Kims
Well-Known Member
Bovendien: Er zijn op dit moment sectoren waar helemaal niets van crisis of krimp te merken is.
De vraag naar werkers voor de psychiatrie blijft groeien, helemaal mocht er straks een eventuele economische crisis komen...
Bovendien: Er zijn op dit moment sectoren waar helemaal niets van crisis of krimp te merken is.
of deze:
Ben geen economische expert, maar als Australie nou eens goed zou profiteren van z'n eigen grondstoffen en niet die paar rijken (de Palmers en Rinehards) dan had de goverment geld te spenderen om het ziekenhuis, onderwijs en ov-wezen op te knappen.
Nee, ze verzinnen zo'n halfslachtige carbon tax die niks opleverd (niet genoeg) en de mijnen staan gelijk op hun achterpoten. Ze bemoeien zich zelfs met de verkiezingen dmv reclame spotjes! Wie regeert er nu?
Anyway, ben wel blij dat we zo dicht bij azie zitten en we're still lovin'it here
Heeft normaal een land met grondstoffen niet gratis ziekenfonds, school, universiteiten en geen inkomsten belasting?
Kort antwoord: Nee
@FOL: Good luck old boy!
@Wimmel: Alle geld naar de overheid halen, in wapens en luxe (voor de happy few) steken en de burgers dom houden? Nee, zo slecht is het toch niet geregeld in Australië? In Australië is er toch in het kleinste dorpje nog wel een omheind speelplaatsje, openbare toiletten, schooltje etc.? Moet je hier in Nederland is om komen. Toiletten? neuh. School? Fuseren of sluiten.... Ik noem maar wat...
Wil ik mijn Chevrolet Camaro importeren vanuit Europa, nou dan moet ik even flink mijn portemonnee open trekken!
Gewoon daar verkopen en hier investeren in de Aussie economie: een degelijke Holden
En waarom zijn alle mijnen in handen van buitenlandse bedrijven? Durven of kunnen de ozzies het zelf niet? Sja, dan laat je je land 'leeglopen' (of leegroven zo je wilt). Niet erg handig, je kunt als land dan beter zelf de mijnen exploiteren en de gewonnen delfstoffen op de (internationale) markt verhandelen. Of zelf eindproducten maken, ik denk dan bijvoorbeeld aan ijzer/staal. Misschien zijn de Aziaten, met hun veel oudere cultuur, dan toch een stuk slimmer? Zit er onvoldoende daadkracht in de Ozzies? Of zijn ze te laag opgeleid?
Ik denk dat het gebrek aan Australische mijnen simpel het gevolg is van gebrek aan mensen die voldoende geld hebben om in een nieuwe mijn te investeren. Als je de grondstoffen dan toch uit de grond wilt krijgen, dan laat je buitenlandse investeerders toe en ontvang je een royalty. Australie had zat industrie voor staal produktie, maar zoals met zoveel zaken is het nu eenmaal goedkoper om dergelijke industrie in Azie op te zetten. Die industrie is hier dus flink ingestort.En waarom zijn alle mijnen in handen van buitenlandse bedrijven? Durven of kunnen de ozzies het zelf niet? Sja, dan laat je je land 'leeglopen' (of leegroven zo je wilt). Niet erg handig, je kunt als land dan beter zelf de mijnen exploiteren en de gewonnen delfstoffen op de (internationale) markt verhandelen. Of zelf eindproducten maken, ik denk dan bijvoorbeeld aan ijzer/staal. Misschien zijn de Aziaten, met hun veel oudere cultuur, dan toch een stuk slimmer? Zit er onvoldoende daadkracht in de Ozzies? Of zijn ze te laag opgeleid?