Emigreren en reisverzekering

jufrebekka

XPdite Hero
Martijn en ik zitten met een vraag. Aangezien we naar Australië gaan, willen we ons voor de reis verzekeren. Maar dat is niet zo eenvouig. Onze verzekeraar in Nederland (waar we nu onze reisverzekering hebben) zegt dat je voor hun verzekering in Nederland woonachtig moet zijn. Maar ik wil niet onverzekerd reizen. Zeker omdat je toch wel belangrijke dingen het liefste in je handbagage mee wilt nemen. Hoe hebben jullie het opgelost?

Met de ziektekostenverzekering is het geregeld. Die loopt nog een tijdje door, tot we zeker in Australië zijn verzekerd (in Aus gaat de verzekering in zodra Martijn met studeren begint). Maar de reisverzekering??? Het is mij niet helemaal duidelijk. Wie heeft er een antwoord?

Bij ons kon het wel. Wij hadden een doorlopende reisverzekering bij FBTO en die heb ik stopgezet per de dag na onze aankomst. Dus tijdens onze reis waren we daar nog bij verzekerd. Misschien moet je alleen een per/adres adres hebben in Nederland voor de zekerheid ofzo?

Ik zou zeggen, vraag het eens na bij een paar andere verzekeraars, het moet volgens mij best kunnen.

Succes!
Micky

Ik had hetzelfde probleem, en heb destijds een verzekering afgesloten bij www.oomverzekeringen.nl Die dekken zo ongeveer alles (reis, ziektekosten, aansprakelijkheid etc) voor hoe lang je maar wilt. Ik had een verzekering voor een maand, die inging vlak voordat ik vertrok, zodat ik dus onderweg en de eerste tijd in Australie gedekt was.

Ik heb een reisverzekering via de JOHO company afgesloten zodat ik de eerste maanden verzekerd was en de tijd had om hier in Australie alles te regelen. Zij hebben verzekeringen voor expats maar ook emigranten. Hun adres is www.joho.nl

Ik heb een reisverzekering bij Elvia afgesloten.

Toen ik een jaar op een working holiday visum in Australie was, had ik ook een reisverzekering bij hun en dat is me heel goed bevallen.

Uitstekende service en geen problemen gehad. Ze dekken ook je ziektekosten!

[quote author=Sandra link=topic=1130.msg9523#msg9523 date=1109057237]

Toen ik een jaar op een working holiday visum in Australie was, had ik ook een reisverzekering bij hun en dat is me heel goed bevallen.

[/quote]
Je hebt kans dat dat een andere verzekering was omdat je aan het einde weer terug ging naar Nederland. Voor emigratie kan dat anders zijn (misschien, mogelijk) dus goed doorvragen als je een verzekering aanvraagd.

Is er geen mogelijkheid om via in Nederland blijvende familie een reisverzekering af te sluiten ?

Maar dan klopt dat adres toch niet? Ikzelf heb een doorlopende reisverzekring bij de Postbank. Moet ook maar eens kijken wanneer die verloopt, want dan zeg ik em liever meteen op. Al dat gedoe met stilzwijgend een jaar verlengen zint me niets... Dan zoek ik wel een tijdelijke verzekering voor de weekendjes weg en dan, tegen die tijd, voor de reis.

Hoi Allemaal,

Meestal (afhankelijk van de polisvoorwaarden) mag je met een doorlopende reisverzekering niet langer dan 60 dagen aaneengesloten op vakantie zijn.

Gr. Brit

Ja, maar het is toch ook alleen voor de reis zelf dat je gedekt wilt zijn?

Als je permanent resident bent, ben je vanaf dag 1 in Australie verzekerd voor je ziektekosten (basis) via Medicare. En zodra je hier woont kun je verder andere verzekeringen af gaan sluiten hier voor je spullen en dergelijke.

Micky

Hoi Micky,

Uiteraard is dit afhankelijk ofdat je permanent gaat of niet. Voor een tijdelijk visum kun je geen aanspraak maken op Medicare de 1e twee jaar.

Wij laten onze reisverzekering gewoon tot een maand na aankomst doorlopen. Weten we zeker dat we goed zitten.

Groetjes,

Brit

Als ik het goed heb gelezen in het advies van mijn tussenpersoon geld het voor skilled independent ook dat je de eerste 2 jaar geen aanspraak mag maken op Medicare/Centrelink.  En dat terwijl ik dacht dat dat een permanent visa was  :?

Hoi Baz,

Met een permanent visum ben je gewoon vanaf de dag van aankomst (natuurlijk nadat je je hebt aangemeld) verzekerd.
Dit geldt alleen voor de sociale verzekeringen zoals wao en ww hierop kun je de eerste 2 jaar geen aanspraak maken.

Groetjes,
Brit

Vaak geldt ook voor NL reisverzekeringen dat je in Nederland moet wonen. De verzekering eindigt dat automatisch bij vestiging in het buitenland. In onze voorwaarden stond dus dat je in NL MOET wonen. Zij vonden dat op het moment dat we weggaan niet meer in NL wonen en dat de verzekering niet geldig is. Wij hebben (inmiddels hadden) een doorlopende reisverzekering van NN (Nationale Nederlanden).

We hebben nu voor 1 maand een verzekering via oomsverzekeringen. Met z'n tweeen voor 96,96 inclusief alle belastingen en provisies.

Zal de voorwaarden van onze doorlopende reisverzekering er eens op na slaan.

Gr. Brit

[quote author=Jeroen_1 link=topic=1130.msg9617#msg9617 date=1109152744]
[quote author=Sandra link=topic=1130.msg9523#msg9523 date=1109057237]

[/quote]
Je hebt kans dat dat een andere verzekering was omdat je aan het einde weer terug ging naar Nederland. Voor emigratie kan dat anders zijn (misschien, mogelijk) dus goed doorvragen als je een verzekering aanvraagd.
[/quote]

Ik ben hier op een toeristenvisum en sta nog ingeschreven in NL. Pas als ik een visum heb, laat ik me uitschrijven en kan ik medicare aanvragen.

Dag allemaal,

Over enkele weken zal ik naar Australië emigreren. Ben allerlei laatste dingen aan het regelen. En ook mijn financiële producten aan het nalopen.
Bijvoorbeeld mijn reisverzekering. Per slot van rekening wil je gewoon verzekerd zijn als je je enkele reis maakt van Amsterdam naar Brisbane. Dit blijkt een probleem te zijn. Mijn eigen verzekeraar (FBTO) dekt dit niet ... omdat ik dan geen vaste woonplaats in Nederland meer heb. Dit lijkt kinderachtig, maar het betekent wel dat ik volgens de voorwaarden niet verzekerd ben. Eigenlijk val je letterlijk tussen wal en schip!

Hebben meer mensen hier ervaring mee? Zijn er verzekeraars die hier minder moeilijk over doen? Of moet je maar een (doorlopende) reisverzekering bij een Australische verzekeraar afsluiten?

Normaal zou ik misschien wel de gok nemen om niet verzekerd te zijn. Maar veel waardevolle spullen wil je  nu juist niet in de container vervoeren maar meenemen als bagage in het vliegtuig.

Wie weet er meer? .... Bedankt !!

Hoi was al eens een topic over daar zijn toen deze twee URL-etjes uit gekomen:
- http://www.bbb-verzekeringen.nl/buitenland/index.html
- http://www.oomverzekeringen.nl

edit: Ik geloof dat oomverz. de voorkeur van iedereen had maar zeker weten doe ik het niet. Heb nog gezocht naar het topic, maar kan het helaas niet meer vinden misschien iemand anders wel.

Dank je wel! Ik heb even een zoekopdracht gedaan en kwam ook inderdaad OOM Verzekeringen tegen. Nu nog de voorwaarden doorploegen! Leuk werk voor in het weekend!

Groeten!

Mijn reisverzekering dekt mijn reis tot 24 uur na aankomst in Australie. Daarna moet ik me in Australie verzekeren.
Nu heb ik een engelse reisverzekering (www. insureandgo.co.uk) omdat ik in London woont, maar misschien zijn er nederlandse maatschappijen die hetzelfde werken?

Back