Dual citizenship still possible?

Volgens het consulaat in Perth gaat dit binnenkort waarschijnlijk wel veranderen. Niet voor de mensen die op die manier nu al 2 nationaliteiten hebben, maar voor nieuwe aanvragen.
 
Het vorige Nederlandse kabinet was er mee bezig onder druk van gedogend Wilders en het was geloof ik al door het parlement. Toen het kabinet viel (door Wilders) heeft de VVD dat feitelijk meteen van de tafel geveegd. Sindsdien heb ik er niets meer van vernomen, dus ik denk niet dat ze er daadwerkelijk mee bezig zijn. Maar goed, bij de volgende verkiezingen is alles weer open...
 
OK, even weer nieuw leven in dit topic blazen.

Hoe staat het er nu mee?
Als mijn vrouw citizen wordt, kan ik dan nog steeds dual citizen worden?
En mijn minderjarige kinderen ook?
 
OK, even weer nieuw leven in dit topic blazen.

Hoe staat het er nu mee?
Als mijn vrouw citizen wordt, kan ik dan nog steeds dual citizen worden?
En mijn minderjarige kinderen ook?
Ja, als zij als eerste citizen wordt en nu Nederlandse is, dan verliest zij de NLse nationaliteit. Maar jij kunt vervolgens de dubbele nationaliteit nemen. De kinderen kunnen dat als ze minimaal 5 jaar lang in Oz hebben gewoond terwijl minderjarig.
 
Ta slatr.
Mijn kids wonen nu 9 jaar in Australie en zijn 12 en 9.
Weet je hoe dat gaat met de kinderen? Gaan ze met moeders op de citizenship en houden daardoor beide om moeten ze met mij mee?
 
Ta slatr.
Mijn kids wonen nu 9 jaar in Australie en zijn 12 en 9.
Weet je hoe dat gaat met de kinderen? Gaan ze met moeders op de citizenship en houden daardoor beide om moeten ze met mij mee?
Volgens mij maakt dat niet uit. Het is een van de drie uitzonderingsregels en die zijn volgens mij onafhankelijk van elkaar. Maar wellicht even het consulaat raadplegen?
 
Ik kaap dit topic als dat ok is, aangezien het aansluit op mijn vraag. Ik wil binnenkort Australische citizenship aanvragen en kom in aanmerking voor de uitzondering om mijn NLse nationaliteit te behouden (getrouwd met iemand met de Aus nationaliteit). Mijn vraag is, wat moet ik hiervoor doen? Ik neem aan dat dit niet automatisch gaat en ik bewijs moet aanleveren (trouwakte bv.)?
 
Ik kaap dit topic als dat ok is, aangezien het aansluit op mijn vraag. Ik wil binnenkort Australische citizenship aanvragen en kom in aanmerking voor de uitzondering om mijn NLse nationaliteit te behouden (getrouwd met iemand met de Aus nationaliteit). Mijn vraag is, wat moet ik hiervoor doen? Ik neem aan dat dit niet automatisch gaat en ik bewijs moet aanleveren (trouwakte bv.)?

Bedoel je wat je moet doen om je AUS citizenship aan te vragen? Of om je NL nationaliteit te behouden?

Het eerste wordt goed uitgelegd op de site van de overheid (http://www.border.gov.au/Trav/Citi).
Het tweede krijg je als ik het goed heb pas aan de hand als je je Nederlandse paspoort wil gaan vernieuwen (en dat moet je op tijd doen, niet laten verlopen, anders ben je je NL nationaliteit kwijt!). Dan moet je allerlei extra bewijs aanleveren om aan te tonen dat je met een Australisch citizen getrouwd was op het moment dat je je AUS citizenship aannam (marriage certificate, bewijs hoe en wanneer je je AUS citizenship hebt gekregen etc.). Dat paspoort verlengen moet je in Sydney op het consulaat doen en blijkbaar kunnen zij je een lijst met aan te leveren documentatie geven. Ik moet mijn NL paspoort uiterlijk eind april 2018 laten verlengen dus moet me er binnenkort ook in gaan verdiepen (heb dubbele nationaliteit).
 
Om mn Nederlandse nationaliteit te behouden inderdaad. Dus dat moet pas als ik mn paspoort weer ga vernieuwen? Ik heb hem net vernieuwd en hoef pas in 2025 weer terug. Ik was/ben namelijk bang dat ze mn paspoort intrekken zodra ik Australier word en ik niets bewezen heb, maar dat is dus niet zo?


Maar als ik het even omdraai, stel nou dat ik geen uitzondering ben, zou dat dan betekenen dat ik tot 2025 een dubbele nationaliteit kan hebben omdat ik dan pas mn NLse paspoort weer moet verlengen? Dat lijkt mij toch niet?
 
Om mn Nederlandse nationaliteit te behouden inderdaad. Dus dat moet pas als ik mn paspoort weer ga vernieuwen? Ik heb hem net vernieuwd en hoef pas in 2025 weer terug. Ik was/ben namelijk bang dat ze mn paspoort intrekken zodra ik Australier word en ik niets bewezen heb, maar dat is dus niet zo?


Maar als ik het even omdraai, stel nou dat ik geen uitzondering ben, zou dat dan betekenen dat ik tot 2025 een dubbele nationaliteit kan hebben omdat ik dan pas mn NLse paspoort weer moet verlengen? Dat lijkt mij toch niet?

Australië geeft niet aan Nederland door dat jij Australiër bent geworden, dus ik denk dat als je ze zelf ook niks verteld, je inderdaad tot 2025 in praktijk dubbele nationaliteit hebt... hoewel het in theorie inderdaad niet kan. Het is een beetje een wazige constructie. Pas als je zou gaan verlengen komt dan de aap uit de mouw, omdat je geen visum meer hebt.
 
Kooka, het klopt inderdaad precies wat je zegt. Ik had het in de tussentijd ook nagevraagd bij het consulaat en zij vertelden mij precies hetzelfde. Inderdaad een aparte constructie. Maar mooi voor mij aangezien ik voorlopig niets hoef te doen.

Bedankt voor de reacties.
 
Weet iemand of je ook de Nederlandse nationaliteit kunt behouden als je citizenship by descent aanvraagt? En indien dat zo is, waar ik die informatie kan vinden? Bijvoorbaat dank!:)
 
Weet iemand of je ook de Nederlandse nationaliteit kunt behouden als je citizenship by descent aanvraagt? En indien dat zo is, waar ik die informatie kan vinden? Bijvoorbaat dank!:)
Er is maar 1 uitsluitend document hierover en dat is the Wet op het Staatsburgerschap. Lees hier maar even verder daar er nagenoeg geen mogelijkheden zijn om een dubbele nationalitieit aan te vragen. Ik geloog dat er zo'n 4 a 5 uitzonderingen zijn.
http://nederlander.in/au/2016/11/17/australisch-staatsburgerschap/
 
Even wat nieuws:

https://eelcokeij.com/2018/10/09/mo...fscheid-alexander-pechtold-persoonlijke-noot/

In deze week waar het nieuws elkaar op de minuut opvolgde, was er niettemin een radiostation dat aandacht besteedde aan de twee “dubbele nationaliteit” moties die afgelopen zaterdag op het landelijk congres van D66 door bezorgde leden werden ingediend – dank aan SBS Dutch Australia. Beluister het interview hier.
De moties zelf werden met verve en humor door Gedeputeerde Michiel Scheffer verdedigd (hij heeft zelf de Britse en Nederlandse nationaliteit) en met zo’n 90% van de stemmers in de zaal aangenomen. En dit was geen leeg congres kan ik u verzekeren.
Wat betekent dit?
De moties – ze zijn hier (motie 1) en hier (motie 2) te lezen – zijn een boodschap van de leden aan de Tweede Kamerfractie: ze moeten nu echt in actie komen zoals beschreven staat in de moties. Concreet betekent dit dat de leden aan de Tweede Kamerfractie van D66 vragen om:
  • nu al, voordat het aankomende wetsvoorstel naar buiten komt, achter de schermen met de coalitiepartijen te spreken om dubbele nationaliteit voor de tweede generatie Nederlandse emigranten toch mogelijk te maken;
  • en meteen meenemen in deze besprekingen: een eenmalige herstelregeling voor de onvrijwillige ex-Nederlanders (let op: al in 2016 heeft de Nationale Ombudsman hier een rapport met aanbevelingen over geschreven – geen enkele is tot dusverre geïmplementeerd. Het kabinet is overigens niet verplicht deze aanbevelingen over te nemen.)
  • met een dubbele-nationaliteits-oplossing te komen voor de Nederlanders die getroffen zijn door de Brexit.

En hoe gaan we dat controleren? Wat als ze nu niets doen?

Natuurlijk kunnen we tot het volgende congres wachten (over een half jaar of zo) en dan gaan checken of ze er mee bezig zijn geweest. Maar dat is nou niet echt proactief. Dus zullen we zeker tussentijds (en nog deze herfst) achter de schermen contact zoeken en aanbieden of we ze kunnen helpen. Niets doen is geen optie – niet voor ons, niet voor hen.
 
Toch opmerkelijk hoe er met twee maten wordt gemeten. Voor immigranten die naar Nederland emigreren wordt in Nederland vaak gesproken over het kiezen voor het Nederlanderschap en het beindigen van de oorspronkelijk nationaliteit.
Maar wanneer het omgekeerd wordt, Nederlanders in het buitenland, dan ivinden we dat een Nederlander een dubbele nationaliteit moeten kunnen hebben.

Kan iemand mij duiden hoe dit te rijmen valt?
 
De vraag is of diegene die vinden dat buitenlanders hun nationaliteit moeten opgeven de zelfde nederlanders zijn die naar het buitenland gaan en daar beide willen hebben. Het volk is nu eenmaal niet eensgestemd.

Vergelijkbaar met die posts hier waar men uitdrukt dat het zo moeilijk is om naar Australie te komen of hoe oneerlijk het is dat ze met 50 jaar niet meer worden toegelaten zonder zich te realiseren hoe moeilijk of scheef het Nederlandse immigratiebeleid kan zijn.
 
Toch opmerkelijk hoe er met twee maten wordt gemeten. Voor immigranten die naar Nederland emigreren wordt in Nederland vaak gesproken over het kiezen voor het Nederlanderschap en het beindigen van de oorspronkelijk nationaliteit.
Maar wanneer het omgekeerd wordt, Nederlanders in het buitenland, dan ivinden we dat een Nederlander een dubbele nationaliteit moeten kunnen hebben.

Kan iemand mij duiden hoe dit te rijmen valt?

Niet mijn woorden nog idee ;)
 
Geen idee, anders dan dat de VS en Oz (om het eufemistisch uit te drukken i.p.v. kolonisatie) immigrantennaties zijn. Nederland heeft daar relatief een andere historie in en veel minder ruimte voor.
 


OFX
Back
Top