Dubbele nationaliteit kinderen.

[quote author=Jan H. link=topic=9201.msg124681#msg124681 date=1220493282]

Die gemeente had het misschien wel goed verteld maar zelf niet goed begrepen......

[/quote]

Hahaha mooie uitspraak! Maar das met gemeentes wel vaker het geval  :lol:

Ja, inderdaad, ik heb het wel degelijk goed begrepen. De gemeente heeft het totaal niet gehad over de voorwaarden.

Ik denk wel dat jij dan goed zit Sacha.
Maar ik kende je gegevens niet natuurlijk.
Verder is het uiteraard zeer persoonlijk wat je doet en vooral voor de kinderen.

Ik zou alleen heel ff stil staan bij de gedachte dat "als" jij en/of anderen die van nationaliteit wisselen wel goed begrijpen dat een EEG paspoort toch zeer waardevol kan zijn in je latere leven.
Mijn zoon moest onverwachts 1 jaar naar Duitsland en was dat even gemakkelijk met zijn NL paspoort.
Collegas van hem (Australiers) uitgezonden voor hetzelfde bedrijf moesten na een paar maanden weer vertrekken .
Dan na een poosje terug gaan en dat was best lastig voor dat bedrijf.
Een van hun had vele maanden zijn verblijfsvergunning overtreden, dus ging van Duitsland naar Schiphol rijden en vertrok aldus. Het is nogal makkelijk vanuit NL blijkbaar.
Het NL ofwel EEG paspoort vind ik zelf een heel veilig dokument.
Beste groeten
Jan

hallo mensen,

Ik  heb jullie een tijd geleden geschreven dat we voor ons zoontje van 19 maanden bezig waren om een australian citizenship aan te vragen. Het heeft allemaal iets langer geduurd dan verwacht maar het is in orde.

Jeremy is een australian citizen.
Nu alleen nog even een paspoort aanvragen via de ambassade in berlijn maar daar verwacht ik ook geen problemen mee. Dat australian citizenship vergt meer papierwerk omdat je toch veel dingen moet bewijzen. Mijn man moest zowieso zijn australische pas meesturen om te bewijzen dat 1 van ons een australier is.

Nu nog een keer een dagje uit naar Den Haag (en afhankelijk van het weer misschien ook naar scheveningen).

Groetjes Heidi

Hallo Heidi,

Gefeliciteerd met het Australian Citizenship van Jeremy. Bij ons gaan vandaag de papieren voor onze twee jongens (Dennis van 10 en Jonas van 7) de deur uit, dus dan begint het wachten.

Groet,
Sacha

[quote author=heidi76 link=topic=9201.msg127226#msg127226 date=1224617270]

Nu nog een keer een dagje uit naar Den Haag (en afhankelijk van het weer misschien ook naar scheveningen).

Groetjes Heidi
[/quote]

Gefeliciteerd!!

En roep ff gedag als je op scheveningen bent hahahha.

hoi shuter street,

ik zal zeker even gedag zeggen in scheveningen. Ik weet niet wanneer dat gaat gebeuren want kevin gaat nu naar school en mijn man is vrachtwagenchauffeur (int.) dus hij kan ook niet zo maar even een dagje vrijplannen midden in de week. Het heeft ook geen haast.

Mijn moeder ziet er volgens mij het nut niet van in. Ik wil, want het is in ieder geval een stuk makkelijker op het vliegveld met de douane. Jeremy heeft overigens nog niet een nederlands paspoort maar dat komt ook nog wel.

groetjes heidi

Dus als ik het goed begrijp kan een minderjarige nederlander de Australische nationaliteit krijgen en niet zijn Nederlandse kwijtraken?
Onze 16-jarige zoon werd geweigerd voor deelname aan zwemwedstrijden bijvoorbeeld Pacific School Games. Wil dus eigenlijk wel de Australische nationaliteit maar niet de Nederlandse kwijtraken. Vroeger was het 2 jaar wachttijd en dan zou hij net voor zijn 18 aan kunnen vragen.
We zijn 18 Juni vorig jaar aangekomen en na 2 jaar is hij dus net 17 maar als ik het goed heb hebben ze de termijn veranderd naar 4 jaar en zou hij dus net buiten de boot vallen.

Hoe kunnen we dat nu eens aanpakken. Hij is helemaal wous van Australie en wil niet meer terug, maar goed, je weet het natuurlijk nooit en een nederlands paspoort is altijd handig daarbij wil hij ook niet zijn roots verloochenen.

Mariette

Mariette,

Nogmaals,
Als je zoon minderjarig was (onder 18) toen jij je permanente residentie in Australie kreeg, en je zoon wil na zijn 18e Australier worden, dan kan hij dat doen zonder de NL nationaliteit te verliezen.
De wet in Nederland is in 2003 ten gunste hiervan veranderd.
Je kunt het nog doen als je zoon 40 jaar oud is, want het is niet leeftijds gebonden.

Jij hebt dus totaal geen probleem om je zoon (niet jij.....!) een dubbele nationaliteit te verkrijgen.

En inderdaad vroeger was het zo (VOOR de wet van 2003) dat je zoon dan de NL nationaliteit zou kwijtraken.

De reden is erg simpel: Je zoon was minderjarig ten tijde van zijn permanente residentie en kon dus zelf niet beslissen want dat heb jij gedaan. Dit kan nu volgens de nieuwe wet ongedaan worden gemaakt want nu is hij ouder dan 18 en kan hij zelf beslissen.

Geloof me svp anders stuur me een PM.
Groetjes
Jan

Hi Mariette

Ik begrijp niet helemaal waarom je zoon niet mee kan doen met de Pacific School Games.  Dit heeft in principe niets met nationaliteit te maken.  (Ik heb in een statenteam gespeeld maar kon niet voor het Nationale team gekozen worden vanwege mijn nationaliteit, maar dat is begrijpelijk)

Als hij een permanent resident is van Australie met de Nederlandse nationaliteit kan hij daar gewoon aan mee doen en gekozen worden om zijn school en staat te vertegenwoordigen.  De voorwaarde bij PSG is volgens mijn informatie is dat hij een bonafide student van een Australische school is die aangesloten is bij de organisatie.  Mocht hij een internationale student zijn dan is het inderdaad anders.
Maar ik begreep dat jullie geemigreerd waren en permanent residents, maar dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben.

Ben benieuwd.

Sidonia

In Queensland of Western Australia zou het ook geen probleem geweest zijn, maar de regels in Tasmanie zijn helaas net even anders.
Met veel dingen zijn ze wat pietluttiger.

Mariette

Nee van Swimming Tasmania, de zwembond dus!
http://www.swimmingtas.org.au/

En volgens hen zijn het de regels van de staat. Dus ze schuiven een beetje heen en weer.
Maar er mogen er maar 2 per leeftijdsgroep/ geslacht/ zwemslag/ staat meedoen.
Dus ze zouden nu niet meer kunnen wijzigen zonder een ander daarmee te benadelen.
De PSG zijn al eind November.

Zijn 2 mogelijkheden. Of in conclaaf gaan met swimming Tasmania en department of sport of verhuizen naar een andere staat.

Mariette

Hi

Ok, twee per leeftijd, slag en geslacht. Geen probleem.

Internationale visitors/students moeten special toestemming vragen, daar zijn andere regels voor.
Maar niet mee mogen doen omdat je geen citizen bent maar permanent resident is niet correct. 

Ik ga dat hier verder uitzoeken. Vic.

Sidonia

ok dank je  :up:

Ik vond de regeling ook al zo raar!
Maar het blijft een eiland hier hoor! Met een echte eilandmentaliteit!
Mensen zijn erg op zichzelf hier en verschrijkkelijk eigenwijs. Echt anders dan op het 'vasteland'.

Mariette

Hi Mariette

voor de duidelijkheid.  Zijn jullie permanent residents of binnengekomen op die 4jarige visum?

Het gaat dus over je 16 jarige zoon.  Type van visum is belangrijk.

Sidonia

Hi

Ik ben nog steeds het eea aan het uitzoeken.  Volgens de policies etc zou het niet mogelijk zijn om iemand vanwege een andere nationaliteit uit te sluiten.  Unless het is approved door de School Sports Associations hetgeen ik me niet voor kan stellen.  Heb nu geschreven naar de headhoncho van School Sports Australia.

Zodra ik wat hoor laat ik het je weten.  (Ik blijf het belachelijk vinden)

Sidonia

Hi Mariette

Ik ben zwemcoach van onze primary school en werk in de zwemindustrie en heb kontakt met zwemclubs.  Ik heb jarenlang in een zwemcommittee gezeten, elke functie, en was zelf state representative water polo.  Nu zit ik in het bestuur van een lokale little athletics club welke een aantal hardlopers heeft die dus naar PSG gaan.  Ben ook nog involved met Lacrosse.
Verder is het zo dat in Australia je gewoon naar het hoofd kan schrijven, hem of haar bij de voornaam noemen en een praatje maken.  Totaal geen probleem, je moet het gewoon doen, kunnen zij je niet helpen verwijzen je je door.
Onderstaand het bericht wat ik terug heb gehad.  Als je wilt kan je zelf bellen maar ik wil het ook gerust voor je doen.
Je hebt er nu niets meer aan maar dan weet je in ieder geval voor de volgende keer hoe het in elkaar zit.

Dear Sonja,

PSG is a difficult one and you should probably contact Steve Kalend (Executive Officer) 6205 9153. At School Sport Australia it is school based not Nationality but PSG rules change and are not up to me.

Cheers

Simon

(Mr Simon Warren National Swimming Secretary School Sport Australia)

Laat het even weten
Groetjes Sidonia

Back