Economische column over the land down under

Ben geen economische expert, maar als Australie nou eens goed zou profiteren van z'n eigen grondstoffen en niet die paar rijken (de Palmers en Rinehards) dan had de goverment geld te spenderen om het ziekenhuis, onderwijs en ov-wezen op te knappen.
Nee, ze verzinnen zo'n halfslachtige carbon tax die niks opleverd (niet genoeg) en de mijnen staan gelijk op hun achterpoten. Ze bemoeien zich zelfs met de verkiezingen dmv reclame spotjes! Wie regeert er nu?

Anyway, ben wel blij dat we zo dicht bij azie zitten en we're still lovin'it here :up:


100 punten! Hopelijk wordt er iemand keer wakker daar in de politiek.

Heeft normaal een land met grondstoffen niet gratis ziekenfonds, school, universiteiten en geen inkomsten belasting? Normaal wordt het eigen land voor op gezet ipv alles weg te geven aan Azie!
Echt Australië behoord tot een van de domste landen van de wereld als ze hier niks aan doen. Denk dat er genoeg voor beelden zijn om beter voor de eigen economie te zorgen.

Maar Afterbang heeft ook gelijk, dat je je niet moet druk maken over zaken die je niet kan beïnvloeden....moest het gewoon even kwijt die frustratie :p
 
@FOL: Good luck old boy!
@Wimmel: Alle geld naar de overheid halen, in wapens en luxe (voor de happy few) steken en de burgers dom houden? Nee, zo slecht is het toch niet geregeld in Australië? In Australië is er toch in het kleinste dorpje nog wel een omheind speelplaatsje, openbare toiletten, schooltje etc.? Moet je hier in Nederland is om komen. Toiletten? neuh. School? Fuseren of sluiten.... Ik noem maar wat...
 
  • Like
Reactions: FOL
@FOL: Good luck old boy!
@Wimmel: Alle geld naar de overheid halen, in wapens en luxe (voor de happy few) steken en de burgers dom houden? Nee, zo slecht is het toch niet geregeld in Australië? In Australië is er toch in het kleinste dorpje nog wel een omheind speelplaatsje, openbare toiletten, schooltje etc.? Moet je hier in Nederland is om komen. Toiletten? neuh. School? Fuseren of sluiten.... Ik noem maar wat...


Was ook niet serieus bedoeld haha. Vergelijking met Nederland sta je hier inderdaad versteld hoeveel dingen gratis zijn en aan de kinderen wordt gedacht :)

Maar hij was niet alleen slecht. Zo leefde iedereen binnen 40 jaar van een tent in een woning, gratis gebouwd zonder huur voor het volk. Hij biede gratis ziekenfonds, gratis scholing, gratis universiteiten enz enz aan. Hij bemachtigde een van de grootste engineering werken te wereld, http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Manmade_River
Dit praat natuurlijk niet de slechte dingen van hem goed.....

Als regering de Mijnbouw beheerd, banken en huizen zou het er al anders uitzien. Waarom kunnen buitenlanders de grondstoffen in Australië beheren en er van profiteren?
De Mijn waar ik werk wordt beheerd door Japanners (Mitsubishi) en ze runnen een dochter ondernemen in Cairns die ze als non profit organisation laten draaien. Zodra ze hun semi-final product verschepen naar hun eigen bedrijf in Japan wordt het plots 4 keer zoveel waard en 'stelen' ze letterlijk de Australische mineralen en winst. Zo werken de meeste Mijnen in Australië, om zoveel mogen semi-final product te verschepen en het eigen volk te bestelen in eigen land, gewoon om er zelf beter van te worden.

De regering laat dit gewoon gebeuren! En waarom, omdat de Magnaten de politiek in hun binnenzak hebben....

Wil ik mijn Chevrolet Camaro importeren vanuit Europa, nou dan moet ik even flink mijn portemonnee open trekken!
 
En waarom zijn alle mijnen in handen van buitenlandse bedrijven? Durven of kunnen de ozzies het zelf niet? Sja, dan laat je je land 'leeglopen' (of leegroven zo je wilt). Niet erg handig, je kunt als land dan beter zelf de mijnen exploiteren en de gewonnen delfstoffen op de (internationale) markt verhandelen. Of zelf eindproducten maken, ik denk dan bijvoorbeeld aan ijzer/staal. Misschien zijn de Aziaten, met hun veel oudere cultuur, dan toch een stuk slimmer? Zit er onvoldoende daadkracht in de Ozzies? Of zijn ze te laag opgeleid?
 
Gewoon daar verkopen en hier investeren in de Aussie economie: een degelijke Holden :)

Het is een pro touring 500HP camaro, highly modified. Al 12 jaar in bezit en die ga ik dus nooit verkopen! rond de 50 grant ingestoken.

Plus ik heb hier al een 2012 Holden SS ute met wat mods :).
 
En waarom zijn alle mijnen in handen van buitenlandse bedrijven? Durven of kunnen de ozzies het zelf niet? Sja, dan laat je je land 'leeglopen' (of leegroven zo je wilt). Niet erg handig, je kunt als land dan beter zelf de mijnen exploiteren en de gewonnen delfstoffen op de (internationale) markt verhandelen. Of zelf eindproducten maken, ik denk dan bijvoorbeeld aan ijzer/staal. Misschien zijn de Aziaten, met hun veel oudere cultuur, dan toch een stuk slimmer? Zit er onvoldoende daadkracht in de Ozzies? Of zijn ze te laag opgeleid?

Denk niet dat Aussies persoonlijk slimmer of dommer zijn; They just dont give a fuck and a job is just to pay the bills. Dus geen lang termijn denkers en vooral geen grote denkers.
Er zijn natuurlijk ook mensen die geen last hebben van kort termijn denken en dat zijn nou de rijken...

Ik denk dat ze in elke economie misbruik maken van de gaten, kijk naar de Oostblokkers in Nederland.

Dit is natuurlijk wel beetje te zwart op wit, maar daar komt het op neer.
 
En waarom zijn alle mijnen in handen van buitenlandse bedrijven? Durven of kunnen de ozzies het zelf niet? Sja, dan laat je je land 'leeglopen' (of leegroven zo je wilt). Niet erg handig, je kunt als land dan beter zelf de mijnen exploiteren en de gewonnen delfstoffen op de (internationale) markt verhandelen. Of zelf eindproducten maken, ik denk dan bijvoorbeeld aan ijzer/staal. Misschien zijn de Aziaten, met hun veel oudere cultuur, dan toch een stuk slimmer? Zit er onvoldoende daadkracht in de Ozzies? Of zijn ze te laag opgeleid?
Ik denk dat het gebrek aan Australische mijnen simpel het gevolg is van gebrek aan mensen die voldoende geld hebben om in een nieuwe mijn te investeren. Als je de grondstoffen dan toch uit de grond wilt krijgen, dan laat je buitenlandse investeerders toe en ontvang je een royalty. Australie had zat industrie voor staal produktie, maar zoals met zoveel zaken is het nu eenmaal goedkoper om dergelijke industrie in Azie op te zetten. Die industrie is hier dus flink ingestort.
 
Slecht nieuws dus voor de mijn- en bouwindustrie. Daarbij sluiten ze aan in de rij, maar zonder voorafgaande bankencrisis. Ik meen toch ergens gelezen te hebben dat er grote olievoorraden zijn gevonden, maar daarover is het een beetje stil geworden.
 
Goed stuk! Wel een vraag: in hoeverre is de Australische economie afhankelijk van grondstoffen. Wat zijn andere producten die worden geëxporteerd/ mate van diversificatie? Dit alles puur uit nieuwsgierigheid :)
 
Back
Top