Difficulties in obtaining jobs in Australia

After having read Devanya's story I must say that there is an element of truth in all this.

I have been in Oz for nearly 2 years now, and have worked in a couple of jobs which were all different to my work experience in the Netherlands. My background as a Mechanical Engineer is in Precision Mechanics in Healtcare equipment and Semiconductor industry.
I had a well paid job in Darwin as a Project Engineer, but the climate was driving me nuts and so was the "laid back" (read indifferent) attitude there. I quit my job on the first of November last year, worked round the clock on my vintage Mercedes to take it down south, and spent until after Newyear with (ozzie) friends in Perth. My old Merc had been shipped to Adelaide and I drove her along the great ocean road to Melbourne. I chose M based on research on seek and similar websites, showing me most jobs in mechanical R&D were there.

When I arrived i took domicile in a small hostel in St. Kilda, where i set up my office in a single room.
I made contact with all the relevant recruiters, and they all loved my resume. But most of them told me that none of the relevant companies were recruiting at the moment. I spent more than 8 weeks now looking for work, and was starting to loose faith. Fortunately I visited a seminar with Engineers Australie (become a member!!!!) where they suggested me to buy the set "project australia". You can buy it on www.tribuslingua.com.au and it is of utmost importance to find a job as a Migrant Engineer who is just exploring Oz. (Get your copy before you get here, it is not cheap but certainly worth it.)

About "australian experience": this is a bit confusing. I have the idea that most employers do not worry too much about this, it is more the recruiters who do. They charge employers 10 to 20% of an annual salary, so they tend to "overask" for a vacancy. If you approach companies directly (cold calling: ask for the name of the H&R person, send your resume and cover letter, and call 2 days afterwards) Also change your resume and cover letter for each job. Do your research on the company and try to find out what their specific demands are. If a company is not recruiting, then ask whether they know another company that is.

In the meantime the tide has turned for me. All of a sudden I received a phonecall from Perth with a question whether I was still available. I jumped to the occasion, had 2 interviews over the phone, and I will fly there to sign up early next week.
It is true what devanya said; They never ever return your call. It is sad to say, but a Dutch second hand car-salesperson is more reliable than an Australian recruiter.
I got the job in Perth because somebody knew me from an earlier project and liked my attitude and skills. More than anywhere else, you need to build a network. More than anywhere else, it is not what you know but who you know.
I will have to move my furniture from Melbourne to Perth, after having spent money for it to be moved here from Darwin. But that is just one of the small sacrifices you have to make to get the right job in the right place.

And furthermore, I also had very deep lows. The job in Darwin affected my mood that much that I actually sought professional counselling. I, who was superstable in a Dutch work environment, became very insecure about my own skills and personality. But i came out stronger and more determined to make it a success. I know better where my strengths and weaknesses are. But despite the blows, I do not see myself returning to the Netherlands in the near future.

And Robbert000, I do not want to discourage you, but your approach is similar to millions of backpackers and other migrants. You might be lucky, but with the current job market it is unlikely they will sponsor you. Most of the vacancies I see have a line at the bottom "must have residency". Have all your skills recognized before you come here. Be ready to sacrifice salary compared to your Dutch situation. Do not think they are waiting for you. My job is on the MODL too, but that does not say employers will get on their knees for you... Do your homework on the Ozzie labour market!!!

Good Luck!!! Bart

Hi Bartman,

I really like your storie  :up:

It clearly explaines that it takes some effort and time to get the job/ things that you want/ need.

Never give up... see possibilities...

Greetz Rol

Hi Bartman,

It was very heartwarming for me to read your story. I remember writing to you on this site when I was still in the Netherlands and planning to move back home to Australia.  I am so glad that you found a job and also so sad to hear about what you have been through and have nothing but admiration for you in telling your story which included the really low points in your life. I think that if people are a lot more open about their experiences, it then becomes less alienating for those who are experiencing the same things and know that others before them have gone through the same things.

Being a foreigner in a different country is not always easy. Some better news from us: my husband is now doing an international teachers refresher course in Melbourne which involves a 5 week practical placement in a Government school. Who knows, this may be the best thing he could have ever done. I think with the way the economy is going that it's safer for him to do teaching because Melbourne seems to be getting worse with job losses.

One of the contributors to my story couldn't understand why we were building a house. We are building because we know that we will stay here long term and we have two little children. We want to give them stability and their own home like we had in the Netherlands. You don't have many rights here as a renter and since our rental house is up for sale there is not better time for us to build!  Having said that; the Victorian Gov. give at present very good first home buyers grants so this of course contributes. For anyone who is interested, we are building with Metricon who up until this point have been brilliant to deal with.

Anyway Bart, I would have loved to have met you whilst you were in Melbourne so next time you are down here, let us know and come here for a bbque.

Stay in touch.

Kindest regards,

Devanya :up:

P.S everyone,

I just realised that you are all writing in English. How bad to I feel! I can read and write in Dutch but it's so bad I dare not write! You are all too kind to be writing in English....please revert back to Dutch again! :wink:

ik heb lang niet meer gelezen hier maar kan alleen maar zeggen dat ook ik heb ervaren dat het erg moeilijk is om een voet in de deur te krijgen dus elke kans aangrijpen....

op het moment ben ik supergefrustreerd over Engineers Australia. Weer hetzelfde....alleen australische items zijn interessant.
Alle dingen uit europa zijn 'interessant' maar niet geverified door een member van EA dus 'not assessable'. En aangezien je hier al bijna twee jaar werkt....doe je de boel maar ff over met voorbeelden uit je Australische werk.....want ja, dat is natuurlijk VEEL beter.

die attitude verbaast me zo als je tegelijkertijd ziet dat op de werkvloer mensen uit alle hoeken van de wereld komen. Ik snap er helemaal niets van. De arme aussies schijnen nog steeds niet door te hebben dat de wereld groter is dan alleen dit eiland (ook al is het een mooi eiland).
Een tijdje geleden kon men geen mensen vinden en was het allemaal een stuk makkelijker maar ik zou  nu niet graag in de schoenen staan van een net aangekomen migrant zonder australische ervaring.

[quote author=traviesa link=topic=9571.msg134196#msg134196 date=1236739184]
op het moment ben ik supergefrustreerd over Engineers Australia. Weer hetzelfde....alleen australische items zijn interessant.
Alle dingen uit europa zijn 'interessant' maar niet geverified door een member van EA dus 'not assessable'. En aangezien je hier al bijna twee jaar werkt....doe je de boel maar ff over met voorbeelden uit je Australische werk.....want ja, dat is natuurlijk VEEL beter.
[/quote]

Dit verbaast mij dan weer een beetje Traviesa. Refereer je hier naar de skills assessment of een CPeng erkenning?

In beide gevallen tellen europese projecten gewoon mee. Je moet ze natuurlijk netjes beschrijven in je CDR, maar ik onvervond hierin geen enkel probleem. En ja, de CDR is een zware pil, ik was er bijna 3 maanden mee zoet. Het angelsaksisch systeem van opleiding is nou eenmaal anders dan het Nederlandse model, dus moet het op een andere manier worden geverifieerd. Wat dan wel weer mooi is: of je nu een HTS of TU opleiding hebt gedaan, het wordt allebei "gewoon" als profession Engineer erkend. Mijn ervaring is trouwens dat ze praktische (toegepaste) skills hoog aanslaan, en die heb je als HTS-er nou eenmaal meer dan een TU-er.

Bart

CPeng bartman.
Tja en het kan ook gewoon zijn of je pech hebt of niet.
Ik had maar eens gebeld naar aanleiding van de brief die ik had gekregen. Het eerste wat ik kreeg was een apology en een opmerking dat hij waarschijnlijk nier zo'n goede dag had, toen ie die brief had geschreven. Hmmmm, fijn  maar goed we zijn allemaal mensen.

Toch maar ff gevraagd; en ja hoor, Aussie voorbeelden want dan weten ze tenminste zeker dat je op de hoogte bent van 'australian standards' ed. Pfff, ik blijf erbij dat het een beetje overdreven is.
Heb op het werk eens rondgevraagd en nog niemand gevonden die het hele CPeng gedoe niet beschrijft als 'a lot of BS'.
Europe ervaring kan ook wel alleen het is allemaal 'lastig' en 'moeilijk', dus als je aussie ervaring hebt kan je die beter gebruiken om jezelf een hoop ellende te besparen.

maar goed, met veel tegenzin schrijven we dan nog maar een maar CER's ook al zou ik liever gaan genieten van de natuur en het mooie weer ;-)

Ik ben ook een korte tijd bezig geweest om voor mezelf een CPeng te regelen. Heb de 3CDR's door collega's in Nederland laten onderteken voor waarheid. Toen ik ze voorlegde aan degene die het voor Engineers Australia moet beoordelen, vertelde die mij dat ze eigenlijk omgeschreven moeten worden naar een ander format, wat meer beschrijft wat ik precies zelf heb gedaan en nog wat andere zaken die ik vergeten ben.
Ik heb het toen min of meer naast me neer gelegd. En ik ken eigenlijk niemand die CPeng is geworden, en daar profijt van heeft op zijn bedrijf. Bij mij op het werk zijn er nog jonge ingenieurs die op een 457 zijn binnen gekomen met hun vriendin, maar gewoon met hun buitenlandse diploma's zijn binnen gekomen. Er is er eentje die er nu over denkt om zijn CDR te gaan schrijven, maar het steeds uitstelt.

Het scheelt wel, dat bij mij op het bedrijf er bij Engineering meer foreigners werken dan ozzies  :smile:
Veel pommies die daar al in de olieindustrie werkten, en de kou in Aberdeen zat waren. Maar ook mensen uit de vliegtuigindustrie, de scheepsbouw enz enz.

Ik denk niet dat ik nog aan mijn CPeng begin... Heb andere hobbies gevonden, zie  http://picasaweb.google.com.au/Bartman4800
onder het kopje Mercedes W111

Groetjes, Bart

Bart, je CPeng verhaal had door mij geschreven kunnen zijn. Het is bij mij precies zo gegaan. Op een gegeven moment wist ik niet meer wat ik nog meer op moest schrijven en ben er maar mee gestopt.

Ook andere hobbies..... emigreren.

Denk wel dat ik nog eens een poging waag. Anders zijn als die bladzijden filosofische bla bla over je eigen innerlijke ik helemaal voor niets geweest. Maar ik ben er wel achter dat het leuk is voor aan de muur maar in werkelijkheid komt het hier inderdaad op andere zaken aan. Stukje nuchterheid en praktische ervaring.

Ik werk nu zo'n maand bij SKM. Prima club om voor te werken. Jongens hebben zaken goed voor elkaar en sfeer is prima. Wat mij betreft wel een blijvertje. Even afwachten voor wat betreft de marktomstandigheden en probation time. De HR man die me heeft binnengehaald was gisteren voor het laatst. Dus zo gaat het hier wel. Geen werk, dan moven.

Wat ons soort volk betreft is men gelukkig wel ietsje behoudender. Als het straks weer los gaat dan hebben ze ons hard nodig.

Hoe bevalt werken in Perth jou tot nu toe? klimaat wat lekkerder dan Darwin?

Cheers,

Jacob

[quote author=vignes link=topic=9571.msg135488#msg135488 date=1238158836]

Hoe bevalt werken in Perth jou tot nu toe? klimaat wat lekkerder dan Darwin?

[/quote]

We gaan nu wel erg off topic, maar ik wil hier toch nog wel ff op reageren (al is het maar om Jack op de kast te jagen)
Ik werd knettergek in Darwin (lees maar een paar berichtjes terug), niet alleen van het klimaat maar ook van de mentaliteit.
Iedereen weet dat Ozzies laid back zijn, maar de mensen waarmee ik samen moest werken waren "indifferent" en da's toch nog effe anders.

Ik wist echt niet hoe ik het had, werd er erg onzeker van want ik wilde mijn klanten goed van dienst zijn, terwijl ik op niemand kon bouwen.
Dan ga je steeds meer zelf doen en boven op de bal spelen, maar dat werkt uiteraard ook niet.
Ook de bedrijfscultuur paste achteraf gezien helemaal niet bij mij. Het was een echt productiebedrijf, en ik kan gewoon niet zo goed met een "blue collar mentaliteit" overweg. Ik zal een voorbeeld geven om het te verduidelijken.

Ingenieurs houden ervan om een balletje op te gooien en dingen bespreekbaar te maken. Er wordt van meerdere kanten commentaar op gegeven, en uiteindelijk kom je samen tot een goed idee.
Op de werkvloer wordt dit gezien als een zwaktebod: ja dat zoek jij zelf maar uit want daar word jij voor betaald. Ik niet, ik word betaald om dit aan elkaar te braaien.
Als je een nieuw idee hebt, wordt daar meestal op gereageerd met: nee, dat doen we al 10 jaar zo. Met die nieuwerwetse onzin ga je maar ergens anders heen.

Kortom, ik kon er niks mee. Klinkt wazig he :grin: Maar misschien begrijp je wat ik bedoel.

Bart

volgens mij is dat sowieso iets nederlands, dat je zelf iets kan inbrengen...
daarin blinken wij uit, dat wij zelf kunnen nadenken en eventueel iets kunnen toevoegen.

in veel andere landen komt dat over als kritisch en dat we het dan beter weten. Daar ga ik ook heel veel moeite mee hebben

Back