Economische column over the land down under

Niet jinxen hè

Enneh, vergeleken met Nederland (toevallig van de week nagekeken) nog vrolijke cijfers hoor ;)
 
He, niet jinxen hè zei ik toch :p

En hier in Europa en NL stikt het tegenwoordig ook van de ZZP-ers hoor. Nederland is ook niet meer hetzelfde als 10 jaar terug.

Daarbij is het niet raar dat OZ ook een tik meekrijgt van de Econodip. Zou vreemd zijn als dat niet het geval is voor een land met zo'n kleine binnenlandse markt en voornamelijk afhangt van export. Daarvoor duurt deze dip gewoon te lang. Iedereen is aan de beurt.
 
Ik weet niet waar je deze artikelen opvist, maar het is een lekker broodje aap verhaal. Het gaat om een afname van 3,7% in de vacatures. Allereerst is dat dus geen afname in jobs, waarin mensen een baan hebben, het is slechts een kleinere voorraad vacatures; dat kan komen door wat voorzichtiger inhuurbeleid of een vergroot aanbod van werkers. Maar hoe komt de auteur in vredensnaam op 137,000 vacatures die verdwenen zouden zijn? Als 3,7% overeenkomt met 137,000 dan waren/zijn er dus ongelooflijk veel vacatures. Als je het artikel tot het einde leest dan blijkt het aantal vacatures in de zelfde orde van grootte te liggen als wat er volgens de auteur verloren zouden zijn. Klopt dus helemaal niets van.
 
Ik heb zelf de afgelopen anderhalf jaar het aantal gevolgd en als je bij ANZ op de site kijkt naar de Job vacancies dan zie je dat in de afgelopen anderhalf jaar er een afname is van zo'n 42% in advertenties in zowel kranten als op internet. Dat is natuurlijk wel verontrustend. Het bevonstaande verhaaltje kwam ik tegen op Yahoo.com.au

Dus ja, het aantal beshikbare vacatures is wel degelijk fors aan het afnemen wat maakt dat het een stuk moeilijker is om aan werk te komen. Ook als je beschouwd dat in de afgelopen paar jaar het aantal beschikbare mensen op de arbeidsmarkt met zo'n 1,1 miljoen is toegenomen (stand 2007 - 2013) dus zijn er een stuk meer mensen die in dezelfde vijver aan het vissen zijn. Dat is een indicatie voor mensen die hier op het forum kijken en eventueel overwegen om naar Australië te vertrekken goed op te letten dat ook hier de gouden jaren voorbij aan het gaan zijn en ze een betere afweging kunnen maken.

Ik zie in de regionale gebieden dat de kranten zich langzaam weer vullen met vacatures. Het lijkt erop dat de regionale gebieden het diepte punt hebben bereikt, maar de steden zeker nog niet.

Hoewel het hier en daar weer aantrekt is het absoluut nog niet hoe het was. Werk zoeken gaat nog steeds zeer moeilijk voor interne en lokale mensen, laat staan voor onze nationaal of internationale werkzoekende.
 
Ik weet niet waar je deze artikelen opvist, maar het is een lekker broodje aap verhaal. Het gaat om een afname van 3,7% in de vacatures. Allereerst is dat dus geen afname in jobs, waarin mensen een baan hebben, het is slechts een kleinere voorraad vacatures; dat kan komen door wat voorzichtiger inhuurbeleid of een vergroot aanbod van werkers. Maar hoe komt de auteur in vredensnaam op 137,000 vacatures die verdwenen zouden zijn? Als 3,7% overeenkomt met 137,000 dan waren/zijn er dus ongelooflijk veel vacatures. Als je het artikel tot het einde leest dan blijkt het aantal vacatures in de zelfde orde van grootte te liggen als wat er volgens de auteur verloren zouden zijn. Klopt dus helemaal niets van.

Ben ik met je eens, allemaal grote onzin wat in de media wordt verteld. Vacatures in de kranten gingen van 20 paginas naar een halve in Townsville.
Hier in Gladstone blijkbaar naar 0 paginas, wat nu weer langzaam aantrekt.
Intern in ons bedrijf krijg je wekelijks interne vacature en die zijn van rond de 50 naar 0 gegaan, nu krijg ik rond 5 a 10 vacatures.
 
Hoe dan ook, hier in de praktijk, blijkt het zeer moeilijk om een baan te scoren, voor zowel Aussies als immigranten. Om ons heen raakt de een na de ander zijn baan kwijt en een groot deel daarvan is niet 1, 2, 3 aan het werk. Leuk om te lezen dat sommige leden het grote onzin vinden wat de media zegt en andere vinden dat het allemaal uit de dikke duim komt... de waarheid zal in het midden liggen. Echter; de praktijk laat wel zien en horen dat er krappe tijden zijn aangebroken op de arbeidsmarkt. Dus ik kan SV#1 mening ondersteunen; hou er rekening mee als nieuwe immigrant dat het lastig zal (kan?) zijn om werk te vinden.
 
Hoe dan ook, hier in de praktijk, blijkt het zeer moeilijk om een baan te scoren, voor zowel Aussies als immigranten. Om ons heen raakt de een na de ander zijn baan kwijt en een groot deel daarvan is niet 1, 2, 3 aan het werk. Leuk om te lezen dat sommige leden het grote onzin vinden wat de media zegt en andere vinden dat het allemaal uit de dikke duim komt... de waarheid zal in het midden liggen. Echter; de praktijk laat wel zien en horen dat er krappe tijden zijn aangebroken op de arbeidsmarkt. Dus ik kan SV#1 mening ondersteunen; hou er rekening mee als nieuwe immigrant dat het lastig zal (kan?) zijn om werk te vinden.

Ik bedoel hiermee te zeggen, dat het veel erger is dan de media verteld. Binnen ons 'global' bedrijf waar ik werk zeggen de statistieken dat grote steden nu worden getroffen, terwijl de regionale kantoren een stijgende lijn zien, maar nog wel in het dal zitten.
Er zijn x aantal grote projecten aan de gang, maar hier aast iedereen op. Prioriteit in mijn sector: intern, lokaal, staat, nationaal en dan overseas sollicitanten aannemen en op het moment is het moeilijk om mensen intern aan de gang te houden.
Gelukkig zit ik op een druk project tot 2018, maar ik ben me bewust dat alles in Australie kan veranderen met 1 week.
 
Enige nuttig advies; Spaar zoveel mogelijk geld en neem absoluut geen ontslag, zelf als de baan zwaar k*t is..... en voor de mensen in NL, zou ik even wachten met overkomen, tenzij je een goed baan aanbod hebt gekregen op project basis van minimaal een jaar.
 
Hmmm... mijn ervaring is toch heel anders. 4 Maanden geleden keuze uit twee aanbiedingen, daarna nog verzoeken van recruiters, mijn team bestaat uit veel mensen die ongeveer een half jaar geleden zijn gestart, de divisie neemt zo'n 20 werknemers per maand aan, de consultants zijn niet aan te slepen om de vele projecten te kunnen uitvoeren. Alles moet in context worden gezien, je kunt persoonlijke ervaringen niet zomaar extrapoleren naar heel Australie.
 
Canberra Times schreef van de week ook dat de unemployment rate in OZ juist weer (licht) aan het dalen is (en in Canberra dankzij Mr. Abbott omhoog gaat)

Ook dit kun je niet extrapoleren naar elke sector. Kan best zo zijn dat er meer werk is in X en minder in Y. Als je dan in Y zit... heb je mooi pech. Zit je in X... No worries.

Succes daar, en geloof me, je weet niet half hoe slecht het hier is. Al heb je hier het voordeel dat je local bent en een netwerk hebt. Maar hier regent het en heb ik de verwarming al weer aan. Dus ja, Elk nadeel...
 
Hmmm... mijn ervaring is toch heel anders. 4 Maanden geleden keuze uit twee aanbiedingen, daarna nog verzoeken van recruiters, mijn team bestaat uit veel mensen die ongeveer een half jaar geleden zijn gestart, de divisie neemt zo'n 20 werknemers per maand aan, de consultants zijn niet aan te slepen om de vele projecten te kunnen uitvoeren. Alles moet in context worden gezien, je kunt persoonlijke ervaringen niet zomaar extrapoleren naar heel Australie.
Dat is zeer goed! Welke sector werk je? Misschien kan dat nuttig zijn voor de lezers. Want, het lijkt er op dat er moeilijk pijl op te trekken is in Australie.

Zoals ik vermelde ben ik ook flatout to 2018 en ik overstroom met werk. Terwijl andere grote projecten still zijn gevallen en zijn collega's in Brisbane die ontslagen worden. En ik ben hier in Gladstone juist net nieuw ben begonnen.

Ik zit in de metals & minerals bij WorleyParsons en op het momemt specifiek op een chemical plant waar Ammonium Nitraat word gemaakt.
 
Dat is zeer goed! Welke sector werk je? Misschien kan dat nuttig zijn voor de lezers. Want, het lijkt er op dat er moeilijk pijl op te trekken is in Australie.

Zoals ik vermelde ben ik ook flatout to 2018 en ik overstroom met werk. Terwijl andere grote projecten still zijn gevallen en zijn collega's in Brisbane die ontslagen worden. En ik ben hier in Gladstone juist net nieuw ben begonnen.

Ik zit in de metals & minerals bij WorleyParsons en op het momemt specifiek op een chemical plant waar Ammonium Nitraat word gemaakt.
Ik werk in de IT team van de Loyalty divisie van de nationale trots. Deze divisie is verantwoordelijk voor het meest populaire frequent flyer programma van Australie. ;)
 
Back
Top