[quote author=Jan H. link=topic=5629.msg71442#msg71442 date=1158732243]
att Wilsil.
Jouw opmerking betreffende de nationaliteit. Daar is een simpel antwoord op te geven:
Democratie. Ik wel en jij niet, fijn toch? kun je gelukkig zelf bepalen.
En van 2 walletjes eten is er niet bij. Het gaat om de residentie, dus waar je woont.
Waarom denk je van 2 walletjes te kunnen eten? Misschien kun je een voorbeeld geven?
Ter afsluiting wil ik graag nog een opmerking maken en neem dit aan van een oude rot :
Sommigen , en veelal erbij die nog niet eens in OZ wonen (!), stellen dat ze binnen de kortste keren Australier willen worden, dus als het effe kan binnen 2 of 3 jaar.
Mijn advies: Houd je Nederlandschap voor langer aan, zeg maar 10 of zelfs 20 jaar en nadat je kinderen zijn opgegroeid, daarna bepaal wat je wilt.
Vergeet niet als je Australier wordt, raak je je Ned. schap kwijt (in de meeste gevallen).
Ik heb schrijnende gevallen meegemaakt waarbij kinderen naar Nederland gaan (dus vertrekken als ze 20 zijn of zo) en de ouders er ook heel graag heen willen want ineens zitten de toekomstige kleinkinderen in Nederland of Griekenland of waar dan ook binnen de EEG, en ineens kun je als ouder daar niet meer heen verhuizen want je bent Australier geworden.
Maakt niets uit dat je vloeiend Nederlands spreekt en in Nl naar school bent gegaan.
Dus denk hieraan.
[/quote]
Als voorbeeld het volgende.
Genieten van al het goede wat Australie te bieden heeft, zoals het goede verdienen, het relaxter leven, ongedwongen levensstijl.
Maar als het tegenzit, weer snel terug gaan naar Nederland omdat we daar in het verleden nog wat opgebouwd en achter gelaten hebben. AOW bijvoorbeeld.
Je bent als Nederlander opgevoed en dat zal je ook (heel lang in ieder geval) blijven. Je afkomst verloochen je niet zo maar en dat is ook zeer zeker mijn bedoeling niet.
Ik kan een voorbeeld geven wat ik vaak gebruik, ook al is het heel plastisch.
Als je een nieuwe auto koopt laat je de oude ookniet in de garage staan, omdat je nog eventueel ooit eens die auto nog eens nodig zal kunnen hebben.
Ik weet dat voor sommigen het een kromme vergelijking is, maar er zijn zeer zeker paralellen te trekken.
En als je volgens mij ooit nog eens terug wil naar Nederland omdat je (klein)kinderen daar wonen, is het geen probleem. Je bent nog steeds bekend in Nederland, je bent heus niet ge-delete door de type mevrouw/heer achter de balie van het gemeentehuis. Ik heb ergens gelezen dat het dan vrij gemakkelijk is om je weer in Nederland te vestigen.
Maar idd. lang leve de democratie. Ik heb dan misschien een andere mening dan de meesten onder ons, maar dat maakt het leven juist zo leuk.
Als iedereen hetzelfde dacht en deed was het allemaal erg saai. Gaap. :sleep:
Maar een beetje leven in de brouwerij (Heineken of XXXX) geeft veel mee sjeu.
Ik zelf ben voor mij zelf van mening als ik me wil settlen in Australie, dan word ik ook Ozzie. En dat nogmaals zonder mijn afkomst te verliezen/verloochenen.