zou aanraden, is om je jodium-levels te laten checken. Het is een beetje omgekeerde wereld om schildkliermedicijnen voor te schrijven als er een tekort is aan één van de grondstoffen die de schildklier nodig heeft.

Ik slik al een hele tijd pure jodium, omdat laag peil niet op te krikken is met gezond zout.

Dus laten tjsekken!

Als je wilt kan ik je wel wat artikelen over jodium sturen. Is ook erg belangrijk voor de ontwikkeling van de intelligentie bij kinderen; kan 15 punten schelen!

@ Irene, kun je mij die artikelen ook sturen want ik ben ook nogal vaak moei.

Erna

Nou, ik zet hier gewoon ff wat linken neer, is dè goeh? Kenne we allemaal meelezen :)

http://www.saltoftheearth.com.au/salt_&_health.htm

http://www.wrongdiagnosis.com/i/iodine_deficiency/symptoms.htm

http://www.emedicine.com/med/topic1187.htm

Zijn er nog vragen (en nou niet met biochemistry aankomen, ja?!), dan hoor ik ut wel!

Juf.

Back