Dual citizenship still possible?

Adventurehead

New Member
Hi,
I have tried to find this answer online for some time now but I can't get a clear picture:

I have been a Dutch permanent resident in Australia for 7 years now through Spouse visa as I am married to an Australian. Until now I have never felt the urge to become an Australian citizen until now and I just want to know if I can keep my Dutch passport / dual citizenship after I become an Australian citizen.

Is there anyone on here who has been or is in the same situation and can shed some light on this?
Ik spreek gewoon Nederlands natuurlijk maar Engels typen is wat makkelijker.

Groeten en bedankt alvast.
Sander
 
Hi Sander, als je met een australische getrouwd ben, dan kan je gewoon een australisch paspoort aanvragen.
Als je hier op een spouse visum bent gekomen, dan ben je een van de weinige die een dual citizenship kan aanvragen.
Je verliest je nederlandse niet.
Zelf ook op een spouse visum binnen gekomen, alleen niet getrouwd. Heb ook geen behoefte om australier te worden.
Mag ik vragen waar die urge vandaan komt?

groeten Johan
 
Inderdaad zoals Johan het heeft vermeld.
Trouwens een kleine moeite om ff het consulaat te bellen en heb je binnen 2 minuten hetzelfde antwoord.
Dit is een van de uitzonderingen voor dual citizenship,
cheers
Jan
 
Mijn Australische man heeft al een aantal jaar de Nederlandse nationaliteit (hij heeft ruim 10 jaar in Nederland gewoond). Ik moet nog 2 jaar en dan ga ik zeker Australian citizenship aanvragen. Ons is verteld dat als je eenmaal dual nationality hebt, ze het je niet zo makkelijk meer afnemen als je tenminste je paspoort steeds op tijd verlengt. Ik ga dus zeker voor citizenship voordat je geen dual nationality meer kan krijgen (hopelijk komt dat er nooit van, maar je weet het maar nooit...).
 
Je Nederlands paspoort mag zelfs 5 jaar zijn verlopen voordat je opnieuw een nieuw paspoort aanvraagt, dwz als je ook een Australisch paspoort bezit.
Dus elke 9 en half jaar het aanmeldings formulier invullen en dan ben je gedekt.
Je moet wel met je Australisch paspoort het land (Australie) verlaten en binnen komen.
In alle andere landen heb je zelf de keuze welk paspoort (indien geldig) je gebruikt.
Jan
 
Je Nederlands paspoort mag zelfs 5 jaar zijn verlopen voordat je opnieuw een nieuw paspoort aanvraagt, dwz als je ook een Australisch paspoort bezit.
Jan
Dat zou ik nog even goed nakijken als ik jou was.
Deze komt van Dutchies in Perth;
Joska Stroobach Hi Marit, blij te horen dat ze binnen zijn! Voor mensen die zich zorgen maken: alleen als je naast de Nederlandse nationaliteit nog een andere nationaliteit hebt, kan het laten verlopen van je paspoort leiden tot verlies van je Nederlanderschap. Zolang je echter zorgt dat je binnen 10 jaar na aanvraag van je paspoort een nieuwe aanvraag doet, ben je safe... Met paspoorten die nu 10 jaar geldig zijn, betekent dat dus wel dat het paspoort nog geen dag mag verlopen! Vragen? Bel het Consulaat: 08-94861579

Bart
 
Bart, ik begrijp je niet. Ik schrijf toch precies hetzelfde?
Binnen 10 jaar, dus ik adviseer tenminste na 9 en half jaar een nieuw paspoort aan te vragen.
Jan
 
Bart, ik begrijp je niet. Ik schrijf toch precies hetzelfde?
Binnen 10 jaar, dus ik adviseer tenminste na 9 en half jaar een nieuw paspoort aan te vragen.
Jan
Dan moet je niet hiermee;

"Je Nederlands paspoort mag zelfs 5 jaar zijn verlopen voordat je opnieuw een nieuw paspoort aanvraagt, dwz als je ook een Australisch paspoort bezit"

Maakt het niet echt duidelijk.

Bart
 
Ik vind het wel raar dat je getrouwd met een Ozzie wel dual mag hebben (spouse visa) en niet als "normale" emigrant....maar goed ik ga voor een Australisch paspoort tzt nu eerst over 2 jaar PR :)
 
Die uitzondering geldt voor alle nationaliteien en in een aantal landen heb je als PR niet de zelfde partnerrechten als een citizen; denk daarbij aan o.a. aan erfrecht. Om Nederlanders die een buitenlandse partner trouwen dus te helpen om gelijk recht te krijgen heeft de regering dit dus ooit moeten invoeren. Emigrantenkoppels hebben dat probleem nu eenmaal niet en hebben een dergelijke regel dus niet nodig.
 
En
Ik vind het wel raar dat je getrouwd met een Ozzie wel dual mag hebben (spouse visa) en niet als "normale" emigrant....maar goed ik ga voor een Australisch paspoort tzt nu eerst over 2 jaar PR :)
En Max gaat dan voor zijn dual citizenship? :)
 
Klopt Bart, inderdaad niet echt duidelijk, maar het is nou eenmaal zo. je NL paspoort mag 5 jaar verlopen zijn, en 5 plus 5 = 10 dus daarom mijn voorgestelde 9 en half jaar en inderdaad alleen als je een Australier bent geworden onder de conditie zoals je boven vermeld.
Een gewone Nederlander die zijn paspoort 30 jaar laat verlopen is er niets aan de hand, krijg je gewoon weer een nieuw paspoort simpel op basis van het feit dat je nog steeds Nederlander bent en je paspoort is slechts een reis document.
Groets
Jan
 
Die uitzondering geldt voor alle nationaliteien en in een aantal landen heb je als PR niet de zelfde partnerrechten als een citizen; denk daarbij aan o.a. aan erfrecht. Om Nederlanders die een buitenlandse partner trouwen dus te helpen om gelijk recht te krijgen heeft de regering dit dus ooit moeten invoeren. Emigrantenkoppels hebben dat probleem nu eenmaal niet en hebben een dergelijke regel dus niet nodig.
AHA! Duidelijk! Dank!
 
even een vraag tussendoor: buiten stemrecht, wat zijn verder de voordelen van Australian citizenship ten opzichte van een permanent resident visum?

Als het allebei had gekund dan had ik het meteen gedaan, maar persoonlijk vind ik het nogal een stap om je nederlandse paspoort op te geven. Daar kun je in heel Europa mee terecht, en stel dat er iets met familie gebeurt en je wilt een jaar in nederland kunnen wonen en werken, kan dat wel als je geen nederlands paspoort meer hebt? Ik heb het gevoel dat ik met een PR visum hier ook een heel eind kom, maar er zal vast iets tegenover staan waar ik nog niet aan gedacht heb.
 
Klopt Bart, inderdaad niet echt duidelijk, maar het is nou eenmaal zo. je NL paspoort mag 5 jaar verlopen zijn, en 5 plus 5 = 10 dus daarom mijn voorgestelde 9 en half jaar en inderdaad alleen als je een Australier bent geworden onder de conditie zoals je boven vermeld.
Een gewone Nederlander die zijn paspoort 30 jaar laat verlopen is er niets aan de hand, krijg je gewoon weer een nieuw paspoort simpel op basis van het feit dat je nog steeds Nederlander bent en je paspoort is slechts een reis document.
Groets
Jan
Ik vraag me trouwens af waar de 5 + 5 = 10 vandaan komt?
Sinds het Nederlandse paspoort, vanaf afgelopen 9 Maart, 10 jaar geldig is?

Bart
 
bedankt voor alle reacties. Erg helpful.
Johan, ik wil een Australier worden (dual citizenship) omdat mijn vrouw (australisch) en ik een wereldreis gaan maken eind dit jaar en het is zo veel makkelijk om tegelijkertijd een visum aan te vragen voor alle landen, en dat we niet allebei apart naar onze eigen consulaten hoeven te gaan. een praktische beslissing dus.

verder is er ook het stemrecht, en ik ben al lang blij als er 1 stem extra is in dit land om Oom Tony eruit te helpen bij de volgende verkiezingen.
 
even een vraag tussendoor: buiten stemrecht, wat zijn verder de voordelen van Australian citizenship ten opzichte van een permanent resident visum?
Er is al eea over geschreven in andere draadjes, maar nog even een keertje:
- je er bij horen voelen
- iets kunnen doen met je lokale vertegenwoordiger
- bij de federale overheid kunnen werken
- deelnemen in het jury systeem

Of deze dingen belangrijk voor je zijn is voor ieder verschillend natuurlijk.
 
Er is al eea over geschreven in andere draadjes, maar nog even een keertje:
- je er bij horen voelen
- iets kunnen doen met je lokale vertegenwoordiger
- bij de federale overheid kunnen werken
- deelnemen in het jury systeem

Of deze dingen belangrijk voor je zijn is voor ieder verschillend natuurlijk.
EN!!! De rechtse rij bij de douane!! Ik zal trots zijn als ik in die rij mag staan....:)
 


OFX
Back
Top