Emigreren maar huis in NL niet verkocht

dani

New Member
Hoi hoi,

Mijn vriend en ik hebben eindelijk besloten om toch naar Australië te verhuizen zonder dat ons huis hier in Nederland is verkocht. Het staat nu al een jaar te koop en helaas nog geen kopers :-(
Ook heb ik het spouse-visum al sinds augustus 2008, dus daar begint de tijd voor ons ook een beetje te dringen. We willen zooo graag gaan, maarja, dat huis.
Dus zoals gezegd willen we nu gaan zonder dat het verkocht is.
MAAAARRR, zijn er ook mensen die hier ervaring mee hebben? zover ik kan lezen op de site van de belastingdienst hebben we nog wel recht op de hypotheekrente zolang het huis maar te koop staat. Dat scheelt zeker in de kosten. Daarnaast moeten we dan volgens mij wel belastingplichtige blijven in Nederland en iemand aanwijzen die het in onze naam mag verkopen.
Wie o wie kan me hiermee helpen???
wat zijn de voor- en nadelen???
groetjes Dani
 
Een illegale tip:
Verhuren aan familie. Die "woont" dan als toezichthouder in het huis. Jij heb het voordeel van volledige rente aftrek bij de belasting en geen hogere rente voor je hypotheek, want dat krijg je wel wanneer je het aan een ederde partij verhuurd.

Wij hebben een oplossing met mijn schoonzus. Zij betaald een bedrag ter grote van de netto hypotheek aan ons als financiele bijdrage voor onze emigratie. In ruil daarvoor, zorgt zij dat er spullen in het huis staan, dat het echt bewoond lijkt, zorgt voor de post en plantjes en zorgt dat het huis op orde is bij een bezichtiging. Daarnaast is zij gemachtigd om alle zaken van ons in Nederland af te handelen. Ja, en dat ze daar dan ook slaapt..... dat weet de bank niet! Ze staat ook ingeschreven als inwonend (niet huurder) zodat we niet onder leegstandswet vallen!

Succes!
 
Dan schijn je bang te moeten zijn voor krakers, heb ik mij laten vertellen.....
 
bedankt voor de tip, alleen is het niet mogelijk om familie het te laten huren. ze wonen niet in de buurt en daarnaast als ik aangeef dat ik het verhuur, mag ik het niet te koop zetten, anders krijg ik geen hypotheekrente. en ik wil het huis juist zo snel mogelijk verkopen!!
op de site van de belastingdienst staat, dat als je het te koop hebt staan en nog niet verkocht hebt, dat je dan nog recht hebt op de hyp.rente.
alleen inderdaad, hoe zit dat dan weer met die krakers???
 
Ik heb het uitgezocht over die leegstandswet, je kunt een vergunning voor leegstandswet aanvragen en dan kun je verhuren en de huurders bij verkoop weer eruit krijgen, met natuurlijk inachtneming van een tijdslimit, je moet het wel minstens 6 maanden verhuren.

Normaal gesproken hebben huurders hele sterke rechten, als je ze eruit wil hebben bij verkoop en ze willen niet dan kun je het shaken.
 
Even een antwoord op die krakersvraag. Voor zover ik weet moet een huis minimaal 1 jaar leeg staan voordat het gekraakt kan worden. Ik heb trouwens ook gehoord dat ze kraken in de toekomst willen gaan verbieden. Nou kan mij niet snel genoeg zijn.
 
ik snap het niet, mag je een huis dat van mij is , maar een jaar leegstaat kraken?????????

Dan snap ik nu de regel die ik net vd gemeente heb doorgekregen, die vergunning van leegstandswet mag pas na een jaar leegstand. :angry1:
 
[quote author=Noa1 link=topic=10055.msg139153#msg139153 date=1243265344]
Even een antwoord op die krakersvraag. Voor zover ik weet moet een huis minimaal 1 jaar leeg staan voordat het gekraakt kan worden. Ik heb trouwens ook gehoord dat ze kraken in de toekomst willen gaan verbieden. Nou kan mij niet snel genoeg zijn.
[/quote]

Volgens mij is kraken zowieso verboden hoor  :shock:
 
Hoi Dani,
Een tijdje terug heb ik zelf ook een paar dingetjes opgezocht over deze kwestie.
Als ik goed geinformeerd ben, moet je er rekening meehouden, dat de waarde van je woning
minus je uitstaande hypotheek belastbaar is in box III. Ik geloof dat je 1.2% over dat bedrag
moet betalen. Maar er is iemand op dit forum die van de hoed en de rand weet op belastinggebied,
dan moet je even de zoekfunctie gebruiken.
Succes ermee hoor,

Marja
 
[quote author=Gwen link=topic=10055.msg139156#msg139156 date=1243272106]
[quote author=Noa1 link=topic=10055.msg139153#msg139153 date=1243265344]
Even een antwoord op die krakersvraag. Voor zover ik weet moet een huis minimaal 1 jaar leeg staan voordat het gekraakt kan worden. Ik heb trouwens ook gehoord dat ze kraken in de toekomst willen gaan verbieden. Nou kan mij niet snel genoeg zijn.
[/quote]

Volgens mij is kraken zowieso verboden hoor  :shock:
[/quote]

Helaas (nog) niet. Alleen in het eerste jaar dat een huis leeg staat is het verboden.
 
Is toch een achterlijke wet !!!!
En wat doet de bank dan , want dat huis is niet van mij, das van de rabobank
 
Oja, je hypotheekrente is niet meer aftrekbaar als je het tijdelijk verhuurt. Dat scheelt ook.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om als het enigszins kan, de woning niet te verhuren. Ik heb even snel een globale berekening voor mezelf gemaakt. Als ik mijn huis zo zou verhuren, zou ik alsnog iets van 350 euro moeten betalen aan hypotheek (hypotheek zonder aflossing- inkomsten huur) en als ik het leeg zou laten staan zou het mij ongeveer 550 euro kosten. Voor die 200 euro die ik dus minder uitgeef, vind ik het het niet waard om een vreemde in mijn huis te hebben.
 
En bedenk je ook dat een huurder dingen kapot kan maken, dingen kan schilderen e.d. en dat hoeft niet altijd ten goede te komen aan de verkoop. Vooral als je een huurder treft die het wel lekker wonen vindt op die manier.
 
Dat is balen zeg, vrienden van ons kampen daar ook mee....zij zijn bezig om het aan expats te verhuren for the time being....voordeel dat het verhuurd is (kan tegelijk te koop staan) en je er nog centen voor krijgt, nadeel dat je nog gebonden bent aan Nl...maar als je huis zo lang te koop staat (bij hun veel langer nog) moet je wat..
Anders een idee een andere makelaar in te schakelen? Open huis te organiseren?

Veel succes!
 
Mijn makelaar werkt samen met een bedrijf die het dan van mij huurt voor zijn werknemers, dus ik heb prive dan niet zo veel; met de mensen te maken, ze komen het dan 2x permaand schoonmaken en vooraf maken ze foto's en dat was dus kapot gaat of vertroebeld moeten ze opknappen, de bezichtigingen kunnen doorgaan.

Vergeet ook niet dat onze hypotheek geen 800 euro meer is, maar 1600 dollar, dat klinkt al een stuk rotter.

Ik heb ook veel goeie verhalen gehoord, en je kunt natuurlijk in een contract opstellen dat er niet geboord en gespijkerd mag worden en dat er geen kleuren veranderd mogen worden.

Per slot is dat in Oz ook toch.

Ik hoop toch dat ik huurders kan vinden die hier een tijdje moeten zijn voor werk, als het maar geen horde mannen zijn, daar heb ik totaal geen vertrouwen in.

1600 dollar per maand  en 10.000 dollar schoolgeld per jaar, dat is niet zo leuk meer.

toch hoop ik nog dat het  voor ons vertrek verkocht word, duimen duimen, heb geen duim meer over .

denkelijk dat we het eerste half  jaar het nog laten zoals het is.
 
[quote author=The Jolly Jumbucks link=topic=10055.msg139170#msg139170 date=1243280925]

Anders een idee een andere makelaar in te schakelen? Open huis te organiseren?

Veel succes!
[/quote]

Als je nog tijd hebt kun je je misschien aanmelden bij het SBS6 programma "Huis te koop"
Een stel heeft dan de keus uit 3 te koop staande huizen. Hopelijk wordt het wat bij jullie huizen.

groetjes heidi
 
[quote author=Noa1 link=topic=10055.msg139158#msg139158 date=1243273540]
[quote author=Gwen link=topic=10055.msg139156#msg139156 date=1243272106]
[quote author=Noa1 link=topic=10055.msg139153#msg139153 date=1243265344]
Even een antwoord op die krakersvraag. Voor zover ik weet moet een huis minimaal 1 jaar leeg staan voordat het gekraakt kan worden. Ik heb trouwens ook gehoord dat ze kraken in de toekomst willen gaan verbieden. Nou kan mij niet snel genoeg zijn.
[/quote]

Volgens mij is kraken zowieso verboden hoor  :shock:
[/quote]

Helaas (nog) niet. Alleen in het eerste jaar dat een huis leeg staat is het verboden.
[/quote]

Wat belachelijk zeg!!!
 
Gister heb ik met de belastingdienst gebeld over de hypotheekrente.
Er staat namelijk op de site dat je er recht op hebt 2 jaar na vertrek buitenland als de woning tenminste leeg staat.
Nu blijkt het dat je alleen recht hebt op de hypotheekrente als je ook inkomen hebt in nl. Nu we dus in australie gaan wonen hebben we natuurlijk geen baan in nl, dus geen inkomen in nl, en dus ook geen recht op hypotheekrente. dit vervalt dus helaas.

Huren wil ik niet gaan doen, want mocht er iets kapot gaan, dan ben ik ook verantwoordelijk om dit te repareren etc dus niet echt handig. helaas geen mensen in de buurt die dit voor me zouden kunnen regelen. en zover ik weet, mag je een woning die je verhuurd niet te koop hebben staan....dus ja, dit vervalt.

nu een andere vraag, moet ik me dan wel uitschrijven bij de gemeente??? denk het wel anders moet ik toch nog gemeentelijke belastingen etc gaan betalen terwijl ik er niet meer woon?
jaja, een heel geregel! wellicht toch maar 'huis te koop' inschakelen :smile:
 
[quote author=dani link=topic=10055.msg139201#msg139201 date=1243327171]
Nu blijkt het dat je alleen recht hebt op de hypotheekrente als je ook inkomen hebt in nl. Nu we dus in australie gaan wonen hebben we natuurlijk geen baan in nl, dus geen inkomen in nl, en dus ook geen recht op hypotheekrente. dit vervalt dus helaas. [/quote]

Niet verbazend overigens, want het gaat om rente-AFTREK. D.w.z. aftrek van de belasting die je betaalt. Dus als je geen belasting betaald, valt er ook niets af te trekken. Dit is overigens onafhankelijk van de vraag of je in het buitenland woont of niet. Zou je gewoon in NL wonen, en een eigen huis hebben, maar geen (of te weinig om belasting te betalen) inkomen hebben, dan krijg je ook geen belasting aftrek voor je rente....

Ik snap ook wel dat je liever niet wilt verhuren...
Overigens, in het jaar dat je emigreert mag je ervoor kiezen om als Nederlands belasting plichtige aangemerkt te worden (je moet kiezen OF in AU OF in NL). Dus het eerste jaar dat je weg bent kan je er denk ik nog voor kiezen om al je inkomen (maar dan dus ook je rente-aftrek) via de NLse belasting te doen ... Of het financieel opweegt tegen in AU belasting betalen en GEEN rente aftrek is natuurlijk de vraag ...
 
Back
Top