Duurt nu vier jaar om Australier te mogen worden

Lela

Active Member
Zit net het australische radionieuws te luisteren (via internet: http://www.mix1023.com.au/) en hoorde dat men de wet gaan (wil) veranderen zodat je pas na vier jaar het Australierschap mag aanvragen....

Verder hoorde ik (en dat verbaasde me een beetje), dat iedere immigrant verplicht een engelse test moet doen en zonder voldoende engelse kennis het land niet in komt... En ik maar denken dat iedereen al een engelse test moet doen, blijkt dat alleen skilled immigrants een test moeten doen.....  :blond:

Nou, nog niets over besloten :)

Overigens moeten wel méér mensen dan alleen skilled immigrants de IELTS doen, maar je kan je test ook 'afkopen', misschien dat ze daar vanaf willen. En terecht.

Kim Beazley is alleen een beetje ver gegaan om voor te stellen dat niet alleen immigranten, maar ook mensen met een toeristen visum een statement moeten ondertekenen dat ze de Australische normen en waarden in acht nemen. Dat zal nog wel gaan loslopen; kom je voor een rugby-wedstrijd hier, dan is het wel een beetje dol om zo'n statement te moeten tekenen!

Ben benieuwd!

Ireen :)

Ja, dat ideetje van Beazley mbt toeristen zal wel weer niks worden. Alleen even wat stof opwerpen zodat het lijkt dat ie ook wat nuttigs te zeggen heeft (niet dus). Maar goed...

Voor zover ik zo weet hoef je voor Partner Immigratie inderdaad geen Engelse test te doen. Tenminste, toen ik hiero naartoe ging hoefde ik dat inderdaad niet te doen. Voor staatsburgerschap moet je wel een beetje Engels kunnen, maar daar kom je vast wel omheen).

Die 4 jaar zal Howard er wel doorrammen denk ik zo. Overigens.. ik moest al 4 jaar wachten. Eerst 2 jaar Temporary Resident, daarna 2 jaar Permanent Resident en toen mocht ik Australier worden. In mijn geval had dat dus 6 jaar geworden! Ik heb ervoor gekozen ook inderdaad Aussie te worden --- ik heb echt geen behoefte om ooit naar Nederland terug te keren --- dus sinds afgelopen april (op mijn dochter's verjaardag) ben ik een echte Aussie (kan je het horen??). Mag ik nu tenminste ook lekker stemmen op die idioot grote stemformulieren (stemcomputers hebben ze hier nog nooooooooit van gehoord; alles gaat met het handje en als je wil kan je daarmee dus heel erg makkelijk fraude plegen).

[quote author=PauldeJong link=topic=5629.msg71106#msg71106 date=1158288225]

Voor zover ik zo weet hoef je voor Partner Immigratie inderdaad geen Engelse test te doen. Tenminste, toen ik hiero naartoe ging hoefde ik dat inderdaad niet te doen. Voor staatsburgerschap moet je wel een beetje Engels kunnen, maar daar kom je vast wel omheen).[/quote]

Je hoeft nog steeds geen Engelse test te doen.

[quote author=PauldeJong link=topic=5629.msg71106#msg71106 date=1158288225]
Die 4 jaar zal Howard er wel doorrammen denk ik zo. Overigens.. ik moest al 4 jaar wachten. Eerst 2 jaar Temporary Resident, daarna 2 jaar Permanent Resident en toen mocht ik Australier worden. In mijn geval had dat dus 6 jaar geworden! Ik heb ervoor gekozen ook inderdaad Aussie te worden --- ik heb echt geen behoefte om ooit naar Nederland terug te keren --- .......
[/quote]

Heb je geen Nederlands paspoort meer dan?

[quote author=Joep link=topic=5629.msg71107#msg71107 date=1158291371]
Heb je geen Nederlands paspoort meer dan?
[/quote]
Nee, inderdaad, ik heb geen Nederlands Paspoort meer.

[quote author=PauldeJong link=topic=5629.msg71110#msg71110 date=1158296562]
Nee, inderdaad, ik heb geen Nederlands Paspoort meer.
[/quote]

Maar als je Australier wilt worden, kan je beiden houden...toch?

@Joep
Nee, je raakt je NL'se kwijt. En da's de reden dat wij het nog niet gedaan hebben. Er zijn uitzonderingen op die regel maar voor 95% van de gebruikers van XPdite gelden die niet.

Het ligt aan het land waar je al citizen van bent. Engelsen, Marokkanen en nog veel meer mensen kunnen nooit (althans niet onder de geldende wetgeving) hun  nationaliteit verliezen. Engelsen niet omdat Australie nog steeds onder de engelse troon valt en marokkanen (bv) omdat de wet daar zegt: eenmaal een marokkaan altijd een marokkaan. Belgie is bezig met zulke wetgeving maar NL is pertinent tegen. Helaas!

[quote author=michielsylvia link=topic=5629.msg71114#msg71114 date=1158301959]
Het ligt aan het land waar je al citizen van bent. Engelsen, Marokkanen en nog veel meer mensen kunnen nooit (althans niet onder de geldende wetgeving) hun  nationaliteit verliezen. Engelsen niet omdat Australie nog steeds onder de engelse troon valt en marokkanen (bv) omdat de wet daar zegt: eenmaal een marokkaan altijd een marokkaan. Belgie is bezig met zulke wetgeving maar NL is pertinent tegen. Helaas!
[/quote]Toch raar Lin haar broer woont vanaf 93 in Canada en die is net een maand geleden Canadian Citizen geworden (met behoud van zijn Nederlandse paspoort) ,maar goed 2 jaar wachten of 4 jaar wachten als je er voor kiest wat maakt het uit!

Die Ielts afkopen zouden ze ook moeten afschaffen, moet ik wel zeggen dat dit kon in heel Australie behalve QLD.

En de Engelse test voor iedereen, prima! Mensen die bv in Australie of NZ geboren zijn en daar een jaartje zijn gebleven voordat ze terug naar NL zijn gegaan, krijgen later zonder een Engelse test te doen een paspoort of visum in hun schoot geworpen. Ook zij moeten gewoon hier in de maatschappij mee draaien net als iedereen die als skilled hier binnen komt. Dus in mijn ogen is dit een prima zaak.

Hiya

Die 4 jaar zal Howard er wel doorrammen denk ik zo
Daar heb ik geen problemen mee, die vier jaar lijkt me een goed plan :up:

Verder hoorde ik (en dat verbaasde me een beetje), dat iedere immigrant verplicht een engelse test moet doen en zonder voldoende engelse kennis het land niet in komt..

Kijk ook dat lijkt me een prima plan.....maar daar gaat het een en ander vast een beetje spaak lopen.......want hoe gaat dat met "oudjes" die in het kader van de gezins hereniging hierheen komen. Wordt het echt een zwart/wit beslissing: Gaat het gelden voor alle emigranten...of komt er nog een (letterlijk en figuurlijk) grijs gebied?? bijv. boven een bep. leeftijd, etc.etc.

en hoe gaat dat met mensen die met een vluchtelingen status opgenomen worden....kortom er zal voorlopig nog wel even over gepraat worden.

Ben benieuwd
Syl

ja volgens mij had ik al gelezen dat voor oudere mensen die als familie hereniging naar Australie komen een uitzondering wordt gemaakt.

Zelf hoefde ik ook geen engelse test doen, toen ik in 1999 mijn spouse visum aan ging vragen, ons visum was binnen twee maanden geregeld. Kan mij wel voorstellen dat ze eea willen veranderen maar volgens mij zal het nog wel een tijdje duren voordat het er daadwerkelijk door is.

[quote author=michielsylvia link=topic=5629.msg71114#msg71114 date=1158301959]
@Joep
Nee, je raakt je NL'se kwijt. En da's de reden dat wij het nog niet gedaan hebben. Er zijn uitzonderingen op die regel maar voor 95% van de gebruikers van XPdite gelden die niet.
[/quote]De belangrijkste uitzondering is dat als je de nationaliteit van je partner aanneemt je wel je NLse nationaliteit mag behouden. Dus als je met een Aussie getrouwd bent, kun je wel de Australische nationaliteit aannemen zonder je NLse te verliezen. Zie ook oa. de volgende draadjes:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4196.0
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=868.0

De belangrijkste uitzondering is dat als je de nationaliteit van je partner aanneemt je wel je NLse nationaliteit mag behouden. Dus als je met een Aussie getrouwd bent, kun je wel de Australische nationaliteit aannemen zonder je NLse te verliezen. Zie ook oa. de volgende draadjes:
Aha, nu is het duidelijk.

Cheers Sander

[quote author=mariekske link=topic=5629.msg71204#msg71204 date=1158396617]
Geldt dat ook als je met een Ier trouwt?
[/quote]Ehm, ik weet dat er een uitzondering op de genoemde uitzondering is. Namelijk dat die uitzondering niet geldt --en je dus wel je NLse nationaliteit verliest-- voor bepaalde nationaliteiten, met name van sommige/alle? EU landen. Maar met de open grenzen heeft het hebben van twee EU nationaliteiten toch niet bijzonder veel zin lijkt me. Als je effe flink gaat spitten in de genoemde draadjes en de daarin genoemde links of met google moet het wel ergens te vinden zijn.

[quote author=Hans de Visser link=topic=5629.msg71195#msg71195 date=1158390583]
De belangrijkste uitzondering is dat als je de nationaliteit van je partner aanneemt je wel je NLse nationaliteit mag behouden. Dus als je met een Aussie getrouwd bent, kun je wel de Australische nationaliteit aannemen zonder je NLse te verliezen. [/quote]
Gelukkig!!! Dat ben ik nou net van plan! ;)

Tsjonge jonge,

Ik werd al zo gestoord, gek en lijp van al die stomme achterlijke regels. Hebben ze net als in Den Haag niks beters te doen in Canberra dan een beetje regels te gaan verzinnen. Bah!
Op dit moment is het regelement volgens mij:

1) Je mag na 2 jaar de Australische Nationaliteit aannemen.
2) Voorwaarde is dat je 2 jaar in Australië verblijft hebt.
3) Je moet binnen 5 jaar de Australische nationaliteit aannemen gerekend vanaf het moment dat je binnenkwam in Australië.

Nu was ik daarmee wel tevreden want mijn Nederlands paspoort is geldig t/m feb. 2009 dus ik kon zonder verlenging mijn paspoort op pak hem beet eind 2008 omwisselen voor een Australisch paspoort.
En nu, dankzij die mafkezen in Canberra wordt het hoogst waarschijnlijk 2010 voordat ik de Australische Nationaliteit mag aannemen. Zodirect gaan ze je ook nog verplichten om gedurende die 4 jaar in Australië te blijven!
Minimaal 4 jaar in Australië om de Australische Nationaliteit aan te nemen en maximaal 4 jaar + 1 week om de Australische Nationaliteit aan te nemen.

2 November 2010: Zit je net met een gebroken been in het ziekenhuis. Komt er een ambtenaar naar je toe. Zegt ie:
"Mister de Haan, would you please visit our office within a week so we can grant you Australian Citizenship".

Nou ja, misschien gaat het nog niet zover maar ik heb er wel de pest in dat ik en waarschijnlijk ook anderen weer moeilijk moeten gaan doen om hun Nederlandse paspoort te gaan verlengen bij hopenlijk de Nederlandse ambassade in Australië en dan uiteindelijk hun Australische paspoort kunnen krijgen.

GGG GGG GGGG GGRRRRRRRRR!!!!

[quote author=hawk link=topic=5629.msg71279#msg71279 date=1158575658]
3) Je moet binnen 5 jaar de Australische nationaliteit aannemen gerekend vanaf het moment dat je binnenkwam in Australië.
[/quote]
Daar heb ik nog niet eerder van gehoord (en volgens mij is het ook niet zo)

Zodirect gaan ze je ook nog verplichten om gedurende die 4 jaar in Australië te blijven!
[/quote]
Dat denk ik wel. Het zou wat raar zijn als je in een ander land zou mogen gaan 'wachten' op je Australisch paspoort.

[quote author=Jeroen_1 link=topic=5629.msg71315#msg71315 date=1158615891]
[/quote]
Daar heb ik nog niet eerder van gehoord (en volgens mij is het ook niet zo)

[/quote]

Nee Hawk, die zie ik ook even niet zitten, hoe kom je daar bij? Als dat zo was, dan zitten er hier plenty - ja, wat, illegaal of zo?

Je hoeft nóóit een Australisch paspoort aan te vragen hoor. Als je dat als immigrant zou willen, dan kan dat na 4 jaar permanent residency (in mijn geval), en blijkbaar 2 jaar in andere gevallen, maar daar weet ik niets van :)

Cheers,

Ireen

Back