Duurt nu vier jaar om Australier te mogen worden

[quote author=hawk link=topic=5629.msg71279#msg71279 date=1158575658]
Nou ja, misschien gaat het nog niet zover maar ik heb er wel de pest in dat ik en waarschijnlijk ook anderen weer moeilijk moeten gaan doen om hun Nederlandse paspoort te gaan verlengen bij hopenlijk de Nederlandse ambassade in Australië en dan uiteindelijk hun Australische paspoort kunnen krijgen.
[/quote]Zo moeilijk is dat toch niet ?? Ik ben destijds (toen ik dus nog geen Aussie nationaliteit had) even naar het Nederlands consulaat in Bondi Junction geweest. Formuliertje invullen, pasfototjes erbij en hoppa, een paar weekjes later kon ik mijn gloedjenieuwe paspoort ophalen. De oude kreeg ik netjes terug met een gat erin ivm de "sentimentele waarde". Bovendien... het Nederlandse paspoort was een heel stuk goedkoper - rond de $90.00 als ik het goed herinner - dan wat ik heb gehoord dat je voor een Aussie paspoort moet neerleggen - meer dan $190.00!!! Jullie Nederlanders zijn maar mazzelaars hoor ;-)

mogen wij coggies ook es een xtje geluk hebben? Jullie hoeven al niet te batalen voor (schone!) openbare toiletten en douches, zelf meegebrachte alcohol in restaurants en gecertificeerde copiene, haha! :up:

Hoi Jeroen_1 en Eerianuh.

Voor een skilled independent visum is dat dus wel het geval. Ik was even aan het kijken in mijn documentatie maar het staat zelfs vermeld op mijn visum.

Granted: 03 Jul 06. Multiple Travel. Must not arrive after 03 Jul 11.

Echter: Holder(s) permitted to remain in Australia indefinitely.

Dat zou zeggen dat je niet na 3 juli 2011 in Australië moet komen. Maar: Initial entry by 24 Feb 07

Oftewel, als je na 5 jaar in Australië te hebben gewoont geen Australisch paspoort, dus nationaliteit hebt dan mag je weliswaar in Australië verblijven. Het probleem komt wanneer je dan een keer naar het buitenland gaat en je weer terug wil naar Australië. Daar zit het probleem.

Ik kan me echter zo voorstellen dat ze dat niet al te lang geleden hebben gedaan want ik ben eens op een emigratie meeting geweest waar ze hadden gezegd dat het vrij populair was om zodra iemand zijn/haar Australisch visum had gekregen elke keer 3 weken op vakantie naar Australië ging om daar een baan te zoeken. De baan die hij/zij had aanhouden voor de zekerheid.
Ja, met dat soort mensen schieten ze natuurlijk niks op. Vandaar even een maatregel.
Als ik er echter over nadenk dan denk ik dat als de regering die 4 jaar erdoor draait dat degenen die op dit moment hun visum net hebben gekregen, zoals ik, er niet al te veel mee te maken hebben want dan val je waarschijnlijk nog onder de oude regeling waarbij je na 2 jaar je staatsburgerschap kan aanvragen. Maar we zullen zien.

[quote author=hawk link=topic=5629.msg71344#msg71344 date=1158650015]
Voor een skilled independent visum is dat dus wel het geval. Ik was even aan het kijken in mijn documentatie maar het staat zelfs vermeld op mijn visum.
Granted: 03 Jul 06. Multiple Travel. Must not arrive after 03 Jul 11.
Echter: Holder(s) permitted to remain in Australia indefinitely.
Dat zou zeggen dat je niet na 3 juli 2011 in Australië moet komen. Maar: Initial entry by 24 Feb 07
[/quote]

Hoi Hawk,
Volgens mij zit het zo.( Ik heb ook een skilled independent visum.)
Je visum is beperkt houdbaar. Als jij van plan bent om pas na 3 juli 2011 voor het eerst naar Australië te gaan, ben je dus te laat.
De datum van 24 feb 2007 slaat op de datum dat je visum gevalideerd moet zijn. Daarvoor moet je naar Australië, maar hoef je er niet gelijk te gaan wonen, vakantie kan ook.
Dus: visum valideren voor 27 feb 2007, maar daarna teruggaan en er pas weer na 3 juli 2011 terug te komen mag niet, dan is je visum niet meer geldig.
Je mag met het skilled independent visum onbeperkt in Australië verblijven, in tegenstelling tot sommige andere visums, als je je aan de data houdt.
Ducee

Dat is ook mijn conclusie Ducee.
Het is echter wel zo, zoals Linda al aangeeft, dat je 2 jaar in Australië moet hebben verbleven om Australiër te worden. Eigenlijk wel even leuk om een vraagstukje te maken.

Piet krijgt op 1 Januari 2007 een Skilled Independent Visum. Er staat op zijn visum dat hij voor 1 Juli naar Australië toe moet voor zijn initial entry. Verder staat erop vermeld dat hij niet moet arriveren voor 1 Januari 2012.

Hij denkt na en vraagt zich af wat hij het beste kan doen:

A) Hij gaat op 1 Juni 2007 voor 3 weken op vakantie en laat zijn visum valideren. 22 Juni 2007 komt hij weer terug van vakantie. Dan gaat hij op 1 Januari 2011 definitief naar Australië toe en blijft daar. Hij vind een baan en gaat op 10 Januari 2012 op vakantie naar Thailand voor 2 weken.

Kan hij dan op 25 Januari 2012 terugkomen naar Australië en zijn gebruikelijke leventje weer oppakken?

B) Piet gaat op 1 Juni 2007 naar Australië toe en blijft daar. Op 2 Juni 2009 is hij het zat, verkoopt zijn huis en gaat terug naar Nederland. Toch heeft hij spijt van zijn beslissing en keert op 10 Januari 2012 weer terug naar Australië.

Kan dat?

C) Piet gaat op 1 Juni 2007 naar Australië en blijft daar wonen t/m 1 December 2009. Daarna gaat hij naar Ierland voor enkele jaren en komt op 20 December 2011 terug in Australië en vraagt hij zijn staatsburgerschap aan.

Kan dat? Bekijk bij deze zowel de oude als de misschien nieuwe regeling.

D) Piet gaat op 1 Juni 2007 naar Australië en blijft daar voor de rest van zijn leven. Af en toe ging hij op vakantie maar is in de afgelopen 5 jaar minstens 4 1/2 jaar in Australië gebleven.

Moet hij nu zijn Australisch paspoort aanvragen voor 1 Januari 2012 als hij op 10 Januari 2012 voor 2 weken naar Thailand op vakantie wil gaan?

En Linda, ja dat heb ik wel eens  :lol: (Dat ik zit te piepen als een stress kip zonder kop).

Ja, ik word nou ook duizelig hoor! Ik hou het liever simpel! Mijn visum (permanent) moet standaard na 5 jaar vernieuwd worden. Ik vlieg om de haverklap naar NZ of andere oorden, en dat is geen probleem.

Verder ga ik nu even in een hoekje heeeeeel simpel zitten zijn :-D

Ireen

Zoals eerder vermeld zijn over dit onderwerp al tientallen draadjes geschreven, maar misschien zijn er nieuwe aspirant emigranten bij die dat niet hebben gelezen.
Even ter verduidelijking: NOOIT en NOOIT zal jij verplicht worden de Australische nationaliteit aan te nemen.
Het heeft niets te maken met welke status je naar Australie komt, en je kunt zelf beslissen of je over wilt gaan naar de Australische nationaliteit ofwel de Ned. nationaliteit wilt behouden. Er zijn geen verplichtingen. De keuze is puur persoonlijk.
Ik woon in Australie nu bijna 28 jaar en ben nog altijd Nederlander.  Ik ben niet geemigreerd trouwens, maar gewoon verhuisd, dat terzijde.
En nog even, ook al eerder geschreven, als je 2 jaar hebt gewoond met een permanent visum, kun je je nieuwe nationaliteit aanvragen, het proces duurt 6-8 maanden, dus op zijn vroegst kun je de nieuwe status verkrijgen na bijna 3 jaar.
Als volwassene raakt je dan je Nederlandschap kwijt.  De nieuwe regel van 4 jaar is nog niet door, dat zal nog wel even duren.
Tijdens je eerste jaren, kun je gewoon het land in en uit zoveel je maar wilt, heeft er ook niets mee te maken, zolang jij maar je permanente residentie in Australie hebt en je permanente visum (in welke vorm dan ook).

Ook een opmerking betreffende de kosten van een NL paspoort tov een OZ paspoort. (att Hawk)
Ja de prijs van een NL paspoort mag dan de helft zo duur zijn, maar is slechts 5 jaar geldig.
De Austr. paspoort 10 jaar dus in feite is dat goedkoper (na 5 jaar zal het NL paspoort duurder zijn , je hoeft niet in de rij voor weer een nieuw paspoort, geen nieuwe fotos etc, dus ook tijdbesparend). Conclusie (als de kosten juist zijn - Hawk) dan is het OZ paspoort goedkoper.
Echter heb je bij je NL paspoort een multiple re-entry permit nodig hetgeen het weer duurder maakt.
Daar zijn verschillende soorten waaruiit je kunt kiezen, ofwel de geldigheid van het paspoort, ofwel een 3 jaarlijkse, dat laatste kun je meenemen zonder kosten bij vernieuwing van je paspoort maar je hebt dan altijd 2 paspoorten mee te nemen (zo reis ik al jaren....).
Ik heb dit ook al eerder uitgelegd, ga naar mijn profiel en zoek de draadjes maar op als je meer details wilt weten.
Cheers
Jan

Hoi Jan,

Bedankt voor je inbreng. Ik heb net even gezien dat er inderdaad een topic "Vakantie buiten Australië" is. Daar heb ik even gekeken. Daar werd duidelijk dat je opnieuw een Nederlands paspoort aan kan vragen. Ik begreep er dan wel uit dat je dan een RRV in je paspoort moet hebben. Over prijzen zal ik het dan even niet hebben. Ik begrijp dat het Australiër worden met een Australisch paspoort dan goedkoper is. Prima.

Wat dat betreft zie ik dan afgezien van de kosten nog 2 verschillen.
1) Als je Nederlander blijft en je paspoort bij de ambassade laat vernieuwen, dan kan je weer terug naar Nederland of als je het even wijder bekijkt, naar Europa. Om, met vrij weinig problemen je in een Europees land te vestigen.

Op dit moment zie ik het namelijk niet zitten om ooit terug naar Nederland te keren, maar misschien wel, de tijd zal het leren, naar Europa te gaan. Ierland, Schotland of Scandinavië. Ik weet het niet. Alleen als het me in Australië niet bevalt natuurlijk wat ik op dit moment niet denk maar ja, je weet het nooit.

2) Als je Australiër wordt heb je recht op sociale voorzieningen (zoals een uitkering) in dit land wat je als Nederlander (met een Nederlands paspoort) niet hebt. Ook al zijn die voorzieningen, zoals al eerder is vermeld zeer beperkt ten opzichte van Nederland. Ook zul je, als je Australiër wordt niks meer te maken hebben met de Nederlandse belastingdienst.

Dan is het natuurlijk nog de vraag hoe het zit als je naar Nederland terugkeert als Australiër maar ik denk dat daar ook wel iets over geschreven is hier. Zo niet, feel free to let us in on the details.

Overigens. Je zal zien dat het integratiebelijd van Verdonk niet voorgoed stand zal houden. Als het de komende kabinetsperiode niet veranderd, dan zal het over misschien vier jaar wel weer veranderd worden. Er is niks zo veranderlijk als het weer, en politiek.

Edit: Ik heb even gegoogled en gekeken hoe de regeling is voor mensen die de Nederlandse nationaliteit op hebben gegeven en willen terugkeren naar Nederland. Er staat op http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=39196 een interessant stukje daarover. Eigenlijk is het simpel. Ga voordat je de Australische Nationaliteit wilt aanvragen even langs de Nederlandse Ambassade en je weet wat je eventueel te wachten staat als je naar Nederland (of Europa) terug wilt keren.

[quote author=hawk link=topic=5629.msg71373#msg71373 date=1158661196]
Piet krijgt op 1 Januari 2007 een Skilled Independent Visum. Er staat op zijn visum dat hij voor 1 Juli naar Australië toe moet voor zijn initial entry. Verder staat erop vermeld dat hij niet moet arriveren voor 1 Januari 2012.

Hij denkt na en vraagt zich af wat hij het beste kan doen:

A) Hij gaat op 1 Juni 2007 voor 3 weken op vakantie en laat zijn visum valideren. 22 Juni 2007 komt hij weer terug van vakantie. Dan gaat hij op 1 Januari 2011 definitief naar Australië toe en blijft daar. Hij vind een baan en gaat op 10 Januari 2012 op vakantie naar Thailand voor 2 weken.

Kan hij dan op 25 Januari 2012 terugkomen naar Australië en zijn gebruikelijke leventje weer oppakken?[/quote]Nee, want hij heeft geen visum meer om het land in te komen. Daarvoor had hij voor zijn vakantie bv een Resident Return Visa (RRV) moeten aanvragen, waarvoor hij niet in aanmerking kwam. Voor een RRV moet je nl minstens 2 jaar in Australie hebben gewoond en een aantoonbare band met Australie hebben, wat in de praktijk erop neerkomt dat je het jaar voorafgaand aan de visumaanvraag in Australie moet hebben gewoond, geloof ik.

B) Piet gaat op 1 Juni 2007 naar Australië toe en blijft daar. Op 2 Juni 2009 is hij het zat, verkoopt zijn huis en gaat terug naar Nederland. Toch heeft hij spijt van zijn beslissing en keert op 10 Januari 2012 weer terug naar Australië.

Kan dat?[/quote]Nee, want hij heeft geen visum meer om het land in te komen. Zie A.

C) Piet gaat op 1 Juni 2007 naar Australië en blijft daar wonen t/m 1 December 2009. Daarna gaat hij naar Ierland voor enkele jaren en komt op 20 December 2011 terug in Australië en vraagt hij zijn staatsburgerschap aan.

Kan dat? Bekijk bij deze zowel de oude als de misschien nieuwe regeling.[/quote]Nee, want hij komt (nog) niet in aanmerking voor Aus staatsburgerschap. Daarvoor moet je 2 jaar in Aus hebben gewoond (oude regeling) waarvan 1 jaar direct voorafgaand aan de aanvraag. Zie Jan's post.

D) Piet gaat op 1 Juni 2007 naar Australië en blijft daar voor de rest van zijn leven. Af en toe ging hij op vakantie maar is in de afgelopen 5 jaar minstens 4 1/2 jaar in Australië gebleven.

Moet hij nu zijn Australisch paspoort aanvragen voor 1 Januari 2012 als hij op 10 Januari 2012 voor 2 weken naar Thailand op vakantie wil gaan?
[/quote]Nee, dat mag, maar hij kan ook NLer blijven en een RRV aanvragen, of indien hij getrouwd is met een Aussie (en nog een paar uitzonderingen), het Aus staatsburgerschap aanvragen zonder zijn NLse te verliezen. Dat zal hij dan wel ruim voor zijn vakantie moeten doen, want het duurt nogal lang, zie Jan's post.

[quote author=hawk link=topic=5629.msg71412#msg71412 date=1158683149]
2) Als je Australiër wordt heb je recht op sociale voorzieningen (zoals een uitkering) in dit land wat je als Nederlander (met een Nederlands paspoort) niet hebt. Ook al zijn die voorzieningen, zoals al eerder is vermeld zeer beperkt ten opzichte van Nederland. Ook zul je, als je Australiër wordt niks meer te maken hebben met de Nederlandse belastingdienst.[/quote]Als permanent resident heb je wel recht op die voorzieningen ongeacht je nationaliteit, maar niet in de eerste twee jaar als je als skilled migrant bent binnengekomen. Ik weet niet of die 2 jaar ook geldt voor andere permanente visa.
Als je uitgeschreven bent in NL en al je belastingzaken afgehandeld hebt, heb je ook niets meer te maken met de NLse belastingsdienst dacht ik, ook al ben je nog steeds NLs staatsburger.

Wat ik niet begrijp is dat mensen die naar Australie geemigreerd zijn (dus niet verhuisd, wat dat ook mag betekenen) hun Nederlandse identiteit willen behouden.
Het lijkt mij dat je met een bepaalde reden wat het ook mag zijn uit Nederland vetrokken bent.
Je hebt gekozen voor Australie en het lijkt mij dat dan het logische gevolg is dat je na een periode ook de Australische nationaliteit overneemt.
Anders vindt ik dat je van twee walletjes wil eten.
Waarom ben je dan geemigreerd? Niet alleen vanwege het mooie weer of iets dergelijks.
Ik zie het vrij zwart/wit, of het een of het ander.

Hawk, ook als permanent resident kan je aanspraak doen op sociale voorzieningen.

Ireen.

[quote author=Wilsil link=topic=5629.msg71428#msg71428 date=1158715945]
Wat ik niet begrijp is dat mensen die naar Australie geemigreerd zijn (dus niet verhuisd, wat dat ook mag betekenen) hun Nederlandse identiteit willen behouden.
Het lijkt mij dat je met een bepaalde reden wat het ook mag zijn uit Nederland vetrokken bent.
Je hebt gekozen voor Australie en het lijkt mij dat dan het logische gevolg is dat je na een periode ook de Australische nationaliteit overneemt.
Waarom ben je dan geemigreerd? Niet alleen vanwege het mooie weer of iets dergelijks.
Ik zie het vrij zwart/wit, of het een of het ander.
[/quote]

Ik ben naar Australie geemigreerd, maar ik gooi dan niet gelijk alle deuren achter mij dicht. Ik sluit niet uit dat ik ooit terug ga naar NL/Europa. Ik heb nu absoluut geen plannen, maar ik zeg nooit "nooit". Bovendien wil ik dat mijn kind(eren :) ) ook een NL hebben, zodat ze ook makkelijker terug naar NL/Europa kunnen.

Ik zie het dus zwart/grijs/wit zeg maar .... :roll:

PS En Nederlander (in hart) zal ik altijd blijven!

[quote author=Joep link=topic=5629.msg71435#msg71435 date=1158730332]

PS En Nederlander (in hart) zal ik altijd blijven!
[/quote]

Ja zo zie ik het ook. Ik ben Brusselaar en Belg en woon in Oz. Je verandert je opvoeding, herinneringen en geschiedenis toch niet. Dat Belgisch/Nederlands verleden blijft toch altijd deel van je. Ik ben er zelfs best trots op (soms  :wink: )! Dus ik geef dat ook ni zomaar automatisch op.

Sara

@ Wilsil, nationaliteitswetgeving is een raar iets èn per land verschillend.
    Er zijn legio landen waar je - al zou je het willen - je nationaliteit nooit
    kwijtraakt. Hier in Nederland zijn zelfs Nederlanders met 3 of 4 nationaliteiten.
    Als je in de jaren 90 bijv. een moeder had die Nederlands/Engels was en
    een vader die Frans/Duits was, ja dan had je mazzel of pech  :lol: :lol:.
    Ik weet niet hoe het nu is hoor, want ik 'zit niet meer in dit werk'.

groetjes Miranda  :)

Hawk,
Ireen en Hans de Visser hebben hier volkomen gelijk. En Hans ook jouw volgende uitgebreide antwoorden zijn uitstekend weergegeven..

Er is geen millimeter en geen milli ons verschil tussen een Nederlander (met PR) en een Australier die in Australie woont.
Je hebt exact dezelfde rechten en plichten.
Ik heb het al eerder geschreven , er zijn slechts 2 verschillen:
a. Je kunt als Nederlander niet stemmen voor Federal en voor State  (wel voor je council als je een huis of ander gebouw bezit)
b. Je kunt als Nederlander niet in de militaire dienst.

Er zijn geen andere verschillen. Een vriend van mij is bij de Australische politie (100 perc Nederlander,. geen dubbel paspoort etc).

Dus Hawk, jouw punt nummer 1 als volgtr:
Je hebt gelijk want je hebt altijd in je NL paspoort een RRV nodig om het land uit, maar vooral in te komen. Er zijn versch types, heb ik al over geschreven.

Punt no 2, foutief, sorry maar je zit ernaast, zie mijn comments boven.
Wat de belastingen betreft, wederom dit heeft totaal niets met je paspoot (dus nationaliteit) te maken, het gaat om je residentie waar je belasting verschuldigd ben en als je als Australier bezittingen hebt in NL ofwel andersom, dan ben je belasting schuldig in beide landen, maar er is een regeling tussen de landen ter voorkoming van dubbele belasting, maar je moet wel 2 formulieren voor 2 landen invullen (ik weet hier alles van.......vergeet dit maar ff).
Om als  Australier terug te keren naar Nederland??? Wederom je nationaliteit heeft niets maar ook totaal niets met de belasting dienst te maken.
Ook zal het je veel moeite kosten om als Australier in Ned. to mogen wonen (hallo Rita V....), maar dat is een andere zaak.

Vervolgens is er een nieuwe regeling gekomen waarbij de ex Nederlanders wonende in Australie hun Ned. schap konden herverkrijgen met behoud van hun OZ paspoort , deze regeling was tot vorig jaar van kracht, heb ik ook uitgebreid over geschreven. Dat kan dus niet meer.

att Wilsil.
Jouw opmerking betreffende de nationaliteit.  Daar is een simpel antwoord op te geven:
Democratie.  Ik wel en jij niet, fijn toch?  kun je gelukkig zelf bepalen.
En van 2 walletjes eten is er niet bij. Het gaat om de residentie, dus waar je woont.
Waarom denk je van 2 walletjes te kunnen eten? Misschien kun je een voorbeeld geven?

Ter afsluiting wil ik graag nog een opmerking maken en neem dit aan van een oude rot :
Sommigen , en veelal erbij die nog niet eens in OZ wonen (!), stellen dat ze binnen de kortste keren Australier willen worden, dus als het effe kan binnen 2 of 3 jaar.
Mijn advies: Houd je Nederlandschap voor langer aan, zeg maar 10 of zelfs 20 jaar en nadat je kinderen zijn opgegroeid, daarna bepaal wat je wilt.
Vergeet niet als je Australier wordt, raak je je Ned. schap kwijt (in de meeste gevallen).
Ik heb schrijnende gevallen meegemaakt waarbij kinderen naar Nederland gaan (dus vertrekken als ze 20 zijn of zo) en de ouders er ook heel graag heen willen want ineens zitten de toekomstige kleinkinderen in Nederland of Griekenland of waar dan ook binnen de EEG, en ineens kun je als ouder daar niet meer heen verhuizen want je bent Australier geworden.
Maakt niets uit dat je vloeiend Nederlands spreekt en in Nl naar school bent gegaan.
Dus denk hieraan.

Andere mogelijkheid: Je komt in OZ te werken bij een internationaal bedrijf en die sturen je ineens voor een jaar of een paar jaar naar Europe.  Erg fijn toch als je je ROOD paspoort nog hebt, je kunt altijd terug naar OZ want daar heb je je permanente status, je leven kan totaal op zijn kop komen te staan als je te snel van stapel loopt.
De meesten denken daar niet aan, maar legio voorbeelden heb ik mee gemaakt.
Dus "take it easy" met je gedachten om zsm Australier te worden. (Joep, je hebt gelijk)
Maar wederom, het is een democratie, je doet maar wat je zelf wilt.
Cheers
Jan

[quote author=Jan H. link=topic=5629.msg71442#msg71442 date=1158732243]
Je hebt exact dezelfde rechten en plichten.
Ik heb het al eerder geschreven , er zijn slechts 2 verschillen:
a. Je kunt als Nederlander niet stemmen voor Federal en voor State  (wel voor je council als je een huis of ander gebouw bezit)
b. Je kunt als Nederlander niet in de militaire dienst.

Er zijn geen andere verschillen. Een vriend van mij is bij de Australische politie (100 perc Nederlander,. geen dubbel paspoort etc).[/quote]
Volgens immigratie heb je als citizen de volgende rechten (die je als resident dan volgens mij niet hebt -- buiten dat "live in australia dan, duh" ??):
# live in Australia
# apply for an Australian passport and to leave and re-enter Australia without applying for a resident return visa
# seek assistance from Australian diplomatic representatives while overseas
# vote to help elect Australia's governments
# stand for Parliament
# work in the public service
# serve in the armed forces
# register as Australian citizens by descent any of your children born overseas after you become an Australian citizen.

En heb je dan de volgende plichten (die je als resident dan ook niet allemaal hebt -- neem aan dat je als resident je toch ook aan de wet moet houden):
* obey Australian laws
* enrol on Federal and state/territory electoral registers
* vote in elections
* defend Australia should the need arise
* serve on a jury if called to do so.

Huh?

Ikke niet eten van 2 walletjes (zo ja: op welke manier?) maar ook niet zeker weten of ik wel Ozzie wil worden. Dat is nogal een beslissing die je niet (makkelijk) terug kunt draaien.

Persoonlijk vind ik in Oz leven en Ozzie worden 2 verschillende dingen. Niet dat ik geen Ozzie paspoort wil (nog niet besloten) maar ik ben niet uit NL gevlucht ofzo en ben ook trots op mijn NL-schap dus tsja... we'll see...

Back