Duurt nu vier jaar om Australier te mogen worden

Uhh Jan K.,

Voordat je Australiër wordt: Lees bovenstaande tips en
[quote author=hawk link=topic=5629.msg71412#msg71412 date=1158683149]Ga voordat je de Australische Nationaliteit wilt aanvragen even langs de Nederlandse Ambassade en je weet wat je eventueel te wachten staat als je naar Nederland (of Europa) terug wilt keren.
[/quote]

Ieders situatie is anders. Dus lijkt mij verstandig om je persoonlijke situatie bij verandering nationaliteit te laten evalueren bij de Ned. Ambassade.
Hans, bedankt voor je uitleg omtrent de RRV.

Paul,

Wat je daar zegt van rechten en plichten heb ik precies in twee lijnen weergegeven.  5 punten van jou heb ik onder een noemer gezet.
Je kunt niet stemmen dus ook geen politicus worden van het parlement (wel van je local council trouwens)
Er is nog een correctie nodig. 
Je kunt als Nederlander gewoon bij de public service, dus dat regeltje is fout.  Vroeger kon dat inderdaad niet.
Jan

p.s. Jan K.  ik vind dat je dat goed hebt weergegeven.

[quote author=Jan H. link=topic=5629.msg71442#msg71442 date=1158732243]
att Wilsil.
Jouw opmerking betreffende de nationaliteit.  Daar is een simpel antwoord op te geven:
Democratie.  Ik wel en jij niet, fijn toch?  kun je gelukkig zelf bepalen.
En van 2 walletjes eten is er niet bij. Het gaat om de residentie, dus waar je woont.
Waarom denk je van 2 walletjes te kunnen eten? Misschien kun je een voorbeeld geven?

Ter afsluiting wil ik graag nog een opmerking maken en neem dit aan van een oude rot :
Sommigen , en veelal erbij die nog niet eens in OZ wonen (!), stellen dat ze binnen de kortste keren Australier willen worden, dus als het effe kan binnen 2 of 3 jaar.
Mijn advies: Houd je Nederlandschap voor langer aan, zeg maar 10 of zelfs 20 jaar en nadat je kinderen zijn opgegroeid, daarna bepaal wat je wilt.
Vergeet niet als je Australier wordt, raak je je Ned. schap kwijt (in de meeste gevallen).
Ik heb schrijnende gevallen meegemaakt waarbij kinderen naar Nederland gaan (dus vertrekken als ze 20 zijn of zo) en de ouders er ook heel graag heen willen want ineens zitten de toekomstige kleinkinderen in Nederland of Griekenland of waar dan ook binnen de EEG, en ineens kun je als ouder daar niet meer heen verhuizen want je bent Australier geworden.
Maakt niets uit dat je vloeiend Nederlands spreekt en in Nl naar school bent gegaan.
Dus denk hieraan.
[/quote]

Als voorbeeld het volgende.
Genieten van al het goede wat Australie te bieden heeft, zoals het goede verdienen, het relaxter leven, ongedwongen levensstijl.
Maar als het tegenzit, weer snel terug gaan naar Nederland omdat we daar in het verleden nog wat opgebouwd en achter gelaten hebben. AOW bijvoorbeeld.
Je bent als Nederlander opgevoed en dat zal je ook (heel lang in ieder geval) blijven. Je afkomst verloochen je niet zo maar en dat is ook zeer zeker mijn bedoeling niet.
Ik kan een voorbeeld geven wat ik vaak gebruik, ook al is het heel plastisch.
Als je een nieuwe auto koopt laat je de oude ookniet in de garage staan, omdat je nog eventueel ooit eens die auto nog eens nodig zal kunnen hebben.
Ik weet dat voor sommigen het een kromme vergelijking is, maar er zijn zeer zeker paralellen te trekken.
En als je volgens mij ooit nog eens terug wil naar Nederland omdat je (klein)kinderen daar wonen, is het geen probleem. Je bent nog steeds bekend in Nederland, je bent heus niet ge-delete door de type mevrouw/heer achter de balie van het gemeentehuis. Ik heb ergens gelezen dat het dan vrij gemakkelijk is om je weer in Nederland te vestigen.

Maar idd. lang leve de democratie. Ik heb dan misschien een andere mening dan de meesten onder ons, maar dat maakt het leven juist zo leuk.
Als iedereen hetzelfde dacht en deed was het allemaal erg saai. Gaap.  :sleep:
Maar een beetje leven in de brouwerij (Heineken of XXXX) geeft veel mee sjeu.
Ik zelf ben voor mij zelf van mening als ik me wil settlen in Australie, dan word ik ook Ozzie. En dat nogmaals zonder mijn afkomst te verliezen/verloochenen.

Wilco, 
Blij van de ene kant dat je er zo over denkt en het is je goed recht het leven zo te zien.
Heb ik geen problemen mee.  Democratie.

Echter mag ik je erop wijzen dat je stelling van AOW niet helemaal juist is.
De AOW wordt uitgekeerd aan personen die er voor betaald hebben ongeacht of je Nederlander bent en ongeacht waar je woont.
Er zijn veel Australiers die het Nederlandse AOW via Centre link ofwel direct uit Nederland ontvangen en ik zal er straks ook bij zijn.
De AOW is niet onderhevig aan nationaliteit en je woonplaats, beide hebben niets maar ook totaal niets met de uitkering te maken.

Ik heb een bepaald aantal jaren in NL betaald (ook vrijwillig nadat ik al vertrokken was ) en heb dus volledig recht op AOW, dwz voor elk betaalde jaar vanaf je 15e wordt er 2 procent uitgekeerd tot het aantal jaren dat je betaald hebt.
In mijn geval heb ik 22 jaar betaald, vanaf mijn 15e tot mijn 37e, dus ontvang ik uit Nederland 44 procent van het dan geldende AOW, heel simpel en heel terecht.

Als jij als Nederlander in het buitenland nooit betaald hebt en je gaat op je 65e naar Nederland, dan krijg je geen AOW, maar krijg je wellicht Australian pension en via het uitwisselingsverdrag tussen OZ en NL wordt dat dan verrekend.
De meeste emigranten die in OZ een stuk Nederlandse AOW hebben wordt ook verrekend via Centrelink met hun Australische pensioen als ze die hebben en wordt zwaar gekort.

In de praktijk (maar dat is iets anders natuurlijk) zijn er bijzonder weinig gevallen van Nederlandse emigranten die na 40 of 50 jaar vanuit Australie terug keren naar Nederland.
Waarom?  Gewoon ze hebben het goed in OZ, hebben de kinderen en vooral de klein kinderen. 
In Nederland hebben ze los van een mogelijke oude broer of zus niemand meer.
Ik kan niet zeggen het komt niet voor maar van de 50.000 Nederlandse emigranten uit de 50 en 60er jaren zijn het misschien 100 die na hun 65e nog terugkeren naar Nederland om uiteenlopende redenen, maar nooit omdat ze denken dat de AOW in NL beter geregeld is dan in OZ.
Weet je trouwens dat zo'n 90 procent van die categorie emigranten nu  de Australische nationaliteit hebben?  Daar waren indertijd redenen voor en ze zijn dus geen Nederlander meer en wordt het zelfs moeilijk gemaakt zich weer in Nederland te vestigen. Waarom ?  Ze zijn toch buitenlander. Het is minder eenvoudig dan dat je denkt.
En dat jij Australier wilt worden dan is dat jouw goed recht, je kunt over pakweg 15 maanden dit gaan aanvragen. De procedure duurt 6 tot 9 maanden na de aanvraag. Succes.

De huidige groep emigranten, waar jij dus ook bijhoort, zal in NL vanaf je 15e AOW hebben betaald.  Als jij 65 wordt heb je dus ook recht op dat gedeelte want de AOW kun je niet afkopen zoals een normaal pensioen als je vertrekt.
Ik merk dat je op je 34e naar OZ bent GEEMIGREERD, nou dan kan ik je fijn vertellen dat je op je 65e dus 19 jaar x 2  = 38 procent van het dan geldende AOW in Nederland in NL of Australie (dat ligt aan bepaalde voorwaarden) wordt betaald en ik denk wel dat je het niet zult weigeren, en waarom ook niet, je hebt er voor gewerkt en er recht op.
Een adviesje: Schrijf het GAK aan in Nederland en vraag ze jou een bevestiging te sturen van je AOW rechten.
Dit documentje in het mooie Perth in je brandkast leggen en wachten tot je 65 wordt.  Kan nooit geen kwaad.

Inmiddels het beste. Perth is een leuke stad, maar Fremantle vind ik nog leuker (ik heb daar een zaak opgezet).
Met de beste groeten
Jan

[quote author=Wilsil link=topic=5629.msg71450#msg71450 date=1158737202]
Maar een beetje leven in de brouwerij (Heineken of XXXX) geeft veel mee sjeu.[/quote]

AH! Toch stiekum van twee walletjes eten!  :evil: :evil: uhmm drinken

En je maakt ook nog steeds gebruik van dit Nederlands-Australisch forum  :evil:

@Joep: Met het noemen van beide merken wil ik zeggen: wat maakt het uit, het een of het ander.
Dit forum gebruik ik om nog meer te weten te komen wat mensen bewegen om te gaan emigreren. En kan ik er ook bruikbare tips aan opdoen.

@Jan: Ik kan merken dat je er werk van gemaakt hebt. Alles uitgezocht over leeftijd enzo.
Ligt er aan waar je woont en wat je smaak is.

Ik laat dit onderwerp maar verder rusten.

Ik heb hier toch nog een vraag over.
Waarschijnlijk staat het er al of ben ik gewoon te blond of te lui, daarom bij voorbaat mijn excuus.

Komt ie:

Wanneer heb je nou wel en wanneer niet een RRV nodig?
Ik overweeg mijn nog te verkrijgen visum te valideren middels een vakantie. Na die vakantie keer ik dan terug naar NL en na een half jaar wil ik dan definitef naar Oz verkassen.

Heb ik dan wel of niet een RRV nodig voor de tweede trip naar Oz?

:|

[quote author=AJ link=topic=5629.msg72748#msg72748 date=1160416027]
Heb ik dan wel of niet een RRV nodig voor de tweede trip naar Oz?
[/quote]

Al gevonden: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=925.msg7096#msg7096

Een RRV is de 1e 5 jaar niet nodig.

:up:

[quote author=AJ link=topic=5629.msg72748#msg72748 date=1160416027]
Ik heb hier toch nog een vraag over.
Waarschijnlijk staat het er al of ben ik gewoon te blond of te lui, daarom bij voorbaat mijn excuus.
[/quote]

Misschien is dom en blond.

:blond:

[quote author=mariekske link=topic=5629.msg72774#msg72774 date=1160461818]
dan ben ik blond en dom en nog eens blonder, maar wat is een RVV?
[/quote]

Mariekske, ik was tot mijn 5de blond en ik weet ook niet wat een RRV is.
Maar het heeft te maken met een Visa.

Nieuw Topic beginnen? Nee! Nog zo'n aanpassing die ik gisteren op 7 News heb gezien.

Je moet straks niet alleen 4 jaar in Australie zijn om de nationaliteit aan te nemen. Je moet dan ook nog eens een Engelse test doen. Alsof 1 Ielts test die we hebben moeten afleggen niet genoeg is. Volgens sommigen makkelijk, volgens anderen moeilijk. Ik vond hem zelf ook wel pittig.

Ach ja, we zullen dan maar niet spreken over de Australiers zelf die een onvoldoende voor hun taal hebben he? Pak maar lekker ons buitenlanders aan. Lekker makkelijk.

Ik? Ik denk dat ik gewoon de Nederlandse nationaliteit aanhoud!

Ik laat dit soort zaken een beetje langs me heen geen - ik wil denk ik geen citizenship. Maar ik denk dat de engelse test waarover nu gesproken wordt alleen geldt voor bepaalde groepen mensen. Als je als skilled migrant binnenkomt - en dus al een IELTS op zak hebt - dan geloof ik nooit dat ze dat nog een keer gaan testen. Het is wellicht meer voor vluchtelingen die een asielzoekersstatus hebben verkregen en die daarna dan voor het citizenship gaan, daar heb je de gevallen die hier 20 jaar wonen en geen woord engels praten. En dan vind ik zo'n taaltest prima, want je moet wel verdomd goede redenen hebben om stug je eigen taal te blijven praten in een land waarvan je burger wilt worden (maar laten we daar niet verder over uitwijden hier, daar zijn vast andere draadjes voor). En dan moet je verdomd goede redenen hebben om . Niets om je over druk te maken dus.

Iets anders: naast de taaleisen werden er nog een paar genoemd, eentjes was 'have a fair go' of zoiets. Bedoelen ze daar de laid-back mentaliteit mee? Vond het wel typisch Australisch om zoiets in regels vast te leggen!

Ik persoonlijk vind er niets mis mee om een engelse taaltels te doen, als je Australisch burger wil worden. Dat is een keus. Je kunt ook gewoon een 'resident' blijven, oftewel, hier leven op je verblijfsvergunning.

Ik zal wel Ozzie citizen worden, wanneer ik dat kan. Vooral ook omdat ik bij de 5% van dit forum hoor, die dan hun Nederlanderschap niet verliezen. En omdat Australie nu als 'thuis' voelt, hoewel ik nooit Nederlander-af zal zijn, al was het alleen omdat ik grijns met al mijn tanden bloot en graag mijn mening geef... :p

Groet!
Inacar

Ik vind het niets meer dan normaal dat als je in Australië wilt wonen dat je dan engels spreekt. En inderdaad, ik ken mensen die hier al 40 jaar wonen en amper een woord engels spreken. Ik vind dat niet kunnen. Als je hier wilt wonen doe er dan ook moeite voor je aan te passen aan hoe het leven hier is en ga niet stug vast blijven houden aan je eigen cultuur en taal.  :up: voor John Howard om die test in te voeren.

Erna

Hier, http://community.mytalk.com.au/forums/thread/812.aspx. Wel een member worden (kost nix), maar daar kan je je mening kwijt. Of minstens lezen wat anderen er van denken.

Cheers,

Ireen.

Back