St Kilda... mmm das wel de meest vervelende plek in Melbourne om te wonen he :wink:
Maar ik vind t nog steeds jammer dat jullie niet deze kant zijn uit gekomen!
Heel veel woon/leef/werk plezier in Melbourne,
Nou dat "later meer" is er dus helemaal niet van gekomen.
Ik had me al wel zitten afvragen of wij nou bij de groep mensen horen die blijven terugkomen op dit forum, ook al wonen ze al lang en breed in Australie (he Jack). Natuurlijk zijn dit hele waardevolle forumbezoekers want zij hebben de meeste antwoorden. Maar goed, het blijkt toch lastig om dit te combineren met het bijhouden van ons eigen weblog, facebook en alle andere social media, zowel prive als zakelijk. En dan heb ik het nog niet eens over de activiteiten die we in de "echte wereld" doen.
En nu kom ik E(m) toch weer terug naar dit forum om toch weer een vraag te stellen (zal ik even een ander postje voor maken, gaat over belastingen) waar ik niet uit kom.
Dus toch maar even in vogelvlucht, wat is er de afgelopen 6 maanden gebeurd:
Na aankomst in Melbourne, 4 weken in een hotel geleefd
In week 2 vond E(m) een goede baan bij een leuk consultancy bureau voor Business Analisten. Mochten er hier op het forum nog BA's zijn die naar Melbourne verhuizen, stuur me dan even een berichtje
.
Ondertussen ook naar huizen gezocht, vooral online maar ook veel bezichtigingen. We begonnen in de populaire inner-city wijken Carlton en Fitzroy, maar naast torenhoge huren waren de meeste huizen ook nog eens zwaar verwaarloosd. De paar keer dat het dan wel een mooi appartement was, waren er 10 andere twee-verdienende koppels voor ons met al jaren huur-historie in Melbourne. Toen onze zoektocht maar wat verbreed en ook het budget maar flink verhoogd want we wilden niet te ver van het centrum vandaan wonen.
In week 4 vonden we een heel mooi appartement (2 slaapkamers, 1 woonkamer, 1 woonkeuken en een voor- en achtertuin) in St Kilda. Wij hebben toen een hogere huur en een vooruitbetaling van 3 maanden voorgesteld. De hogere huur werd niet geaccepteerd (??) maar met de vooruitbetaling was de landlord echt bij, en toen hadden wij opeens een woning!
In plaats van in dat hotel te blijven wachten totdat we in die woning konden, heb ik mijn contract bij mn nieuwe baas later in laten gaan en zijn we lekker 2 weken op vakantie gegaan naar Western Australia. Fantastisch!
Daarna is ons leven "gewoon" begonnen. We wonen nog steeds in dat appartement, en ik heb nog steeds die baan.
Via meetup.com en een paar oude kennissen/vrienden van mij zijn we langzaam onze vriendenkring aan het opbouwen. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk, omdat Aussies langer de kat uit de boom kijken dan de gemiddelde Nederlander. Ook zijn wij beiden vooral van de "1-op-1" vriendschappen, terwijl veel Aussies (iig in Melbourne, in onze leeftijdsgroep) vaak in groepen afspreken. Het komt allemaal vanzelf, en alhoewel we de vrienden uit Nederland natuurlijk missen komt het hier ook wel goed.
We zijn binnen 20 minuten met de tram in de stad, binnen 10 minuten lopen op het strand, binnen 10 minuten lopen bij Ackland street met cafe's en restaurants en om de hoek is prima koffie te halen. Oh ja, en de bottleshop zit aan de andere kant van de straat
E(v) is nog wel steeds op zoek, heeft in de tussentijd een vrijwilligersbaan gehad die verschrikkelijk was maar wel goed voor haar Engels en de Australische werkervaring waar toch iedere keer om wordt gevraagd.
Op dit moment lijkt het tij ook te keren voor haar mogelijkheden en heeft ze een interessante kans, we duimen dat het gaat lukken.
Moeilijke momenten? Ja natuurlijk, die zijn er ook. Skypen is aardig, maar niet zo leuk als met je vrienden in het cafe afspreken of bij je ouders/zus/broer langsgaan. Vrienden maken kost moeite, en energie. Een baan zoeken in een industrie waar eerder een overschot dan een tekort aan goede mensen is, valt niet mee.
Oh, en don't even get us started about the 100-points check, het idioot verouderde bankensysteem, en het internetbankieren hier. Jammer ook van dat kleine aantal vakantiedagen en ik merk dat sommige Australische managers het wel erg makkelijk vinden om personeel te ontslaan dat in hun ogen net iets te kritisch was over hun beleid.
Back to the positives: we zijn sinds deze week ook begonnen met een zeilcursus. Dat is wel erg fijn aan St Kilda, Wij wonen vlak bij het strand en kunnen op onze fiets, langs het strand, binnen een kwartier naar de yacht club fietsen!
Ohh, en, de Fiji's blijken goedkoper te zijn vanuit Melbourne dan een trip naar de Whitsundays. Dus daar gaan wij binnenkort heen. Hoe goed klinkt dat he, de Fiji's!
Ok, dat geeft even een beetje een beeld van ons leven in het afgelopen half jaar. Post maar even als je nog ergens nieuwsgierig naar bent.
Hey Erik! Leuk om te horen hoe jullie eerste tijd hier is geweest. Wij ( mijn vriend en ik) zijn net drie weken geleden aangekomen. Wonen nu nog naast Victoria market maar zo snel als we aan het werk zijn op zoek naar wat anders. Als jullie zin hebben om een keer ergens wat te drinken, let us know!
Maak gratis een account aan om het meeste uit je forumbezoek te halen.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.